3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

Skrivet av PAL 85:

Beställde från Inet och de har varit riktigt bra. Fått information med jämna mellanrum, kunnat kolla var i kö jag var. Sen så uppdaterade de beställningen till V2 LHR utan jag behövde göra något. Fick även erbjudande att byta till annat kort för samma pris, ett kort jag fått idag.

Läste lite snabbt, du fråga om samma besked. Men min uppfattning över hur Inet sköt det hela för mig och andra visar ju hur en riktigt bra återförsäljare agerar.

Webbhallen har kört samma spår. V2 kort som ersättning till samma pris man beställde för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Har ringt runt och kollat hur andra återförsäljare hanterar det och känner mig trygg i att peka ut Elgiganten här lite. Kommer ut något på förstasidan (som länkar till denna tråd) strax.

Så kan hända att diskussionen kommer att koncentreras till detta en liten stund i samband med det. Hoppas det är ok med alla.

Tycker att det är jättebra att ni följer upp detta. Det Elgiganten gör är riktigt fult.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donquiz:

7990 för Asus TUF, så 2648+500kr i pressentkort som kompensation (som jag fick välja om jag ville ha eller dra av från ordern) för det billigaste Palit kortet, dock tog det slut medans vi pratade så jag fick ett lite dyrare Gamerock OC för samma pris.

Tack för info. Jag blev erbjuden 3 olika kort för "inköpspris" men när jag ringde fanns bara en modell kvar (Gigabyte 3080 Turbo). Inte jättesugen på den modellen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Tack för info. Jag blev erbjuden 3 olika kort för "inköpspris" men när jag ringde fanns bara en modell kvar (Gigabyte 3080 Turbo). Inte jättesugen på den modellen.

Hur mycket låg inköpspriset på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Hur mycket låg inköpspriset på?

Drygt 11000 kr

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk

Jag fick ett sms nyss ifrån Elgiganten där det stod att min order från 2020-10-26 blivit avbryten, för att produkten utgått ur sortimentet. Det var Asus tuf 3080. Har alltså vissa fått erbjudande om att betala mellanskillnaden för ett nytt kort? Plus 500kr i presentkort? Eller har jag missförstått det sista?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Samma visa. Elgiganten ringde mig vid 15:00tiden på torsdag (30'e), berättade att dom ej kunde leverera en 3080 TUF jag beställt 20.10.07 för 7850 och erbjöd dessa (via mail, jag var upptagen och hade ej tid att prata).

243902 Gainward GeForce RTX3080 GameRock (LHR) NED3080U19IA-1020G 11,138kr
350567 Gigabyte Gigabyte GF RTX3080 TURBO V2 GV-N3080TURBO-10GD 11,156kr
222467 Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix GS (LHR) 2010 (?????)
243901 Gainward GeForce RTX3080 GameRock OC (LHR) NED3080H19IA-1020G 11,416kr
216111 Gigabyte Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC GV-N3080GAMING OC-10GD 12,581kr

Dom hade även skickat mail där dom "Enligt överenskommelse" skickade ett kvitto på återbetalning utan att nämnt något om det på telefon.
Jag var ej riktigt nöjd med något av alternativen och ringde in den 31'a. Fick prata med en trevlig hen på KT som ville jag skulle beskriva i stor detalj vad jag tyckte var dåligt med priserna jag blev erbjuden samt bad om att få höra vad jag tyckte skulle vara en bra lösning. Jag bad fräckt om ett likvärdigt kort till priset jag betalat och hen sa att jag skulle komma att bli uppringd om det.
Fick ett sms 30 minuter senare som löd:

Inte så konstigt pga dagens marknad så gör mig ej så mycket men i shot my shot.

Visa signatur

i7 9700k @4.9GHz w/ NH-D14, RTX 3080

Permalänk

Roligt att Elgiganten ställer in produkten de råkade sälja för billigt, avslutar affärer och hänvisar till i stort sett identiska grafikkort som kostar 3k mer...herregud vad bisarrt det här har blivit. Det är verkligen säljarens marknad idag.

Permalänk
Medlem

Det var ingen kampanj som Elgiganten själva hittade på. De var listade som någon slags partner med Nvidia på Nvidias sida för 3000-serien (de är borta nu) tillsammans med flera andra datorbutiker, dock inte på paradplatsen. Hur som helst, första månaden såldes därför några 3080-modeller till rabatterat pris; Asus TUF och Gigabyte Eagle (7825 kr & 7990 kr) hos de flesta datorbutiker.

Elgiganten visade i början lagersaldo att de hade massor av kort inne, som denna tråd började med, men det visade sen vara felaktigt. När de flesta andra datorbutiker stoppade sin försäljning efter ett tag och inte tog upp den förrän sista dagen av rabattperioden, så fortsatte EG ha sin försäljning öppen. Faktiskt så hade de det rabatterade priset ett tag även efter första månaden.

De andra datorbutikerna har kontinuerligt betat av på sina köer av de rabatterade modellerna, men av att döma av inlägg här kom inga fler kort till EG förutom en liten skvätt som verkar ha skickats ut till någon/några som beställde i början oktober, dock inte mig.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Viking
Skrivet av tonka/lonka:

Jag fick ett sms nyss ifrån Elgiganten där det stod att min order från 2020-10-26 blivit avbryten, för att produkten utgått ur sortimentet. Det var Asus tuf 3080. Har alltså vissa fått erbjudande om att betala mellanskillnaden för ett nytt kort? Plus 500kr i presentkort? Eller har jag missförstått det sista?

Ja, jag valde 500 kr i presentkort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Asus.david

Kan du bekräfta att ni avslutat samarbetet med Elgiganten och att dom inte kan få tag på Asus produkter från er?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av muSashi:

@Asus.david

Kan du bekräfta att ni avslutat samarbetet med Elgiganten och att dom inte kan få tag på Asus produkter från er?

Det är väl inte ett avslutat samarbete det rör sig om? Snarare att v1 (icke lhr) utgått bara?

Eller har jag missat något?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har folk som väntar på beställningar fått samma besked från andra återförsäljare än elgiganten? (Öppen fråga här alltså)
Jag tänker att det kan vara värt för oss att lyfta upp detta kanske men vill ha lite mer kött på benen.

NetonNet och Dustinhome är ungefär på samma nivå som Elgiganten när det kommer till den här lanseringen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Helt jävla otroligt man väntar ett helt år och de kommer me denna lösningen? Jag har haft så många tillfällen att fixa ett annat kort.. Men jag väntade tålmodigt för att jag trodde jag hade gjort en bra affär genom att köpa till intro pris.. Att de totalt pissar på sina kunder såhär är skamligt, visst är de en förlust affär för elgiganten men skriver man på sina kvitton "Nöjda kunder är det viktigaste för oss på Elgiganten!" Så ska man fan leverera sådan service oxå..
Falsk marknadsföring, falska lagersaldon (när jag beställde så fanns det i lager men de va felaktig info) och ingen som helst tanke kring kundens bästa. 500kr i presentkort? Skojar de med mig eller vi alla drabbade väntade i ett fucking år och de är det de erbjuder som lösning?

Kudos till Inet, Webhallen och alla andra återförsäljare som förstår vad bra kundservice är..

Jag hoppas att alla drabbade går in på Prisjakt, trustpilot och tar sitt ansvar och ger Elgiganten ett omdöme de förtjänar efter detta. Känner mig så lurad..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

@Asus.david

Kan du bekräfta att ni avslutat samarbetet med Elgiganten och att dom inte kan få tag på Asus produkter från er?

Nej, de kan jag inte bekräfta och vi kan tyvärr inte kommentera våra samarbetspartners och affärsstrategier här på forumet heller.

Sen är det som Anton skrev ovan gällande V1 och LHR. Just nu ser vi endast LHR på väg in.

Men bäst info får man från respektive butik då vi uppdaterar distributörer eller butiker med vad just som kommer levererat till dem specifikt.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli svårt för dem att återupprätta sig, 1600+ reviews och bottenbetyg,
även jag blir helt mörkrädd för att handla där nu.

Permalänk
Medlem

Detta fick jag idag, ingen annan kontakt eller förslag på alternativ. Ganska precis ett år efter beställning gjordes.

Katastrofalt dåligt av Elgiganten med tanke på att mindre aktörer erbjudit bättre lösningar.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Fy fan asså... Först satt dom och ljög om sitt webblager med 100+ inne och nu avbryter dom alla ordrar.
Kommer aldrig beställa något från elgiganten igen

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Tråkigt men förståeligt att de göra såhär dock, kortet finns helt enkelt inte längre!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Har haft löpande kontakt med EG sen lanseringen och fått "nya" datum som varit påhittade. Har redan från start gjort ärenden att byta kort till likvärdiga kort som kommer in men de har inte velat/kunnat göra något med dem jag varit i kontakt med. Fått ärende nummer osv. och nu har de släckt ned min order som de sa i sista samtalet att "jag" valt att makulera... Fick dem att ändra sig att det faktiskt var dem som makulerat min order utan anledning och påpekade att dem faktiskt producerar dem som LHR kort idag så de har inte slutat tillverka.

Fick erbjudande att köpa 3 nya kort för inköpspris... varav 2 av 3 inte fanns i lager så de kunde inte ge mig något pris på dem ens eftersom de inte hittade dem själv... Ringde ca 1 timme efter jag fått mitt erbjudande då fanns inte korten i butiken. Jag fick erbjudande att få ett 3060 istället för ett 3080 samt ett 6700xt tidigare när jag ringde in...

Inget fel av dem som erbjöd olika andra produkter men det har varit folk som varit "ny" på jobbet när jag försökt förklara att det inte riktigt är samma produkt även om de ligger "nästan" rätt i prisklass :). (Känns nästan som en strategi för EG att be dem "nya" ringa och ge sådana erbjudanden och flera har säkert blivit idiotförklarade av kunderna... jag har faktiskt hållit god ton i dem samtalen och försökt informera dem att det är inte riktigt samma sak... typ som att få en gocart istället för en F1 bil...)

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

Elgiganten borde anmälas till ARN, de till skillnad från mindre företag brukar åtminstone följa ARNs utslag. De har tabbat sig och sålt kort de inte fått in och nu vill de inte ersätta kunderna. Min egna gissning är att de förhalat det oundvikliga i drygt ett i år i hopp om att kunder skall ge upp och avboka.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Fy fan rent utsagt. På vissas situation låter det även som att Elgiganten först avbokat kort om de beställt flera än ett (fast den regeln inte gällde då). Och då med slugheten i form av lite micro management avbokat de kort som det faktiskt finns chans att de får in och bara hållit kvar bokningar på kort som de inte kommer att få in.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vi får väl göra som man gjorde förr i tiden när det var lite mer ruter i folk. Vi samlas med plakat utanför en butik och väsnas politiska slagord. Indirekt skrämmer vi iväg potentiella köper så det svider lite för Elgiganten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Bäst av allt var sista samtalet jag hade med dem... jag har svårt att hitta din order du har ju beställt så mycket från oss...

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt skulle jag säga, om x personer beställ vid relese 12mån sedan betal, så har ju återförsäljarna haft ett ex antal kronor som räntat sig i ett är ,

räkna lågt 500 gpu:er x 8000 är ju 4 miljoner , riktigt svinaktigt tycker jag , är dealen gjord så är den , då kan dom ju sluta sälja förhandsbokningar om dom sedan ändrar priset i efterhand pga alla oms

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Elgiganten är ändå strået vassare än Dustin som ens vägrar byta ut ordrar mot kort som säljs idag. De låter dig stå kvar i kön på kort som aldrig kommer att levereras utan att ens överväga att byta ut dom. Inte ens mot en mellanskillnad.

Bad dom stänga ned mitt konto där. Otrevliga säljare och obefintlig kundservice.

Så Elgiganten och Dustin är två företag jag gärna undviker i framtiden. Tur det finns gott om andra aktörer.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Det ironiska är också att starttråden började med en länk till Elgiganten 😂

Synd att @Elgiganten har slutat vara aktiva, men det orkade väl inte med all skit som de fick.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Smutsigt av elgiganten är allt jag har att säga.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Visst är det trisst att folk inte får sina kort, men på ett sätt tycker jag det är bra då man ser hur bra butikerna egentligen är. Utöver denna katastrof så finns det ju även butiker som säljer PS5 samt Google TV till rövarpriser.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det ironiska är också att starttråden började med en länk till Elgiganten ;D

Som givetvis jag föll på och beställde från.. 🤬😡 jag kokar asså.. sjuka va att i länken så va de jättemånga i lager, de har aldrig fått in ett enda kort (gigabyte eagle 3080 oc) enligt en eg anställd jag prata med för 4 månader sen.