Windows 11 släpps 5 oktober – slutgiltiga systemkrav spikade

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wesslan1:

Räckte med en artikel där de testat spelprestandan som sjönk 10-20% i 11an mot 10an för att mitt intresse skulle bli iskallt. Hoppas de patchar det fort. Extra säkerheten som tydligen gör det trögt.

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Det står för att köra eller lagra spel så jag killgissar att du inte behöver det på systemdisken

Då har jag NVME så det räcker å blir över

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Troligen är det ingen skillnad mot en vanlig Windows 10-uppgradering. Det är i princip vad det är.

Hoppas det, jag funderar på om deras TPM krav och secure boot kan göra windows 11 grinigt när det laddas via grub. Vi får se i morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Någon som vet hur man sätter på secure boot på Asus-kort (X470-f)?

Edit: Säg inte att jag behöver göra det här: "Attention: after I enabled Secure Boot, I lost Windows booting partition. I had to reset/format all the partitions & reinstall windows."

Tror tyvärr det kan vara så, det var samma med BIOS -> UEFI övergången för länge sedan

Går alltid att pilla och komma runt om man lägger ner osjäligt mycket tid men är sällan värt det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wesslan1:

Räckte med en artikel där de testat spelprestandan som sjönk 10-20% i 11an mot 10an för att mitt intresse skulle bli iskallt. Hoppas de patchar det fort. Extra säkerheten som tydligen gör det trögt.

Var det PC Gamers test med Virtualization Based Security? Det är av som standard vad jag sett, och går att stänga av om det är på.

https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Citat:

And if you're upgrading from Windows 10 to Windows 11 then you don't have to worry about VBS being enabled, unless you were already running an enterprise version of the older OS, that is. The issue comes if you're receiving a machine which has had an OEM build of Windows 11 installed on it.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon228747:

Hoppas det, jag funderar på om deras TPM krav och secure boot kan göra windows 11 grinigt när det laddas via grub. Vi får se i morgon

Även om man behöver secure boot är det väl inget större hinder för linux numera?

Permalänk
Medlem

Glad att jag bytte till Linux i våras, dels för att min mer än fullt dugliga dator är "inkompatibel" med Win11, dels för att Linux är bättre än någonsin och till sist för att det är mer etiskt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Även om man behöver secure boot är det väl inget större hinder för linux numera?

Nej då, det kör jag nu. Vi får se om OSen kommer överens I'll be back.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Vad jag fick höra på linus tech video så har det mer att göra med CPU-scheduler som fungerar annorlunda. Istället för att färre antal CPUer belastas tyngre så sprids belastningen mer mellan fler kärnor och det skadar prestandan i vissa fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Hur gör ni imorgon? Är lite sugen på blåsa rent datorn och lägga in 11an. Är ju bara trist om program som typ Aura sync och Icue får spel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Någon som vet hur man sätter på secure boot på Asus-kort (X470-f)?

Edit: Säg inte att jag behöver göra det här: "Attention: after I enabled Secure Boot, I lost Windows booting partition. I had to reset/format all the partitions & reinstall windows."

Du tappade inte boot partionen men datorn krävde GPT istället för MBR och kunde inte boota som den skulle. Om du hade avaktiverat secure boot samt ändrat boot order tillbaka till standard hade det fungerat. Hade själv samma problem men löste det medans tårarna rann...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer gå att byta moderkort och eller cpu utan att installera om från början med win11?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som vet om det kommer gå att byta moderkort och eller cpu utan att installera om från början med win11?

En gissning är att det fungerar som win10, moderkortsbyte kommer alltså kräva ny key. Fast jag har polare som bytt moderkort och sluppit ändå, men för egen del så blir det att betala på nytt varje gång.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

En gissning är att det fungerar som win10, moderkortsbyte kommer alltså kräva ny key. Fast jag har polare som bytt moderkort och sluppit ändå, men för egen del så blir det att betala på nytt varje gång.

OEM-licens?
"Riktig" licens kostar typ 130 kr till och den får man flytta fritt mellan datorer; helt klart värt mellanskillnaden om man köper licens separat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tror MS är lite fulla. Körde PC Health Check på min dator och den rapporterade glatt att "Datorn uppfyller kraven för Windows 11" men bredvid min CPU med grön bock stod det "Processorn stöds inte för Windows 11." (Ryzen 7 3800X) Lite tvetydigt meddelande där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur gör ni imorgon? Är lite sugen på blåsa rent datorn och lägga in 11an. Är ju bara trist om program som typ Aura sync och Icue får spel.

Jag kör Aura sync på 11an, installerade det häromdagen via Asus Armory Crate eller vad det heter, funkade bättre än den nånsin gjort innan men beror nog snare på att de uppdaterat programmen sen jag provade dem för över 1 år sen än vad det beror att jag kör 11an.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Tror MS är lite fulla. Körde PC Health Check på min dator och den rapporterade glatt att "Datorn uppfyller kraven för Windows 11" men bredvid min CPU med grön bock stod det "Processorn stöds inte för Windows 11." (Ryzen 7 3800X) Lite tvetydigt meddelande där...

Microsoft har tagit för många GT, Om din dator stödjer TPM 2.0 SAMT SECURE BOOT så är det bara att köra på. MS har missat att flera CPU har internt stöd för PTT men inte TPM 2.0 officiellt. Intel har sedan generation 4 inbyggt stöd för PTT

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Microsoft har tagit för många GT, Om din dator stödjer TPM 2.0 SAMT SECURE BOOT så är det bara att köra på. MS har missat att flera CPU har internt stöd för PTT men inte TPM 2.0 officiellt. Intel har sedan generation 4 inbyggt stöd för PTT

Nu har jag förvisso inte intel men, tycker detta är lite segt ändå. Dubbel kollade med programmet (trots att jag visste att 2400g inte fanns med på listan)

Men allt annat är grönbockat och klart.

Så det enda som hindrar är helt enkelt ingen support for 2400g. Vilket är lite B.

Edit:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnny:

Microsoft har tagit för många GT, Om din dator stödjer TPM 2.0 SAMT SECURE BOOT så är det bara att köra på. MS har missat att flera CPU har internt stöd för PTT men inte TPM 2.0 officiellt. Intel har sedan generation 4 inbyggt stöd för PTT

Det är inte bara tpm och secure boot det hänger på, men just 3800x är med på listan. Dock har de ju haft väldiga problem med det där verktyget förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nu har jag förvisso inte intel men, tycker detta är lite segt ändå. Dubbel kollade med programmet (trots att jag visste att 2400g inte fanns med på listan)

Men allt annat är grönbockat och klart.
https://i.imgur.com/kbb0Z0H.jpg

Så det enda som hindrar är helt enkelt ingen support for 2400g. Vilket är lite B.

Det är för att det är en 1000-cpu med gamla TPM

Men en repetition för alla som missat det:
Det går att installera en separat TPM-modul i många moderkort även om CPU inte har det inbyggt

Det skulle kunna vara teoretiskt möjligt att göra även på en Pentium 4

Processorn i sig är inte kravet, men vissa nya har en bra nog TPM inbyggd i sig, då slipper man separat chip bara, det är skillnaden

Sen finns det andra krav på processor och annat, där har jag sämre koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är för att det är en 1000-cpu med gamla TPM

Men en repetition för alla som missat det:
Det går att installera en separat TPM-modul i många moderkort även om CPU inte har det inbyggt

Det skulle kunna vara teoretiskt möjligt att göra även på en Pentium 4

Processorn i sig är inte kravet, men vissa nya har en bra nog TPM inbyggd i sig, då slipper man separat chip bara, det är skillnaden

Sen finns det andra krav på processor och annat, där har jag sämre koll

TPM finnes 2.0 så är inte problemet :/ Se bilden jag lade till i en edit.

Permalänk
Medlem

Jag kommer blåsa datorn så fort den släpps och installera.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när imorgon windows 11 släpps ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Skärmklippsvertyget försvann med 11 eller så har de gömt den väl. Det gamla hittade jag med sök men inte det nya.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

TPM finnes 2.0 så är inte problemet :/ Se bilden jag lade till i en edit.

Då blev det genast mer mystiskt. Tyvärr för dålig koll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Skärmklippsvertyget försvann med 11 eller så har de gömt den väl. Det gamla hittade jag med sök men inte det nya.

De skröt ju om hur bra det nya är, så det borde finnas: https://www.windowscentral.com/first-look-windows-11s-new-sni...

Skrivet av medbor:

Processorn i sig är inte kravet, men vissa nya har en bra nog TPM inbyggd i sig, då slipper man separat chip bara, det är skillnaden

För att vara ett system med stöd från microsoft ingår processorn i kraven (8:e generationens core eller senare), men om man (av någon anledning) saknar tpm går det troligen att lösa med en separat modul. Tekniskt sett går det att installera även på äldre modeller, men då hotar microsoft med att man kanske blir utan uppgraderingar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet när imorgon windows 11 släpps ?

Kommer vara rullande. Oliak per region har jag för mig, det dom säger att dom börjar utrullningen den 5e

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

TPM finnes 2.0 så är inte problemet :/ Se bilden jag lade till i en edit.

TPM 2.0 i sig är inget problem eftersom Zen 1 har fTPM, så uppdaterar man bara UEFI får man TPM 2.0 support. Tyvärr räcker inte det. Problemet är att Ryzen 2400G tillhör Zen 1, trots att det är en CPU i 2000-serien, och Windows 11 kräver minst Zen+, oavsett om man har TPM 2.0 eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

TPM 2.0 i sig är inget problem eftersom Zen 1 har fTPM, så uppdaterar man bara UEFI får man TPM 2.0 support. Tyvärr räcker inte det. Problemet är att Ryzen 2400G tillhör Zen 1, trots att det är en CPU i 2000-serien, och Windows 11 kräver minst Zen+, oavsett om man har TPM 2.0 eller inte.

Vad är det som krävs från Zen+ och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

TPM 2.0 i sig är inget problem eftersom Zen 1 har fTPM, så uppdaterar man bara UEFI får man TPM 2.0 support. Tyvärr räcker inte det. Problemet är att Ryzen 2400G tillhör Zen 1, trots att det är en CPU i 2000-serien, och Windows 11 kräver minst Zen+, oavsett om man har TPM 2.0 eller inte.

Jo det är jag medveten om, lite det som var min poäng att det är lite B att den inte stöds när allt annat gör det.
Dvs windows medvetet väljer att inte stödja en fullt fungerande processor.