Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14 (2021) Nån som testat? R7 eller R9?

Permalänk

Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14 (2021) Nån som testat? R7 eller R9?

Tycker modellen verkar trevlig men inte hittat så mycket info om den. Någon här som testat den och har några åsikter?

16:10 med 90hz, bra utbud av portar och USB-c laddning känns bra. Lite osäker på vilken modell, väger mellan R7 5800H och R9 5900HX. R9:an kanske bara throttlar ändå? Behöver inte 1TB lagring heller. Mest krävande syssla jag gör är att redigera foton i RAW-format men det är mest en hobby men det vore kul om den hanterar det någorlunda.

Verkar finnas två olika modeller av R9:an också, 82MS000QMX och 82MS000HMX. Har inte hittat nån info om hur de skiljer sig åt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Du betalar tusen kr mer för Windows 10 Pro hos Elgiganten, det är det som skiljer dem två åt.

Om du väljer R7 hos Elgiganten så får du en på pappret något sämre skärm med aningen lägre upplösning, dimmare ljusstyrka, lägre uppdateringsfrekvens.
Det finns fler versioner att välja på hos Inet, bland annat en OLED-variant. Dock verkar alla skärmar hos Inet vara "Glossy", alltså de har en glasyta som ger mer reflexer, något som inte passar alla.

Kanske inte är så stor skillnad mellan 2.6K- och 2.8K-skärm men 100nits är ändå en god del ljusare men svårt att avgöra vilken skärm som är att föredra utan att kunna se och jämföra. Den glansiga ytan kanske gör att de extra 100nits i ett ljust rum kanske ändå inte upplevs som så mycket ljusare, som exempel.

Kolla även in Lenovo:s egna hemsida, där får du 10% rabatt (AFNLENOVO) vilket innebär ca 13,200 kr för samma modell som Elgiganten erbjuder och är du student så kan du få ännu mer rabatt.
Där finns även en Intel-version med OLED-skärm och dedikerat grafikkort (vet dock inte prestanda vs AMD:s iGPU) för ca 14,555 kr inkl rabatt, om det skulle vara intressant.

Har ingen erfarenhet med Yoga-modellen så kan inte uttala mig så mycket om den.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Tusen tack för det långa och informativa svaret!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rampjesus:

Tusen tack för det långa och informativa svaret!

Blev det en yoga slim 7 pro av någon variant till sist?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Blev det en yoga slim 7 pro av någon variant till sist?

Det har inte blivit något inköp (än)!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rampjesus:

Det har inte blivit något inköp (än)!

Jag köpte en asus zenbook flip oled tjolahoppsansa nyligen. Insåg att det blev fel (inge hörlurauttag) så jag ändrade till en yoga slim 7 pro 14 med oled.

Namnsättningen på den här produkten är katastrof. Men själva peylen verkar väldigt trevlig annars.

Har fått hem den men inte packat upp ännu.

Den laptop som annars ser bäst ut enligt mig är huaweis matebook x pro. Men den kostar ca 5000 mer. Inte värt det viktigt. Typ samma för samsungs galaxy book pros.
i7varianten är lite för dyr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haft min Yoga 7 Slim med OLED och 5800H i några dagar nu. Maskinen är väldigt tyst vid enklare belastning som surf, filmtittande och office. Högljudd vid max belastning. Rapp vid Visual Studio och skärmen... Skärmen är heelt fantastisk. Hög upplösning och såklart perfekt svärta. Nackdelen är att den är glossy. Ska kalibrera den framöver så jag även kan sitta med Lightroom på den här burken.

För den som inte behöver ett dedikerat grafikkort för videoredigering alt spel är den här burken ett väldigt starkt kort för 11490:-

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead