Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Hmm, har kört uppdateringen nu och inser att aktivitetsfältet numer är låst? Så det går inte längre att ha det på högkant på ena sidan?

Så är det. Användargränssnittet är uppstädat men har samtidigt förlorat en hel del funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hmm, har kört uppdateringen nu och inser att aktivitetsfältet numer är låst? Så det går inte längre att ha det på högkant på ena sidan?

Du ska kunna genom att ändra i registret. Det första jag kommer göra.

https://pureinfotech.com/change-taskbar-position-top-right-le...

Permalänk
Medlem

Varför clean install? Är inte det enklare att bara uppgradera och rulla vidare på det?

Permalänk
Medlem

Jag hade någon drivrutins backlog så efter installationen så var det en hop med uppdateringar och mina logitech pryttlar triggade ominstallation av "logitech options" men allt som allt, 20 minuter ungefär. Positivt överraskad än så länge. Kontrollpanelen är numera bra exempelvis. Oklart om jag gillar dom rundade hörnen, det känns lite windows 7, men det är väl bara o vänja sig. 5/7

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Sitter på en I5-7400 på jobbet och ville installera W11 här först för att testa, innan jag gör det hemma. CPU'n stöds dock inte.
Kan man installera ändå på något sätt?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

för bara en felkod i installationsassistenten när den ska börja ladda ner.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av eXpose:

Sitter på en I5-7400 på jobbet och ville installera W11 här först för att testa, innan jag gör det hemma. CPU'n stöds dock inte.
Kan man installera ändå på något sätt?

Om du har en TPM 2.0 modul och har aktiverat Secure Boot så kanske det kan gå. Känns tyvärr fortfarande ganska luddigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

min processor stöds tydligen inte!
Ryzen 7 5800x
wtf!?

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Får meddelande att TPM 2.0 Måste aktiveras. Detta är väl PTT på Intel eller har ja fel ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du har en TPM 2.0 modul och har aktiverat Secure Boot så kanske det kan gå. Känns tyvärr fortfarande ganska luddigt.

Går att installera via .ISO manuellt om så önskas. Gjorde det för ett par dagar sedan på min laptop med en i5 6500U processor Iofs en preview-build men det borde vara samma.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

min processor stöds tydligen inte!
Ryzen 7 5800x
wtf!?

Den är ju med i listan över CPUer som stöds, kan du visa vad som händer?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har en "tech burk" som skall få detta asap. Blir kul...

Nähä det sket sig, fel CPU.
Core i5 6300U

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du har en TPM 2.0 modul och har aktiverat Secure Boot så kanske det kan gå. Känns tyvärr fortfarande ganska luddigt.

Då orkar jag inte krångla på jobbet utan kör lite wild and crazy och smaskar in det på datorn hemma direkt istället!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pamudas:

Går att installera via .ISO manuellt om så önskas. Gjorde det för ett par dagar sedan på min laptop med en i5 6500U processor Iofs en preview-build men det borde vara samma.

Preview builds har inte haft systemkraven så det behöver inte betyda mycket tyvärr

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Den är ju med i listan över CPUer som stöds, kan du visa vad som händer?

Låter som om TPM eller secure boot är inaktiverat snarare

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emopingvin:

Varför är det gratis? Låter konstigt.

Vem har påstått det är gratis? det är en gratis uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den är ju med i listan över CPUer som stöds, kan du visa vad som händer?

http://www.bilddump.se/bilder/20211005115138-81.229.47.52.PNG

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk

Måste testa detta i helgen på datorn hemma om man inte har några viktiga projekt i pipelinen. Det verkar som den flesta programmen redan har bra stöd för Windows 11 utav de jag använder mig av.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Någon annan som får detta fel? allt är grönt i checken.
http://www.bilddump.se/bilder/20211005115325-213.64.170.170.J...

Permalänk
Hedersmedlem

Det där programmet verkar ju uppenbarligen ha problem.

Permalänk
Medlem

Desktop klarar det , men blev besviken att min 3 år gamla bärbara klarar inte CPU kraven för Win 11

7:e generationens Intel® Core™m3-7Y30processor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Finns det någon faktisk prestandavinst i spel med W11 jag borde känna till?

Finns det inget sånt utan det för tillfället mer är ett W10.5 de avrundat uppåt till 11 för mig som enbart har bruken till gaming typ, så lockar det ju liksom inte nämnvärt i dagsläget.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

schrödingers update - uppfyller jag kraven eller uppfyller jag inte kraven 😅

Eller så uppfyller du kraven och uppfyller inte kraven...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Finns det någon faktisk prestandavinst i spel med W11 jag borde känna till?

Finns det inget sånt utan det för tillfället mer är ett W10.5 de avrundat uppåt till 11 för mig som enbart har bruken till gaming typ, så lockar det ju liksom inte nämnvärt i dagsläget.

Lite samma för mig, använder mest burken till att spela på. Antar att det kommer grundliga tester på det inom kort.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Finns det någon faktisk prestandavinst i spel med W11 jag borde känna till?

Finns det inget sånt utan det för tillfället mer är ett W10.5 de avrundat uppåt till 11 för mig som enbart har bruken till gaming typ, så lockar det ju liksom inte nämnvärt i dagsläget.

Om det finns några skillnader är de nog åt andra hållet än så länge.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, fick en chock idag när jag ville uppgradera till Win11 och ser att min CPU (6700K) är för gammal för att ens få tillåtelse att använda win11. Trodde aldrig att min dator som e 4 år gammal skulle redan vara outdated för ett nytt OS. Hhaha helt sjukt

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om detta program som ger lite mer detaljer om varför man får felmeddelande:
https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Så här ser det ut för mig:

Har försökt själv att komma vidare med mbr2gpt-verktyget men den verkar inte vilja genomföra processen...
Körde diskpart -> list disk först och bekräftade att det fanns 2st diskar; 0 och 1. Disk 1 bör vara rätt.

Sedan detta i elevated cmd (admin rättigheter):

C:\Windows\system32>mbr2gpt /validate /disk:1 /allowfullos MBR2GPT: Attempting to validate disk 1 MBR2GPT: Retrieving layout of disk MBR2GPT: Validating layout, disk sector size is: 512 bytes Disk layout validation failed for disk 1 C:\Windows\system32>mbr2gpt /validate /disk:0 /allowfullos MBR2GPT: Attempting to validate disk 0 MBR2GPT: Retrieving layout of disk MBR2GPT: Validating layout, disk sector size is: 512 bytes Cannot find OS partition(s) for disk 0

Hm?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men är inte så svårt att ha som vana att alltid starta om datorn istället för att stänga av den om det är i samband med en uppdatering? Står ändå ganska tydligt (uppdatera och stäng av) plus den lilla gula ikonen =p
Om man nu vet av sig att man kan behöva använda datorn på kort varsel dagen efter

Jag kör dualboot, som automatiskt startar i Linux om man startar om datorn. Så i typ 50% av fallen jag är inne i windows får jag göra hard shutdown via knappen mitt i en uppdateringsprocess och starta om i Linux istället då jag sällan har tid att sitta och uppdatera. Varför ändrade man från "update on exit" till "update on start"? Annars får man börja göra som rutin att uppdatera Windows 10 varje kväll, fast det vore ju helt retarded och bevisar hur efter i tiden operativsystemet är. Behöver man veva igång det när man ändå håller på liksom? Jaja jag vet, lite rage .. Är van vid Linux där man kan sitta och arbeta medans det uppdaterar och man slipper starta om datorn.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Under installationen verkar det vara viktigt att ha UAC på och köra uppdateringsverktyget som adminstratör, fick annars någon random error kring 70-80%. Väl med w11 installerat funderar jag på hur förhastat det här arbetats fram av MS, man välkomnas av en taskbar som tar upp typ 5% av skärmen och som om man förminskar den (vilket måste göras genom regedit) får datumet att bara visas till hälften. Är väl bekant med hur Microsoft fungerar så kommer väl mer saker att irritera sig på framöver men en positiv överraskning var att jag kunde uppdatera utan ett microsoftkonto, har fortfarande mitt lokala så slapp iallafall den smörjan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kört in det på min privata dator nu här hemma och inga problem än så länge! Alla mina program / spel funkar, det enda som gjorde ont var att virtual box / hyper-v inte verkar ha stöd än, men det kommer förhoppningsvis inom kort.