Snabbkoll: Använder du musmatta?

Permalänk
Rekordmedlem

Har matta under både rollermousen, trackpointtangentbordet och fötterna, för mattan ligger på golvet, räknas den ?
Har en glasskiva under den konventionella musen hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det där ens en riktig fråga? 7% måste ju klickat fel i omröstningen.

Beställde ny musmatta faktiskt, en Artisan Musmatta - FX Zero - Mid - XL för 600 kr (inte en deskpad). Rätt saftig prislapp men de sägs att det ska nästan vara värt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det hade nog gått bättre om de tagit bort sin logga.

Jag och många andra skulle inte ha något emot att stötta sweclockers genom att köpa en musmatta, speciellt inte då jag gillar designen, men en logga som sticker ut rent designmässigt samt som gör mig till en reklampelare? Nej tack.

Kanske är bra feedback till nästa runda @UndaC

Logga: ja/nej
Design A/B
Sydda kanter: ja/nej
Höjd: S/M/L
Bredd: S/M/L/XL/XXL
Utan matta: ja/nej

Börjar bli många variationer nu...

Permalänk
Medlem

Jag kör på en gammal icemat i glas och just nu med en steelseries rival 500. Har dock flera rullar industriell teflontejp som jag sätter på glidytorna under musen. Byter ungefär en gång per kvartal eftersom den tejpen slits men det är jäkligt nice precis när man har bytt, i princip ingen friktion.
Jag spelar dock inte fps spel där jag behöver sitta och vifta yvigt som vissa tydligen gör eftersom de behöver en musmatta som är lika stor som skrivbordet? Jag använder mindre än halva min icemat som är 25x20cm

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är synd det finns så få plastmusmattor, allt idag är bara tyg

SteelSeries QcK Hard Pad tycker jag fungerar bäst

Det är väl främst för att mjuka mattor numera kan få samma glid som hårda hade förr? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

SteelSeries QcK Hard Pad och en Logitech G602 riktigt bra mus men på tok för tung.

jag skälv kan inte första varför folk ska ha tygmattor som agerar sugkopp för musen då en bra settup är om man kan blåsa på musen och den börjar röra sig.

alla är vi olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

SteelSeries QcK Hard Pad och en Logitech G602 riktigt bra mus men på tok för tung.

jag skälv kan inte första varför folk ska ha tygmattor som agerar sugkopp för musen då en bra settup är om man kan blåsa på musen och den börjar röra sig.

alla är vi olika

Dagens mjuka musmattor har ju samma glid som gårdagens hårda (om man väljer en speed matta).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast musmattor behövs ju för musens skull. Alla möss görs för att användas på en musmatta och optimerar glides'en för just det. Som jag och @Squallie sa tidigare är det också med skonsamt för både glides och bord att använda musmatta.

Jag säger inte att du har fel eller att det är så de designas, men dagens möss håller ju tracking på de flesta underlag (det är ju så de marknadsfördes för några år sedan)

Förr behövdes musmattan för att inte tappa tracking

Ett vanligt skrivbord (tänk ikea, trä eller melanin) är ju typ som en hardpad var förr, slittålig och låg friktion. Dessutom absorberar inte ett bord lika mycket hudfetter och skräp som en tygmatta, lätt att hålla rent med en trasa.

Testa utan feggummi en stund, du kommer gilla det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag säger inte att du har fel eller att det är så de designas, men dagens möss håller ju tracking på de flesta underlag (det är ju så de marknadsfördes för några år sedan)

Förr behövdes musmattan för att inte tappa tracking

Ett vanligt skrivbord (tänk ikea, trä eller melanin) är ju typ som en hardpad var förr, slittålig och låg friktion. Dessutom absorberar inte ett bord lika mycket hudfetter och skräp som en tygmatta, lätt att hålla rent med en trasa.

Testa utan feggummi en stund, du kommer gilla det!

Jag har många musmattor men använder ingen av dem, jag vill inte slita på mina fina musmattor och musen fungerar bättre med skrivbordet som underlag.

Permalänk
Medlem

Har en musmatta på en musmatta ovanpå en musmatta

(Logitech powerplay i botten, hyperx 90x40 som "underlägg" och en func 1030xl som musmattan).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av medbor:

Jag säger inte att du har fel eller att det är så de designas, men dagens möss håller ju tracking på de flesta underlag (det är ju så de marknadsfördes för några år sedan)

Förr behövdes musmattan för att inte tappa tracking

Ett vanligt skrivbord (tänk ikea, trä eller melanin) är ju typ som en hardpad var förr, slittålig och låg friktion. Dessutom absorberar inte ett bord lika mycket hudfetter och skräp som en tygmatta, lätt att hålla rent med en trasa.

Testa utan feggummi en stund, du kommer gilla det!

Klart det funkar på ett bord också, men är inte gjort för det. Speciellt inte med senaste generationens PTFE som är tänka att användas på en musmatta. Bord kan lätt slipa upp ytan på dessa och försämra prestandan en hel del.

Musmattor går också att tvätta.

Jag har provat direkt på bordet, hatar det.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vad kör folk med istället som inte använder musmatta? Glidmedel?

Testa riktig koncentrerad klorin för att få bort ingrott chips och läsk på ditt skrivbord så ska du se att det går ganska bra utan glidmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det hade nog gått bättre om de tagit bort sin logga.

Jag och många andra skulle inte ha något emot att stötta sweclockers genom att köpa en musmatta, speciellt inte då jag gillar designen, men en logga som sticker ut rent designmässigt samt som gör mig till en reklampelare? Nej tack.

Går du runt med din musmatta på stan och flexar?

Permalänk
Skrivet av Moton:

Vad för sorts sjuk människa har en datormus men inte en musmatta?

Jag förstår verkligen inte vitsen men en matta. Har inte haft någon sen typ 2003. Mitt skrivbord är lackat med trappfärg. Efter 1.5år med 3 datorer vid samma bort finns det knappt några märken än normalt slitage.

Jag har ingen musmatta
Ingen matta framför tangentbordet
Inga ikoner på skrivbordet.

Det ska vara rent och snyggt överallt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har haft samma musmatta sen 2006 tror jag. Corepad i glas.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har många musmattor men använder ingen av dem, jag vill inte slita på mina fina musmattor och musen fungerar bättre med skrivbordet som underlag.

Jag ljög visst lite grand. Läste in utan att det stod: Använder du musmatta <till din mus>.
Jag har en musmatta som underlag till mitt tangentbord men använder inte musmatta till musen.

Permalänk
Medlem

Glorious stora
Lagom mycket clutter på..

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vad kör folk med istället som inte använder musmatta? Glidmedel?

Har du ett skrivbord av sandpapper. Svårt att tro att det finns musmattor med bättre glid än en lackad yta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Klart det funkar på ett bord också, men är inte gjort för det. Speciellt inte med senaste generationens PTFE som är tänka att användas på en musmatta. Bord kan lätt slipa upp ytan på dessa och försämra prestandan en hel del.

Musmattor går också att tvätta.

Jag har provat direkt på bordet, hatar det.

PTFE har väl varit standard ett tag nu, eller i alla fall liknande ämnen. Det värsta som händer av att de slits är att underlaget i så fall blir mindre slitsamt eftersom det blir (delar av) samma material på båda sidor.

Alla är vi olika
Du får såklart tycka som du vill!

Själv får jag någon form av ’edge-anxiety’ av att spela med matta efter x lyft av musen. Det värsta som finns är att vara några centimeter från ena kanten och behöva flytta ditåt. Det händer inte alls lika ofta om man har hela bordet (eller såklart en enorm matta)

Jaja... kul tråd om inte annat! Lite som att läsa trådar när folk får veta att det går att stå upp och torka sig på toan, eller andra saker som sällan pratas om öppet.

För mig blir det mest äckligt med musmatta ganska fort, men jag har knappast använt fina märken, så ska inte dra alla över en kam.

Roligaste var när jag hade en hologram-matta ett tag, musen uppgraderade till optisk senare och den fick frispel när bilderna rörde sig

Permalänk
Medlem

Jodå, har en musmatta som är 1600x800mm (täcker hela bordet).
https://www.inet.se/produkt/6608479/nitro-concepts-deskmat-4x...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Dubbla musmattor naturligtvis.
En gammal Corepad glasmatta som stabil bas, med en Steelseries Dex som yta. Dex'en är lite svår att hålla snygg med sin veckade yta, men glidet är så grymt. Ej bekväm för den som släpar handen i mattan.

Permalänk
Medlem

Jag använder musmatta vid skrivbordet, sitter jag däremot i soffan med laptopen och slösurfar så kör jag utan matta direkt på sofftyget. Våga vägra trackpad liksom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har du ett skrivbord av sandpapper. Svårt att tro att det finns musmattor med bättre glid än en lackad yta.

Det är ett vanligt ikea kontors skrivbord, inget speciellt för gaming. Så inte helt perfekt glatt yta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ja, egentligen främst för att undvika slitage (friktion + fukt + syra + smuts) på skrivbordsytan - jag förstörde mitt förra skrivbord genom att köra utan musmatta så den missen gör jag inte igen.

Tunn hårdplastmatta med rejält slitagemotstånd (Corsair MM400) är min melodi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ja, använder just den musmattan som är på bilden.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

SteelSeries QcK Hard Pad och en Logitech G602 riktigt bra mus men på tok för tung.

jag skälv kan inte första varför folk ska ha tygmattor som agerar sugkopp för musen då en bra settup är om man kan blåsa på musen och den börjar röra sig.

alla är vi olika

Absolut, spelar du med låg eller hög sens? Jag föredrar liite motstånd. ~40cm/360°

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Körde länge hårda musmattor men blev trött på att behöva byta skiten efter några månader.

Har en rejält stor i tyg nu som funkar tillräckligt bra.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Hårda mattor håller i evigheter men tyg behöver bytas tillslut.

Däremot tycker jag att den har lite för bra glid egentligen.

Permalänk
Medlem

Absolut ingen musmatta.

Ser att flera i tråden skriver om sina hårda mattor, hårdplast, glas etc. Ingen gnäller på dessa att råttan inte skulle funka eller stort slitage (slitage blir det ju bara om man låter bli att torka av sitt bord iaf ett par ggr per år och det är massa intorkat guck på bordet/musen men med tanke på kommentarerna i tråden så är det tydligt att det finns många grisar här på SweC), en lackad träyta är i paritet med dessa men med en stor fördel, det finns ingen kant...

Skulle jag hamna där det finns matta är det första jag gör att ta bort den.

Seriöst så känns musmattor som ett hjälpmedel för människor med särskilda behov...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har en Zowie musmatta i hårdplast. Den duger men fick häfta fast mattan på undersidan då den inte ville ligga still på bordet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Absolut ingen musmatta.

Ser att flera i tråden skriver om sina hårda mattor, hårdplast, glas etc. Ingen gnäller på dessa att råttan inte skulle funka eller stort slitage (slitage blir det ju bara om man låter bli att torka av sitt bord iaf ett par ggr per år och det är massa intorkat guck på bordet/musen men med tanke på kommentarerna i tråden så är det tydligt att det finns många grisar här på SweC), en lackad träyta är i paritet med dessa men med en stor fördel, det finns ingen kant...

Skulle jag hamna där det finns matta är det första jag gör att ta bort den.

Seriöst så känns musmattor som ett hjälpmedel för människor med särskilda behov...

Jag har ingen lackad "träspånyta" utan en träyta med klart kännbara årsringar, ytan är rätt sträv och visserligen kan musen läsa av den men ytan är för sträv att dra handen över på ett bekvämt sätt, huden blir rätt irriterad om man nöter den mot bordsskivan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.