Trasigt grafikkort efter 10 veckor på service (Netonnet, Postnord, Gandalf Data AB Workshop)
Hej! Det här är en långdragen historia som jag ska försöka sammanfatta så tydligt jag kan för att få lite åsikter om hur jag kan agera.
Oktober 2019: Min bror köper en datorkomponent på Netonnet webshop till mig som inte passar. Istället för att nyttja öppet köp gör jag ett byte i en lagerbutik och lägger till ca 5000kr för att köpa ett Gigabyte GTX1080 som då kostar 6000kr.
Juni 2021: Börjar få problem med att skärmen blir svart, både inkopplad tv och datorskärm, och bara att stänga av datorn med strömknappen funkar för att sedan starta den igen. Windows fellogg säger "Maskinvarufel". Jag felsöker genom att kolla drivrutiner, testar att dual-boota till Linux men får samma fel.
Juli: Byter ut kortet till ett äldre GTX950 från en annan dator och problemen upphör. Jag efterforskar lite och ser att Netonnet inte lämnar garanti på 3 år men att Gigabyte verkar göra det. Jag chattar med Netonnets kundtjänst som säger att de matchar tillverkarens garanti och att jag därmed kan lämna in kortet.
16 juli: Jag åker till Netonnets lagershop, och där säger de att de inte alls lämnar 3 års garanti utan att det bara är vissa specifika produkter hos Gigabyte. De säger att de ändå kan testa att skicka in kortet (som kostnadsförslag ser jag sedan på kvittot). Personalen frågar om mailadress och telefonnummer på kvittot stämmer, vilket jag säger att de inte gör då de tillhör min bror som köpte den där första varan som jag sedan bytte in. Hans uppgifter har följt med kvittot. Personalen ändrar till min mail och telefonnummer.
2 augusti: Får en notifikation i Postnord-appen om en bokad leverans från Netonnet till min brors gamla adress. Jag kontaktar Netonnet direkt och vill kolla så de inte skickar grafikkortet dit, och kundtjänst svarar att det kommer skickas till lagerbutiken där det lämnades in, och stänger chatten innan jag hinner ställa några följdfrågor.
3 augusti: Jag ser att paketet faktiskt är på väg till min brors gamla adress och kontaktar Netonnet som beställer “ändrat förfogande” hos Postnord så paketets adress ändras till min. Det verkar som att serviceverkstaden (Gandalf Data AB Workshop) har missat att grafikkortet ska returneras till lagerbutiken och skickat till den inaktuella adressen på kvittot.
10 augusti: Efter att paketet åkt fram och tillbaka mellan städer så kontaktar Netonnet mig via mail med följande info:
“Jag har nu sett över ärendet med en ansvarig som meddelar följande gällande namnbyte:
"Det kan vi tyvärr inte göra då vi faktiskt inte har något underlag på att det är kunden som lämnat in den och inte brodern, så hans bror får ta emot den och lämna till honom"
Jag får därför inte byta namn på PostNord försändelsen, jag är ledsen!”
Paketet har alltså ändrats igen och ligger och väntar hos ombud vid min brors gamla adress, i en stad varken han eller jag bor i. Jag kan inte få någon annan att hämta ut paketet heller - paketet står i hans namn och adress, men mitt telefonnummer och epost som personalen ändrade vid inlämning. Det betyder att det inte går att använda Bank-ID för verifiering som annars går om någon annan ska hämta paket åt en. Detta har jag redan förklarat för Netonnet efter att jag fått infon från Postnords kundtjänst.
Efter det här vet jag inte vad som går fel, men det verkar som något med alla ändringar som gjorts av namn och adress har skapat en loop i Postnords system. Paketet färdas fram och tillbaks genom halva sverige under flera veckor med uppdateringar som “Försändelsen har felsorterats”.
23 augusti: Postnord lägger in en spårning på paketet efter upprepad kontakt med dem och Netonnet.
1 september: Postnord ger upp och säger att Netonnet ska reklamera försändelsen. Eftersom mitt grafikkort inte längre finns att köpa frågar jag Netonnet om jag kan få ett med likvärdig prestanda.
2 september: Netonnet säger att de ska titta på olika lösningar.
8 september: Netonnet säger att de avvaktar för “paketet har fått scanningar” dvs. det loopas fortfarande fram och tillbaka mellan städer.
9 september: Netonnet frågar om jag kan tänka mig presentkort om grafikkortet inte kommer fram. Jag svarar att det inte finns grafikkort att köpa hos dem för den summan och att jag då skulle få lägga till mycket i mellanskillnad.
10 september: Netonnet svarar att enda alternativen är att avvakta ännu längre eller ett presentkort.
12 september: Jag svarar igen att jag inte kan lägga till en stor mellanskillnad och att om jag inte kan få mitt eget kort vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka. Det verkar som att konsumentköplagen stödjer det då “rimlig tid” för att de ska ha levererat grafikkortet kan anses ha passerats. https://lawline.se/answers/konsumentskydd-nar-foretag-tappat-bort-produkt
15 september: Ett postmirakel! Netonnets verkstad har fått mitt grafikkort i retur och vill skicka det till min adress. Jag frågar om de kan dubbelkolla att det är ok då det har spenderat ca 6 veckor på att hanteras av Postnord. Netonnet svarar att paketet kom tillbaks outlöst och att verkstaden inte kommer testa det igen, samt att de “Håller alla tummar att det är rejält packat…”. (Narrator: “It wasn’t”)
22 september: Jag hämtar ut paketet som ser totalt mosat ut med massa extra tejp och packremmar som håller ihop den misshandlade kartongen. Väl hemma konstaterar jag att grafikkortet låg i bubbelplast och med luftkuddar I fraktkartongen, men inte i en inre låda som man bör skicka ömtålig elektronik. (När man beställer ett grafikkort så ligger det skyddat i tillverkarens låda som sedan ligger i fraktlådan med emballage. Ena sidan på kortet låg mot wellpappen i fraktlådan med bara bubbelplast, det var alltså inte luftkuddar runt hela grafikkortet.
Jag noterar när jag ska sätta i grafikkortet i datorn att plåten där hdmi- och DP-portarna sitter är böjd både i delen man sticker in i chassit, och delen där man sätter skruvarna. Det går alltså inte att ens montera in i datorn.
Jag mailar Netonnet med en utförlig beskrivning och foton på lådan innan jag öppnade den, samt foton på skadorna i jämförelse med hur plåten på mitt Gigabyte GTX950 ser ut.
Jag säger igen att jag vill häva köpet, eller få ett presentkort om det snabbar upp processen. Jag vill inte vänta på en eventuell reparation av plåten när det redan har gått 9,5 veckor, och med sådana smällar som kortet verkar ha fått ta så vet jag inte om det kommer innebära andra problem längre fram, när garantin dessutom är slut.
27 september: Netonnet meddelar att de kontaktat serviceverkstaden för att få information om hur de ska göra.
Det här är det sista jag hört, och jag antar att de vill reda ut ansvarsfrågan mellan sig själva, Postnord och serviceverkstaden Gandalf Data AB Workshop som jag antar att de anlitar i liknande ärenden.
Det känns som det är långt kvar innan den här historien har ett lyckligt slut för mig. Hur skulle ni göra i min situation för att inte vänta ytterligare flera veckor på att få spela lite spel?
TL;DR: En kombination av Netonnet, deras serviceverkstad, och Postnord har gjort att jag efter ca 10 veckor fått tillbaka ett fraktskadat GTX1080 från service.