Problem- uppdatera från Windows 1909

Permalänk

Problem- uppdatera från Windows 1909

Hej! Laddade precis ner betan till Battlefield 2042 och stötte genast på problem när jag skulle starta spelet.
Fick felmedelandet "Detected Windows version 18362. The required Windows version is: 19041 or later. Please update Windows".
Skulle då uppdatera windows igenom windows update, hittade uppdatering och installerade den. Vid 48% så startade datorn om och såg då "Undoing changes". Gick in i update igen och skulle testa ännu en gång men då finns där ingen uppdatering. Står bara "You're not up to date, Your device is missing important security and quality fixes". Testat en massa saker för att få det att fungera men det vägrar. Installerade då Windows 20H2 uppdateringen "manuellt" och då funkade allt som det skulle till en början. Sen när datorn skulle färdigställa uppdateringen och startade om så kom det återigen till 48% för att sedan starta om och fick då bluescreen med felmedelandet "Page fault in nonpaged area". Läste lite snabbt på något forum att det skulle kunna vara pga någon intel programvara eller dylikt?

1909 verkar ju vara en fruktansvärt gammal update, var nästan säker på att jag hade 20H2

Är tyvärr inte sugen på att göra en cleaninstall heller.
testat detta från answers.microsoft utan framgång.

Snabb hjälp uppskattas enormt, vill ju inte missa BF2042 betan

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem

Av en slump fick jag samma problem tre gånger på raken nu ikväll när jag använde microsofts media creation tool för att göra en bootbar win 11 installation. BSOD med meddelandet "page fault in non paged area".

Har prövat att göra några saker (checkdisk och klickade bort automatically manage paging file size for all drives) kan återkomma om problemet försvunnit. Om någon annan har en lösning på problemet så vore det intressant.

Permalänk

Efter att ha testat både det ena och det andra så löste det sig till slut efter denna tråd. Uppdaterade BIOS till nyaste så fungerade det igen. Stängde även av Intel MEI.

Det roliga i det hela var att när jag köpte en M2 ssd så var jag tydligen tvungen att uppgradera bios för att det skulle fungera. Hade typ V.1.1 först, och skulle installera nyaste (1.B) men i bios stod det 1.11 vilket jag då lite trött på natten trodde var felpackad och istället var en version precis efter 1.1. Lite som versionerna i spel. Därför installerade jag 1.9 istället. Men först nu när jag skulle se om det fanns någon ny att installera så slog det mig att det stod 1.8 1.9 1.A 1.B därav blir 1.B 1.11 i min bios... Hur dum får man bli

Förövrigt verkar det vara väldigt vanligt att Windows 20H2 krånglar på z97 moderkort som inte har senaste bios.

Så nu är beta veckan för Battlefield 2042 räddad!

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB