Tyska myndigheter sätter Xiaomi under lupp

Permalänk
Melding Plague

Tyska myndigheter sätter Xiaomi under lupp

Litauen menar att Xiaomis telefoner är utrustade med censurfunktionalitet och nu ska också tyska myndigheter titta närmare på de kinesiska telefonerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror personligen inte att det är nåt lurt med telefonerna. ALLA tillverkare kan skicka upp patchar för att aktivera vad sjutton de vill.
Däremot tror jag att alla kinesiska telefoner är dödsdömda utanför Asien om västvärldens relation med Kina fortsätter som den gör. Tyvärr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Föredetting

Dags för EU att tvinga alla tillverkare att deklarera i detalj var alla telemetritjänster skickar data, och vilken typ av data.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Råder det inte censur på facebook och youtube också? Fast det är kanske rätt typ av censur. Jag vill minnas att google maps visar kartor olika beroende på varifrån man kollar. Då det finns gränser och namn som alla inte gillar.

Xiaomi är jag lite skeptisk emot för superhemlig information som berör rikes säkerhet. Men för privat bruk känns det långsökt. Men man borde kanske kräva att all programvara är open source till telefonerna.

Det är väldigt mycket som skulle behöva göras på mobilsidan för ökad säkerhet, det är lite vansinne som det är idag. Men denna slapphet har lett till en supersnabb teknikutveckling som vi annars inte skulle ha.

Med dålig säkerhet. Så samma enhet som man har hemlig information i, ska man självklart inte kunna köra spel från okända aktörer, skitsamma om 3part påstår sig granska det slarvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror personligen inte att det är nåt lurt med telefonerna. ALLA tillverkare kan skicka upp patchar för att aktivera vad sjutton de vill.
Däremot tror jag att alla kinesiska telefoner är dödsdömda utanför Asien om västvärldens relation med Kina fortsätter som den gör. Tyvärr.

Tror västvärlden är dömd om de lyckas få bort Motorola/Lenovo, Xiaomi, Oppo/OnePlus/Realme, ZTE, TP-Link o.s.v. från marknaden. Dels är vi beroende av att sälja komponenter till dessa dels rimmar det illa med handel överhuvudtaget.

Tyska myndigheter kommer inte hitta något då censurlistan handlade om annonser i en endaste app (som många aldrig kommer använda) som de i slutändan ändå är inblandade i att skicka till prylen till att börja med. Ska vi argumentera för påhittade situationer så kan vi inte ha telefoner från bolag som ägs av amerikanska företag heller, USA hämtar aktivt uppgifter från utlandet och upphandlingar där vi hanterar personuppgifter riskerar att rivas upp p.g.a. det. Liknande aktivt problem har vi inte med Kina.

Permalänk
Medlem

Bra att allt fler länder vaknar upp. Kinesiska telefoner gör sig förmodligen bäst på museum framöver i vår del av världen. Västvärlden bör för övrigt snarast möjligt göra sig oberoende av fascistdiktaturen Kina.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Bra att allt fler länder vaknar upp. Kinesiska telefoner gör sig förmodligen bäst på museum framöver i vår del av världen. Västvärlden bör för övrigt snarast möjligt göra sig oberoende av fascistdiktaturen Kina.

Och Usa, inte glömma Eu och Ryssland. Bojkotten bör börjas snarast.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att alla vanliga mobiltelefoner har någon form av inbyggd avlyssningsfunktion, oavsett om avlyssnaren finns i Kina eller USA. Automatisk censurering är dock en nyhet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt mycket som skulle behöva göras på mobilsidan för ökad säkerhet, ...
... Så samma enhet som man har hemlig information i, ska man självklart inte kunna köra spel från okända aktörer, ...

Till den som vill ha en säker telefon finns särskilda modeller avsedda för just det. Kostar betydligt mer än vanliga telefoner och har lägre prestanda i det mesta utom säkerhet.
Tanken är att man endast använder den telefonen till sådant som kräver hög sekretess och har en vanlig för allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag utgår från att alla vanliga mobiltelefoner har någon form av inbyggd avlyssningsfunktion, oavsett om avlyssnaren finns i Kina eller USA. Automatisk censurering är dock en nyhet.

En funktion för annonser som hänvisas i Mi Video och inte är på?

Permalänk
Medlem

Känns väl som att alla stormakter är lika goda kålsupare. Tror nog USA samlar lika mycket information som Kina bara att vi i väst inte vill se det.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Är glad över att jag gjorde mig av med min kinesiska telefon. Det var inget fel på mobilen i sig, men känns inte värt att gå runt att stödja företag som potentiellt har inblandning från fascistiska diktaturer. Om västvärlden har något intresse att försvara sina intressen borde vi förbjuda all försäljning från kinesiska mobiltillverkare och kinesisk telekomutrustning.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så handlar "censuren" snarare om att filtrera bort vissa annonser och Adam Conway har skrivit en bra analys som finns att läsa på https://www.xda-developers.com/xiaomi-secret-blacklist-explai....

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Tror västvärlden är dömd om de lyckas få bort Motorola/Lenovo, Xiaomi, Oppo/OnePlus/Realme, ZTE, TP-Link o.s.v. från marknaden. Dels är vi beroende av att sälja komponenter till dessa dels rimmar det illa med handel överhuvudtaget.

Tyska myndigheter kommer inte hitta något då censurlistan handlade om annonser i en endaste app (som många aldrig kommer använda) som de i slutändan ändå är inblandade i att skicka till prylen till att börja med. Ska vi argumentera för påhittade situationer så kan vi inte ha telefoner från bolag som ägs av amerikanska företag heller, USA hämtar aktivt uppgifter från utlandet och upphandlingar där vi hanterar personuppgifter riskerar att rivas upp p.g.a. det. Liknande aktivt problem har vi inte med Kina.

Ja, här i Sverige har vi andra saker vi bör vara oroliga över vad gäller integritet; som att svenska vårdjournaler nu ska migreras över till amerikanska servrar, kontra deras Cloud Act.

Nej, vi bekymrar oss mer för politisk censur än privat integritet.

Stenen är kastad åt fel håll…

Permalänk
Medlem

Ha! Tyskland som censurerar så mycket själva. Om de tvunget skall granska mobiler så bör de kanske granska de som är förinstallerade med Google- och Facebookappar också?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Känns väl som att alla stormakter är lika goda kålsupare. Tror nog USA samlar lika mycket information som Kina bara att vi i väst inte vill se det.

Det gör de garanterat, men det är lite skillnad på när en rättsstat där det finns en rättssäkerhet samlar in data och när en diktatur där du kan bli fängslad utan rättegång gör det. Gui Minhai försvann i Thailand, och har suttit fängslad i 6 år utan att få en rättegång, och allt Kina säger till UD är att det inte angår Sverige längre, för han har "frivilligt" sagt upp sitt svenska medborgarskap. Att Kina samlar in data är alltså en enorm säkerhetsfråga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Usa, inte glömma Eu och Ryssland. Bojkotten bör börjas snarast.

Fin whataboutism. Artikeln gällde Kina och deras telefoner. Men skapa du en tråd om hur och varför vi ska bojkotta USA, EU (där vi bor) och Ryssland och bjud in mig så kan vi diskutera det där.

På tal om kinesiska telefoner och deras appar så bad min frus mamma (rätt högt inom partiet i en stad i norra Kina) att inte skriva till henne eller i deras familjgrupp på wechat angående corona och annat känsligt. Hon bad henne också att göra av med sig sin kinesiska telefon helt och hållet.
Det säger väll allt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det gör de garanterat, men det är lite skillnad på när en rättsstat där det finns en rättssäkerhet samlar in data och när en diktatur där du kan bli fängslad utan rättegång gör det. Gui Minhai försvann i Thailand, och har suttit fängslad i 6 år utan att få en rättegång, och allt Kina säger till UD är att det inte angår Sverige längre, för han har "frivilligt" sagt upp sitt svenska medborgarskap. Att Kina samlar in data är alltså en enorm säkerhetsfråga.

Julian Assange och Edward Snowden är väl typ samma sak? Varför gråter inte alla borgeliga medier över dem?
"Rättsstaten" Usa har 698 personer per 100k inspärrade medans Kina har 118. Innebär rättsstat att man ska spärra in så stor del av sin befolkning som möjligt eller vad är grejjen?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Julian Assange och Edward Snowden är väl typ samma sak? Varför gråter inte alla liberala medier över dem?

Du tror inte att Assange och Snowden skulle få en rättegång innan de fängslades? Vill du ha en jämförelse så hade det varit att Snowden blev kidnappad i Ryssland och plötsligt dök upp i ett amerikanskt fängelse utan möjlighet till rättegång. Du tror inte alla liberala medier hade "gråtit" över detta?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du tror inte att Assange och Snowden skulle få en rättegång innan de fängslades? Vill du ha en jämförelse så hade det varit att Snowden blev kidnappad i Ryssland och plötsligt dök upp i ett amerikanskt fängelse utan möjlighet till rättegång. Du tror inte alla liberala medier hade "gråtit" över detta?

Va? Klart de hade blivit fängslade innan rättegången. Hur tror du det brukar fungera?
Sen är det naturligtvis ingen garanti att Snowden ens hade fått en rättegång. Det är väl känt hur amerikanarna behandlar folk i deras tortyrläger.

Amerikanarna begick statsterrorism när de tvingade Bolivias president att landa bara för att de misstänkte att Snowden var ombord. Att inte erbjuda Snowden en rättvis rättegång är knappast ett längre steg än det.

För att inte tala om Egyptenavvisningarna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Va? Klart de hade blivit fängslade innan rättegången. Hur tror du det brukar fungera?
Sen är det naturligtvis ingen garanti att Snowden ens hade fått en rättegång. Det är väl känt hur amerikanarna behandlar folk i deras tortyrläger.

Amerikanarna begick statsterrorism när de tvingade Bolivias president att landa bara för att de misstänkte att Snowden var ombord. Att inte erbjuda Snowden en rättvis rättegång är knappast ett längre steg än det.

För att inte tala om Egyptenavvisningarna.

Vanligtvis brukar man häktas innan man blivit dömd i en rättegång. Så funkar det i alla rättsstater, inkl USA. Men det funkar inte så i Kina. Det är många gånger som USA gjort rejäla övertramp, men överlämningen av egyptierna var inte fråga om någon kidnappning på svensk mark, eftersom Sverige överlämnade dem, dock fanns det utpressning inblandat. Och de båda männen är numera frisläppta och fått en chans att prata ut om hur de blivit behandlade. Gui Minhai kommer vi däremot nog aldrig se i livet igen. Och att tvinga ner ett flygplan är även det ett rejält övertramp, och kan likställas med det som inträffade över Belarus i våras. Men allt detta har USA och inblandade parter fått gott om kritik för, i bland annat "liberala medier".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Petterk:

En funktion för annonser som hänvisas i Mi Video och inte är på?

Det är flera ställen du måste disabla reklamen på, men goggla på stäng av reklam miui och din version, jag har inte fått en enda reklam sen jag gjorde det. Men det är enkelt att följa en guide, för det var flera ställen som man skulle stänga av reklamen på. Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

ska bli spännande se om litauen snackar skit eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ska bli spännande se om litauen snackar skit eller inte.

Hur tänker du att vi ska få reda på huruvida de snackar skit?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det är flera ställen du måste disabla reklamen på, men goggla på stäng av reklam miui och din version, jag har inte fått en enda reklam sen jag gjorde det. Men det är enkelt att följa en guide, för det var flera ställen som man skulle stänga av reklamen på. Mvh Pierre

Det är bara i Mi Video rester från filtret ligger, men det är inte aktivt.

Att du vill stänga av ofiltrerade annonser är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Alla former av avlyssning/triangulering via wifi/gps/gsm 2-3-4-5.

Är redan inbyggda i modemet som är i alla mobiler.

Alla kan startas via fjärrstyrning eller surfa in på en hemsida med rätt kod.

Har ingen betydelse om det är Kinamobil, USA mobil, Ryss mobil, India mobil, Korea mobil eller en Svenne mobil, fast än det är sällan man ser en sony/ericson tre korvar mobil i dagens läge.

Beror endast vilket SOC det är. (aka ARM Snapdragon)

I xiaomi mobilerna är det bara att öppna upp en efter en av apparna och stäng av "Rekomendera app" "visa Rekomendation" som finns under OM appen.

Har haft en 4-5 Xiaomi mobiler varity nöjda med alla.

Tar la en 5-10 minuter
Sen så är det fixat även efter updateringar.

Men visst är det bra att få alla sheeple att rikta sin näsa mot Kina istället för EU där det verkligen stinker skit från alla håll o kanter...

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är bara i Mi Video rester från filtret ligger, men det är inte aktivt.

Att du vill stänga av ofiltrerade annonser är en annan sak.

Har faktiskt inte använt Mi Video, men kör vlc själv men sen jag stängde av alla switchar för reklam så har jag inte fått ett enda och jag har Android 10 och Miui 12.0.11. Kan hända att du missat någon, eller byt videospelare.
Detta är länken jag följde. Mvh
https://androidstandard.com/swe/hur-man-tar-bort-annonser-fra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Du tror inte att Assange och Snowden skulle få en rättegång innan de fängslades? Vill du ha en jämförelse så hade det varit att Snowden blev kidnappad i Ryssland och plötsligt dök upp i ett amerikanskt fängelse utan möjlighet till rättegång. Du tror inte alla liberala medier hade "gråtit" över detta?

https://www.theverge.com/2021/9/27/22696436/cia-kidnap-julian...

Nej, de hade inte gråtit speciellt mycket för många liberala är med i samma "krig mot terrorism", vapenindustri, för NATO m.m.
De har intresse av att tysta visselblåsare med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Som redan nämnts så handlar "censuren" snarare om att filtrera bort vissa annonser och Adam Conway har skrivit en bra analys som finns att läsa på https://www.xda-developers.com/xiaomi-secret-blacklist-explai....

"Per the NCSC‘s report, it’s alleged that Xiaomi smartphones download a file called “MiAdBlacklistConfig”, which contains a number of “titles, names, and other information of various religious and political groups and social movements”. It says that there are 449 records in the MiAdBlacklistConfig file."

Känns som att någon tekniskt okunnig läst filnamnet och och vilka ord som var i den och sedan utgick från att vad som helst censurerades...
Är ju bara svammel egentligen, kan garantera att övriga tillverkare har liknande typ av censur (på annonser) bara dolda/andra filnamn som inte låter lika "illa" som "blacklist"

Permalänk
Medlem

Bra Tyskland! Flera borde nu få upp ögonen för CCP.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag som för några dagar sen lyckades låsa upp min bootloader och flashade min Redmi Note 7 med Lineage 18.1.
Vad rapp den blev, inga jobbiga "appkiller" hack som dödar spotify så fort en annan app öppnas och inget lyssnas på.

Ingen bloat heller.

Nu till nackdelen...

En genomsnittlig upptid på 1.5 dygn innan systemlauncher mm slutar svara och eventuell krasch-reboot (stock MIUI mjukvaran hängkraschade sig kanske nån gång på 2-3 veckor.

9/10, would flash again!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself