Homeassistant - GUI setup - Lampa on/off vid specifika tider

Permalänk
Medlem

Homeassistant - GUI setup - Lampa on/off vid specifika tider

Hej,

Har den löjligaste simplaste frågan som jag nästan skäms för att fråga. Men jag har så sjukt mycket att göra just nu och har inte lyckats på den tiden jag avsatt till detta..

Har alla mina lampor och switches kopplade till homeassistent /via Hue HUB.
Där hanterar jag allt manuellt via appen&/web och det funkar bra.

Men jag har en switch som är kopplad till en akvarium lampa - så den är väldigt viktig. Vill att den ska tändas kl 16 och släckas 23

Har vart inne och mpillat i automations för den switchen men lyckas inte hitta något simpelt sätt att välja vilka tider det ska ske saker.. Googlar jag hittar jag äldre guider för YAML kodning men vill helst inte göra det för komplext just nu.

Tack för hjälp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör node red för det, tycker det är enklare än HA's egna automatationer

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag kör node red för det, tycker det är enklare än HA's egna automatationer

Har hört om den dr node red innan. Funkar lika bra att installera det som ett tillägg i Homeassistant va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör trigger och sedan klockslag, eller sun och sunset. Condition behöver du inte röra i detta fallet. Action call service, switch.turn_on, target är din lampa. Sedan borde det fungera. Så har jag gjort på mina lampor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör trigger och sedan klockslag, eller sun och sunset. Condition behöver du inte röra i detta fallet. Action call service, switch.turn_on, target är din lampa. Sedan borde det fungera. Så har jag gjort på mina lampor

Jag tänkte precis skriva "Hur klockslag!??"

Men givetvis har jag missat att det på trigger fanns en dold dropdown menu..

valde time och satte tid. NU funkar det och var ju så simpelt som det borde vara.. Säkert min darkmode addon som gömt dropdown pilen.

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har hört om den dr node red innan. Funkar lika bra att installera det som ett tillägg i Homeassistant va?

Yes kör du Home assistant (inte core) så installerar du det som ett plugin. superlätt. Sen drar du och släpper alla automationer som noder.

Du använder timeswitch (där sätter man vilken tid varje dag den ska utlösa) sen måste du in i en filter-nod som utlöser på "1" sedan sätter du det du vill få triggat därefter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missar?

Lånar tråden då jag är i samma situation.
Ställer in följande likt de @jocke92 nämner men det vill sig ändå inte.

trigger på time och action på call service, samt switch.turn_on och targets på pluggen, men den vill ändå inte triggas när jag sätter en tidpunkt.

Skapar jag en genvägsknapp så kan jag både sätta på och stänga av pluggen, så den vägen funkar det.

Ska även säga att det är en Nexa plug som jag annars kör via Telldus samt att jag är helt novis på Home assistant.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden då jag är i samma situation.
Ställer in följande likt de @jocke92 nämner men det vill sig ändå inte.

trigger på time och action på call service, samt switch.turn_on och targets på pluggen, men den vill ändå inte triggas när jag sätter en tidpunkt.

Skapar jag en genvägsknapp så kan jag både sätta på och stänga av pluggen, så den vägen funkar det.

Ska även säga att det är en Nexa plug som jag annars kör via Telldus samt att jag är helt novis på Home assistant.

Dels kan du klicka på klockan till vänster om redigeringsknappen för automationen. Där kan du felsöka.

Kolla konfigurationen på din knapp, där kan du få ledtrådar på vad du ska kalla på. Kanske är så att du får köra toggle istället för turn_on ifall den bara har enkelriktad kommunikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dels kan du klicka på klockan till vänster om redigeringsknappen för automationen. Där kan du felsöka.

Kolla konfigurationen på din knapp, där kan du få ledtrådar på vad du ska kalla på. Kanske är så att du får köra toggle istället för turn_on ifall den bara har enkelriktad kommunikation

Tack jag får kika på det, i och med att är en "vanlig" 433 mhz plug så det nog bara enkelriktad kommunikation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tack jag får kika på det, i och med att är en "vanlig" 433 mhz plug så det nog bara enkelriktad kommunikation.

Turn on räcker men pga enkelriktade kommunikationen skadar det inte att skicka ut kommandot ytterligare en gång.

Visar det sig att det är 433 som spökar för dig så rekommenderar jag att byta protokoll, går att köpa billiga deltaco pluggar, gillar du inte konceptet Tuya bygger på så går de att flasha till Tasmota.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850