Samsung bekräftar ray tracing för telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Säkerligen är det så då inte jag heller vet vad det är till 100%, men frågan är hur många som verkligen efterfrågar dessa funktioner i mobilspel. Är det utvecklarna som kräver det eller är det de som spelar Hayday som sagt att de vill ha Ray Tracing?

Tror inte det finns nån efterfrågan ännu. Men att plocka bort funktionen ur RDNA2 är jobbigare än att bara låta det vara kvar.

Permalänk

Detta är verkligen overkill och jag hade sett att andra än Apple har för huvudmål att förbättra sin IPC men icke sa Nicke!

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Apple tjänar mer pengar på ”spel” än Sony, MS och Nintendo gör tillsammans. Ändå verkar det aldrig vara någon som spelar på sin mobil.
Spelar inte heller något på mobilen.
Bara en spännande reflektion.

Instämmer. Sweclockers känns som en väldigt selektiv grupp med vissa intressen. Mobiltelefonteknik, men framförallt mobilspel har inte varit så populärt här.

Jag själv ser inget konstigt med ray tracing i mobilen. Frågan är dock hur mycket av kretsen som upptas för detta? Såklart att de bör ha några instruktioner..

När det gäller mobiltelefonerna så går den idag emot att bli så snabba så vanligt folk märker endast av prestandan vid 3st tillfälle.
1: Uppstart av mobil
2: Uppgradering av mobilos
3: Spelade.

Där de 2st första punkterna inte är fel, men det är inget vanligt folk byter mobil för.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Massy:

Upplever tyvärr samma det senaste. Varje gång det dyker upp något nytt så är det enligt många helt onödigt eller overkill osv osv... Och när man hittar på exempelvis Ethereum som i sig rent tekniskt är revolutionerande är man mer upprörd över att man inte kan spela *insert dagens Crysis här* på grund av kretsbrist och blir helt plötsligt en miljökämpe trots att Ethereum inte kommer använda sådana mekanismer länge till.

Nåja, bara ett av alla exempel på teknikfientlighet på vad man måste anse vara ett av Sveries mest teknikorienterade forum.

Titta längre bort än mobilspel. Virtuell tour av en ny bil du ska köpa? Lägenhet? Detta är riktigt funktionalitet som finns och funkar på datorer. För att det ska bli standard och använt av alla krävs det att det hamnar i alla fickor. Annars är målgruppen för snäv och ingen kommer utveckla vidare dessa lösningar. Sen finns det som alltid säkert minst 100 användningsområden som man inte ens kan hitta på, men sen en dag är de alldeles självklara. Som någon nämnde, man kan stoppa in detta chip i ex ett VR-headset.

Jag tänker att det har lite med ens ”läggning” att göra.

Är man intresserad av vad man kan köpa och använda idag på en personlig, praktiskt nivå.

Eller är man mer intresserad av tekniken i sig själv främst.

Personligen är jag definitivt i det senare lägret så att säga. Men majoriteten är ju inte det skulle jag tro.

Tänker att det är lätt för de två falangerna att missförstå varandra. Den andra gruppen tycker den första är negativ. Den första tycker att den andra saknar verklighetsförankring.

Eller i mitt fall: vissa tolkar det faktum att jag inte har alla de senaste prylarna som en brist på intresse.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Datavetare

Jösses vilken teknikfientlighet på en tech-site!

Backa ett (eller kanske ett par) steg, vad är en av de största vinsterna om ray-tracing blir något som man kan förutsätta som en grundfunktion?

Det är faktiskt inte att det ska se så speciellt mycket bättre ut, speltillverkarna har blivit väldigt duktiga på att göra alla möjliga "fusk" för att få ljus att se riktigt bra ut.

Den stora vinsten med ray-tracing är minskad utvecklingskostnad för att ändå nå ljussättning som ser riktigt bra ut. Detta kan mycket väl vara extra värdefullt på mobiler som har spel som renderingstekniskt är lite enklare. Enklare spel gör att ray-tracing kanske blir prestandamässigt rimligt.

Vidare har en större andel spel här låga budgetar, så det är endera bra ljussättning på "automagisk" väg eller så blir det inte gjort då "fuskmetoderna" som AAA-titlar använder är extremt arbetsintensiva -> dyra!

Angående värmeutveckling: just den punkten ska bli väldigt spännande att se för RDNA 2 i telefonformat. Artikeln länkar den prestandajämförelse som finns mot Apple A14 och M1. Något som inte framgår där är hur pass värmebegränsad GPUn i A14 är (när den körs i en telefon, bättre prestanda i t.ex. Ipad Air 2020 som har samma A14 krets), dess peak-prestanda är betydligt högre (teoretisk 50 % av M1, M1 trottlar i praktiken inte alls).

A15 ser 30-45 % lyft på GPU-sidan, trots att den teoretiska prestandaökningen är betydligt lägre. Handlar primärt om att A15 fick ett hyfsat lyft i perf/W, det slår igenom rätt ordentligt på telefoner sett till faktiskt prestandaökning.

Förhoppningsvis kommer också en lite kraftigare variant av denna krets. RDNA 2 är rimligen ett bättre val än Qualcomm Adreno för bärbara datorer tänkta för Windows on ARM64. ARM Mali fungerar inte alls här då den saknar vettigt stöd för DX11/12.

Med 384 streamprocessorer och 1,3 GHz frekvens hamnar man på ~1 TFLOPS, bra för telefon men för klent för bärbara då Intel, AMD och Apples snabbaste iGPUer för bärbara ligger på >=2 TFLOPS redan idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Samsung Sverige

Äsch, tänk att kunna sitta och modellera i telefonen Framtiden är här och den är spännande

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Äsch, tänk att kunna sitta och modellera i telefonen Framtiden är här och den är spännande

//Pontus

Jag vet inte om det är en seriös kommentar, men bortsett från avsaknaden av mjukvarustöd så är det absolut snart möjligt. Bara koppla in skärm, tangentbord och mus till en USB-C-docka och dra igång. Prestandan finns i princip där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det här verkligen det bästa de kan komma på att göra med transistorbudgeten?

Tja.. På moderna noder är chipen typiskt IO-begränsade, speciellt när det gäller stråmsnåla sådanna. Dvs det är inte helt ovanligt att där finns lite dödutrymme för att chipet ska bli stort nog att få platts med alla anslutningar.

Med det sagt så vet jag inte med säkerhet att det applicerar på high-end telefoner. Men för egen del känner jag inte att jag saknar något i SoCen på moderna telefoner.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Tja.. På moderna noder är chipen typiskt IO-begränsade, speciellt när det gäller stråmsnåla sådanna. Dvs det är inte helt ovanligt att där finns lite dödutrymme för att chipet ska bli stort nog att få platts med alla anslutningar.

Med det sagt så vet jag inte med säkerhet att det applicerar på high-end telefoner. Men för egen del känner jag inte att jag saknar något i SoCen på moderna telefoner.

Det skulle vara Ai. Jag själv förespådde Ai för fotografering på mobiler för över 20år sedan. Huwaie Honor 10 eller något var bland de första som implementerade det för fotografering och iPhone 13 nu använder det i stor skala och det fungerar bra.

Där det egenligen inte finns någon närliggande begränsning i hur mycket Ai kraft man vill ha för att kunna ta de optimala foton/filmer. Vi pratar allt ifrån iPhones Cinemamode, till en Ai som känner av vilka inställningar som blir bra bild. Borta är dessa suddiga bilder som kan uppstå när man har helt galen fokus eller skakningar etc. När det gäller färger så kan Ai även där användas för att få bilderna att se naturliga ut. Där vissa personer såklart vill styra allt själv.

*edit*
Om jag på min telefon ska fotografera en text, så får jag ofta klicka på skärmen för att tala om att jag vill att texten ska vara i fokus. En Ai hade lätt kunnat listat ut att vid vissa bilder så är just texten det intressanta och fokus på tydligt text borde vara default. Samma gäller när jag ska fotografera ett flygplan eller fågel i luften. En Ai hade kunnat sköta fokus, in och ut zoomning etc direkt man öppnar appen. Detta för att man har väldigt kort tid på sig.

Permalänk
Medlem

Ett par tankar om detta-

1: Ni som är oroade över batteriliv- i mobilspel med seriös grafik kommer ni inte ha bra batteritid ändå generellt, och tvivlar på att detta utgör ett problem för batteritid i övrigt.

2: Ni som känner att detta är onödigt- detta är ju alltså bara att stöd finnes för hårdvaruacceleration. Ray tracing kan implementeras utan hårdvaruacceleration om man verkligen vill, nu kan det göras med mindre performance hit.

3: Ni som är oroade för värme osv- se punkt 3.

Det är väl "trickle down technology" så att säga. I mobil faktor handlar allt om att få ut så mycket som möjligt ur hårdvaran - att sätta 110% Power limit och låta GPUn dra 400w för att bruteforca sig igenom ett dåligt optimerat spel är inte vettigt. Vore ganska absurt att specifikt satsa på att bygga mobilteknologi för RT, men detta handlar ju om att de tar in RDNA2 och att RDNA2 har en design för hårdvaruaccelererad Ray tracing.

Och för er som inte spelar på telefon och inte ser vad all hype är om- testa något AAA mobilspel på en kraftfull telefon eller tablet så kommer ni se att det verkligen inte är så enormt gap mellan mobil och PC numera.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förstår absolut dem som tycker det är urbota onödigt, men om man får vara lite positiv så är det ju riktigt kul när avancerade features blir en del av lägsta gemensamma nämnaren.

Helt klart, de större spelmotorerna har ju innbygt stöd för RT idag, så går nog hyfsat snabbt att lägga till i många titlar som körs. Exempelvis Pokemon GO där de kör Unity som har stöd, titt som tätt uppgraderar de till en ny version eller uppgraderar grafiken. Börjar mobiler få RT kommer de säkert lägga till stöd.

RT kommer ju bara bli bättre och bättre, så jag ser ju inte att detta kommer bli en helt ny wow-känsla, utan snarare att det går. Får se när Qualcomm och ARM hakar på och får in stöd i Adreno/Mali.

Permalänk
Medlem

Visst är det kul med teknik.

Men jag själv har blivit så besviken i princip alla gånger jag försökt spela något på mobilen i närtid.
"Allt" är infekterat av microtransaktions.
Spelen är designade kring att byta irlpengar mot blablabla-coins för att kringå ett tidshinder i spelet.

Känslan av att det spelar ingen roll "hur duktig jag är", man behöver spendera 10försök på hinder ett, 20 försök på hinder två, 40 försök på hinder tre osv. Givetvis är en viss slump införd så det kan i praktiken bli 35-45 försök. Inte sällan kan man bara försöka ett visst antal gånger per tidsenhet.
Men det finns givetvis en popup som informerar om att jag får ett par till försök för en liten slant, och ett tillfälligt hjälpmedel för att i princip garantera vinst för en stor slant.

Så det enda som spelar roll är hur många gånger mitt betalkort stoppas in i det svarta hålet som är mobilspelet.

Det finns säkert undantag, men jag orkar inte längre ens försöka. Spenderar hellre tiden någon annan stans.

Det är tyvärr lätt att assiciera den bitterheten med allt kring mobilspel.
Faktum är att jag känner mig lite bitter av att bara skriva det här...

Permalänk
Medlem

Switch utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att man på en teknikinriktad webbplats läser så mycket negativa kommentarer om ny teknik som man ofta gör nuförtiden är rätt märkligt.

Ni som är ständigt kritiska till ny teknik kanske kan hänga på www.puttefnasklockers.se istället?

Jag menar att det är spännande med spjutspetstekniker som driver utvecklingen. Annars hade vi ju fortfarande kört BF2042 i software render på våra nya Cirrus Logic 7730.

Handlar väl snarare om att på ett teknikforum så vet vi vad det handlar om och innebär. Vi kan därför göra kvalificerade gissningar på användbarhet angående detta.

På Aftonbladets forum går säkert folk igång på detta och tycker det är AWESOME! Samma kategori som går igång på TV med "200 Hz".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Handlar väl snarare om att på ett teknikforum så vet vi vad det handlar om och innebär. Vi kan därför göra kvalificerade gissningar på användbarhet angående detta.

På Aftonbladets forum går säkert folk igång på detta och tycker det är AWESOME! Samma kategori som går igång på TV med "200 Hz".

Det är väldigt ofta svårt att se nyttan med nyskapande och nyskapande teknik. Det kan vara ogripbart och kan ofta tyckas som onödigt.

Men man behöver lite "lekstuga" för att göra tekniksprång, även om de nya teknikerna ibland kan tyckas onödiga och överflödiga.

Vem vet, kanske är RT i mobilen den bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Handlar väl snarare om att på ett teknikforum så vet vi vad det handlar om och innebär. Vi kan därför göra kvalificerade gissningar på användbarhet angående detta.

På Aftonbladets forum går säkert folk igång på detta och tycker det är AWESOME! Samma kategori som går igång på TV med "200 Hz".

Negativa teknikkommentarer hör Sweclockers till. Folk blir äldre och de gillar inte förändring längre, ni kommer upp i surgubbsåldern

RT stöd innebär väl inbyggt tensorstöd, så det blir bra för alla applikationer som uttnyttjar någon form av deep learning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väldigt ofta svårt att se nyttan med nyskapande och nyskapande teknik. Det kan vara ogripbart och kan ofta tyckas som onödigt.

Men man behöver lite "lekstuga" för att göra tekniksprång, även om de nya teknikerna ibland kan tyckas onödiga och överflödiga.

Vem vet, kanske är RT i mobilen den bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd?

Fast det handlar ju inte om en uppfinning. Tycker att hårdvarustöd för Ray tracing är ascoolt. Det handlar om hur man applicerar redan befintlig teknik.

Om några år, fine. Men nu med en mobils begränsade strömbudget så blir det bara en gimmick. Ett försäljningsargument till personer som tycker det låter coolt.

Lite som dubbla avgasrör på en Kia Picanton GT...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Negativa teknikkommentarer hör Sweclockers till. Folk blir äldre och de gillar inte förändring längre, ni kommer upp i surgubbsåldern

RT stöd innebär väl inbyggt tensorstöd, så det blir bra för alla applikationer som uttnyttjar någon form av deep learning med.

Jag vet inte om det hör ihop med åldern. Jag tycker att dataintresserade personer har gnällt på hur onödiga funktioner på mobiler sedan 1990 talet. -Vatusan ska vi med sms på mobilen för? Bara löjligt att köpa en stor skärm. Och med stor skärm syftade de på en som var i storlek som en nokia 3310. Så har de hållit på i 30 år och så kommer de hålla på i 30år till.
Det jag tycker är mest ironisk är det idag är väldigt få datanissar som säger att t.ex. Ericsson GH 337 från 1995 duger alldeles utmärkt, de kan göra allt de tänkas vilja från denna mobil. Utan de bara förflyttar sig och höjer kraven och är lite tröga.

Jag ser dock skillnad på att säga att ny teknik är kostsamt och de själv klarar sig med enklare. Men ofta är de även kritisk emot att ny teknik finns för andra, då de anser andra inte heller har behovet.

Permalänk
Medlem

kommer väll inte vara så användbart är väll mer en fråga om att RDNA2 har stöd för det så mobiler det också har stöd. är mer intresserad utav bättre prestanda per watt ur GPU delen. för GPU delen har varit riktigt kass i android mobiler.

en ganska rolig punkt är att RDNA2 kommer då vara i next gen konsoler, datorer/steam deck och i en av dom mest populära mobilerna på marknaden. så att optimera spel motorerna för den GPU arkitekturen kommer vara ganska viktig.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid velat spela Angry Birds med ray tracing.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Varg:

Jag har alltid velat spela Angry Birds med ray tracing.

Tycker jag också det hade sett riktigt coolt ut. Ungefär samma steg som när folk spelade snake på deras svartvita mobil och man kunde köra snake i färg som på denna telefon: https://www.youtube.com/watch?v=IgYySwP7JQs
Undra förresten hur någon teknikentusiaster som säger färgskärm på mobil bara är onödigt än idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det handlar ju inte om en uppfinning. Tycker att hårdvarustöd för Ray tracing är ascoolt. Det handlar om hur man applicerar redan befintlig teknik.

Om några år, fine. Men nu med en mobils begränsade strömbudget så blir det bara en gimmick. Ett försäljningsargument till personer som tycker det låter coolt.

Lite som dubbla avgasrör på en Kia Picanton GT...

När du tar en bild med din mobil så sker det ett postprocessing steg där bl.a. ljuset justeras. Nu kan du göra samma steg på ett mer effektivt sätt, det sparar batteriet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Negativa teknikkommentarer hör Sweclockers till. Folk blir äldre och de gillar inte förändring längre, ni kommer upp i surgubbsåldern

RT stöd innebär väl inbyggt tensorstöd, så det blir bra för alla applikationer som uttnyttjar någon form av deep learning med.

Förändring är OK, även vad gäller ens musiksmak men när RT redan är generellt för segt på desktop så är det svårt att se nyttan i mobiler. Som en påpekade så går det kanske använda kisslet till något vettigare. Ser det lite som man många år sedan använda 8GB på budgetkort.

Jag räknar med att Nintendo håller på med en ny Switch för 4K stöd (säkerligen med deras egna variant av DLSS), men jag räknar inte med att de fokuserar på RT även fast Switch 2 skulle ha större strömbudget än en mobil, problemet är det fortfarande om nått år kommer vara en alltför stor prestandaförlust.

Är inte själv oroad över batteritid och så på mobil alls, jag spelar inte ens med mobil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är väl coolt, kan säkert gå att använda dessa kärnor till olika form av ljusförbättring i bild och kanske till och med videoredigering också. Även om jag gissar att man måste "gissa/räkna ut" geometrin och ljuskällorna rätt för att få nån hjälp där. Även små simpla mobilspel kan säkert nyttja detta.

Permalänk
Medlem

Alltså tom Googles inomhusradar eller vad den nu kallades har ju högre vill ha faktor än raytracing på telefonen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Klockrent exempel på hur utvecklare av mobiltelefoner lägger in funktioner som inte kommer ha någon nytta, väldigt vanligt bland de som kör Android.
Samsung griper efter halmstrån.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Klockrent exempel på hur utvecklare av mobiltelefoner lägger in funktioner som inte kommer ha någon nytta, väldigt vanligt bland de som kör Android.
Samsung griper efter halmstrån.

Jag har polare som sa exakt samma sak om Ericsson när de lanserade deras första Gsm mobil med sms. Det är hur löjligt som helst, att man på en mobil skulle försöka skriva ett textmeddelande till någon. Det går snabbare att bara ringa. Och hur vet man att mottagaren ens har en gsmtelefon. Ska man först ringa personen i fråga och fråga, tjena har du gått över till gsm-telefon så du kan ta emot sms? Vet du hur man läser dessa sms-meddelande? Om personen svarar ja, då kan man koppla ifrån och sedan skriva sitt meddelande och helst ringa efter för att se att smset kom fram. Nej vi NMT användare är de enda riktiga, de där gsm användarna griper efter halmstrån.

Nå väldigt många spelar på mobilen. Du har väl inte missat artikeln kring hur Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32896-apple-tjanar-mer-pa-s...

Iphoneanvändare är mycket mer belägna att köpa spel, men struntsamma. Det som går att konstatera är att väldigt många spelar på mobilerna och då är ray tracing bra för att underlätta bra grafik. Dels göra det enklare att implementera, bättre prestanda och mindre krävande.
Så Apple kommer allt börja med ray tracing de också om de inte redan har detta.

*edit*
Du har dock rätt i att Android oftare lägger till och tar bort saker. Där LG var nog det mest vulgära märket som sålde böjda telefoner och annat. Men just funktioner för Ray tracing är en som Apple kommer få om de inte redan har det. Och ditt argument blir då konstigt.

Många fattade inte vad tillverkare som Apple pratade så mycket om Ai beräkningskraft på deras mobil. Men nu med Cinema Mode så har folk börjat insett nyttan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Apple tjänar mer pengar på ”spel” än Sony, MS och Nintendo gör tillsammans. Ändå verkar det aldrig vara någon som spelar på sin mobil.
Spelar inte heller något på mobilen.
Bara en spännande reflektion.

Inte? Man måste ff ha med sig två sumobrottare för att komma i genom dörrarna på tunnelbana / pendeltåg i Stockholm. Alla* parkerar sig ju i dörren och spelar på sin mobil.

*Ok, men 7 av 10 i alla fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Aldrig mer Samsung om de inte bestämmer sig att köra snapdragon istället för exynos för oss i Europa. Mindre prestanda, varmare telefon vilket leder till sämre batteritid för samma peng om inte mer med tanke på alla skatter och moms vi betalar i Sverige. Blir att gå över till andra företag som säljer samma telefon överallt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har polare som sa exakt samma sak om Ericsson när de lanserade deras första Gsm mobil med sms. Det är hur löjligt som helst, att man på en mobil skulle försöka skriva ett textmeddelande till någon. Det går snabbare att bara ringa. Och hur vet man att mottagaren ens har en gsmtelefon. Ska man först ringa personen i fråga och fråga, tjena har du gått över till gsm-telefon så du kan ta emot sms? Vet du hur man läser dessa sms-meddelande? Om personen svarar ja, då kan man koppla ifrån och sedan skriva sitt meddelande och helst ringa efter för att se att smset kom fram. Nej vi NMT användare är de enda riktiga, de där gsm användarna griper efter halmstrån.

Nå väldigt många spelar på mobilen. Du har väl inte missat artikeln kring hur Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32896-apple-tjanar-mer-pa-s...

Iphoneanvändare är mycket mer belägna att köpa spel, men struntsamma. Det som går att konstatera är att väldigt många spelar på mobilerna och då är ray tracing bra för att underlätta bra grafik. Dels göra det enklare att implementera, bättre prestanda och mindre krävande.
Så Apple kommer allt börja med ray tracing de också om de inte redan har detta.

*edit*
Du har dock rätt i att Android oftare lägger till och tar bort saker. Där LG var nog det mest vulgära märket som sålde böjda telefoner och annat. Men just funktioner för Ray tracing är en som Apple kommer få om de inte redan har det. Och ditt argument blir då konstigt.

Många fattade inte vad tillverkare som Apple pratade så mycket om Ai beräkningskraft på deras mobil. Men nu med Cinema Mode så har folk börjat insett nyttan.

Det går inte att jämföra en funktion som gjorde stor nytta och var billigare än att ringa upp, sms var revolutionerande, Raytracing medför endast en bättre ljus och skuggsättning, finns ingen riktig nytta med det, ungefär lika nödvändigt som smink, en del måste ha det andra är vackrast utan.

AI har väl knappast passerat någon, det är en funktion som skapar väldigt många andra funktioner.
Raytracing var stekhett på 80-talet när man tyckte att man kunde rendera en verklighetstrogen sten eller bil, men raytracing spel är inte ens lika avancerad raytracing som då, hur många ljusstrålar spåras i ett spel på din skärm, 3, 4 eller kanske 5?