Windows 11 - Problem med Realtek ljud-drivrutiner (inget ljud).

Permalänk
Medlem

Windows 11 - Problem med Realtek ljud-drivrutiner (inget ljud).

Installerade W11 och hade inget ljud efter annars (till synes) lyckad uppgradering från W10.

Efter mycket letande i inställningar (tänkte först att det var fråga om att tex skärmen hade valts som primär ljudenhet) så har jag lyckats lokalisera problemet till Realteks drivrutiner.

Mitt moderkort är ett ROG STRIX X570-F Gaming, så jag tankade ner senaste ljud-drivrutinerna till detta och körde setup-filen som kom med det.

Setupfilen jobbar i två steg:
1. Avinstallerar alla drivrutiner och ber sedan om att starta om datorn.

2. Efter omstart hoppar setup-filen igång och installerar de nya drivrutinerna, ber sedan åter igen om att starta om datorn.

Efter denna installation hade jag fortfarande inget ljud.

Vad jag dock av ren tur upptäckte i all detta var att vid första omstarten så fick jag igång ljudet kort under uppstart (windows lilla pling-ljud vid inloggning).

Så testade att köra om setupen men avbryta installationen av de nya drivrutinerna efter första omstart av datorn.

Detta fungerade, ljudet fungerar. Men nu sitter jag här utan Realteks drivrutiner, och kör på vad jag bara kan gissa är något inbyggt i windows.

Jag är ingen audiofil, men jag tycker mig höra en sämre ljudkvalité i lurarna.
Frågan är ifall det bara är att gilla läget och hålla tummarna att det kommer uppdaterade drivrutiner i framtiden. Eller finns det någon med en bättre idé?

Moderkortet är ju modernt, så man är hoppfull att det finns en lösning.

Permalänk
Medlem

Det där brukar vara problem men brukar även gå att lösa och lura Windows från att installera sina egna drivrutiner.

  1. Öppna Device Manager

  2. Leta upp Sound, video and game controllers och klicka på trekanten för att se vad som finns under

  3. Högerklicka på Realtek High Definition Audio och välj Uninstall Device

  4. När det är klart, starta inte om datorn

  5. Installera dom drivrutiner du har till ljudkortet

Efterssom Windows inte startades om så installerades inte dom egna drivrutinerna och efter ominstallation skall du ha dom drivrutiner du själv installerade.

Ett tips är att vid steg 3 först gå till Properties > Driver för att se vilken version/datum du har idag och vilken version/datum du har när allt är klart. Då kan du enkelt se vilken version du hade och vilken version du kommer att ha när allt är klart.