Twitch Leak, källkod, Streamer $$ och annat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla uppgifter som läckts hittils går inte att ta tillbaka. Jag hoppas dock innerligt att IFALL några FYSISKA adresser läckts att de inte släpper det utan raderar ASAP. Stalkers, SWATs, you name it vill vi undvika till största mån.

Fast... Vi har ju redan offentlighetsprincipen här i Sverige: "FYSISKA adresser", beskattningsbara inkomster, 12-siffriga personnummer och fullständiga namn är alla fritt fram att ta del av? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Fast... Vi har ju redan offentlighetsprincipen här i Sverige: "FYSISKA adresser", beskattningsbara inkomster, 12-siffriga personnummer och fullständiga namn är alla fritt fram att ta del av? 🤔

Hur många på denna lista är svenskar?

Hur många som omfattas av offentlighetsprincipen är överhuvudtaget intressanta för någon annan?

Det tar inte lång tid för en person med milt kändisskap att byta ut sina postadresser och dölja hemadresser, just av den anledningen att man får ovälkommet bus, besök, eller post. Ofta av den enkla anledningen att folk tror de har någon slags gemenskap eller rätt att kontakta denne.

Det är sen även en viss problematik med just offentlighetsprincipen och sociala medier, då folk med för mycket tid, entusiasm, och intresse av en person kan ta reda på rätt mycket. Sen hur man använder den informationen vågar jag inte svara på. Enligt utsago från t.ex. attraktiva kvinnliga kollegor är det inte alltid så kul för dem, när väldigt 'engagerade' män tror att de kan fånga någons intresse genom att prata om rätt personliga och intima livsdetaljer under ett första möte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Hur många på denna lista är svenskar?

Forsen drog in runt $30000/månad.

Stämmer överens med när han visade sina inkomster av misstag på strömmen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Musikälskare

Kina kommer att ha en klonad version av Twitch uppe om några månader

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kina kommer att ha en klonad version av Twitch uppe om några månader

Det hade knappast tagit mycket energi att efterskapa den plattformen. Det är väl den sämst fungerade streamingsidan bland de populära.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med dessa summor är det inte konstigt att så många försöker/drömmer om att skapa sig en karriär som "streamer" o_0

Hur det har blivit så populärt att se andra spela har jag en aning svårt att förstå.
Tips och tricks - absolut, men att bara titta på... för att inte tala om alla dessa "subs" etc.

Yepp, jag nöjer mig med att vara en "Grumpy Old Metalhead" och hytta lite med näven

hur kan det vara så populärt att se folk spela (sätt in valfri sport här)?

varför kan inte Zlatan bara visa hur man ska sparka bollen istället för att titta när han spelar och tjänar astronomiska summor pengar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av flashen:

Kina kommer att ha en klonad version av Twitch uppe om några månader

Skulle det vara på grund av någon superavancerad källkod som är anledningen till att Twitch är störst, menar du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hur kan det vara så populärt att se folk spela (sätt in valfri sport här)?

varför kan inte Zlatan bara visa hur man ska sparka bollen istället för att titta när han spelar och tjänar astronomiska summor pengar.

För min del är båda sakerna helt omöjliga att förstå. Klart det är en massa mer kreativitet i spel, och personlighet från den som strömmar, men det är riktigt svårbegripligt. Sport är ju också otroligt repetitiv. Tusentals matcher varje år i över hundra år med exakt samma regler, plan och händelseförlopp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det bör verkligen komma fram för det är säkert en mängd av dem som skattefuskar och de bör sättas dit.

Men om någon har starka negativa känslor mot en streamer.
Får reda på deras fysiska adress mm.
Upptäcker att de bor inom någon timmes bilfärd från dem själva eller kanske t.o.m. samma stad.
Åker dit och misshandlar eller kanske t.o.m. mördar streamern de inte gillar.

Det tycker inte jag är okej. Även om de skattefuskat.
Risken blir större att sånt händer om människor som har mer aggressioner än hjärnceller har för lätt att komma över information de inte borde ha tillgång till.

Att skattemyndigheten eller motsvarande myndigheter i andra länder kan föra dialog med arbetsgivare/uppdragsgivare och dylikt och få information för att upptäcka skattefusk är inte samma sak som att allting ska publiceras för alla med tillgång till Internet att ta del av.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle sadla om, skaffa silikontuttar o slicka på en mic. 5 mille om året är inga dumma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om någon har starka negativa känslor mot en streamer.
Får reda på deras fysiska adress mm.
Upptäcker att de bor inom någon timmes bilfärd från dem själva eller kanske t.o.m. samma stad.
Åker dit och misshandlar eller kanske t.o.m. mördar streamern de inte gillar.

Det tycker inte jag är okej. Även om de skattefuskat.
Risken blir större att sånt händer om människor som har mer aggressioner än hjärnceller har för lätt att komma över information de inte borde ha tillgång till.

Att skattemyndigheten eller motsvarande myndigheter i andra länder kan föra dialog med arbetsgivare/uppdragsgivare och dylikt och få information för att upptäcka skattefusk är inte samma sak som att allting ska publiceras för alla med tillgång till Internet att ta del av.

Mjo tror inte han / andra förstår hur illa swatting är och kan vara.

Länkar ett snabbt klipp här som visar en del utav dessa. Det är ju pga klipp som dessa folk ringer och hittar på att x har gisslan hemma osv. Det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Fast... Vi har ju redan offentlighetsprincipen här i Sverige: "FYSISKA adresser", beskattningsbara inkomster, 12-siffriga personnummer och fullständiga namn är alla fritt fram att ta del av? 🤔

Det är ännu värre än så i Sverige. Jag skaffade en ny hundvakt häromdagen och kollade upp brottsregister efter samtalet (för att veta att min hund ska hamna i bra händer när jag är borta några dagar). Från att bara veta förnamn och telefonnummer. Inga problem att kolla deklarationen eller betalningsanmärkningar också om jag hade velat men det kändes irrelevant. Hittade strafföreläggande om ringa narkotikabrott men inga problem, vi har alla varit unga och gjort misstag.

Sånt här kan man inte göra i andra länder och vi kanske borde ha ett samtal om vi verkligen vill ha det så i Sverige. Det är värre för mig om sådana uppgifter är tillgängliga än vilka användaruppgifter jag har på Sweclockers eller twitch.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta händer i princip varje vecka på någon av de hundratals sajterna man har konto på vid det här laget. Vad är det enklaste sättet att byta till starka lösenord på varenda sajt man har konto till? Är det någon av lösenordshanterarna som lastpass eller liknande man bör titta på?

Jag orkar verkligen inte ha 2FA på alla tjänster jag använder, det kommer gå åt helvete när jag till slut har sönder mobilen och google authenticator.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arikeln:

Uppdatering 18:00: I ett officiellt uttalande på Twitter bekräftar Twitch att ett intrång ägt rum, men att de ännu inte vet hur omfattande incidenten är. De arbetar just nu på att ta reda på exakt vad de illasinnade attackerarna kommit över och lovar uppdatera användare så snart som möjligt.

Vi vet ju hur omfattande det är. Läckan finns ju ute på nätet för alla att ta del av.

Bytt mina uppgifter, streamkey osv. Men i och med att de helt verkar ha blivit tagna i sängen kanske man ska göra det igen, efter att intrånget är täppt. Nu riskerar man ju bara att offentliggöra sina uppgifter på nytt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

En ganska relevant skillnad är när något utförs i tävlingssammanhang?
Det gäller även E-sport, så det är inte direkt som att jag gör skillnad på "olika sporter".

Eller tror du "Einar" har många som kikar på honom när han står och bollar en boll mot ett plank för sig själv?

Sedan säger jag inte att det är vare sig något negativt eller "dumt/korkat" att göra det, endast att JAG har svårt att förstå det.

Hur många går inte o tittar på vänskapsmatcher på typ Friends Arena? Här får du dessutom chatta med dina "idoler" och lära känna dem på ett personligt plan. Man behöver inte ens anstränga sig för att förstå. Varför följer folk Zlatans Instagram? 🤷 Är dock en sak jag själv inte förstår och det är hur man blir en så kallad simp. Hur man blir så pass besatt av en person att man gör vad som helst för att bli sedd av hen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Känns som att detta händer i princip varje vecka på någon av de hundratals sajterna man har konto på vid det här laget. Vad är det enklaste sättet att byta till starka lösenord på varenda sajt man har konto till? Är det någon av lösenordshanterarna som lastpass eller liknande man bör titta på?

Jag skulle säga ja på hela frågeställningen; man bör ha unika starka lösenord på samtliga sajter (och gärna 2FA).

Jag skulle föreslå Bitwarden som lösenordshanterare.

(Om man vill ha något som jobbar helt offline (till skillnad från Bitwarden ovan) skulle jag säga något Keepass-baserat, t.ex. https://keepassxc.org/ men där gäller ju lite olika klienter beroende på plattform.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle säga ja på hela frågeställningen; man bör ha unika starka lösenord på samtliga sajter (och gärna 2FA).

Jag skulle föreslå Bitwarden som lösenordshanterare.

(Om man vill ha något som jobbar helt offline (till skillnad från Bitwarden ovan) skulle jag säga något Keepass-baserat, t.ex. https://keepassxc.org/ men där gäller ju lite olika klienter beroende på plattform.)

Även lastpass, men de har gjort en del fulingar på senaste som gjorde att folk övergav dom.
Är själv kvar mest pga lathet.

Fulingen:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31378-lastpass-stryper-grat...

Samt höjda priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Jag orkar verkligen inte ha 2FA på alla tjänster jag använder, det kommer gå åt helvete när jag till slut har sönder mobilen och google authenticator.

Använd authy. Den syncar med flera enheter mm så du kan alltid få tillbaka din 2fa kod Använt den i många år nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Även lastpass, men de har gjort en del fulingar på senaste som gjorde att folk övergav dom.
Är själv kvar mest pga lathet.

Fulingen:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31378-lastpass-stryper-grat...

Samt höjda priser.

Ja, det finns massor av alternativ, ovanstående var just vad jag skulle rekommendera. (Samt ett alternativ om man av princip inte vill ha online-synk.)
Detta just med tanke på just att det är lite av en djungel.

Och ja, grejen med Lastpass är inte att det är tekniskt dåligt utan just att de valde att göra gratisversionen i princip oanvändbar för normalanvändaren.

Jag tycker iaf att det känns som en mer rimlig utgångspunkt att rekommendera en tjänst som har en fullt funktionsduglig* gratistjänst för privatpersoner. Även en i mitt tycke överkomlig ($10/år i nuläget) betaltjänst som ger extrafunktioner.

*) obegränsat antal synkande enheter/typ av enheter, obegränsat antal sparade lösenord/kort/..., 2FA genom TOTP, klienter för Windows, Mac, Linux, browsertillägg för Chrome (och populära relaterade Chromium-derivat), Firefox, Safari.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det finns massor av alternativ, ovanstående var just vad jag skulle rekommendera. (Samt ett alternativ om man av princip inte vill ha online-synk.)
Detta just med tanke på just att det är lite av en djungel.

Och ja, grejen med Lastpass är inte att det är tekniskt dåligt utan just att de valde att göra gratisversionen i princip oanvändbar för normalanvändaren.

Jag tycker iaf att det känns som en mer rimlig utgångspunkt att rekommendera en tjänst som har en fullt funktionsduglig* gratistjänst för privatpersoner. Även en i mitt tycke överkomlig ($10/år i nuläget) betaltjänst som ger extrafunktioner.

*) obegränsat antal synkande enheter/typ av enheter, obegränsat antal sparade lösenord/kort/..., 2FA genom TOTP, klienter för Windows, Mac, Linux, browsertillägg för Chrome (och populära relaterade Chromium-derivat), Firefox, Safari.

Jag håller med dig, om man inte har använt någon utav dessa tjänster tidigare så skulle jag köra/rekommendera bitwarden.

Dock så har LP funktioner som BW inte hade tidigare men kanske har nu? (autofyll vid formulär, eller auto update när du byter ett lösenord)

Dvs när jag går in på en sida som har mitt LP sparat så trycker jag bara på en knapp så fylls allt. Med ett undantag för sidor där jag kräver dubbel verifiering, så måste jag skriva ett alternativt lösen för autofyll funktionen. (Så att om någon sitter vid min dator så kan de inte komma åt fb t.ex. även om jag råkar vara inloggad med LP.)

Men mitt inlägg var även mer menat som ett alternativ, då vi alla har olika behov. Har BW fått nyare tillägg och funktioner så kommer de även vinna över mig, till slut.

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Känns som att detta händer i princip varje vecka på någon av de hundratals sajterna man har konto på vid det här laget. Vad är det enklaste sättet att byta till starka lösenord på varenda sajt man har konto till? Är det någon av lösenordshanterarna som lastpass eller liknande man bör titta på?

Jag orkar verkligen inte ha 2FA på alla tjänster jag använder, det kommer gå åt helvete när jag till slut har sönder mobilen och google authenticator.

Vad är det för fel å ha alla lösen på usb sticka i textformat? Eller två om en skulle gå sönder.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Lite komiskt att dom inte ens kände till att dom blivit hackade lol, dom har alltså noll koll på loggar?

Sedan tänkte jag fråga om hacker gruppen på något sätt kanske ligger kvar i systemet med något script/program och kör någon code injection på alla som byter lösen, är det ens möjligt??

Och är det verkligen så smart att lägga till telefon-nummer på en tjänst som är under attack?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är det för fel å ha alla lösen på usb sticka i textformat? Eller två om en skulle gå sönder.

Om vi bortser från hela säkerhetsfrågan för ett ögonblick så finns det ett påtagligt användbarhetsproblem:

Hur fyller du i lösenorden där de behövs?
På datorn blir det osmidigt men hanterbart, typ öppna textfilen och leta rätt på lösenordet, kopiera och klistra in... (jämfört att trycka att du vill ha användarnamn och lösenord för aktuell sajt ifyllda).
Men hur gör du på telefonen, t.ex.? Där börjar det riktigt halta.

Säkerhetsmässigt så är väl huvudproblemet att informationen ligger helt oskyddad på USB-minnet, så om någon/något skulle komma filen på minnet så blir det en rätt omedelbar kris. Och man lär ju behöva ha med sig detta USB-minne för att faktiskt klara att göra saker, så risken att det sups bort känns verklig.

OM man vill lagra lösenorden offline (på ett USB-minne om det fyller ett syfte, men isf gärna med någon form regelbunden säkerhetskopiering eftersom USB-minnen inte riktigt är att lita på) så skulle jag som jag nämnde tidigare föreslå något Keepass-baserat så att datan är skyddad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Lite komiskt att dom inte ens kände till att dom blivit hackade lol, dom har alltså noll koll på loggar?

Sedan tänkte jag fråga om hacker gruppen på något sätt kanske ligger kvar i systemet med något script/program och kör någon code injection på alla som byter lösen, är det ens möjligt??

Och är det verkligen så smart att lägga till telefon-nummer på en tjänst som är under attack?

Mycket möjligt, själv använder jag LP för randomized password. Så de är inget jag kommer ihåg ändå. Förutom LP.

Angående telefon nummer så blir jag med lite fundersam då jag fick ett lustigt telefonsamtal idag.

#19286414

Förmodligen en tillfällighet, men att få just det samtalet är kanske en mindre tillfällighet (om du läser tråden så förstår du varför)
Men ptja, har aldrig blivit uppringd förut av dessa, men idag så blev jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi bortser från hela säkerhetsfrågan för ett ögonblick så finns det ett påtagligt användbarhetsproblem:

Hur fyller du i lösenorden där de behövs?
På datorn blir det osmidigt men hanterbart, typ öppna textfilen och leta rätt på lösenordet, kopiera och klistra in... (jämfört att trycka att du vill ha användarnamn och lösenord för aktuell sajt ifyllda).
Men hur gör du på telefonen, t.ex.? Där börjar det riktigt halta.

Säkerhetsmässigt så är väl huvudproblemet att informationen ligger helt oskyddad på USB-minnet, så om någon/något skulle komma filen på minnet så blir det en rätt omedelbar kris. Och man lär ju behöva ha med sig detta USB-minne för att faktiskt klara att göra saker, så risken att det sups bort känns verklig.

OM man vill lagra lösenorden offline (på ett USB-minne om det fyller ett syfte, men isf gärna med någon form regelbunden säkerhetskopiering eftersom USB-minnen inte riktigt är att lita på) så skulle jag som jag nämnde tidigare föreslå något Keepass-baserat så att datan är skyddad.

Samt använda veracrypt på dokumenten i sig. Så inga utomstående kan få tillgång till dom om usb minnet kommer på vift.
men jag håller med dig här.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Mycket möjligt, själv använder jag LP för randomized password. Så de är inget jag kommer ihåg ändå. Förutom LP.

Angående telefon nummer så blir jag med lite fundersam då jag fick ett lustigt telefonsamtal idag.

#19286414

Förmodligen en tillfällighet, men att få just det samtalet är kanske en mindre tillfällighet (om du läser tråden så förstår du varför)
Men ptja, har aldrig blivit uppringd förut av dessa, men idag så blev jag det.

Jag gör egna pass med random siffor, stora coh små bokstäver.

Nej då har nog inget med det att göra, jag blev uppring varje dag, senast igår av något försäkringsbolag som jag aldrig hade hört talas om.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om vi bortser från hela säkerhetsfrågan för ett ögonblick så finns det ett påtagligt användbarhetsproblem:

Hur fyller du i lösenorden där de behövs?
På datorn blir det osmidigt men hanterbart, typ öppna textfilen och leta rätt på lösenordet, kopiera och klistra in... (jämfört att trycka att du vill ha användarnamn och lösenord för aktuell sajt ifyllda).
Men hur gör du på telefonen, t.ex.? Där börjar det riktigt halta.

Säkerhetsmässigt så är väl huvudproblemet att informationen ligger helt oskyddad på USB-minnet, så om någon/något skulle komma filen på minnet så blir det en rätt omedelbar kris. Och man lär ju behöva ha med sig detta USB-minne för att faktiskt klara att göra saker, så risken att det sups bort känns verklig.

OM man vill lagra lösenorden offline (på ett USB-minne om det fyller ett syfte, men isf gärna med någon form regelbunden säkerhetskopiering eftersom USB-minnen inte riktigt är att lita på) så skulle jag som jag nämnde tidigare föreslå något Keepass-baserat så att datan är skyddad.

Oftast behöver man väl bara logga in en gång sedan är man inloggar i månader, jag vet inte vad för tjänster du använder som behöver logga in hela tiden?

Men sätt ett lösenord eller kryptera usb minnet då? Jag måste klippa och klistra för jag har så random och långa lösen att dom är omöjliga att komma ihåg.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oftast behöver man väl bara logga in en gång sedan är man inloggar i månader, jag vet inte vad för tjänster du använder som behöver logga in hela tiden?

Men sätt ett lösenord eller kryptera usb minnet då? Jag måste klippa och klistra för jag har så random och långa lösen att dom är omöjliga att komma ihåg.

Well, nu kanske jag är en av de 0.1%arna. Men jag har webbläsaren på att alltid rensa cookies när jag stänger ner den. Vilket medför att jag måste logga in varje gång jag besöker en sida. Men det är för mig inga problem iom att jag bara behöver trycka på en knapp så är jag inloggad, via LP.

Så för min del så är att logga in en eller flera gånger om dagen vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oftast behöver man väl bara logga in en gång sedan är man inloggar i månader, jag vet inte vad för tjänster du använder som behöver logga in hela tiden?

Det finns visserligen förstås några tjänster som inte håller en inloggad, men bortsett från dessa så är det vanligaste scenariot i min värld att jag inte är så förberedd på när det är börjar bli dags att logga in igen att det skulle fungera att planera kring detta.
Dvs, om jag ställs inför att jag behöver logga in så måste jag ju kunna göra det, annars är det inte en hållbar lösning.

Skrivet av blue eyed devil:

Men sätt ett lösenord eller kryptera usb minnet då? Jag måste klippa och klistra för jag har så random och långa lösen att dom är omöjliga att komma ihåg.

Nu tänkte ju jag att huvudalternativet var att använda en lösenordshanterare så att du inte ens skulle behöva kopiera/klistra. Att skriva lösenord var inte vad jag menade var något alternativ.

Och ja att kryptera hela usbminnet löser problemet om någon kommer över USB-minnet (på ett annat sätt än mitt förslag om man absolut vill använda ett USB-mine, slutresultatet i båda fallen är att lösenorden skulle lagras krypterat på USB-minnet), men det hjälper ju inte användbarhetsproblemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med dessa summor är det inte konstigt att så många försöker/drömmer om att skapa sig en karriär som "streamer" o_0

Hur det har blivit så populärt att se andra spela har jag en aning svårt att förstå.
Tips och tricks - absolut, men att bara titta på... för att inte tala om alla dessa "subs" etc.

Yepp, jag nöjer mig med att vara en "Grumpy Old Metalhead" och hytta lite med näven

Kollar i princip aldrig live på streams, men brukar kolla på highlights på youtube med admiralbulldog. Tycker det är rätt kul även om man behöver se några videos innan man kan smälta humorn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M