Google Authenticator - Appen uppdaterades på min iphone - alla nycklar puts väck

Permalänk
Medlem

Google Authenticator - Appen uppdaterades på min iphone - alla nycklar puts väck

Hej, hoppas ni har en bra kväll för jag har det INTE.

Först så började mitt tangentbord att krångla, k-tangenten har börjat dubbel och trippelmatas in när jag skriver.
Så jag köpte ett nytt tgtbord.

När jag installerade det och startade om datorn så märkte jag att ljudutgången för högtalare på min Sennheiser GSX 1200 dött, enbart uttaget för hörlurar funkar.

Jag uppdaterar firmware på min Samsung skärm till senaste version 1013 i förhoppning att det ska ta bort blackouts för de nyaste Radeon drivrutinerna, konstaterar att så ej är fallet, så man får nog fortsätta använda 21.8.2.

Tar upp mobiltelefonen för att autentisera en inloggning med google authenticator och konstaterar att alla mina nycklar är borta, authenticator appen har på något sätt gått in i en ren reset, som när man först installerade den.
Så nu har jag roat mig med att återställa nycklarna på alla mina konton som jag kom ihåg att jag använt Google Authenticator för.

Har någon varit med om något likande, att alla nycklar bara försvinner utan förvarning kan ju potentiellt vara en mindre katastrof för vissa konton?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Hej, hoppas ni har en bra kväll för jag har det INTE.

Först så började mitt tangentbord att krångla, k-tangenten har börjat dubbel och trippelmatas in när jag skriver.
Så jag köpte ett nytt tgtbord.

När jag installerade det och startade om datorn så märkte jag att ljudutgången för högtalare på min Sennheiser GSX 1200 dött, enbart uttaget för hörlurar funkar.

Jag uppdaterar firmware på min Samsung skärm till senaste version 1013 i förhoppning att det ska ta bort blackouts för de nyaste Radeon drivrutinerna, konstaterar att så ej är fallet, så man får nog fortsätta använda 21.8.2.

Tar upp mobiltelefonen för att autentisera en inloggning med google authenticator och konstaterar att alla mina nycklar är borta, authenticator appen har på något sätt gått in i en ren reset, som när man först installerade den.
Så nu har jag roat mig med att återställa nycklarna på alla mina konton som jag kom ihåg att jag använt Google Authenticator för.

Har någon varit med om något likande, att alla nycklar bara försvinner utan förvarning kan ju potentiellt vara en mindre katastrof för vissa konton?

Har ej varit med om det, då jag använder en app som syncar mellan enheter och sitt konto hos authy. Så jag har alltid tillgång till mina koder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bästa med GA och många liknande appar, allt är borta om du köper en ny telefon.. datan backas ingenstans och går inte heller över med tex migrering från gammal -> ny ios.

så ha alltid en metod kvar, tex sms, för annars är det jobbigt om du är på resande fot.

Permalänk
Medlem

Sedan några dagar tillbaka så har jag fått dubbletter på alla mina nycklar på Google Authenticator, så verkar som något är lite galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har ej varit med om det, då jag använder en app som syncar mellan enheter och sitt konto hos authy. Så jag har alltid tillgång till mina koder

Ja, antingen något sådant eller att spara en egen backup av totp-nycklarna (tycker själv det senare är lämpligt oavsett).

Skrivet av boibo:

Bästa med GA och många liknande appar, allt är borta om du köper en ny telefon.. datan backas ingenstans och går inte heller över med tex migrering från gammal -> ny ios.

Ytterligare en anledning att spara en backup på nycklarna (eller möjligen en synklösning).

Just att enbart lägga in nycklarna i appen på en telefon är i mitt tycke direkt olämpligt tillvägagångssätt, även om iaf vissa tjänster försöker se till att man sparar ett knippe engångskoder eller liknande, vilket ju kan rädda situationen för just den tjänsten. Men om man kan spara dessa engångskoder säkert så kan man ju lika gärna spara själva nyckeln.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304