Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem

De börjar med att låsa in folk och sedan kan de göra som de vill med priserna och folk antingen tackar och tar emot eller avslutar abonnemanget och drar ner torrents istället.

Det är lite som med Apple. Folk skulle väl knappast byta från iPhone även om de höjde sina priser med 100%. Men mer än så tror jag inte folk skulle tåla.

Det är vad det är. Gillar man inte priset är det ju nästan riskfritt att dra ner illegalt idag har jag hört. Ja om man inte har Telia då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag och särbon har hittills haft var sitt konto, men nu är det nog dags att överväga att slå ihop det till ett.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Inte om du använder en välkänd vpn-tjänst, för netflix blockerar deras ip-ranges.
En anledning till att jag sa upp netflix och skrev F.U. till dem på chatten för ett antal år sedan.

Haha, men blir innehållet mycket bättre med en amerikansk ip?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig köpa en månad när något bra kommer ut som ex squid game s02, Alice in borderlands s02

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Haha, men blir innehållet mycket bättre med en amerikansk ip?

Jag använde inte ens annat ip än ett svenskt, från sverige, med ett svenskt betalkort, likt förbannat så gick inget att kolla på.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fearnox:

Handlar nog som sagt mycket om smak, själv så känner jag väl att jag saknar Marvel och till exempel The boys, men det är lite utav ett lyxproblem eftersom att jag redan har så mycket att titta på.
Får väl köra gratisperioder eller liknande för dessa och plöja igenom dem.

Men vill man ha exakt specifika serier så är det som många säger besvärligt idag, i många fall så är det till och med så illa så att serier inte ens finns på någon tillgänglig tjänst.
Förr så var det väl svårt att ens få tillgång till Doctor Who i här?
Ett exempel på detta är Childrens Hospital som jag inte tror att det går att få tag i i Sverige, de första säsongerna är fruktansvärt roliga.
Ett annat exempel är typ SVT serier som dem köper tillfälliga licenser för, de verkar inte heller gå att se någonstans när deras licens tagit slut :/

Självklart handlar det om tycke och smak. Marvel-serierna håller jag med om, men har redan sett och sedan Disney beslutade sig för att lansera Disney+ det kommer inga fler till Netflix.

Håller helt med om att det är besvärligt med att serier är svåra att få tag på, men även hoppande licenser där serier och filmer försvinner från en tjänst för att bli tillgängliga på en annan. Har hänt mer än en gång att något jag vill se igen på Netflix inte längre funnits tillgängligt...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

179 spänn och ingen porr. Nej tack, säger jag!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, den ända tjänsten vad jag vet som in komprimerar hårt och kör nästan rikigt Blu-ray är Sony Bravia Core, de kör med 80Mbit.
De påstår att det är "Förlustfri" men jag är ganska säker på att när jag läste på om detta så finns det Blu-ray filmer som går över 80Mbit.

Nu var det ett tag sedan som jag läste på kring detta men "vanlig" Blu-Ray har ett maxtak runt 46mbit/s. Det inkluderar både videoström, ljudström och undertexter. Hur det är med PiP vet jag inte däremot. För UHD-BD ligger samma gräns runt 108mbit/s.

Ska även vara värt att nämnda att så gott som undantagslöst all video som går till konsument via distribution är kraftigt komprimerad, oavsett format eller bärare. Komprimeringen fungerar delvis som JPEG, alltså att bilden kvantiseras i block där information reduceras, men också då videoströmmen är uppdelad i olika sorters bilder som i sin tur hämtar data från varandra för att återskapa informationen.

Dock innebär det inte att all komprimerad video är synligt för åskådaren under normala omständigheter, men på streamingtjänster är det förstås en begränsande faktor gentemot distribution på optiska skivor där man inte är beroende av någon uppkoppling. Just hur HBO, Netflix, Prime etc är ur dessa avseenden vet jag däremot inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Avslutade abonnemanget nu.

Har inte tittat på Netflix sen jag fick Prime Video, betalar kring 69 per mån. och det finns hur många som helst serier, Netfix är riktig dyrt nu, så går det upp igen, kommer jag nog att säga upp prenumerationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Det jag förvånades mest över var faktiskt inte priset utan att Netflix bas var 480p. Jag trodde inte att någon streamingtjänst hade lagt ribban så lågt.

480p kan väl vara schysst om man har väldigt långsamt internet, fast då som val inte som begränsning ifrån streamingtjänsten.

Jag tror 480 fungerar rätt bra på mobilen fortfarande. Det är samma upplösning som DVD använde (om än med lägre bitrate).
Och DVDns upplösning var ju helt OK på skärmar som inte var allt för stora.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade de inte haft så fruktansvärt aggressiv automatisk uppspelning av trailers och annat skräp så hade jag gärna använt Netflix, men nu vill jag inte ens öppna sidan. Det är så mycket som rör sig och hoppar runt att det blir en fruktansvärd upplevelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror 480 fungerar rätt bra på mobilen fortfarande. Det är samma upplösning som DVD använde (om än med lägre bitrate).
Och DVDns upplösning var ju helt OK på skärmar som inte var allt för stora.

Ja som sagt 480p är okey när det är val men ej när det är en begränsning.
720p bör vara minsta laget som bas 2021 anser jag.

Permalänk
Medlem

Jag roterar runt på de olika film/tv-streamingtjänsterna och har i princip aldrig igång mer än en i taget. Brukar bli 1-3 månader på en tjänst där jag tittar på det content jag är intresserad av innan jag växlar till en annan. Just Netflix har jag faktiskt inte haft på över ett år nu, men det blir nog dags igen efter att jag testat HBO Max när det kommer. Att Netflix höjer priserna med ett par tior spelar ingen större roll för min del. Jag är bara glad så länge de inte inför långa bindningstider så det blir svårt att vara en icke-lojal kund som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Håller med om att Netflix börjar bli väl dyrt för vad man faktiskt får. Och HBO Max verkar mycket mer intressant, dock sa jag nyligen upp mit HBO abbonemang eftersom det alldeles för ofta kom upp ett felmeddelande och det vägrade spela upp det jag ville.

Är det någon annan här som upplevt samma? Tittar via en nvidia shield tv 2019 om det skulle kunna spela någon roll.

HBO Max kommer ju vara en helt annan app så förhoppningsvis blir det bättre 🙏 Jag har också upplevt HBO Nordic som extremt buggig, både i browser och Android TV. Release 26 okt.

Permalänk
Medlem

Vi tyckte verkligen om Black Mirror Bandersnatch på Netflix som är en interaktiv film. Skulle det komma mer sånt skulle jag kunna tänka mig att betala ännu mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag och särbon har hittills haft var sitt konto, men nu är det nog dags att överväga att slå ihop det till ett.

Fattar inte riktigt varför man har två konton oavsett, om man har en relation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fattar inte riktigt varför man har två konton oavsett, om man har en relation?

För att vi är fler i familjen än bara vi två.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

För att vi är fler i familjen än bara vi två.

Ja ni måste vara en rätt Netflixladdad familj om ni kollar mer än 4st samtidigt

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som räddar Netflix här är att vi är fyra i familjen som vill kunna titta. Det är fortfarande billigare än fyra personer som lyssnar på Spotify. Hade jag varit själv och behövt betala 179kr/mån bara för att få 4k så hade jag nog inte varit så glad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mocka:

Nu blev för dyrt, ska testa att byta ner mig till Standard en månad. Frågan är om man står ut med försämringen i bildkvalitet.

Känner samma sak, har kört 1080p abonnemanget ett bra tag nu, men nu blev det för dyrt.
480p kommer jag aldrig köra, det är ett skämt att de ens erbjuder en sådan låg upplösning.
Ok med 720p, men allt under det är bara ett sätt att få upp folk till en högre tier och betala mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nope idioti som regionsblockering och alla giriga produktionsbolag ska envisas med att de ska ha sina egna tjänster gör att jag fortfarande vägrar betala för streaming tjänster.

Är fortfarande en typisk film/serie pirat, och kör med en Plex server för att streama till alla familjens enheter.

Ska det vara så j*vla svårt för alla dinosaurier som fortfarande styr de stora produktionsbolagen att fatta att vi är i 2021 nu, det finns ingen som vi ha det likt de gamla kabel-tv tiden där man betalade dyrt för en skittjänst som inte ens leverera ett bra utbud.

Allt de behöver göra är att kolla på musikindustrin, gå ihop i ett samarbete och ge oss ett Spotify eller Apple Music där typ allt finns i samma tjänst fast för film/serier. Då skulle jag gladeligen betala 500kr + för den tjänsten och lägga ner piratandet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Herregud vad de ökar. 179kr för Netflix som bara tappar materiel kontra konkurrenter är sjukt dyrt.
Hade vi kunnat se allt (inkl US, Aus, UK) så hade det varit mer värt det men massvis är region locked.

Ja, med tanke på hur fattigt det varit med tillskott under pandemin så är det sjukt att dom höjer!

Skrivet av Arelion:

Jag har redan det dyrare abonnemanget där det står att man kan vara 4 tittare. Går detta att dela med andra användare i t.ex. andra städer eller hur fungerar det?

Oh yes. Det har ju snackats i år om att det ska låsas ned, men funkar fint fortfarande.

Förvisso är väl jag och dom 3 jag delar med ett av problemen till att det höjs. Å andra sidan hade ingen av oss behållit det om det kostat oss 179:- var. Jag tycker det börjar smärtgränsa nu, och då pröjsar jag som sagt 1/4. Problemet är inte 179:-, problemet är när man börjar lägga ihop alla olika tjänster man abbonerar på pga att det man vill se & lyssna på är utspritt över femtielva tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hbomax ett år för 600 någonting som nu också kommer ha 4k streaming känns ju som ett alternativ, en tredjedel av priset typ.

Tyvärr gäller det priset bara för befintliga kunder och inte om man vill byta från tex Netflix till HBO.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Använder så många på ett dator/teknik-forum fortfarande Netflix alltså? Streamingtjänsterna försöker ju verkligen driva bort konsumenterna från den vita marknaden med den enorma segmenteringen som pågår med alla 100 tjänster.

Tacka vet jag privatservrar på t.ex. Emby och Plex där man kan få allt material från alla källor. Musikbranschen ligger några år före med Spotify kan man säga.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har Netflix från och till. Har det en månad nu för jag har några filmer jag vill se och en serie sen stängs det av till The Witcher säsong 2 kommer.

Permalänk
Medlem

Dyrt blir det... Dock delar jag ut kontot till familj och vänner. Kanske dags att sluta vara så snäll

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Netflix enda behållning (just nu) är att dom har, i min mening, överlägset barn-innehåll och interface för just barn. För vuxna är interfacet crap dock men min son uppskattar enkelheten och hur Netflix grupperar saker. Stor och bra variation, mycket bra edutainement (Frågefilurerna, Magiska skolbussen m.m.) vilket nästan helt saknas på de andra och är för mig ett krav att det ska finnas.

HBO hade ett väldigt snävt barn utbud och stort fokus på gamla grejer, vilket är mysigt för oss vuxna men mycket har inte åldrats toppen. Disney har också mycket men allt är väldigt likartat, det är urdålig variation helt enkelt.

Viaplay vet jag har ett OK utbud dom med men har absolut ingenting vi vuxna i min familj är intresserade av och är inte direkt gratis heller (129:- per månad).

Historiskt har vi konsumerat mycket innehåll från Netflix så är absolut inte missnöjd med tjänsten på totalen men prislappen motsvarar inte riktigt "värdet" i termer om kr/timme underhållning efter den här höjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Musikbranschen ligger några år före med Spotify kan man säga.

Handlar tyvärr inte om att ligga före, videostreamingen går ju åt andra hållet där aktör efter aktör knoppar av eget istället, se bara på Disney+ och Paramount. Tror det bara kommer bli värre hela tiden, snart har vi väl ett läge där varenda studio har en egen tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Torrent börjar bli mer och mer intressant igen. Tänker inte ha 30 olika abonnemang för att dessa jättar ska mjölka ut en till max. Det blir snart bekvämligare med torrent+plex...

Enig. Streamingaktörernas 4K-tjänster har så begränsad bitrate också. Laddar du själv ner 4K-releaser på 20-60 gig (exempelvis via torrents) och jämför det med 4K-material från Netflix märker du stor skillnad. Har själv gjort blindtester och det är väldigt uppenbara skillnader.

Jag säger som jag sagt sedan tidernas begynnelse - ge mig en streamingtjänst som kan leverera "äkta" 4K-material - eller åtminstone i hög bitrate - så börjar jag prenumera dirren.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Härligt med inflation. Kommer bara bli värre och mer utbrett över de flesta varu- och tjänstekategorierna den kommande tiden