"Förmånsbil" Vad har du för deal och hur förmånligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det har främst att göra med att elbilar ger en bonus i from av 70 000 kr avdrag på inköpet av en elbil samt att beskattningen på en elbil är extremt låg. Det Rika Tillsammans menar är att vi (alla som skattar pengar i landet) bidrar till att subventionera alla dessa nyinköp av elbilar.

Sen kan man tycka vad man vill om det, personligen så utnyttjar jag det faktumet för min personliga vinning men även för att det känns bättre att köra på el än att bränna diesel.

Ah tack, missade att det bara gällde elbilar.

Dock åker den på en nerf nu, tror dom sa på nyheterna att det "bara" ska gälla bilar upp till 600k eller så.
(Inte för att det är dåligt, men skulle säga att rätt många modeller faller bort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu jobbar jag som säljare och det kräver att jag har en förmånsbil för att kunna komma till mina kunder ändå men för mig som kör väldigt lite privat så hade det nog lönat sig att ha en firmabil och sen en privat bil för mina resterande privata mil. Sen är det ju en stor bekvämlighet att alltid ha en ny och fräsch bil som står på uppfarten istället för den privata som säkerligen hade varit något i 30-50000 kr klassen.
Sorry, vi får givetvis förmånsvärdet som en bilförmån och betalar sen då endast skatten på det. Min bil kostar idag drygt 6000kr och sen betalar jag skatten på det. Är en bit över brytgränsen så betalar 50%.

Du har inget lönavdrag för tjänstebilen då om jag förstår dig korrekt? Det är väldigt förmånligt isåfall. Då kostar dig bilen 3000kr netto cirka.

Min bil kostar mig runt 6300kr netto i månaden just nu pga det är svårt att få in mycket mil inom industrin jag säljer till.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Ah tack, missade att det bara gällde elbilar.

Dock åker den på en nerf nu, tror dom sa på nyheterna att det "bara" ska gälla bilar upp till 600k eller så.
(Inte för att det är dåligt, men skulle säga att rätt många modeller faller bort)

Japp något sådant är det. Tror det var 700k faktiskt men det kan vara fel. Gissar att regeringen kanske inte tyckte det var helt bekvämt att ge bonus till miljonbilar a la dyra Teslamodeller.

Sen är elbilar av samma "klass" som en ICE (Internal Combustion Engine) oftast dyrare att tillverka för stunden på grund av andra och mer avancerade komponenter, eller främst komponenter som det inte har samma skalfördelar på som med deras ICE-modeller.

Sedan en sak till att tillägga kring personalbil är att företaget som du är anställd på kan ha rabatter på inköp av bilmodeller vilket gör att inköpspriset går ner och gör också då ägande mer förmånligt genom det faktum att leasingavgift går ner då du slipper en del av prisfallet, som ingår i leasingavgift.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu jobbar jag som säljare och det kräver att jag har en förmånsbil för att kunna komma till mina kunder ändå men för mig som kör väldigt lite privat så hade det nog lönat sig att ha en firmabil och sen en privat bil för mina resterande privata mil. Sen är det ju en stor bekvämlighet att alltid ha en ny och fräsch bil som står på uppfarten istället för den privata som säkerligen hade varit något i 30-50000 kr klassen.
Sorry, vi får givetvis förmånsvärdet som en bilförmån och betalar sen då endast skatten på det. Min bil kostar idag drygt 6000kr och sen betalar jag skatten på det. Är en bit över brytgränsen så betalar 50%.

Fast det kan dom inte kräva, förmånen är mellan dig och staten, inget en arbetsgivaren ska bry sig om mer än att se till att rätt förmån betalas in. Det kan du t.ex ta med facket så kommer de läxa upp arbetsgivaren med vad som är rätt och fel att kräva.

Dock åligger det dig att du får transportera dig med privata medel där tjänstebilen står parkerad på jobbet för att köra den under arbetsdagen för att parkera den där igen och åka hem i din privata bil och skriva körjournal på det du haft tjänstebilen för.

Har du 6000kr i förmån så är det relativt billigt. En skruttbil i 40-50tkr klassen är dyrare än vad du tror... Visst, värdeminskningen är inte speciellt mycket men lite service, något verkstadsbesök, nya sommar och vinterdäck runtom, skatt och försäkring så är man uppe i några tusen per månad, sen behöver bilen tillslut bytas till en ny skrutt så är det ett nytt varv med allt igen. Skulle inte förvåna mig om det är egentligen dyrare, men man kan såklart blunda för den verkliga månadskostnaden för en helt privatägd bil, det man inte vet om har man inte heller ont av, förmånen på lönespecen är något man ser och märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Japp något sådant är det. Tror det var 700k faktiskt men det kan vara fel. Gissar att regeringen kanske inte tyckte det var helt bekvämt att ge bonus till miljonbilar a la dyra Teslamodeller.

Sen är elbilar av samma "klass" som en ICE (Internal Combustion Engine) oftast dyrare att tillverka för stunden på grund av andra och mer avancerade komponenter, eller främst komponenter som det inte har samma skalfördelar på som med deras ICE-modeller.

Sedan en sak till att tillägga kring personalbil är att företaget som du är anställd på kan ha rabatter på inköp av bilmodeller vilket gör att inköpspriset går ner och gör också då ägande mer förmånligt genom det faktum att leasingavgift går ner då du slipper en del av prisfallet, som ingår i leasingavgift.

Det där är faktiskt en viktig poäng som definitivt stämmer in på TS frågeställning! Jag vill minnas att det är nått visst antal basbelopp som tillverkarna försöker hålla sig under när dom säljer till företag, och jag har en polare som fick en rejält bra utrustad bil för det man fick betala som "grundpris" om man knatade in i bilhallen själv.

Permalänk
Medlem

Det finns många detaljer i personalbil/förmånsbil där de flesta företag medvetet eller omedvetet gör fel. Det rör bl.a. så kallad extrautrustning som skall förmånsbeskattas, bilen levereras i regel med en uppsättning däck. Dom extra däck/fälgar som köps till för sommar/vinter landar således ovanpå bilens ursprungliga värdering och ökar förmånsvärdet.

Sen är kanske den stora doldisen när det kommer till personalbil där man har bruttolöneavdrag på leasingavgiften + förmånsbeskattning att det för de flesta gör en stor skillnad på pensionsinbetalningen.

Exempel
En person har 55000kr/mån i lön och har en bil som kostar 10000kr i bruttolöneavdrag. Personens faktiska lön som man beräknar pension på blir då alltså 45000kr/mån. Brytpunkten (taket) för pensionsgrundande inkomst är ca. 45000kr/mån, allt över det brukar regleras i kollektivavtal med vanligen 30% av överskjutande del betalas in till den egna pensionen. Så utöver 10000kr i bruttolöneavdrag så kostar bilen den här personen 3000kr i minskade pensionsinbetalningar varje månad, det om något riskerar att bli väldigt mycket pengar till den dagen man går i pension.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det finns som sagt anledning att jag startade denna tråd.
Det är som jag beskrev tidigare, företaget och den anställde delar på leasingkostnaden av variabel grad.
I hans fall har de valt förmånsvärdet som förmodligen är en bit lägre än leasingkostnaden.
Det kallas fortfarande förmånsbil, men den är väldig oförmånlig för den anställde.

Nej, det kallas inte då längre för förmånsbil, då är det en personalbil.

Egentligen är allt samma sak, det är en bil företaget äger/leasar men för att hålla isär de olika typerna och förstå upplägget så är det viktigt att hålla isär vad som är vad. Vill man glida runt med firmans tjänstebil som man också använder i jobbet på sin vardag så betalar man förmån till skatteverket för den lyxen. Förmånsvärdet bestäms av skatteverkets tabeller, det är inget man väljer utan en viss bil har ett visst förmånsvärde. Vill man finansiera sin privata bil via företaget som någon form av kreditgivare så är det en personalbil som man då också betalar förmånsvärde för då det är fortfarande arbetsgivarens bil.

Personalbil är inte speciellt förmånligt, men det är en bil som företaget inte heller har användning för i yrket utan de leasar/köper den bilen som löntagaren drar av på bruttolönen (Det sänker även PGI!) så det blir kostnadsneutralt. Det finns säkert upplägg där arbetsgivaren vill vara schysst och personalvårda genom att inte ge fullt bruttolöneavdrag, utan man kanske delar 50% eller något. Men det är fortfarande en personalbil.

Men det kan vara invecklat, jag själv är del-ägare ett AB där jag själv är anställd i, jag har en s.k personalbil som egentligen är en tjänstebil som jag använder dagligen i tjänst med förmån men jag har upplägget jag betalar förmånen med nettolöneavdrag men gör inget bruttolöneavdrag utan ökar bruttolönen med lika mycket då det är min firma, på det sättet kan jag "boosta" upp min bruttolön kostnadsneutralt för att skatteoptimera en smula för 3:12 reglerna. Jag själv säger ibland felaktigt att det är en förmånsbil, men strikt är det en personalbil jag har utan bruttolönavdrag. Dags dock att se över detta om det är fortfarande optimalt att göra så i mitt fall, krävs ett halvt komplicerat excelblad med flera variabler för att reda ut vad effekten blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag håller med dig fullt ut. I min värld är en "tjänstebil" något som företaget betalar fullt ut och jag skattar för förmånen.
Verkligheten är dessvärre väldigt blandad och det är ofta väldigt svårt att jämföra olika erbjudanden.
Servicebil är något som man kör enbart i tjänst.
Personalbil är något där man betalar leasingen med sin brutto eller nettolön.

Jag jobbar också som resande säljare och tycker inte riktigt att det är värt alla tusenlappar det kostar mig privat. Jag kan få jobb med liknande lön som icke resande och helt enkelt välja billig privat bil eller ingen bil alls eftersom jag bor i Stockholm.
Kalkylen går inte ihop för mig.
Jag har även jobberbjudanden där företaget står för hela leasingkostnaden men mitt nuvarande företag vill inte göra om något bilavtal utan de tycker det är så förmånligt som det är.

Då tror jag det är bättre att du justerar din världsbild. I folkmun är "tjänstebil" något som inkluderar alla typer av bilar som ägs av fordonet oavsett hur den får användas eller finansieras. Men enligt alla definitioner jag har hittat så är en tjänstebil något som enbart används i tjänsten (servicebil låter som en fullgod synonym). Det du kallar för tjänstebil är enligt samma definitioner en förmånsbil (man betalar endast förmånsvärdet). Allt annat hamnar under olika former av personalbilar (något som inte är nödvändigt, men som en arbetsgivare kan erbjuda för ett förmånligt bilägande).

Jag tycker det är lite underligt att du jobbar som resande säljare, men ändå har en personalbil. Varför erbjuder inte arbetsgivaren dig en förmånsbil/tjänstebil om resande är en essentiell del av ditt uppdrag?

Visst, det finns arbetsgivare som låter anställda använda sina privata bilar i sin tjänsteutövning, och istället erbjuder milersättning. Då kan den anställda själv välja vilken bil man vill ha, och i vissa fall kan till och med milersättningen överstiga den faktiska milkostnaden så man "tjänar" pengar. Men allt som oftast så brukar arbetsgivaren vilja att man har en bil av en viss standard, och kanske gärna affischerad med företagets loggor, och så vidare. I sådana fall hade jag inte gått med på att ha en privat bil eller en personalbil, då är det förmånsbil som gäller. Reser man dessutom väldigt mycket, så tror jag rent ut av att förmånsbil är billigare för företaget än att betala ut milersättning för privat bil.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sunnis:

Nej, det kallas inte då längre för förmånsbil, då är det en personalbil.

Egentligen är allt samma sak, det är en bil företaget äger/leasar men för att hålla isär de olika typerna och förstå upplägget så är det viktigt att hålla isär vad som är vad. Vill man glida runt med firmans tjänstebil som man också använder i jobbet på sin vardag så betalar man förmån till skatteverket för den lyxen. Förmånsvärdet bestäms av skatteverkets tabeller, det är inget man väljer utan en viss bil har ett visst förmånsvärde. Vill man finansiera sin privata bil via företaget som någon form av kreditgivare så är det en personalbil som man då också betalar förmånsvärde för då det är fortfarande arbetsgivarens bil.

Personalbil är inte speciellt förmånligt, men det är en bil som företaget inte heller har användning för i yrket utan de leasar/köper den bilen som löntagaren drar av på bruttolönen (Det sänker även PGI!) så det blir kostnadsneutralt. Det finns säkert upplägg där arbetsgivaren vill vara schysst och personalvårda genom att inte ge fullt bruttolöneavdrag, utan man kanske delar 50% eller något. Men det är fortfarande en personalbil.

Men det kan vara invecklat, jag själv är del-ägare ett AB där jag själv är anställd i, jag har en s.k personalbil som egentligen är en tjänstebil som jag använder dagligen i tjänst med förmån men jag har upplägget jag betalar förmånen nettolöneavdrag men gör inget bruttolöneavdrag då det är min firma, men på det sättet kan jag "boosta" upp min bruttolön kostnadsneutralt för att skatteoptimera en smula för 3:12 reglerna. Jag själv säger ibland felaktigt att det är en förmånsbil, men strikt är det en personalbil utan bruttolönavdrag. Dags dock att se över detta om det är fortfarande optimalt att göra så i mitt fall, spelar dock ingen stor roll, krävs ett excelblad för att reda ut vad effekten blir.

Att blankt konstatera att personalbil inte är förmånligt är inte korrekt. Det beror på, väldigt mycket.

Som jag har nämnt ovan, så kan jag ge exempel på att min arbetsgivare har väldigt bra rabatter på visa bilmärken och bilmodeller, dock stipulerar och arbetsgivaren vilken sorts utsläppsvärde som är ok att köpa bil inom. Sedan så kan just avdraget vara komplext. Min arbetsgivare har ett så kallat brunetto. Alltså att det enbart är förmånsvärdet på bilen som dras netto, alltså påverkar lön och potentiellt pension medan leasingavgiften går brutto vilket inte skiljer sig från en gammal hederlig privatleasing.

Jag sparar till exempel 50 000:- på en ID.4 som annars går loss på vackra 580 000:-. Avtalet är på tre år och en stor del i leasingkostnaden är värdeminskningen. Eftersom jag då kan dra av 50 000:- på värdeminskningen så får jag potentiellt rabatt på cirka 1 300:- i månaden kontra vad ett privatleasingkontrakt hade landat på. Sen om jag går på en elbil så blir det ytterliggare 70k i avdrag men det har ju inget med arbetsgivaren att göra.

Sist men inte minst. Arbetsgivaren har kanske också ett bättre "leasingkontrakt" än vad du kan få som privatperson, speciellt om vi pratar om ett stort företag. Alltså att leasingkostnaden (försäkring, skatt, däck) blir lägre i red månadskostnad än vad du kan bli erbjuden som privatperson.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Fast det kan dom inte kräva, förmånen är mellan dig och staten, inget en arbetsgivaren ska bry sig om mer än att se till att rätt förmån betalas in. Det kan du t.ex ta med facket så kommer de läxa upp arbetsgivaren med vad som är rätt och fel att kräva.

Dock åligger det dig att du får transportera dig med privata medel där tjänstebilen står parkerad på jobbet för att köra den under arbetsdagen för att parkera den där igen och åka hem i din privata bil och skriva körjournal på det du haft tjänstebilen för.

Har du 6000kr i förmån så är det relativt billigt. En skruttbil i 40-50tkr klassen är dyrare än vad du tror... Visst, värdeminskningen är inte speciellt mycket men lite service, något verkstadsbesök, nya sommar och vinterdäck runtom, skatt och försäkring så är man uppe i några tusen per månad, sen behöver bilen tillslut bytas till en ny skrutt så är det ett nytt varv med allt igen. Skulle inte förvåna mig om det är egentligen dyrare, men man kan såklart blunda för den verkliga månadskostnaden för en helt privatägd bil, det man inte vet om har man inte heller ont av, förmånen på lönespecen är något man ser och märker av.

Kan och kan. Ifall de väljer att anställa någon som vägrar att plocka ut en "tjänstebil/förmånsbil" så väljer man hellre någon som inte har något emot det. De flesta företag vill att man åker i en representabel bil både miljömässigt och utseendemässigt. Så privat bil är något som undviks. Och att köpa in en servicebil att ha en säljare som kuskar runt i är inte heller önskvärt oftast.

Skrivet av BasseBaba:

Det där är faktiskt en viktig poäng som definitivt stämmer in på TS frågeställning! Jag vill minnas att det är nått visst antal basbelopp som tillverkarna försöker hålla sig under när dom säljer till företag, och jag har en polare som fick en rejält bra utrustad bil för det man fick betala som "grundpris" om man knatade in i bilhallen själv.

Yes 7.5pbb. Nu är bilar aldrig så billiga, men många företag väljer att betala 7.5pbb och sedan överskjutande belopp får användaren betala med lönavdrag. Men finns ju lika många exempel som företag nästan.

Skrivet av sunnis:

Nej, det kallas inte då längre för förmånsbil, då är det en personalbil.

Egentligen är allt samma sak, det är en bil företaget äger/leasar men för att hålla isär de olika typerna och förstå upplägget så är det viktigt att hålla isär vad som är vad. Vill man glida runt med firmans tjänstebil som man också använder i jobbet på sin vardag så betalar man förmån till skatteverket för den lyxen. Förmånsvärdet bestäms av skatteverkets tabeller, det är inget man väljer utan en viss bil har ett visst förmånsvärde. Vill man finansiera sin privata bil via företaget som någon form av kreditgivare så är det en personalbil som man då också betalar förmånsvärde för då det är fortfarande arbetsgivarens bil.

Personalbil är inte speciellt förmånligt, men det är en bil som företaget inte heller har användning för i yrket utan de leasar/köper den bilen som löntagaren drar av på bruttolönen (Det sänker även PGI!) så det blir kostnadsneutralt. Det finns säkert upplägg där arbetsgivaren vill vara schysst och personalvårda genom att inte ge fullt bruttolöneavdrag, utan man kanske delar 50% eller något. Men det är fortfarande en personalbil.

Men det kan vara invecklat, jag själv är del-ägare ett AB där jag själv är anställd i, jag har en s.k personalbil som egentligen är en tjänstebil som jag använder dagligen i tjänst med förmån men jag har upplägget jag betalar förmånen med nettolöneavdrag men gör inget bruttolöneavdrag utan ökar bruttolönen med lika mycket då det är min firma, men på det sättet kan jag "boosta" upp min bruttolön kostnadsneutralt för att skatteoptimera en smula för 3:12 reglerna. Jag själv säger ibland felaktigt att det är en förmånsbil, men strikt är det en personalbil jag har utan bruttolönavdrag. Dags dock att se över detta om det är fortfarande optimalt att göra så i mitt fall, krävs ett halvt komplicerat excelblad med flera variabler för att reda ut vad effekten blir.

Jag håller med. Företagen kallar det ändå förmånsbil eller till och med tjänstebil.
Personalbil kan kallas tjänstebil av okunniga företag.

Att trixa runt med skatteoptimering kan vara lönsamt beroende på massa faktorer. Det är också väldigt intressant generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då tror jag det är bättre att du justerar din världsbild. I folkmun är "tjänstebil" något som inkluderar alla typer av bilar som ägs av fordonet oavsett hur den får användas eller finansieras. Men enligt alla definitioner jag har hittat så är en tjänstebil något som enbart används i tjänsten (servicebil låter som en fullgod synonym). Det du kallar för tjänstebil är enligt samma definitioner en förmånsbil (man betalar endast förmånsvärdet). Allt annat hamnar under olika former av personalbilar (något som inte är nödvändigt, men som en arbetsgivare kan erbjuda för ett förmånligt bilägande).

Jag tycker det är lite underligt att du jobbar som resande säljare, men ändå har en personalbil. Varför erbjuder inte arbetsgivaren dig en förmånsbil/tjänstebil om resande är en essentiell del av ditt uppdrag?

Visst, det finns arbetsgivare som låter anställda använda sina privata bilar i sin tjänsteutövning, och istället erbjuder milersättning. Då kan den anställda själv välja vilken bil man vill ha, och i vissa fall kan till och med milersättningen överstiga den faktiska milkostnaden så man "tjänar" pengar. Men allt som oftast så brukar arbetsgivaren vilja att man har en bil av en viss standard, och kanske gärna affischerad med företagets loggor, och så vidare. I sådana fall hade jag inte gått med på att ha en privat bil eller en personalbil, då är det förmånsbil som gäller. Reser man dessutom väldigt mycket, så tror jag rent ut av att förmånsbil är billigare för företaget än att betala ut milersättning för privat bil.

Jag tror tvärt om att det är bättre att du justerar din världsbild. Verkligheten är inte så rak som definitionerna du listar.
Det är så enkelt som du beskriver det. Men, arbetsgivare krånglar till det, misstolkar och delvis missförstår också.
Det är hela anledningen att jag startade denna tråden för att jämföra hur det är för andra.
Det är inte bara i "folkmun" utan i "företagsmun" lika illa.

Jag tycker också precis som du säger att det är underligt av företaget att endast erbjuda personalbil till sina resande säljare. Och att ha "provision" på milen i form av milersättning utöver detta.
Jag för en dialog med företaget om att ändra avtalet till en ren tjänstebil och de vill inte.
Men som jag förklarat ovanför, det är heller inte en ren personalbil. De betalar 41kr/mil för tjänstemilen in på bilkontot.
Denna milersättning tar bort leasingkostnad. Så vid tillräckligt många mil så är det inget löneavdrag. Men i brist på mil betalar jag hela bilen själv.
Ett koncept jag aldrig stött på förr som är väldigt besynnerligt.

Permalänk
Medlem

Vi har personalbil som är kostnadsneutrala för företaget förutom en subvention på x antal kronor om du kör mer än 100mil i tjänst.
I min uppfattning är det ganska vanligt upplägg i många branscher förutom när man har en "högre position". Där man har en renodlad förmånsbil.
Vi betalar leasingkostanden + förmånsvärdet, vilket är helt ok om man ändå har en nyare bil privat. Så jag kör en renodlad elbil som kostar 610' kr i inköp + lull lull, vilket kostar mig 4600kr netto varje månad (skattetabell 34) (ej bruttolöneavdrag).
I detta ingår 2500mil/år plus, däckbyte, tvätt + milersättnig etc. Om det är bra eller dåligt är olika, skulle man ändå köra en äldre bil så är det inte värt att skaffa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vi har personalbil som är kostnadsneutrala för företaget förutom en subvention på x antal kronor om du kör mer än 100mil i tjänst.
I min uppfattning är det ganska vanligt upplägg i många branscher förutom när man har en "högre position". Där man har en renodlad förmånsbil.
Vi betalar leasingkostanden + förmånsvärdet, vilket är helt ok om man ändå har en nyare bil privat. Så jag kör en renodlad elbil som kostar 610' kr i inköp + lull lull, vilket kostar mig 4600kr netto varje månad (skattetabell 34) (ej bruttolöneavdrag).
I detta ingår 2500mil/år plus, däckbyte, tvätt + milersättnig etc. Om det är bra eller dåligt är olika, skulle man ändå köra en äldre bil så är det inte värt att skaffa en.

Jag har svårt att tro att kalkylen på 4600kr netto i månaden stämmer. Har du glömt att räkna förmånsskatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tror tvärt om att det är bättre att du justerar din världsbild. Verkligheten är inte så rak som definitionerna du listar.
Det är så enkelt som du beskriver det. Men, arbetsgivare krånglar till det, misstolkar och delvis missförstår också.
Det är hela anledningen att jag startade denna tråden för att jämföra hur det är för andra.
Det är inte bara i "folkmun" utan i "företagsmun" lika illa.

Vänta nu här, du vill alltså att jag byter från de väldefinierade begreppen som används av branschen (leasingföretag, ekonomer, revisorer, bokföringssystem, etc.) till något helt arbiträrt och godtyckligt för att det finns arbetsgivare som använder begreppen felaktigt?

Jag förstår inte riktigt vad det spelar för roll vilken terminologin som olika arbetsgivare använder, i denna tråd kan vi väl försöka hålla oss till en gemensam och definierad terminologi istället för att gissa vad den andra pratar om?

Skrivet av ZyntaX:

Jag tycker också precis som du säger att det är underligt av företaget att endast erbjuda personalbil till sina resande säljare. Och att ha "provision" på milen i form av milersättning utöver detta.
Jag för en dialog med företaget om att ändra avtalet till en ren tjänstebil och de vill inte.
Men som jag förklarat ovanför, det är heller inte en ren personalbil. De betalar 41kr/mil för tjänstemilen in på bilkontot.
Denna milersättning tar bort leasingkostnad. Så vid tillräckligt många mil så är det inget löneavdrag. Men i brist på mil betalar jag hela bilen själv.
Ett koncept jag aldrig stött på förr som är väldigt besynnerligt.

Ja, detta är ett ganska underligt upplägg där de själva inte vill ta risken ifall inga tjänsteresor görs, den har de lämpat över på sina anställda. Leasingkostnaden styrs ju också av hur många mil man kör. Så om man i normalfallet reser ganska mycket, så måste man ju ta ett avtal med många mil. Om det sedan inte blir några mil att tala om så har man ju betalat för mycket, vilket drabbar den anställde.

Så ganska oschysst upplägg om du frågar mig, framförallt om det är så uppenbart att man i normalfallet behöver bilen i tjänsten. Vad händer om du kör så pass många mil i tjänsten att din milersättning överskrider leasingkostanden (om det nu ens är möjligt)?

Personligen kör jag bara i tjänst i ringa omfattning, så vi har ett upplägg där vår milersättning inkluderar leasingavtalets pris för övermil. Så om jag tror att jag kör 2000 mil per år (privat), så tar jag 2000 mil per år i leasingavtalet. Om jag sedan helt plötsligt behöver börja köra 500 mil om året i tjänsten, så kommer arbetsgivaren stå för hela övermilskostnaden för dessa 500 mil. Så det skulle inte drabba mig.

Men om jag vid upprättandet av leasingavtalet trodde att jag skulle köra 2000 mil i tjänsten, och endast 500 privat, så hade jag inte accepterat att jag ska betala en leasingavgift för 2500 mil/år, och sedan endast få ersättning av arbetsgivaren när jag väl använder bilen i tjänsten. Den risken är jag inte beredd att ta för min arbetsgivares räkning.

Skrivet av ZyntaX:

Kan och kan. Ifall de väljer att anställa någon som vägrar att plocka ut en "tjänstebil/förmånsbil" så väljer man hellre någon som inte har något emot det. De flesta företag vill att man åker i en representabel bil både miljömässigt och utseendemässigt. Så privat bil är något som undviks. Och att köpa in en servicebil att ha en säljare som kuskar runt i är inte heller önskvärt oftast.

Här antar jag att du menar "personalbil" när du säger "tjänstebil/förmånsbil", för det låter på fullaste allvar befängt om arbetsgivaren tvingar den anställda att använda bilen privat, även om denne inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sedan en sak till att tillägga kring personalbil är att företaget som du är anställd på kan ha rabatter på inköp av bilmodeller vilket gör att inköpspriset går ner och gör också då ägande mer förmånligt genom det faktum att leasingavgift går ner då du slipper en del av prisfallet, som ingår i leasingavgift.

Det smartaste om företaget nu har rabatter är att göra som företaget jag jobbar för, att erbjuda bilrabatter med möjlighet till privatleasing, win win med andra ord. Tjänar man en bit över statliga skattenivån och tar en hyfsat dyr bil så förlorar man en häftig slant på pensionen genom att ta bilen med bruttolöneavdrag, vilket många inte tänker på. Så personalbil via företaget är en helt värdelös deal i dom flesta fall med förmånsbeskattning, bruttlöneavdrag och pensionstapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har svårt att tro att kalkylen på 4600kr netto i månaden stämmer. Har du glömt att räkna förmånsskatten?

Det tycker jag inte låter helt orimligt, så länge man har förhållandevis lågt förmånsvärde.
Jag betalar 5800:- netto för en "kostnadsneutral" Polestar 2 Dual Motor LR med lite utrustning (listpris 682.000:-). Det inkluderar då allt så som skatt, försäkring, däck, däckhotell, tvätt, etc. (alla utgifter/förmånsvärden inräknade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har svårt att tro att kalkylen på 4600kr netto i månaden stämmer. Har du glömt att räkna förmånsskatten?

Nej den stämmer, eller 4619kr om man ska vara exakt... Vi har 2000kr i subvention.

Skrivet av Blomman90:

Det tycker jag inte låter helt orimligt, så länge man har förhållandevis lågt förmånsvärde.
Jag betalar 5800:- netto för en "kostnadsneutral" Polestar 2 Dual Motor LR med lite utrustning (listpris 682.000:-). Det inkluderar då allt så som skatt, försäkring, däck, däckhotell, tvätt, etc. (alla utgifter/förmånsvärden inräknade).

Japp! Jag kollade på polestar också men tyckte att den var för dyr och för litet bagage. Tror att polestar 2 long range (en dual motor) hamnade på 5200kr i nettolöneavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det smartaste om företaget nu har rabatter är att göra som företaget jag jobbar för, att erbjuda bilrabatter med möjlighet till privatleasing, win win med andra ord. Tjänar man en bit över statliga skattenivån och tar en hyfsat dyr bil så förlorar man en häftig slant på pensionen genom att ta bilen med bruttolöneavdrag, vilket många inte tänker på. Så personalbil via företaget är en helt värdelös deal i dom flesta fall med förmånsbeskattning, bruttlöneavdrag och pensionstapp.

Jag håller med om att det är en dålig deal om det påverkar din pension. Pratar man dock om ett äkta kostnadsneutralt upplägg, så ska pensionen vara opåverkad. Här vet jag att många arbetsgivare gör "fel". Men om man får lägre pension så får arbetsgivaren nämligen lägre kostnader, och upplägget är per definition inte längre kostnadsneutralt då arbetsgivaren "tjänar" på det. Men det är definitivt något man måste vara på sin vakt kring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu här, du vill alltså att jag byter från de väldefinierade begreppen som används av branschen (leasingföretag, ekonomer, revisorer, bokföringssystem, etc.) till något helt arbiträrt och godtyckligt för att det finns arbetsgivare som använder begreppen felaktigt?

Jag förstår inte riktigt vad det spelar för roll vilken terminologin som olika arbetsgivare använder, i denna tråd kan vi väl försöka hålla oss till en gemensam och definierad terminologi istället för att gissa vad den andra pratar om?

Jag tror faktiskt vi är överens. Det som står på papper används inte så tydligt som det borde bara av arbetsgivare. IMO.

Skrivet av Blomman90:

Ja, detta är ett ganska underligt upplägg där de själva inte vill ta risken ifall inga tjänsteresor görs, den har de lämpat över på sina anställda. Leasingkostnaden styrs ju också av hur många mil man kör. Så om man i normalfallet reser ganska mycket, så måste man ju ta ett avtal med många mil. Om det sedan inte blir några mil att tala om så har man ju betalat för mycket, vilket drabbar den anställde.

Så ganska oschysst upplägg om du frågar mig, framförallt om det är så uppenbart att man i normalfallet behöver bilen i tjänsten. Vad händer om du kör så pass många mil i tjänsten att din milersättning överskrider leasingkostanden (om det nu ens är möjligt)?

Personligen kör jag bara i tjänst i ringa omfattning, så vi har ett upplägg där vår milersättning inkluderar leasingavtalets pris för övermil. Så om jag tror att jag kör 2000 mil per år (privat), så tar jag 2000 mil per år i leasingavtalet. Om jag sedan helt plötsligt behöver börja köra 500 mil om året i tjänsten, så kommer arbetsgivaren stå för hela övermilskostnaden för dessa 500 mil. Så det skulle inte drabba mig.

Men om jag vid upprättandet av leasingavtalet trodde att jag skulle köra 2000 mil i tjänsten, och endast 500 privat, så hade jag inte accepterat att jag ska betala en leasingavgift för 2500 mil/år, och sedan endast få ersättning av arbetsgivaren när jag väl använder bilen i tjänsten. Den risken är jag inte beredd att ta för min arbetsgivares räkning.

Korrekt. Jag får in för få mil pga Covid restriktioner bland annat så det blir alldeles för dyrt för mig just nu.
Japp det är fullt möjligt att överskrida månadskostnaden. Detta samlas i en pott och tas ut som lön och beskattas som lön när man löser in bilen efter 3år. Alternativt så räknas den summan av ifrån nästa bil man byter till efter 3år.
Skattehål? Det här känns extremt tvivelaktigt enligt mig.
Behöver jag nämna att chefen kör väldigt mycket mil och har en väldigt dyr bil?

När jag gick med på detta avtal uppskattades det att jag skulle kunna köra runt 3000mil i tjänst trots Covid till befintliga kunder. Verkligheten var brutalt annorlunda.

Skrivet av Blomman90:

Här antar jag att du menar "personalbil" när du säger "tjänstebil/förmånsbil", för det låter på fullaste allvar befängt om arbetsgivaren tvingar den anställda att använda bilen privat, även om denne inte vill.

Arbetsgivaren anställer helt enkelt ingen som inte godtar dealen på "kalla det vad du vill - bilen" de erbjuder. I det här fallet är det personalbil som är obligatorisk i tjänsten och de betalar milersättning.

Permalänk
Medlem

Något som är viktigt när man skaffar personalbil är att se över villkoren, vad händer om jag slutar? Ibland kanske man byter till ett företag som kan ta över bilen men inte alltid. Hur stor blir kostnaden för mig (om det blir någon)??? Vid val av bil kan dessa frågor vara bra då det eventuellt kan finnas någon kollega som är villig att ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Löst begrepp... skatteverket har en tydlig definition såklart vad som är en förmånsbil, tjänstebil och personalbil.

Förmånsbil och tjänstebil är ju exakt samma sak, en bil som används för att kunna utöva sitt arbete, men skillnaden är att den anställde väljer att bruka bilen även privat vilket då beskattas som en förmån. Rent generellt är detta ett förmånligt upplägg i de flesta fall och ett mycket smidigt brukande av en bil privat.

Någon bra "deal" på förmånsbil finns inte, bilen har ett specificerat förmånsvärde enligt skatteverket beroende på utrustningsnivå, bilens listpris (Priset utan rabatter) och ev miljöbilsavdrag. Inget man kan "deala" till sig något bättre pris med arbetsgivaren, det är som skattereglerna är helt enkelt. Skatteverket har en tabell med bilar och en kalkylator med extrautrustning man kan använda för att se vad exakt vad förmånen blir på en specifik bil och utrustning.

Personalbil vet jag ärligen inte när det är vettigt. Möjligen att något specifikt prispressat ramavtal i kombination med ett mycket lågt förmånsvärde på vissa bilar kan kanske efter nettolönavdrag på förmånsvärdet och bruttolönavdrag på leasingkostnaderna bli en bra kalkyl. Tror det är relativt ovanligt.

min förra arbetsgivare hade flera "personalbilar" i en bilpool som Konsulter fick samsas emellan. Sen hade säljare chefer och några seniora konsulter förmånsbilar.

på den firman så använde man förmånsbilarna som morot för alla de som var tvunga att använda poolbil i vardagen. för att motivera dem till att jobba bra så kanske de också skulle kunna få en förmånsbil. för arbetsgivaren är det förhållandevis billigt att ge en anställd en förmånsbil istället för lönehöjning.

jag vet också att de blev ganska billigt för bolaget att köpa bilarna. förmånsbilarna blev poolbilar efter 3 år osv. iom att de köpte ofta av Bilmetro så fick de bra priser också.

något som jag även noterat efter att jag flyttade hit från Sthlm, är att förmånsbilar är väääääldigt vanligt här uppe.
i sthlm är de mest chefer och säljare som har det bara.

sen är det ju lite mer avstånd att ta sig mellan kunderna så bilar är ju ett måste.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nej den stämmer, eller 4619kr om man ska vara exakt... Vi har 2000kr i subvention.
Japp! Jag kollade på polestar också men tyckte att den var för dyr och för litet bagage. Tror att polestar 2 long range (en dual motor) hamnade på 5200kr i nettolöneavdrag.

Det låter helt ok för er båda tycker jag isåfall. Bra deal.

Permalänk
Medlem

Behöver bil i tjänsten och kör förnärvarande en V60 T8. Betalar inget för bilen förutom förmånsvärde på ca 4300:- DVS jag betalar skatt som om jag tjänade 4300:- mer per månad.
Tror inte att jag kan ha ny bil billigare. I min bil ingår däck, tvätt, spolarvätska, service + allt annat som bil ägande kostar förutom drivmedel. Det betalar jag själv och gör reseräkning för varje resa jag gör i tjänsten och slipper således hålla koll på allt i en körjournal. Volvo oncall is the shit!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Något som är viktigt när man skaffar personalbil är att se över villkoren, vad händer om jag slutar? Ibland kanske man byter till ett företag som kan ta över bilen men inte alltid. Hur stor blir kostnaden för mig (om det blir någon)??? Vid val av bil kan dessa frågor vara bra då det eventuellt kan finnas någon kollega som är villig att ta över.

Tråkigt nog sitter jag i en situation där min chef inte vill hjälpa mig och jag är fastlåst på bilen en tid.
Trots att vi har 2st nya kollegor som börjar och skall ha bil så vägrar chefen ens överväga att överlåta min bil.
Jag måste ju ha min bil som resande säljare så det är inte ok att överlåta den och vara utan...
Heller inte att hjälpa till med leasingkostnaden tills det börjar bli mer tjänstemil som trillar in.

Så det som kvarstår är att byta jobb och flytta med mig bilen till seriöst företag.

Permalänk
Medlem

Har haft tjänstebil de senaste 10-12 åren. Förmånsvärdet på bilen läggs på lönen och så skattas det på totalsumman, kostnader för privat körning betalas själv. Alltid ny bil. Däckhotell, hjulbyte, försäkring, service, tvätt o.s.v. har arbetet stått för. Helt bekymmersfritt m.a.o.

Med det upplägget har jag svårt att se att det någonsin skulle vara förmånligare att köra privatägd bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att blankt konstatera att personalbil inte är förmånligt är inte korrekt. Det beror på, väldigt mycket.

Som jag har nämnt ovan, så kan jag ge exempel på att min arbetsgivare har väldigt bra rabatter på visa bilmärken och bilmodeller, dock stipulerar och arbetsgivaren vilken sorts utsläppsvärde som är ok att köpa bil inom. Sedan så kan just avdraget vara komplext. Min arbetsgivare har ett så kallat brunetto. Alltså att det enbart är förmånsvärdet på bilen som dras netto, alltså påverkar lön och potentiellt pension medan leasingavgiften går brutto vilket inte skiljer sig från en gammal hederlig privatleasing.

Jag sparar till exempel 50 000:- på en ID.4 som annars går loss på vackra 580 000:-. Avtalet är på tre år och en stor del i leasingkostnaden är värdeminskningen. Eftersom jag då kan dra av 50 000:- på värdeminskningen så får jag potentiellt rabatt på cirka 1 300:- i månaden kontra vad ett privatleasingkontrakt hade landat på. Sen om jag går på en elbil så blir det ytterliggare 70k i avdrag men det har ju inget med arbetsgivaren att göra.

Sist men inte minst. Arbetsgivaren har kanske också ett bättre "leasingkontrakt" än vad du kan få som privatperson, speciellt om vi pratar om ett stort företag. Alltså att leasingkostnaden (försäkring, skatt, däck) blir lägre i red månadskostnad än vad du kan bli erbjuden som privatperson.

Det jag menade är att det inte är speciellt förmånligt men allt som är billigare än att ta samma bil privat är ju bara positivt om det är alternativet, annars hade det inte heller konceptet företagsbil existerat. Gissar att du plockade ut den innan 1 Juli också?

Riktigt förmånligt är det om din ID.4 var tjänstebil, dvs verktyget du behöver för att jobba som arbetsgivaren står för som du bara betalar skatteförmånen på för du vill ha bilen privat när den inte används på uppdrag i jobbet.

Det blir lite det här som man läser om att efter nya förmånshöjningar så är det inte lönsamt längre med förmånsbil... Njea personalbil så kan det stämma i vissa fall, är det en tjänstebil med bilförmån så är det definitivt det billigaste bilen man kan ha om man vill ha nya bilar som kan nyttja privat.

Har själv en ID.4 som bil nummer två och är privatköpt och är så extremt nöjd med den. Brukar låna in den som tjänstebil när jag kan för sambon och drar då 18,5kr/mil i reseersättning.

Permalänk
Medlem

Passar på att bjuda på en liten historisk återblick i denna fråga. Förr i tiden var det alldeles förträffligt när man hade schabloniserade förmånsvärden på bilar äldre än 4(?) år (minnet sviker). Var ganska häftigt att ha en paruppsättning om en ”gammal” Merca 500/600 och dito BMW 750 (där båda förnyades varje år; fast med samma ålder ett år framåt i modellserien). Till en kostnad som motsvarade stackaren som plockade ut en ny SAAB 9000. Jag raljerar lite som ni förstår; men ändå. På så vis är det jäkligt bra att reglerna har stramats upp och att försök till att harmonisera med privatbilkostnader ändå görs. Satan i gatan vad det har fifflats med detta.

Ett tips till er alla med förmånsbil; se om ni kan få privat soppa betald. Ganska häftigt att, privat, (nästan) bara betala marginalskatt på soppan. Blir ju hyfsat billigt då. Vet att det inte är vanligt; men att försöka är gratis.

Kör försiktigt!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ett tips till er alla med förmånsbil; se om ni kan få privat soppa betald. Ganska häftigt att, privat, (nästan) bara betala marginalskatt på soppan. Blir ju hyfsat billigt då. Vet att det inte är vanligt; men att försöka är gratis.

Kör försiktigt!

Den trista verkligheten är att det blir så sjukt mycket administrativt arbete att alla ekonomiavdelningar skriker. Först ska man ta reda på förbrukningen på respektive bil, sen ska man grunda förmånsvärdet på aktuellt bränslepris + 20%, sen får arbetsgivaren betalar sociala avgifter på förmånsvärdet för den enskilde anställde. Finns ytterst få lite större företag som inte är direkt ägarledda som är intresserade av det.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

OT men det kanske allra coolaste är ju förmånscykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kan outa min egen deal.
Mitt bilavtal kan vara allt från helt ok till fullständigt värdelöst beroende på hur många tjänstemil jag får in.

Avtalet är att jag betalar hela leasingen med bruttolönavdrag. Man förmånsbeskattas ändå för hela förmånsvärdet.
Däremot så får jag av företaget milersättning på 41kr/mil som betalas in på leasingkontot.
Kör jag väldigt mycket mil så blir bilen gratis. (leasingkostnaden, förmånsvärdet kommer man såklart aldrig undan). Kör jag väldigt lite så är bilen extremt dyr.
Detta är inte ett roligt avtal under Covid tider. Ett väldigt underligt upplägg tycker jag.

Hej,

Jag tycker du har ett jättekonstigt upplägg. Jag har också arbetat som säljare den senaste 20 åren. På stora och små företag, och fått diverse arbetserbjudanden på andra. Aldrig har det varit tal om annat än att jag själv ska stå för mer än förmånsskatten. Nuvarande företag betalar även privat soppa (som dock förmånsbeskattas)

Är din chef också ägare av firman? Jag tycker det låter som ett upplägg att för att slippa förmånsbeskattas. Då gör man iof ett nettolöneavdrag på leasingkostnaden istället för ett bruttolöneavdrag....Vem betalas förresten soppan om du nu får milersättning?