Permalänk
Medlem

Fel på AIO?

Hej
Har precis byggt färdigt min dator, ett problem är det verkar som pumpen inte går. Får inga värden på rpm i bios överhuvudtaget.
Kände på blocket och det verkar inte som den går alls. Har reklamerat den till Inet men tänkte nån här kanske hade en aning vad som kan vara fel. Allt är nytt förutom att mk är köpt av användare här men det skulle inte vara använt överhuvudtaget.
Har provat båda utgångarna på mk utan resultat. Kan man koppla in den på en vanlig fläktport oxå eller blir det fel då? MK är ett ASUS PRIME Z590-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Hej
Har precis byggt färdigt min dator, ett problem är det verkar som pumpen inte går. Får inga värden på rpm i bios överhuvudtaget.
Kände på blocket och det verkar inte som den går alls. Har reklamerat den till Inet men tänkte nån här kanske hade en aning vad som kan vara fel. Allt är nytt förutom att mk är köpt av användare här men det skulle inte vara använt överhuvudtaget.
Har provat båda utgångarna på mk utan resultat. Kan man koppla in den på en vanlig fläktport oxå eller blir det fel då? MK är ett ASUS PRIME Z590-A

Är flera AIO som INTE ska kopplas in till CPU fan uttaget det kan bli fel..
Var den ska kopplas in vet vi inte, du har inte skrivit vilken AIO du har...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Brukar väl vara två kablar till AIO, en till CPU och en till pump? Kopplar man den vara till pump går den kanske inte.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja och tittar du på sidan 1-3 så ser du att det är egentligen en port för chassifläkt, på den bilden du hänvisar till så är det ju dimmplatser på båda sidorna av cpu men det har inte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är flera AIO som INTE ska kopplas in till CPU fan uttaget det kan bli fel..
Var den ska kopplas in vet vi inte, du har inte skrivit vilken AIO du har...

Har denna https://www.inet.se/produkt/5323587/ek-aio-360-d-rgb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Ja och tittar du på sidan 1-3 så ser du att det är egentligen en port för chassifläkt, på den bilden du hänvisar till så är det ju dimmplatser på båda sidorna av cpu men det har inte jag

Jo, visst, men det är beteckningarna som är viktiga. 1-2 manualen, uppe i högra hörnet har du AIO_PUMP, CPU_FAN och CPU_OPT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jo, visst, men det är beteckningarna som är viktiga. 1-2 manualen, uppe i högra hörnet har du AIO_PUMP, CPU_FAN och CPU_OPT

Helt rätt.

På denna figur kan du se det tydligt uppe till höger om du zoomar in:

Dold text
Permalänk
Medlem

Har provat båda utan resultat

Permalänk
Medlem

Har googlat lite och hittat att jag inte är den enda med problem så vi får se vad Inet säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Har googlat lite och hittat att jag inte är den enda med problem så vi får se vad Inet säger

Okej segt, ja då kan det ju vara fel på produkten. Du har läst EK:s manual?

Pumpen ska kopplas in i den högra av de tre, den som heter AIO_PUMP. Se steg 9 på sida 8.

Permalänk
Medlem

Japp och även provat den på nedre delen av mk

Permalänk
Medlem

Har TS prövat att ha igång pumpen, samtidigt skakat lite på allt så att ev. bubblor lossnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Har TS prövat att ha igång pumpen, samtidigt skakat lite på allt så att ev. bubblor lossnar?

Slutet system har inte bubblor. Eller rättare sagt SKA inte ha bubblor.

OnT: Har du verkligen kopplat i strömkabeln? Om inte pumpen går så låter det mera som om du inte kopplat in den.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit så har jag kopplat in kabeln för pumpen på båda portarna. AIO har en 4pinskabel för pwm och en för drgb

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Slutet system har inte bubblor. Eller rättare sagt SKA inte ha bubblor.

OnT: Har du verkligen kopplat i strömkabeln? Om inte pumpen går så låter det mera som om du inte kopplat in den.

Alla AIO har luft i sig. Helt oundvikligt. Kommer inte ihåg exakt vad GamersNexus sa i hans video, men har för mig att det kan vara 5-10% luft i loopen.

Permalänk
Medlem

Men pumpen verkar ju inte gå alls om jag tittar i bios, vad hjälper det då att skaka på systemet? Har känt på blocket och det finns inget som tyder på att pumpen går igång

Permalänk
Medlem

du har inte på någon CPU-FAN off vid låga temps? Sätt dina fläkt-headers till att alltid vara 100%

Permalänk
Medlem

Alla fläktar går som de ska verkar det som, när cpu går upp i temp pga att pumpen inte går så ökar varvtalet på dem

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Alla AIO har luft i sig. Helt oundvikligt. Kommer inte ihåg exakt vad GamersNexus sa i hans video, men har för mig att det kan vara 5-10% luft i loopen.

Skulle säga precis tvärtom. Alla AIO har luft i sig. Har oxå hört upp till 10%, lite ska vattnet kunna expandera men sen är det väl dyrare att göra dom helt luftfria.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det var inte riktigt frågan.

Nu vet jag inte detaljer, men det kan tänkas att din AIO-pump inte gillar antingen en PWM-signal på <100%, alternativt ifall moderkortet tror att det är en 3-pin fläkt, lägre spänning (moderna MBs har ofta spänningsstyrning på fläktportarna också). Ifall detta är fallet kanske den helt enkelt inte får tillräckligt med juice för att gå igång?

Däremot så tycker jag mer och mer om att det låter som en död pump.

Permalänk
Medlem

Får testa mer imorron, ska testa att nolla inställningarna i bios och se vad som händer. Läste om en användare som hade problem med strömkabeln, när han rätade ut den så funkade pumpen. Ju mer jag läser så känns det som jag köpt fel system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det var inte riktigt frågan.

Nu vet jag inte detaljer, men det kan tänkas att din AIO-pump inte gillar antingen en PWM-signal på <100%, alternativt ifall moderkortet tror att det är en 3-pin fläkt, lägre spänning (moderna MBs har ofta spänningsstyrning på fläktportarna också). Ifall detta är fallet kanske den helt enkelt inte får tillräckligt med juice för att gå igång?

Däremot så tycker jag mer och mer om att det låter som en död pump.

I manualen står det att det är 100% på porten

Permalänk
Medlem

På ett Asus-moderkort jag hade så var standardinställningen 12V DC, testat att ändra till PWM i BIOS? Då gick å andra sidan pumpen hela tiden på max och din är tvärtom…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har läst att det är flera som fått defekta enheter, pumpen har varit död vid monteringen. Trodde jag köpte bra grejer men nu ser man att man kan inte lita på youtubeklippen som finns. Alla jag såg så enligt dem var det bra grejer.

Permalänk
Medlem

Köpte en annan aio och den fungerade men Inet fann inga fel. Men eftersom jag returnerade inom öppet köp och allt i orginalkartong så fick jag pengarna tillbaka. Får säga att Inet har bra service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Har läst att det är flera som fått defekta enheter, pumpen har varit död vid monteringen. Trodde jag köpte bra grejer men nu ser man att man kan inte lita på youtubeklippen som finns. Alla jag såg så enligt dem var det bra grejer.

Även dom bästa grejer har måndagsexemplar. Så är det bara. Tyvärr.
Kan även inflika att vi är rätt många som verkligen gillade vattenkylning, som efter flera dåliga erfarenheter gav upp möget och glatt kör på luft nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.