Nyheterna i färska Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Aj då lika bra att vara kvar på på windows 10 med andra ord, iaf, ur säkerhetssynpunkt....

Även om de inte ger perfekt säkerhet är det ju ändå bättre än tidigare windows-versioner. Och det folk svarar på är om det är möjligt att installera även om man inte har dessa finesser.

Permalänk
Skrivet av Jimsofie:

Jaha? så win 11 är mindre säker för det har större krav?

Mindre säker sa jag inte, men om man ändå kan gå runt skiten, vad är det för mening att ha det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Mindre säker sa jag inte, men om man ändå kan gå runt skiten, vad är det för mening att ha det?

Även om lösningen inte är perfekt kan det ju vara vettigt att göra så gott man kan. Ungefär som att låsa dörren när man går hemifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Win11 i ett par månader och är grymt nöjd! Finns absolut inget att klaga på i min värld, trodde aldrig att det skulle funka såpass bra som det har gjort.

Dock så läste jag om Directstorage häromdagen och beställde en NVME disk som är specad till 7000MBps men nu börjar jag bli osäker på om jag verkligen har nytta av den i dagsläget eller om det är bättre att vänta till Directstorage implementeras till högre grad?!

Skulle jag ens märka någon skillnad i OS och/eller spel jämfört med mina 870 EVO's?

Giv mig feedback!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har kört Win11 i ett par månader och är grymt nöjd! Finns absolut inget att klaga på i min värld, trodde aldrig att det skulle funka såpass bra som det har gjort.

Dock så läste jag om Directstorage häromdagen och beställde en NVME disk som är specad till 7000MBps men nu börjar jag bli osäker på om jag verkligen har nytta av den i dagsläget eller om det är bättre att vänta till Directstorage implementeras till högre grad?!

Skulle jag ens märka någon skillnad i OS och/eller spel jämfört med mina 870 EVO's?

Giv mig feedback!

Direct storage bör inte vara en grej närmaste året skulle jag tro. Nyligen har utvecklare fått utvecklingsverktyg för det, och troligen inte slutgiltig version av det ens. Tror målet är 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag såg en massa diskussion om detta för en tid sedan.
Då verkade det dock fortfarande lite oklart om det var prestandan som försämrats eller om AIDA64s sätt att mäta gått sönder.

Skrivet av JonkenPonken:

Fick nästan 300% högre delay när jag testade med Win11 än vad jag får med Win10.

Någonting är skumt med det, jag har testat att slå på dev-mode vilket gjorde en nyare version tillgänglig och jag uppdaterade till v.22471.1000 alldeles nyss.
Jag får ca 360GB/s på L3 cache nu istället för 50GB/s, det är en förbättring och datorn upplevs som piggare. Men resultatet är fortfarande lägre än vad jag hade i Win10.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Någonting är skumt med det, jag har testat att slå på dev-mode vilket gjorde en nyare version tillgänglig och jag uppdaterade till v.22471.1000 alldeles nyss.
Jag får ca 360GB/s på L3 cache nu istället för 50GB/s, det är en förbättring och datorn upplevs som piggare. Men resultatet är fortfarande lägre än vad jag hade i Win10.

Såg detta i en annan tråd: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400
Verkar vara ett verkligt problem, och fix är på g.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Mindre säker sa jag inte, men om man ändå kan gå runt skiten, vad är det för mening att ha det?

Jo, du stannar på 10an ur säkerhetssynpunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Aj då lika bra att vara kvar på på windows 10 med andra ord, iaf, ur säkerhetssynpunkt....

Finns inget säkrare Windows än 11:an.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Någonting är skumt med det, jag har testat att slå på dev-mode vilket gjorde en nyare version tillgänglig och jag uppdaterade till v.22471.1000 alldeles nyss.
Jag får ca 360GB/s på L3 cache nu istället för 50GB/s, det är en förbättring och datorn upplevs som piggare. Men resultatet är fortfarande lägre än vad jag hade i Win10.

Burken blev som sirap men såg att fix är på G för denna buggen.

Permalänk
Medlem

Känns rätt ofärdig. Valde mörk tema men vissa fönster blir ljusa ändå.
Allt är inte översatt till svenska och en hel del vanliga operationer är långsamma.
Exempelvis vid inloggningen efter man skrivit in lösen. Då snurrar det i ca 10 sek innan man ser skrivbordet.
Att öppna inställningar har också någon slags fördröjning. Store tar en stund att öppna.
När man har mörk tema och öppnar utforskaren så blinkar hela fönster på plats först med helvit färg
sen kommer innehållet.
Blir nästan som blixten på kameran i det övrigt mörka landskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såg detta i en annan tråd: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400
Verkar vara ett verkligt problem, och fix är på g.

https://www.tomshardware.com/news/amd-windows-11-slows-cpus-u...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Känns rätt ofärdig. Valde mörk tema men vissa fönster blir ljusa ändå.
Allt är inte översatt till svenska och en hel del vanliga operationer är långsamma.
Exempelvis vid inloggningen efter man skrivit in lösen. Då snurrar det i ca 10 sek innan man ser skrivbordet.
Att öppna inställningar har också någon slags fördröjning. Store tar en stund att öppna.
När man har mörk tema och öppnar utforskaren så blinkar hela fönster på plats först med helvit färg
sen kommer innehållet.
Blir nästan som blixten på kameran i det övrigt mörka landskapet.

Inga såna problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Finns inget säkrare Windows än 11:an.

Bara för elvan kanske är säkrast så betyder det inte att tian är osäker.

Skrivet av Superthug:

Känns rätt ofärdig. Valde mörk tema men vissa fönster blir ljusa ändå.
Allt är inte översatt till svenska och en hel del vanliga operationer är långsamma.
Exempelvis vid inloggningen efter man skrivit in lösen. Då snurrar det i ca 10 sek innan man ser skrivbordet.
Att öppna inställningar har också någon slags fördröjning. Store tar en stund att öppna.
När man har mörk tema och öppnar utforskaren så blinkar hela fönster på plats först med helvit färg
sen kommer innehållet.
Blir nästan som blixten på kameran i det övrigt mörka landskapet.

Microsoft kommer aldrig bli färdig med mörka temat. Dom har försökt i flera år men inte lyckats, o lyckas ett så stort företag inte med en sån simpel grej så är det helt enkelt så att dom inte vill göra färdigt det. Dessutom så anser jag att det mörka temat i Win11 inte är tillräckligt mörkt oavsett. Min OLED vill ha OLED-svart! Att det ska vara så svårt att göra ett enda tema där man kan få dra en slider mellan 0 och 1 bara.

Permalänk
Medlem

Har de fått till ram på fönstren i 11:an nu? De ramlösa fönstren i 10:an är något som jag får total hjärnblödning på och det händer allt som oftast att jag väljer fel fönster eller stänger fel fönster för att det inte är en klar yttergräns på fönstret.

Sedan funderar jag på vad systemkravet på TPM gör för mig som användare. Att enstaka applikationer kan använda TPM är jag med på men på OS-nivå så känns det som att nu kan jag bli unikt spårad på riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Sedan funderar jag på vad systemkravet på TPM gör för mig som användare. Att enstaka applikationer kan använda TPM är jag med på men på OS-nivå så känns det som att nu kan jag bli unikt spårad på riktigt.

Fast om operativsystemet vill spåra dig är väl inte tpm så mycket bättre än all information det alltid har haft? Allt ifrån serienummer på datorkomponenter till all information som passerar via systemet...

Permalänk
Medlem

"BEST EVER FOR GAMING!!!!!" sägs det.
https://www.videogameschronicle.com/news/windows-11-how-to-do...

Sen läser man överallt om 5-30% torskad spelprestanda pga dom här nya säkerhetsfeaturesarna:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Vad gäller? Håller Sweclockers på med nått test? Ping @UndaC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inga såna problem här.

Jasså?
Menar du att detta skulle vara unikt för min maskin?
Om du väljer mörk tema och sen högerklickar på en mapp och tar egenskaper.
Menar du att det fönstret som kommer upp är mörkt hos dig?
Eller om du högerklickar på skrivbordet att det i menyn inte står "Open in Windows Terminal" ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"BEST EVER FOR GAMING!!!!!" sägs det.
https://www.videogameschronicle.com/news/windows-11-how-to-do...

Sen läser man överallt om 5-30% torskad spelprestanda pga dom här nya säkerhetsfeaturesarna:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Vad gäller? Håller Sweclockers på med nått test? Ping @UndaC

Läs längre ner på båda dina artiklar.

Citat:

Luckily for enthusiasts, these security mechanisms won't be enabled by default if you update your own system from Windows 10 to Windows 11, or if you do a clean install.

Citat:

And if you're upgrading from Windows 10 to Windows 11 then you don't have to worry about VBS being enabled, unless you were already running an enterprise version of the older OS, that is.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BasseBaba:

"BEST EVER FOR GAMING!!!!!" sägs det.
https://www.videogameschronicle.com/news/windows-11-how-to-do...

Sen läser man överallt om 5-30% torskad spelprestanda pga dom här nya säkerhetsfeaturesarna:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Vad gäller? Håller Sweclockers på med nått test? Ping @UndaC

Vi håller inte på med något dedikerat test ännu.

Vissa rapporter säger ju att det är problem med alla ryzen-processorer som orsakar ~15% tappad CPU-prestanda. Andra pratar om 25% lägre prestanda på grund av VBS.
Andra som testat med VBS (tex svenska PC för alla) såg ingen påverkan alls.

Med andra ord verkar det lite för tidigt att göra några kategoriska uttalanden.

Det pyttelilla jag personligen testat så har jag bara sett förändringar som är inom felmarginalen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"BEST EVER FOR GAMING!!!!!" sägs det.
https://www.videogameschronicle.com/news/windows-11-how-to-do...

Sen läser man överallt om 5-30% torskad spelprestanda pga dom här nya säkerhetsfeaturesarna:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Vad gäller? Håller Sweclockers på med nått test? Ping @UndaC

"Windows 11 delivers the best Windows ever for gaming and unlocks the full potential of your system’s hardware with technology like DirectX12 Ultimate, DirectStorage and Auto HDR" verkar ju vara vad det syftar på, dvs nya funktioner i form av Directstorage (som senare annonserades att det även kommer backportas till 10) och AutoHDR.

Och vad gäller prestandatappet med VBS så är det ju åtminstone i den här första versionen av 11 fortfarande valbart om det ska vara aktiverat eller ej (precis som i 10), även om systemkraven tar höjd för att man ska kunna aktivera VBS (vilket inte 10 gjorde i sina systemkrav).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Läs längre ner på båda dina artiklar.

Skrivet av evil penguin:

"Windows 11 delivers the best Windows ever for gaming and unlocks the full potential of your system’s hardware with technology like DirectX12 Ultimate, DirectStorage and Auto HDR" verkar ju vara vad det syftar på, dvs nya funktioner i form av Directstorage (som senare annonserades att det även kommer backportas till 10) och AutoHDR.

Och vad gäller prestandatappet med VBS så är det ju åtminstone i den här första versionen av 11 fortfarande valbart om det ska vara aktiverat eller ej (precis som i 10), även om systemkraven tar höjd för att man ska kunna aktivera VBS (vilket inte 10 gjorde i sina systemkrav).

Sant, bra spanat. Däremot så är ju t ex VBS en av grejorna som för mig var intressant med Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sant, bra spanat. Däremot så är ju t ex VBS en av grejorna som för mig var intressant med Windows 11.

Extra säkerhet kostar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jasså?
Menar du att detta skulle vara unikt för min maskin?
Om du väljer mörk tema och sen högerklickar på en mapp och tar egenskaper.
Menar du att det fönstret som kommer upp är mörkt hos dig?
Eller om du högerklickar på skrivbordet att det i menyn inte står "Open in Windows Terminal" ??

Egenskaper-fönstret är inte särskilt mörkt nej, men inte vitt.
Högerklickar jag på skrivbordet har jag valet Open in Windows Terminal, jepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast då öppnas filen med det förvalda programmet för den filtypen. Jag kan tänka mig många arbetsflöden där man omväxlande vill öppna filer i olika program. Att då kunna dra en fil och släppa på det önskade programmet för att åstadkomma det vore oerhört smidigt, jämfört med att högerklicka på filen, leta sig fram i menyn till att välja att öppna med annat program, och sen i det fönstret som öppnas välja programmet.

MS verkar jobba på att styra upp all bloat i Högerclick menyn.
https://blogs.windows.com/windowsdeveloper/2021/07/19/extendi...

Troligen kommer dina favvo appar snart patchas så att de får ett smidigt rightclick-menyval, eller så kommer det något verktyg så att du kan fixa dessa genvägar själv.

Jag ser ju en poäng i att gå från det här
Till det här

Har själv sökt lite snabbt på hur man fixar det där själv, men inte hittat något snabbt enkelt svar.
Det var ju inte superenkelt att fixa högerclick valen i den gamla menyn manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det var ju inte superenkelt att fixa högerclick valen i den gamla menyn manuellt.

Finns dock tredjepartsmjukvara som fixar det på ett par klick. Mina menyer i Windows 10 har mindre bloat än den nya menyn i Windows 11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Det kan jag ju förstås hålla med om, men mycket av skräpet står ju Windows självt för och mera erfarna användare kan ju ofta avinstallera program som missköter sig. En enklare lösning hade kanske varit att låta användaren välja vad som skall visas (eller eventuellt hamna i en extramenyn). Ungefär som man kunde göra med startfältet förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Egenskaper-fönstret är inte särskilt mörkt nej, men inte vitt.
Högerklickar jag på skrivbordet har jag valet Open in Windows Terminal, jepp.

Nä men det är ju inte i närheten av mörkt tema.
Inte kritvit men väldigt ljust grått och passar inte temat överhuvudtaget.
Det var lite det jag menade och inte exakt RAL nummer.
Sen så spelade jag precis in med 240 slow motion när jag öppnade en mapp.
Den kommer upp helt vit som sagt och sen kommer det svarta på det.
Menyraden och fältet under är svart från början men rutan där själva ikonerna visas är vit och sen fadar ut
i svart. Syns tydligt när man filmar i slow motion.
Blir som en blixt när man sitter i mörkt rum och öppnar en mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns dock tredjepartsmjukvara som fixar det på ett par klick. Mina menyer i Windows 10 har mindre bloat än den nya menyn i Windows 11.

Ja men funkar verktygen redan för Win11?

Skrivet av Elgot:

Det kan jag ju förstås hålla med om, men mycket av skräpet står ju Windows självt för och mera erfarna användare kan ju ofta avinstallera program som missköter sig. En enklare lösning hade kanske varit att låta användaren välja vad som skall visas (eller eventuellt hamna i en extramenyn). Ungefär som man kunde göra med startfältet förr.

Jag håller med. Ett inbyggt gränssnitt för att ställa hur menyn ska bete sig borde man nästan kunna förvänta sig.
Det är och har varit orimligt komplicerat för en novis att städa upp sin högerklickmeny som blivit nerlusad med skräp.

Mem jag måste säga att jag gillar de mya små ikonerna för klipp ut/ta bort. Städade lite i Download och de ligger riktigt bra till.

Permalänk

Sämre och sämre och appigare och appigare.