Twitch Leak, källkod, Streamer $$ och annat

Permalänk
Medlem

Det är för mig lite märkligt när man ser dessa summor och samtidigt hör streamare och youtubers som inte vågar ta semester för att tappa inkomst. Jag menar hur mycket pengar behöver de egentligen?

Blir det nuddlar till middag om man droppar under en miljon dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är för mig lite märkligt när man ser dessa summor och samtidigt hör streamare och youtubers som inte vågar ta semester för att tappa inkomst. Jag menar hur mycket pengar behöver de egentligen?

Blir det nuddlar till middag om man droppar under en miljon dollar?

Är det samma personer som du menar säger detta? För de allra flesta har ju en helt annan ekonomisk verklighet än den lilla gruppen som fått verkligt enormt genomslag och figurerar i denna "topplista".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Med dessa summor är det inte konstigt att så många försöker/drömmer om att skapa sig en karriär som "streamer" o_0

Hur det har blivit så populärt att se andra spela har jag en aning svårt att förstå.
Tips och tricks - absolut, men att bara titta på... för att inte tala om alla dessa "subs" etc.

Yepp, jag nöjer mig med att vara en "Grumpy Old Metalhead" och hytta lite med näven

Personligen skulle jag aldrig falla mig in för att subba eller donera pengar. Däremot kan det vara chill att ha en stream igång om man arbetar dygnet runt vid en dator hemifrån. Det ger ett litet slags pseudosocialt sällskap hur än tragiskt det må låta 2021.

Blir ju inte så himla stor skillnad från att titta på streamade påhittade TV-serier eller filmer, eller hur? Att det sedan går att till viss del interagera med streamern via chatten är vad jag tror som har bidragit till dess ökade popularitet sedan Justin.tv lanserades.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är för mig lite märkligt när man ser dessa summor och samtidigt hör streamare och youtubers som inte vågar ta semester för att tappa inkomst. Jag menar hur mycket pengar behöver de egentligen?

Blir det nuddlar till middag om man droppar under en miljon dollar?

Precis som "irl" så är det 0,1% av alla som har 99% av alla pengar. Är man en mindre streamer så glöms man nog fort bort om man skulle ta en paus.

Permalänk
Medlem

Här är mer data om läckan för den nyfikna. https://sizeof.cat/post/twitch-leaks/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jo. Håller med. Synd, inget kul att titta på Twitch längre. Pengar, pengar och pengar. Känns som just ingen lirar, t.ex, bara för att det är kul längre. Likaså med Youtube.

Jag gör det.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Utanför hans WoW-persona är han en mycket vettig person med en hög nivå av självintrospektion.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Länk till reddit

Disclaimer: Jag har inte satt mig in i det och jag antar att nyhetsredaktioner kikar in situationen just nu, men det kan väl vara bra att byta lösenord kanske

Förhoppningsvis kommer många unga Twich-användare med begränsade likvida medel att tänka till en extra gång innan dem ger dricks till redan väldigt berikade streamare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Utanför hans WoW-persona är han en mycket vettig person med en hög nivå av självintrospektion.

Har för mig han snackade förut om folk som gjorde youtube videos med hans content, han tyckte det var bra att dom tjänade pengar på det och han hade inga planer att copyright strikea någon då det är gratis reklam.
Önskar fler kunde ha samma tänk dock blir det svårt när tex band inte är en enskild person utan ett skivbolag som sköter allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen skulle jag aldrig falla mig in för att subba eller donera pengar. Däremot kan det vara chill att ha en stream igång om man arbetar dygnet runt vid en dator hemifrån. Det ger ett litet slags pseudosocialt sällskap hur än tragiskt det må låta 2021.

Blir ju inte så himla stor skillnad från att titta på streamade påhittade TV-serier eller filmer, eller hur? Att det sedan går att till viss del interagera med streamern via chatten är vad jag tror som har bidragit till dess ökade popularitet sedan Justin.tv lanserades.

Ah, det ger lite mer insikt i det faktiskt, eller en del av det i alla fall Något som "går i bakgrunden" och som du säger "håller en sällskap". Absolut ingen skillnad på det och att t ex ha tv'n igång i samma syfte. Dock skulle jag vilja påstå att det finns en viss skillnad om man aktivt tittar på serier/filmer kontra aktivt titta på en stream/sub/donationer etc. Där en stor skillnad är vad jag uppfattar som "tiggeriet" så att säga. Samt "jag donerar, se mig!" aspekten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hur kan det vara så populärt att se folk spela (sätt in valfri sport här)?

varför kan inte Zlatan bara visa hur man ska sparka bollen istället för att titta när han spelar och tjänar astronomiska summor pengar.

Som jag nämnt upprepade gånger i denna tråd är det en klar skillnad på något som är i tävlingssammanhang, inklusive e-sport.
En mer logisk och rättvis jämförelse skulle vara "Einar" som sparkar boll mot ett plank.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Hur många går inte o tittar på vänskapsmatcher på typ Friends Arena? Här får du dessutom chatta med dina "idoler" och lära känna dem på ett personligt plan. Man behöver inte ens anstränga sig för att förstå. Varför följer folk Zlatans Instagram? 🤷 Är dock en sak jag själv inte förstår och det är hur man blir en så kallad simp. Hur man blir så pass besatt av en person att man gör vad som helst för att bli sedd av hen.

Även så kallade "vänskapsmatcher" är i ett tävlingssammanhang, likväl som jag antar att folk följer samma sak inom e-sport.

Jag skulle förstå om man drar liknelsen mellan e-sport och annan valfri sport, men inte "streaming" av <insert streamer här>.
En aspekt av det fick jag lite förståelse av från en tidigare post ovan där en stream "går i bakgrunden och håller en sällskap", dock ställer jag mig fortfarande oförstående till att aktivt "följa/titta/slänga pengar på för att se mig" grejen

Att man "lär känna" dessa individer är nog ett annat samtalsämne då det tycks finnas rätt tydliga "riktlinjer" för hur man får tittare/följare/vad-det-nu-än-kallas. Tar jag t ex World Of Tanks är det chockerande många som har en "persona" och utan tvekan både överdriver och fejkar sina så kallade reaktioner. "Tiggeriet" är alltid något som tycks ligga i fokus.

Är likt som du oförstående för detta(ökande?) fenomen "simp", till den milda grad att det sätter vissa i ekonomiska trångmål, eller deras föräldrar. Men det är nog även det ett annat samtalsämne man kan fördjupa sig i

Med risk för att låta som en dement papegoja: Det är absolut inget fel, dumt eller korkat att följa/titta på detta, det är enbart för MIG något jag inte förstår mig på Att det sedan helt klart finns negativa aspekter av detta (som att vända sig till barn/ungdomar med icke utvecklad impulskontroll) är negativt... men det är åter igen ett annat samtalsämne (Att jämföra med "digitala trisslotter", helt oförstående hur man kunde tycka att det var en bra ide)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Kollat streams länge men har aldrig varken subbat eller donerat pengar. Har inget länkat med twitch heller. Falska uppgifter i profilen och en e-postadress.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bobish:

Förhoppningsvis kommer många unga Twich-användare med begränsade likvida medel att tänka till en extra gång innan dem ger dricks till redan väldigt berikade streamare.

Skulle tro att det är extremt sällan pengar ges för att man tror streamer:n behöver det.

Man vill se sitt namn på skärmen medan tusentals andra tittar på, och få streamer:n att läsa ens meddelande och reagera. Ser inte hur detta beteende skulle ändras på något sätt efter denna läcka.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag gör det.

Bra. Då vet jag en iallafall.

Tittade förr på en hel del Youtubers som efter ett tag började samla på sig subscribers och det händer snudd på alltid att de blir "stora" helt plötsligt. Patreon, skänk pengar osv. Sen börjar de visa sponsrade klipp om utrustning de fått, spelnycklar de fått sig tillsända. Ofc alltid med att det är det bästa spelet hittills och det säger de "utan att tänka på att det är sponsrat utan det är sant" sen återkommer de aldrig till spelet i fråga......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det samma personer som du menar säger detta? För de allra flesta har ju en helt annan ekonomisk verklighet än den lilla gruppen som fått verkligt enormt genomslag och figurerar i denna "topplista".

Det var Hikaru Nakamura som prata om det igår, förvisso är han mindre.
Jag har för mig att även Pewdiepie var jädrigt skraj för att ta semester iaf förr, jag brukar inte kolla på hans videos så jag är inte up to date där, men någon kan säkert rätta mig.

Men det är väl också lite rädsla eller mycket rädsla inblandat eftersom de flesta har ifrån början kämpat med sina streams och videos med extremt låg inkomst, så när de verkligen tjänar in stora pengar så är det rädda för att spräcka hål på inkomstbubblan eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det var Hikaru Nakamura som prata om det igår, förvisso är han mindre.
Jag har för mig att även Pewdiepie var jädrigt skraj för att ta semester iaf förr, jag brukar inte kolla på hans videos så jag är inte up to date där, men någon kan säkert rätta mig.

Men det är väl också lite rädsla eller mycket rädsla inblandat eftersom de flesta har ifrån början kämpat med sina streams och videos med extremt låg inkomst, så när de verkligen tjänar in stora pengar så är det rädda för att spräcka hål på inkomstbubblan eller vad man ska kalla det.

Skulle tro att det inte handlar så mycket om att förlora den direkta inkomsten av att vara borta ett par dagar som att bli irrelevant och ersatt om man inte har producerat nytt innehåll de senaste dagarna. Kommer alltid finnas någon nyare och hetare som kan ta över tittarna och prenumeranterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skulle tro att det är extremt sällan pengar ges för att man tror streamer:n behöver det.

Man vill se sitt namn på skärmen medan tusentals andra tittar på, och få streamer:n att läsa ens meddelande och reagera. Ser inte hur detta beteende skulle ändras på något sätt efter denna läcka.

Lite som att köpa vänner, ju mer pengar jag ger desto mer kommer den populära att gilla och uppmärksamma mig.

Sen finns det väl även en annan aspekt. Tex så kan det ju vara helt enkelt så att man gillar persones content och vill stötta för att motivera personen att fortsatta skapa content.

Och apsekt nummer tre, det ingår ju en sub i amazon prime som man kan ge bort 1gång per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bra. Då vet jag en iallafall.

Tittade förr på en hel del Youtubers som efter ett tag började samla på sig subscribers och det händer snudd på alltid att de blir "stora" helt plötsligt. Patreon, skänk pengar osv. Sen börjar de visa sponsrade klipp om utrustning de fått, spelnycklar de fått sig tillsända. Ofc alltid med att det är det bästa spelet hittills och det säger de "utan att tänka på att det är sponsrat utan det är sant" sen återkommer de aldrig till spelet i fråga......

Hehe streamar ofta när jag ändå sitter framför datorn och lirar så folk som inte lirat UT2004 på ett tag kan se hur actionpackat och roligt det fortfarande är. Ja, med det sagt så byter jag inte spel så ofta

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Utanför hans WoW-persona är han en mycket vettig person med en hög nivå av självintrospektion.

Skulle vilja hävda att han, och många andra streamers, besitter en eller flera bokstavskombinationer.
Det är även tydligt på många att dom är maniska.
Och en del har humörsvängningar som en 4 åring, går från skrikande i frustration till hysteriskt skrattande på 2 sekunder.
I det stora hela så är det nog en fördel för dom som heltids streamers.
För ingen normal och balanserad människa klarar av att hålla på så i massor av timmar dagligen och varje dag i veckan.

Vad gäller just "Zack" (Asmond) så är det ju uppenbart att han är väldigt intelligent.
När han fokuserar på nånting så får han ju oftast till klockrena analyser.
Men han är ju samtidigt väldigt impulsiv, även om han lyckas hantera det bättre numera än för några år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Skulle vilja hävda att han, och många andra streamers, besitter en eller flera bokstavskombinationer.
Det är även tydligt på många att dom är maniska.
Och en del har humörsvängningar som en 4 åring, går från skrikande i frustration till hysteriskt skrattande på 2 sekunder.
I det stora hela så är det nog en fördel för dom som heltids streamers.
För ingen normal och balanserad människa klarar av att hålla på så i massor av timmar dagligen och varje dag i veckan.

Vad gäller just "Zack" (Asmond) så är det ju uppenbart att han är väldigt intelligent.
När han fokuserar på nånting så får han ju oftast till klockrena analyser.
Men han är ju samtidigt väldigt impulsiv, även om han lyckas hantera det bättre numera än för några år sedan.

Ja, att snarare ha det som en del av sin personlighet (humörsvängningar) hjälper säkert till att hålla sina streams underhållande utan att det skall vara för påfrestande för streamern själv att köra en persona. Samtidigt om vi tar ett steg tillbaka nu så är det rätt motbjudande i samma veva att vi skulle endast titta på människor vars potentiellt ohälsosamma beteendemönster är det enda som kan underhålla oss. Lite som att låta sig underhållas av självskadebeteende.

På tal om "Zack" så störde jag mig en hel del på hans persona men när jag fick se mer av honom som vanlig människa och i nuvarande situation med hans ickevaccinerade rökande mor som nyss hamnat på akuten för operation så framstår han genast 100% mer medmänsklig och mänsklig överhuvudtaget till skillnad från alla andra streamers som kan framstå "mitt liv är perfekt". Ingens liv är perfekt. Alla har genomgått eller kommer få genomgå det Zacks mor väntar efter att liemannen har stigit på...

Här är videon (titta på egen risk då det är rätt obehagligt pga. hur mänskligt det är i en lidande situation):

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |