Förhastat köp eller genialt drag? - Asus G35DX

Permalänk
Medlem

Förhastat köp eller genialt drag? - Asus G35DX

Letade ny dator och denna dök upp: Asus Rog Strix G35DX

Gick igenom specifikationerna och hittade inga direkta svagheter (med min relativt begränsade kunskap) och då datorn låg i fyndhörnan till ett kraftigt reducerat pris, slog jag till och köpte den.

Jag var förvisso lite skeptisk till att köpa en "märkesdator" med förinstallerat skräp, men då jag ändå tänker blåsa den ganska omgående spelade det mindre roll.

Det skumma är att just denna modellen, G35DX-NR117T, verkar ha kommit i somras men redan är borta ur sortimentet. Det finns för övrigt väldigt lite om den om man gör en googling. Det finns mängder av andra konfigurationer av G35DX, men just denna verkar vara ganska okänd.

Har jag gjort ett bra köp eller förhastade jag mig? Knappa 24 000 för rtx3080, 5800X, mm, bör väl vara ganska rimligt med tanke på dagens priser?

Uppskattar input, bra som dålig!

Permalänk
Medlem

Chassit är lite tilltäppt, synd på 3200MHz på RAM istf 3600, men annars verkar den bra och priset är inte hutlöst för dagens marknad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Chassit är lite tilltäppt, synd på 3200MHz på RAM istf 3600, men annars verkar den bra och priset är inte hutlöst för dagens marknad.

Reagerade på precis de två sakerna också, men tänkte att det ändå var försumbart i sammanhanget.
Jag kanske har fel, men jag tror att priset tillochmed är mer än bra. Hittade samma dator på Elgiganten (med någon avvikelse) för 31000kr. Det är iofs löjligt högt, men andra datorer i prisklassen jag hittat har varit klart "sämre" i jämförelse.
Uppskattar dina åsikter, tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Gillar Taurus, har just nu en cirka 7 år gammal Taurus dator, enda nackdelen är väl att dom inte riktigt hängt med i utvecklingen av chassin som ger bättre luftflöden, men delarna i sig är inget fel på för det priset i denna marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gniwek:

Gillar Taurus, har just nu en cirka 7 år gammal Taurus dator, enda nackdelen är väl att dom inte riktigt hängt med i utvecklingen av chassin som ger bättre luftflöden, men delarna i sig är inget fel på för det priset i denna marknaden.

Gillar också Taurus men jämbördiga Taurusdatorer kostar rätt mycket mer än den jag köpt.
Den jag köpt är alltså en Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaata:

Gillar också Taurus men jämbördiga Taurusdatorer kostar rätt mycket mer än den jag köpt.
Den jag köpt är alltså en Asus

Skulle säga att det är bra köp ifall allt funkar som det ska.

Chassiet har faktiskt ganska bra luftflöde toppen är helt öppen för AIO de flesta delar delar bör vara från ASUS så ett ASUS X570, ASUS RTX 3080, PSU och AIO.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Som jag har förstått det ska det vara Asus-delar, precis som du skriver.
Jag utgår från att den fungerar som den ska, det är ju trots allt en helt ny dator
(skadad förpackning, därav lägre pris)

Tack för informationen om luftflödet, just detta var något jag var osäker på då
jag inte hittat bra info om detta, men det låter ju betryggande!

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är ett "blower/turbo-kort" i burken när man tittar på bilderna. Iofs inte någon nackdel att få ut värmen som ett 3080 avger ur burken direkt speciellt om luftflödet är lite sådär i chassit, men lite mer högljutt än ett vanligt kort är det.
Hade själv en kompaktare ROG-dator från Asus förut med ett 970 blower kort och en i5 6400, fungerade helt ok under åren jag använde den och inte heller nämnvärt mycket bloat installerat jämfört med exempelvis HP och Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ser ut som det är ett "blower/turbo-kort" i burken när man tittar på bilderna. Iofs inte någon nackdel att få ut värmen som ett 3080 avger ur burken direkt speciellt om luftflödet är lite sådär i chassit, men lite mer högljutt än ett vanligt kort är det.
Hade själv en kompaktare ROG-dator från Asus förut med ett 970 blower kort och en i5 6400, fungerade helt ok under åren jag använde den och inte heller nämnvärt mycket bloat installerat jämfört med exempelvis HP och Dell.

Just ljudstyrkan är något jag är liiiite orolig för, det finns gränser för vad som är acceptabelt.
Fick information av en användare här som har nästan samma build, fast med ett 3090, och denne tyckte
att dator upplevdes som ganska tyst, så jag hoppas att detta även gäller min.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av meanh:

Ser ut som det är ett "blower/turbo-kort" i burken när man tittar på bilderna. Iofs inte någon nackdel att få ut värmen som ett 3080 avger ur burken direkt speciellt om luftflödet är lite sådär i chassit, men lite mer högljutt än ett vanligt kort är det.
Hade själv en kompaktare ROG-dator från Asus förut med ett 970 blower kort och en i5 6400, fungerade helt ok under åren jag använde den och inte heller nämnvärt mycket bloat installerat jämfört med exempelvis HP och Dell.

Inte säkert att bilderna alls är rättvisande om den finns med olika konfigurationer.
Om du kikar på bilden på lådan bakifrån så sitter gpun vertikalt. Det gör den inte på bilden som visar blower-kylaren.

Visa signatur