Nvidia kan lansera trio grafikkort januari 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att ni köpte 3090 från början, då vet de att ni kommer resonera liknande igen, och igen, och igen...

Samma med 2080ti = 3070, bara för att få folket som var på toppen att känna behov att byta.

Smart strategi mot oss apor, tråkigt att så många faller för det bara

Köpte inte 3090 från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att man kanske inte bör lägga för stor vikt vid just namngivningen, det är ju trots allt marknadsavdelningens jobb att bestämma namnet, inte ingenjörernas.
"Tokigt dyrt grafikkort från Nvidia med väldigt mycket VRAM" är väl det ledande här, snarare än namnet i sig.

3090 känns som ett svar på att Nvidia såg att det fanns efterfrågan bland gamers och entusiaster för ännu dyrare/snabbare kort och att TITAN varit en bitvis lurig produkt för dem. De har riktat den mot prosumers men den köps av många gamers, och när den inte köps av gamers har det inkräktat på deras professionella produkter.

Men allt det där är ju marknadsföringsstrategier snarare än vad det är teknikrelaterat så att säga.

Det kan självklart vara så att du har rätt i det och du vet bra mycket mer än mig i det här området så du har säkert rätt. Det som kanske visar ännu mer på det är väl att det inte finns några drivers för 3090 som är upplåst men eftersom det bara är titan kort som har fått hela kärnor innan så blir jag lite osäker om de kommer göra så för ett konsument kort.

En annan sak att nämna är att båda gångerna de tidigare har släppt en helt upplåst kärna har det funnits mer tid för TSMC att förfina sin produktion av den teknologin. Samsung har haft 8nm sen 2018 bara. När titan RTX släpptes i december 2018 så hade TSMC producerat 12nm i åtminstone 5 år då det började produceras 2013. Med titan X så var det ganska lika då det släpptes 2015 och TSMC började producera 28nm 2010. Så den tiden att förfina processen skulle kunna ha varit vad som gjorde det möjligt att producera kort med helt upplästa kärnor.

Är fullt möjligt och ganska troligt att du har rätt, då du har mer kunskap och information än mig men ville bara säga vad jag tror. Om jag har fel med något eller att jag tänker fel på något sätt så får du gärna berätta hur.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av suqoria:

Det kan självklart vara så att du har rätt i det och du vet bra mycket mer än mig i det här området så du har säkert rätt. Det som kanske visar ännu mer på det är väl att det inte finns några drivers för 3090 som är upplåst men eftersom det bara är titan kort som har fått hela kärnor innan så blir jag lite osäker om de kommer göra så för ett konsument kort.

En annan sak att nämna är att båda gångerna de tidigare har släppt en helt upplåst kärna har det funnits mer tid för TSMC att förfina sin produktion av den teknologin. Samsung har haft 8nm sen 2018 bara. När titan RTX släpptes i december 2018 så hade TSMC producerat 12nm i åtminstone 5 år då det började produceras 2013. Med titan X så var det ganska lika då det släpptes 2015 och TSMC började producera 28nm 2010. Så den tiden att förfina processen skulle kunna ha varit vad som gjorde det möjligt att producera kort med helt upplästa kärnor.

Är fullt möjligt och ganska troligt att du har rätt, då du har mer kunskap och information än mig men ville bara säga vad jag tror. Om jag har fel med något eller att jag tänker fel på något sätt så får du gärna berätta hur.

Nä men det ligger absolut mycket i det du säger. personligen har jag väl en aning om att TITAN så som vi känt det hittills nog är slut och att vi kan vänta oss fler xx90-kort i framtiden istället.
Det var väl mer det jag egentligen argumenterade för .Snarare än rimligheten i att ha en konsumentprodukt som använder 100% av kretsen.

Visa signatur

240p är livet