Permalänk

Rykten om M1X

M1X romours

Tveksamt dock om energiförbrukningen ökar bara från 39W till 45W!

Permalänk

Dubbelt upp på GPUn borde betyda 40 000 här:
https://browser.geekbench.com/metal-benchmarks

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Dubbelt upp på GPUn borde betyda 40 000 här:
https://browser.geekbench.com/metal-benchmarks

Och tänk denna i den kommande Apple tv som redan innan är superpopulär..
Framtiden blir mycket intressant att se.

In October 2020 a tweet suggested that the new Apple TV model will be equipped with an "A14X-like" processor and able to play games with graphics like The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
https://www.macworld.co.uk/news/new-apple-tv-3663891/

*edit*
Annars det är när denna cpu kommer som "bombnedslaget kommer". M1 var bara en varning och som såldes i begränsad hårdvaror. (utratunna 13" laptops plus mac mini)

Permalänk
Inaktiv

Jag har en m1 och är galet nöjd med den. Sjukt vilken jävla dator de är.

Så när denna CPU blir ännu mer utvecklad oj oj oj.

Ska dock vänta till gen3 med att byta ut den jag har

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag har en m1 och är galet nöjd med den. Sjukt vilken jävla dator de är.

Så när denna CPU blir ännu mer utvecklad oj oj oj.

Ska dock vänta till gen3 med att byta ut den jag har

Jag med, en Mac Mini M1, helt galet vilket kraftpaket. För första gången jag spelar Wow på en liten (har haft de flesta Intel NUCs innan) på medelinställningar och datorn är helt knäpptyst och blir inte ens ljummen.

Detta är framtiden. Ser fram mot M2-chipet. (har aldrig kört MacOS innan, men kom på idag att jag inte startat min Windows/Linux workstation på snart två månader ) Jag som tänkte använda Mac:en till att lära mig lite MacOS och ha som en media server om jag inte fastnade...

Detta är framtiden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sitter också med en M1, Macbook Pro. Sjuk processor tbh, är ingen poweruser men fan vad rapp den är.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Permalänk
Datavetare

Om dessa rykten stämmer, och de är hyfsat rimliga om nu M1X får dessa specifikationer

så är det verkligen en helt ny nivå för CPU-kraft i bärbara. Endast AMD/Intel HEDT och deras absolut snabbaste desktop CPUer ligger på samma nivå, fast även det är lite sanning med modifikation då M1/M1X saknar både turbo och framförallt SMT vilket gör att dessa CPUer känns långt snabbare när man jobbar på ett hårt lastat system. Orsaken är att en CPU där "andra" CPU-tråden är lastad gör att CPU-kraften i den CPU-tråd som hanterar din latenskritiska interaktiva applikation kör på ~60 % av prestandan man ser i fåtrådade fall medan M1/M1X kör på 100 %.

Nåväl, till rykteskarusellen, som förutom gissningar på event allt från 19 oktober, 26 oktober samt 2 november (inte alls omöjligt att alla har fel och det blir senare i november, "alla" verkar vara överens om att det blir en event innan november är slut) hittade dessa prestandarykten ut

Geekbench 5

Cinebench R23

Om dessa är påhittade värden, vilket är fullt möjligt, har den som gjort dem ändå hyfsat koll på ungefär vad man borde få om nu M1X har 10 Firestorm kärnor och 2 Icestorm kärnor och de förra är klockade på 3,35 GHz (150 MHz högre jämfört med M1).

CB R23 är långt bättre optimerat för SSE/AVX jämfört med ARM NEON, så förväntat att M1X faller ned i listorna i detta test. Det är dock ändå en väldigt stark CPU även för flyttal, har verkliga fall med OpenCV (väldigt flyttalstungt) där min M1 MacMini presterar bättre än min 5950X!

Är lite trist att M1X inte verkar få större ökning räknat per kärna. För majoriteten av "vanligt" arbete täcker fortfarande 2-4 kärnor >90 % av allt normalanvändaren gör på sin datorn (undantaget är AAA-spel, vilket är i praktiken irrelevant på MacOS), så ur den aspekten lär Intel ta tillbaka ledartröjan med Golden Cove. Fast de lär knappast nå Apple på bärbara, utan de tar tillbaka ledartröjan i kategorin: "prestanda när man totalt skiter i absolut utvecklad effekt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Intressant:

Skrivet av Yoshman:

För majoriteten av "vanligt" arbete täcker fortfarande 2-4 kärnor >90 % av allt normalanvändaren gör på sin datorn

Och man kan tillägga att dessa kärnor också kan vara slöa kärnor av fjolårets modell utan att användaren upplever någon skillnad. Dock går energieffektivitet emot att blir väldigt viktig på laptops och servar, både sett till lätta laster och tyngre och där har Intel och AMD ett stort problem.

Man kan diskutera vad man gör på laptop och desktop. Jag upplever att allt fler använder deras laptop som en stationär dator med extern skärm, tangentbord etc. Och då blir det laster som spel, videoredigering och annat viktigt på laptoppen. Där man för 25år sedan kanske mer bara hade en laptop för slösurf och skriva i lite Word-dokument. Och för 25 år sedan sa folk, varför skulle du videoredigera eller göra just detta på en laptop? Men idag så har många endast en laptop, speciellt de som har datorn i jobbet.
Så att Macbook är bra för videoredigering är viktigare än vad man skulle kunna tro, då folk sitter hemma med den precis som en vanligt desktop och jobbar

Men det handlar om rätt maskin för rätt person. För mig blir det riktigt stora problem om nästa macbook ej är uppgraderingensbar när det gäller ram och ssd och jag vet inte riktigt vad jag skulle ha datorn till om det ej gick att uppgradera. För andra kanske de är tröttna på windows och vill köra MacOS. Andra tycker att spelutbudet i Apple inte är det bästa, men det har ju vuxit sig starkare. Så jag påstår att det går fint att spela på macar idag, bara att man inte kan spela precis alla spel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant:
Och man kan tillägga att dessa kärnor också kan vara slöa kärnor av fjolårets modell utan att användaren upplever någon skillnad. Dock går energieffektivitet emot att blir väldigt viktig på laptops och servar, både sett till lätta laster och tyngre och där har Intel och AMD ett stort problem.

Här håller jag inte alls med. M1 känns extremt snabbt specifikt för att den är extremt snabbt på det som ger en bra interaktiv upplevelse: exceptionell prestanda per kärna.

Alla misslyckade försök att utmana Intels dominans på skrivbordet (och på senare tid även i datacenter) har haft en gemensam nämnare: de har kunnat utmana i metrics som perf/W och totalt prestanda över alla kärnor, men de har inte varit i närheten i prestanda per kärna. Det finns självklart fall där 100 kycklingar faktiskt är mer användbar än 2 oxar, de flesta sådana löser man idag bäst med GPGPU men finns också fall som fortfarande löses bäst på CPU.

AMD blev inte heller riktigt intressanta innan de kom ikapp Intel räknat i prestanda per kärna.

"Alla" kan bygga en CPU som är brutal i t.ex. Cinebench och andra "embarrassingly parallel" problem. Det som är riktigt svårt är att designa kretsar som både har hög perf/W och ledande absolut prestanda. Att M1/M1X lyckas med det är vad som gör den riktigt spännande, mycket pekar på att Qualcomm/Nuvia har något liknande på gång under 2022 (Apple har tappat sin huvud CPU-arkitekt till just Nuvia...).

Vidare, om prestandaryktena stämmer kommer ju M1X utrustande bärbara matcha prestanda vi bara för något år sedan bara hittade på AMD/Intel HEDT. Så dessa bärbara lär gå att använda till lite mer än lättar surf
Jag använder en M1 MacMini för programutveckling i Rust (som likt C++ är "tungt" att kompilera), fungerar super då normalfallet är inkrementella byggen och testning (där är M1 lika snabb som 5950X). Men självklart är 5950X snabbare på att bygga större projekt från "scratch", skam vore väl annars!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Här håller jag inte alls med. M1 känns extremt snabbt specifikt för att den är extremt snabbt på det som ger en bra interaktiv upplevelse: exceptionell prestanda per kärna.

Det blir att vi talar om lite olika saker. Där jag påstår att majoriteten klarar sig med slöa fåkärniga processorer för majoriteten av det arbete de gör. Hög energiförbrukning som Intel och AMD har utgör dock stora problem för många speciellt för studenter. Därefter kommer hög prestanda på få kärnor och sist prestanda på fler kärnor.

När det gäller macbook m1. Så var det inte processorn/gpun som gör att jag inte kan arbeta på den utan brist på ram och ssd. Löser Apple nu detta i M1x så den blir uppgraderingsbar så skulle jag kunna byta jobblaptop till en sådan. Just nu har jag 128GB ram och 4TB ssd har jag på min runt 3 år gamla skruttlaptop. (hatar främst dockan på den)

När det gäller försäljning vad som har varit viktigast. Så har Intel länge haft en sådan dominans så när AMD någon gång på 2000 talet var bättre så hade de ändå svårt att ta sig in i laptopmarknaderna. Sedan finns det teknikintresserade som kollar upp recensioner och det påverkar mycket lösförsäljningen av cpuer.

Idag när det gäller macbook så är det inget fel att de presterar bra. Men jag tror den stora skaran inte köper dem just för detta. Utan hur datorn och operativsystemet är i övrigt, där en strömsnål cpu leder till att de kan bygga datorn mycket kompaktare, tystare, längre batteritid osv. Skulle jag ta med min workstation-laptop till sängen så dröjer det ej 2 minuter innan den börjar överhetta för den ej får blåsa ut luft som den ska.

Så hög prestanda är självklart riktigt bra, jag påstår inget annat. Men jag tror att folk hoppar på macbook av främst andra orsaker som att slippa windows.

*edit*
Samma sak med iPhones. Inte ett dugg fel att de presterar riktigt bra. Jag tror dock detta inte är huvudanledningen till varför de har 50% av den svenska marknaden. Och om någon Android telefon skulle få bättre prestanda, så skulle det knappt påverka valet av plattform.

*edit2*
Jag tror just att energieffektivitet är det som kan slå ut x86an och inte råprestandan. På konsumentsidan går vi emot en utveckling där allt mindre personer egentligen upplever problem att cpun är slö. Men alla nackdelar som hög strömförbrukning skapar är kännbara.
Det blir klumpiga laptops som:
Väger mycket, låter högt, kass batteritid, måste ha bra kylning för att ej överhettas, slitage saker som fläktar osv. Klumpiga strömadapters som själva väger typ som en macbook. Blir onödigt dyra då allt inklusive batteri måste vara större. Och bara en sådan sak som att inte bränna sig på touchpaden är inte fel. Min förföra laptop kunde man typ steka ägg på touchpaden efter man hade satt den i ett större jobb. Min nuvarande så har jag påkopplad extrakylning under med 2st 120 mm fläktar då den blir riktigt het efter tunga jobb. Den har då ibland kraschat vilket jag tror beror på överhettning. Inget exotisk utan en sådan här där jag har bytt ut fläktarna till 12V:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/kyl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller macbook m1. Så var det inte processorn/gpun som gör att jag inte kan arbeta på den utan brist på ram och ssd. Löser Apple nu detta i M1x så den blir uppgraderingsbar så skulle jag kunna byta jobblaptop till en sådan.

Sannolikheten för det kan nog jämställas med ungefär noll skulle jag säga. Även MacBook med Intel har väl haft precis allt permanent fastlött på moderkortet bra många år utan några interna platser alls.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sannolikheten för det kan nog jämställas med ungefär noll skulle jag säga. Även MacBook med Intel har väl haft precis allt permanent fastlött på moderkortet bra många år utan några interna platser alls.

Tråkigt, hade det gått att få t.ex 32 gb minne hade jag beställt en direkt och börjat med linux på vm och testat native vid sidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tråkigt, hade det gått att få t.ex 32 gb minne hade jag beställt en direkt och börjat med linux på vm och testat native vid sidan av.

Just 32 GB RAM tar jag för givet kommer vara möjligt när nya MacBook Pro M1X/M2 släpps på åtminstone 16” storlek – men bara direkt från fabrik till Apples smått hutlösa priser, ej uppgraderingsbart överhuvudtaget i efterhand.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Just 32 GB RAM tar jag för givet kommer vara möjligt när nya MacBook Pro M1X/M2 släpps på åtminstone 16” storlek – men bara direkt från fabrik till Apples smått hutlösa priser, ej uppgraderingsbart överhuvudtaget i efterhand.

Och få de till 32GB ram och 2TB ssd så har de en maskin som räcker åt de flesta utvecklare under datorns livslängd på 3år. (man brukar byta efter denna tid)
Apples mål nu tycker jag är att satsa på mainstream produkter och genom detta kan de få riktigt hög försäljning om de lyckas med detta. De där workstations som de har som kostar från 70 000kr och ska man ha lite vettigt så kanske 200 000kr. Så vet jag inte riktigt hur de ska göra med dessa?

Men de har ett problem. De satsar mycket på videoredigering och de gör bra maskiner och mjukvaror för detta. Men de vill även att deras datorer används inom Hollywood för deras storfilmer och där är en dator för 200 000kr småpengar, även om de garanterat har något nvidia cluster eller något som hjälper till.
Men min poäng är att om Apple blir nummer ett inom videoredigering för konsumenter och mer vanliga små studios, men om de förlorar de som gör det mest krävande videoarbetet inom Hollywood m.m, så förlorar de viktiga användare som driver det framåt.

*edit*
Kan hända Apple satsar hårdare på att låta nvidia cluster sköta de stora lasterna inom videoredigering?

Permalänk

Enligt Anandtech har A15P betydligt mera cache än A14P:
https://www.anandtech.com/show/16983/the-apple-a15-soc-perfor...

Frågan är då om samma gäller M1X jämfört med M1

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Kan hända Apple satsar hårdare på att låta nvidia cluster sköta de stora lasterna inom videoredigering?

Nu ska sägas att jag är helt okunnig inom film, men killgissningsvis används arbetsstationer för att beskriva för beräkningskluster vad de ska utföra, samt för att få en mindre detaljerad förhandsvisning av hur detta kommer att se ut. Så länge det finns programvara för dessa beräkningskluster som kan konsumera sådana filer som arbetsstationen lämnar ifrån sig, är allt frid och fröjd.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Enligt Anandtech har A15P betydligt mera cache än A14P:
https://www.anandtech.com/show/16983/the-apple-a15-soc-perfor...

Frågan är då om samma gäller M1X jämfört med M1

Sannolikt bygger ju M1X på samma plattform som M1 och kommer med andra ord vara en (rejält) uppskalad variant av A14-designen. Jag förväntar mig inte att se fördelarna från A15-designen innan de laptopmodeller som börjar med nästa version av MacBook Air.

Permalänk
Medlem

Nu har Apple utannonserat sitt Oktober-event för nästa vecka (18:e) där M1X-bestyckade Macs lär visas upp!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/exM1uajp--A

Nu har Apple utannonserat sitt Oktober-event för nästa vecka (18:e) där M1X-bestyckade Macs lär visas upp!

Riktigt taggad! Har precis för första gången skaffat mig Apple Produkter (iPhone, AirPods och Apple Watch) och är nyfiken på en MacBook!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk