Permalänk
Medlem

Kjell & Co har ju också ibland vad man behöver, hutlösa priser men ofta finns grejerna i butik.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/komp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Jag gissar att du räknat lite fel på effektbehovet. Låter som lite väl överdrivna effekter för att driva fläktar. I ett 12V system kan du max få 1.4W - om du har hela spänningsfallet på 12V över 100 Ohm, vilket du inte har, då skulle inte fläktarna snurra. Men du kan alltid köpa motstånds-sortimentet på Kjell. Lägre effekt, men det löser du med lite parallell-/seriekopplingar, och kan justera spänningarna med lödkolv. Electrokit.com som nämndes ovan brukar annars ha en del hemma till rimliga frakter.

Hittade 4W fläkten: Be quiet Pure wings 2 1000rpm
https://www.bequiet.com/en/casefans/448

På hemsidan står det 3.6W, på asken står det 4.3W tror jag det var. Hur kan den dra så mycket ström? Lågvarv och ingen RGB.

Edit: Det måste väl vara kullagret. Alla pure wings har rifle bearing och har hög effekt (6W för 1500rpm modellen), medan t.ex. Silent wings har Fluid-dynamic bearing och är under 1W.

Jag tolkar detta som det att det är potentiell brandfara att koppla Pure Wings till en random fläktkontroller, eftersom de kan vara dimensionerade för andra fläktar som drar mindre ström? Just nu sitter Pure Wings på den fläktkontroller som kommer med Fractal Design Define R3, och power rating på den har jag ingen aning om.

Jag tror nog ändå det kan vara bra att överdimensionera rätt ordentligt, så har man lite utrymme att trycka på flera fläktar på samma kontroller, även om de är lägre effekt som noctua/FDB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle det funka med sånna där medföljande motstånd från Noctua så har jag ett helt gäng du kan få.

Ja dom skulle jag gladeligen ta emot! Men då vill det väl till att du också bor i gbg trakten så jag kan komma och hämta upp dom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Ja dom skulle jag gladeligen ta emot! Men då vill det väl till att du också bor i gbg trakten så jag kan komma och hämta upp dom.

De tar ju ingen plats så går ju stoppa i ett kuvert?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De tar ju ingen plats så går ju stoppa i ett kuvert?

Ja if you don't mind så gärna! Skickar pm med detaljer då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Hittade 4W fläkten: Be quiet Pure wings 2 1000rpm
https://www.bequiet.com/en/casefans/448

På hemsidan står det 3.6W, på asken står det 4.3W tror jag det var. Hur kan den dra så mycket ström? Lågvarv och ingen RGB.

Edit: Det måste väl vara kullagret. Alla pure wings har rifle bearing och har hög effekt (6W för 1500rpm modellen), medan t.ex. Silent wings har Fluid-dynamic bearing och är under 1W.

Jag tolkar detta som det att det är potentiell brandfara att koppla Pure Wings till en random fläktkontroller, eftersom de kan vara dimensionerade för andra fläktar som drar mindre ström? Just nu sitter Pure Wings på den fläktkontroller som kommer med Fractal Design Define R3, och power rating på den har jag ingen aning om.

Jag tror nog ändå det kan vara bra att överdimensionera rätt ordentligt, så har man lite utrymme att trycka på flera fläktar på samma kontroller, även om de är lägre effekt som noctua/FDB.

Jag tar och mäter på en sån här fläkt ikväll så ser vi vad den drar + med motstånd. Då kan vi dra slutsats om vad det är för effektutveckling i motståndet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Ja if you don't mind så gärna! Skickar pm med detaljer då.

Nu får vi lite klarhet här:
Motstånd NA-RC10 (50 Ohm)
Fläkt Bequiet Pure Wings 140 mm 1000 RPM

Startström 12 V: 118 mA
Nominell drift 12 V: 85 mA
Nominell drift 50 Ohm: 64 mA

Spänningsfall över 50 Ohm motstånd: 3.3 V
Effekt över motstånd ~ 0.2 W

Normal drift 12V
Startström stillastående
Med 50 Ohm motstånd

Knock yourselves out!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!
Men har Be Quiet rökt något, eller är det jag som glömt bort elläran när jag räknar ut effekten till P=UI=1.4W ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Snyggt jobbat!
Men har Be Quiet rökt något, eller är det jag som glömt bort elläran när jag räknar ut effekten till P=UI=1.4W ?

De räknar säkert worst case kalkyl, rimligen korta transienter vid inkoppling och låga temperaturer i ledarna (låg resistans) + marginaler så att det räcker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De räknar säkert worst case kalkyl, rimligen korta transienter vid inkoppling och låga temperaturer i ledarna (låg resistans) + marginaler så att det räcker.

Jao, men dom verkar inte göra samma kalkyl på Silent Wings 3, vilken dom specar till mer rimliga 0.72W (1000rpm). Kanske inte lika stora transienter på den motorn?
https://www.bequiet.com/en/casefans/717

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De räknar säkert worst case kalkyl, rimligen korta transienter vid inkoppling och låga temperaturer i ledarna (låg resistans) + marginaler så att det räcker.

Hursomhaver, tack iaf att du gjorde mätningarna! Nu känner jag mig bekväm att använda 0.25W motstånd i lämplig konfiguration för att uppnå önskad effektklass. Behöver alltså inte längre noctua motstånden (men tack ändå).

Permalänk
Medlem

Att ELFA stängde sina fysiska butiker anser jag är ett hot mot rikets säkerhet.
Skulle handla kondensatorer för en san controller cache och var tvungen att beställa över internet.

Står du med en trasig respirator eller annan livshotande del så kan du helt enkelt inte köpa komponenter över disk längre i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Att ELFA stängde sina fysiska butiker anser jag är ett hot mot rikets säkerhet.
Skulle handla kondensatorer för en san controller cache och var tvungen att beställa över internet.

Står du med en trasig respirator eller annan livshotande del så kan du helt enkelt inte köpa komponenter över disk längre i Stockholm.

Inte ens i hela landet, väl?

Man får väl hoppas att de som sitter på sådan typ av utrustning har andra kanaler att tillgå? Men det här med framförhållande och beredskap för oförutsedda händelser visade sig ju vara pinsamt frånvarande, i både statlig och privat sektor, när corona bröt ut.

Permalänk
Medlem

http://www.swechtrading.se/ liten webbshop med ett blandat utbud av elektronikkomponenter och låg fraktkostnad på små ordrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willmans:

http://www.swechtrading.se/ liten webbshop med ett blandat utbud av elektronikkomponenter och låg fraktkostnad på små ordrar.

Tack, bra tips! Högt fraktpris var ju dealbreakern på små ordrar från exempelvis Elfa.