Permalänk

Clean Install på ny HP 14s

Hej!

I onsdags fick jag en bärbar dator från Inet som jag beställt, en HP 14s.

Givetvis ville jag göra en ren installation av Windows 10 med en pro-licens jag flera gånger använt i bootcamp utan problem. Datorn levereras med en digital licens av Windows 10 home och min pro är sedan länge köpt hos livekort.se. Inga problem.

Jag bootar från min skapade windows 10 usb-sticka och väljer att ta bort den primära partitionen som innehåller Windows C: men lämnar kvar alla HP och systempartitioner för jag tänker att jag har nytta av dem i framtiden.

Resultatet?
Jag får inte fylla i min pro-nyckel och en slags ’windows10-recovery’ tar över. Väl inne i windows
Är Home fortfarande installerat men det är tomt i enhetshanteraren, vilket var ok då jag fick drivrutiner från hp hemsida och Windows update samt amd hemsida.
Jag kan heller inte uppgradera från home till pro genom windows då det säger att det är fel på min nyckel.

Helst önskar jag en ren Windows 10 pro-installation.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh jlufanatic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Hej!

I onsdags fick jag en bärbar dator från Inet som jag beställt, en HP 14s.

Givetvis ville jag göra en ren installation av Windows 10 med en pro-licens jag flera gånger använt i bootcamp utan problem. Datorn levereras med en digital licens av Windows 10 home och min pro är sedan länge köpt hos livekort.se. Inga problem.

Jag bootar från min skapade windows 10 usb-sticka och väljer att ta bort den primära partitionen som innehåller Windows C: men lämnar kvar alla HP och systempartitioner för jag tänker att jag har nytta av dem i framtiden.

Resultatet?
Jag får inte fylla i min pro-nyckel och en slags ’windows10-recovery’ tar över. Väl inne i windows
Är Home fortfarande installerat men det är tomt i enhetshanteraren, vilket var ok då jag fick drivrutiner från hp hemsida och Windows update samt amd hemsida.
Jag kan heller inte uppgradera från home till pro genom windows då det säger att det är fel på min nyckel.

Helst önskar jag en ren Windows 10 pro-installation.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh jlufanatic

De har kanske anpassat bootloadern så den reagerar som om det är ett skadat win, jag hade provat att plocka ut och installera om på en ny helt tom systemenhet och se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla gamla partioner när du installerar. Får du fortfarande Windows 10 Home vid installation så kan man alltid byta licensnyckel i efterhand.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De har kanske anpassat bootloadern så den reagerar som om det är ett skadat win, jag hade provat att plocka ut och installera om på en ny helt tom systemenhet och se vad som händer.

Skrivet av Cad_edis:

Ta bort alla gamla partioner när du installerar. Får du fortfarande Windows 10 Home vid installation så kan man alltid byta licensnyckel i efterhand.

Säg att jag struntar i Windows 10 pro.. Kan jag kolla upp och anteckna hpn's Home-nyckel som är kopplad till datorn digitalt (finns ingen fysisk etikett på chassit) och sedan använda Microsofts usb-media och radera alla partitioner som finns, göra en ren installation och ändå ha en fungerande Home-nyckel för aktivering under eller efter installationen? Blir licensnyckeln obrukbar/försvinner den om jag formaterar och partitionerar om hela hårddisken?

Tack på förhand!

Mvh jlufanatic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Säg att jag struntar i Windows 10 pro.. Kan jag kolla upp och anteckna hpn's Home-nyckel som är kopplad till datorn digitalt (finns ingen fysisk etikett på chassit) och sedan använda Microsofts usb-media och radera alla partitioner som finns, göra en ren installation och ändå ha en fungerande Home-nyckel för aktivering under eller efter installationen? Blir licensnyckeln obrukbar/försvinner den om jag formaterar och partitionerar om hela hårddisken?

Tack på förhand!

Mvh jlufanatic

Om win 10 har varit aktiverat på datorn är nyckeln hos MS, Så det ska gå att installera om utan att ange nån nyckel det ska aktiveras när du är online så datorn kan kommunicera med aktiveringsservern.
Jag hade iofs bara plockat ut systemenheten och installerat om på en ny tom för att se att allt funkar innan jag rört originalenheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om win 10 har varit aktiverat på datorn är nyckeln hos MS, Så det ska gå att installera om utan att ange nån nyckel det ska aktiveras när du är online så datorn kan kommunicera med aktiveringsservern.
Jag hade iofs bara plockat ut systemenheten och installerat om på en ny tom för att se att allt funkar innan jag rört originalenheten.

Det är ett bra förslag du har. Jag har tyvärr ingen annan hårdvara att testa med, alltså disk eller SSD. Kan ett 64gb usb-minne användas som testmiljö?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Säg att jag struntar i Windows 10 pro.. Kan jag kolla upp och anteckna hpn's Home-nyckel som är kopplad till datorn digitalt (finns ingen fysisk etikett på chassit) och sedan använda Microsofts usb-media och radera alla partitioner som finns, göra en ren installation och ändå ha en fungerande Home-nyckel för aktivering under eller efter installationen? Blir licensnyckeln obrukbar/försvinner den om jag formaterar och partitionerar om hela hårddisken?

Tack på förhand!

Mvh jlufanatic

Nyckeln ligger som sagt redan hos MS och kommer att aktiveras på nytt så fort datorn är igång och kopplar upp till internet. Du behöver inte hålla reda på den eller skriva upp den nånstans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Det är ett bra förslag du har. Jag har tyvärr ingen annan hårdvara att testa med, alltså disk eller SSD. Kan ett 64gb usb-minne användas som testmiljö?

Nej vanliga versioner av win kan och bör aldrig installeras på usbminnen, Windows To Go kan installeras på usbminne men det löser ändå inte problemet med högt slitage på minnet så det är en mycket nischad version.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/planning/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan det fungera att partitionera disken så åteställningspartitionen finns kvar på den ena och windows kan installeras på den andra nya partitionen, eller blir det samma problem igen?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Kan det fungera att partitionera disken så åteställningspartitionen finns kvar på den ena och windows kan installeras på den andra nya partitionen, eller blir det samma problem igen?

När jag raderade c:/ partitionen från Microsoft usb så sparade jag system, efi och återställningspartitionerna, tillsammans med nya partition c:/. Samtliga syns i diskhantering i windows. Efi är 260MB återställning är 570MB.
Vid närmare eftertanke är det nog så att system i sig enbart fanns via usb install.

Om allt skulle braka så vill hp ha 500kr för recovery-usb för äkta fabriksåterställning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sp1k3n:

Kan det fungera att partitionera disken så åteställningspartitionen finns kvar på den ena och windows kan installeras på den andra nya partitionen, eller blir det samma problem igen?

Vad är det för återställningspartition och hur stor är den?

Skrivet av jlufanatic2000:

När jag raderade c:/ partitionen från Microsoft usb så sparade jag system, efi och återställningspartitionerna, tillsammans med nya partition c:/. Samtliga syns i diskhantering i windows. Efi är 260MB återställning är 570MB.
Vid närmare eftertanke är det nog så att system i sig enbart fanns via usb install.

Om allt skulle braka så vill hp ha 500kr för recovery-usb för äkta fabriksåterställning.

Dessa skapas ju vid installation och är standard för EFI-installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Givetvis ville jag göra en ren installation av Windows 10 med en pro-licens jag flera gånger använt i bootcamp utan problem. Datorn levereras med en digital licens av Windows 10 home och min pro är sedan länge köpt hos livekort.se.
Jag bootar från min skapade windows 10 usb-sticka och väljer att ta bort den primära partitionen som innehåller Windows C: men lämnar kvar alla HP och systempartitioner för jag tänker att jag har nytta av dem i framtiden.
Jag får inte fylla i min pro-nyckel och en slags ’windows10-recovery’ tar över. Väl inne i windows
Är Home fortfarande installerat men det är tomt i enhetshanteraren, vilket var ok då jag fick drivrutiner från hp hemsida och Windows update samt amd hemsida. Jag kan heller inte uppgradera från home till pro genom windows då det säger att det är fel på min nyckel. Helst önskar jag en ren Windows 10 pro-installation.

Skrivet av tcntad:

Vad är det för återställningspartition och hur stor är den?

Dessa skapas ju vid installation och är standard för EFI-installationer.

TS vill spara HP-s recoverypartition

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sp1k3n:

TS vill spara HP-s recoverypartition

Förvisso, då jag inte använt HP eller OEM-datorer på 13 år tänker jag att deras maskiner och W10 inte kommer med en faktiskt återställningspartition som på gamla tiden med exempelvis W7. Man kan återställa Windows utan en traditionell sådan.
Sen har EFI-installationer en egen återställningspartition som heter RECOVERY. Därav min fråga.

Osäker på varför man ens vill spara sådan idag, ominstallerar man Windows kommer bootloadern skrivas över och dessa alternativ vid start att försvinna. Vill man ha kvar allt kan man göra en klon mha Clonezilla eller Acronis sedan ominstallera rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Osäker på varför man ens vill spara sådan idag, ominstallerar man Windows kommer bootloadern skrivas över och dessa alternativ vid start att försvinna. Vill man ha kvar allt kan man göra en klon mha Clonezilla eller Acronis sedan ominstallera rubbet.

Kanske för att kunna sälja den fabriksåterställd nån gång i framtiden? Göra en klon kan ju absolut lösa problemet!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Kanske för att kunna sälja den fabriksåterställd nån gång i framtiden? Göra en klon kan ju absolut lösa problemet!

Precis så jag tänkt! Dock visade det ju sig att det inte var recovery som för många år sedan. Funderar nästan på att låta det svida till i plånboken och beställa HP recovery media så kan jag både testa olika Windows utgåvor och fabriksåterställa i framtiden om så behövs.

Men, om jag raderar alla partitioner, kan jag fortfarande aktivera både medföljande Home och min tidigare Pro-licenser? Pro är tidigare aktiverad i bootcamp på en numera formaterad macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Men, om jag raderar alla partitioner, kan jag fortfarande aktivera både medföljande Home och min tidigare Pro-licenser? Pro är tidigare aktiverad i bootcamp på en numera formaterad macbook.

Det borde fungera tycker jag. Eventuellt kan du behöva använda diskpart för att rensa disken ordentligt.
Tryck på Shift+F10 vid fönstret där du ser partitionerna innan du ska installera.

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
exit
exit

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det borde fungera tycker jag. Eventuellt kan du behöva använda diskpart för att rensa disken ordentligt.
Tryck på Shift+F10 vid fönstret där du ser partitionerna innan du ska installera.

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
exit
exit

Aha! Detta kände jag inte till - noterat!
Vad tycks om metoder som active killdisk? Nåt att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlufanatic2000:

Aha! Detta kände jag inte till - noterat!
Vad tycks om metoder som active killdisk? Nåt att ha?

Det är mer till för om man ska sälja datorn och man har känslig data på disken som man inte vill ska kunna återskapas.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Hej,

Om någon snubblat över min tråd här så vill jag informera om att en ren installation är gjord och allt gick bra, samtliga partitioner togs bort under installationen. Nyckel behövde inte fyllas i och jag har gått från Windows 10 -> Windows 11, inga problem. Att spela spel fungerar bra och det finns inga kännbara prestandaförluster.
Min färska installation av 10 tog upp 23GB och 11:an tar 20,7GB.

Tack för alla råd!

Mvh jlufanatic