Corsair visar DDR5-minne i serien Vengeance

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

De flesta använder en dator för allt. Är väl rätt vanligt att köra en stationär och en bärbar för att skriva på. Men ergonomiskt är en stationär bäst.

Håller nog med att de flesta använder en dator för allt, åtminstone i privat bruk. Däremot är det också rätt vanligt att folk har en privat- och jobbdator, detta oberoende av stationärt och bärbart i hemmet.

Ergonomi ≠ komfort, viktigt att komma ihåg.
Även om jag sitter som en säck potatis i recline fotöljen så jobbar jag bättre, åtminstone sett till det kreativa flödet när jag skriver - Förövrigt gällande just ergonomi finns det en djupgående guide för det här på SweClockers, som jag själv skrivit faktiskt

SweClockers guide till ergonomi

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Får inte glömma att DDR5 kommer med inbyggt ECC som standard med, det är ju en markant skillnad mot DDR4 eller DDR3. Så DDR5 bör väl egentligen jämföras med DDR4ECC, men där har de sällan lagt krut på att överklocka kretsarna osv.

DDR5 har enbart On-Die ECC som default vilket inte är samma sak som "vanlig" ECC som finns på DDR4 ECC-minnen. Denna typ av ECC som DDR5 har inbyggd i standarden är för att motarbeta interna "bitflips" så vi kan fortsätta få högre frekvenser och mer densitet.

Det kommer finnas "riktiga" DDR5 ECC-minnen också.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta. Ny teknik får många att uppgradera. Det är bra för mig. Då jag handlar begagnat
Jag killgissar att jag inte har DDR5 inom 5 år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

RGB behövs inte för och inte kallas en gaming dator.

Alla vet ju att man få mer fps av RGB.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Alla här är så anti rgb själv skulle jag nog inte skaffa DDR-minnen (oavsett generation) utan. Ser så tråkigt ut! Och som nämnt ovan vet ju alla att det ger mer fps

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Håller nog med att de flesta använder en dator för allt, åtminstone i privat bruk. Däremot är det också rätt vanligt att folk har en privat- och jobbdator, detta oberoende av stationärt och bärbart i hemmet.

Ergonomi ≠ komfort, viktigt att komma ihåg.
Även om jag sitter som en säck potatis i recline fotöljen så jobbar jag bättre, åtminstone sett till det kreativa flödet när jag skriver - Förövrigt gällande just ergonomi finns det en djupgående guide för det här på SweClockers, som jag själv skrivit faktiskt

SweClockers guide till ergonomi

Du sitter i en recline fotölj och har skrivit en guide om ergonomi? Dessa saker motsäger varandra helt och hållet. Vet ej om du är ironisk med det första påståendet. De flesta har inte en privat och arbetsdator var har du hämtat den källan?

Jag öglade igenom guiden lite snabbt och ser genast saker som kan förbättras ergonomiskt. Bara en sådan sak att kontorsstolarna ej har ordentlig ryggsits och saknar spak för att fästa stolen på golvet är en sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

DDR5 har enbart On-Die ECC som default vilket inte är samma sak som "vanlig" ECC som finns på DDR4 ECC-minnen. Denna typ av ECC som DDR5 har inbyggd i standarden är för att motarbeta interna "bitflips" så vi kan fortsätta få högre frekvenser och mer densitet.

https://youtu.be/XGwcPzBJCh0?t=213

Det kommer finnas "riktiga" DDR5 ECC-minnen också.

Dålig video. Ja, bara för att du har "On-die ECC" på DDR5 minne som standard betyder det inte att du har ECC. Men det gjorde det inte förr heller utan du behövde ha stöd på även CPU och moderkort. Precis som förut.
Men han förklarar inte om den "On-die ECC" biten på DDR5 minnet, motsvarar samma "ECC" som är på tidigare minnen, t.ex. DDR4.
Men visst, du behöver ändå skaffa side-band eller inline ECC på dina DDR5, som har on-die ECC, utöver cpu+moderkort med ECC stöd, för att få fullgod ECC. Men min poäng var on-die ECCn som så klart kommer påverka (om än minimalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De flesta har inte en privat och arbetsdator var har du hämtat den källan?

De som arbetar framför en dator har väl alltid en dator från jobbet? Det klassas som arbetsverktyg som arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla. Sen om du hänger på ett forum som detta har du väl garanterat en privat dator av något slag också, så vem har då inte separat arbetsdator och privat dator? Alternativet är ju så klart att du inte arbetar framför en dator eftersom du har en annan typ av tjänst, men då arbetar du väl inte vid din privata dator heller? Och därmed är det ju helt naturligt att man har olika önskemål och krav på komponenterna. Till jobbet vill jag till exempel främst kunna köra många program samtidigt och ha dubbla stora skärmar, medan jag i min privata dator vill ha snabbt grafikkort och snabb CPU. Till jobbet är stor mängd RAM viktigare medan till privata datorn är snabbt RAM viktigare

Nu börjar vi gå off-topic dock. Jag tycker vi kan lämna det här spåret om vem som har olika datorer och istället fokusera på DDR5-minnen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Känner mig inte alls så sugen på att uppgradera till DDR5 med så där hög timing. Jag personligen kommer nog att välja ett moderkort med DDR4, alt kombinerat DDR4 och DDR5 beroende på utbud och pris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Du sitter i en recline fotölj och har skrivit en guide om ergonomi? Dessa saker motsäger varandra helt och hållet. Vet ej om du är ironisk med det första påståendet.

Okej, för att klargöra i den absolut tydligaste mån jag förmår mig:
Min vardagliga kontorsstol är en IKEA-Markus med bortmonterade armstöd för att säkerställa den korrekt horisontella övergången mellan armbågens position till skrivbordets kant enligt L-formation. Skrivbordet är inställt till exakt 73,4 centimeter i höjd, detta tillåter mig att utan problem sitta enligt tidigare nämnda L-formation med bibehållen benlängd, detta gör att hälarna bekvämt når golvet samtidigt som jag sitter enligt S-formation med ryggen.

Skärmen står ungefärligt 40 centimeter från bordets yttre kant, vilket visserligen är drygt en halv- till en hel decimeter längre bort än den borde baserat på en armlängdsmätning, dock något som fungerar bättre för egen del när det kommer till att ha skärmen i en 12 - 22° graders lutning när den är inställd på medel- till maxhöjd.

Den recline fåtöljen jag har är för kuriosa, när jag vill slappna av, där jag sätter mig när kroppen behöver vila. En plats som kastar allt vad ergonomi heter åt sidan till förmån av komfort. Detta är en plats jag sätter mig på när jag låter kreativiteten flöda. Där jag sitter för att lyssna på musik eller bara kopplar bort en stund — Med andra ord inte en plats jag förespråkar i någon utsträckning för optimala ergonomiska förhållanden eller där jag för den delen spenderar merparten av min tid framför datorn.

Skrivet av Dinkefing:

Jag öglade igenom guiden lite snabbt och ser genast saker som kan förbättras ergonomiskt. Bara en sådan sak att kontorsstolarna ej har ordentlig ryggsits och saknar spak för att fästa stolen på golvet är en sak.

  • Stolarna som kan ses i bild är inte nödvändigtvis representativa utan snarare illustrativa. Det kan säkerligen finnas bättre stolar inom varje segment som tas upp. Däremot finns det inte mycket att ifrågasätta kring korrekheten av stolarna i bild när det kommer till ergonomiska utsikter — Samtliga stolar i den artikeln är fullt i linje med tillhörande textstycke och kontexten i fråga, detta avser även ryggen på respektive stol.

  • Jag har absolut ingen aning vad du menar med "spak att fästa stolen i golvet"? Det är inte racingstolar för en Nascar-bil vi pratar om här, som lär förankras i golvet. Det är kontorsstolar med hjul, som ska kunna flyttas runt.

Jag skulle rekommendera att du läser igenom artikeln (noga) i sin helhet, efter det kanske vi kan diskutera sakfrågan vidare om du skulle ha några frågor eller synpunkter

Skrivet av Dinkefing:

De flesta har inte en privat och arbetsdator var har du hämtat den källan?

"Håller nog med att de flesta använder en dator för allt, åtminstone i privat bruk."
- Denna mening är en påstående-mening, det vill säga att det är byggt på opinion och inte fakta. Detta skrev jag för diskussionsvärdet som gensvar till din kommentar - Inte någonstans hävdar jag att det är sanning eller nödvändigtvis faktaenligt.

"Däremot är det också rätt vanligt att folk har en privat- och jobbdator"
- Igen, jag hävdar inte fakta här, precis som att du inte hävdar fakta med källhänvisning i ditt påstående ("De flesta har inte en privat och arbetsdator"). Mitt påstående är anekdotiskt baserat på erfarenheten jag har med arbetsplatser, kollegor och/eller vänner som jobbar inom IT-sektorn. Jag skulle likväl kunna ställa mig på din sida och säga att det inte är 'rätt vanligt' om jag kollar på folk som jobbar utanför IT-bubblan, men som igen inte blir annat än anekdotiskt.

Så vart är källan till ditt påstående att något är eller inte är?
Jag förväntar mig inte en källa som gensvar här, likväl som att du inte borde förvänta dig en från mig. Det är i slutet av dagen bara opinions- eller anekdotiska påståenden som blir svåra att bevisa då företag (eller privatpersoner) inte direkt skyltar med om de har jobbdatorer eller ej, eller för den delen hur många.

-------------------------

Aja, jag är tror jag fått nog av att försöka framföra en diskussion med forum-erimiter för idag i alla fall. Så jag önskar dig en fortsatt trevlig fredag eftermiddag och helg

// Yatagarasu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

hoppas tillverkare börjar skriva ut fulla specs på ddr5, har varit ett rent jävla helvette att hitta bra minnen till ryzen ddr4 då det är en ren djungel där ute och beroende på vilken typ av setup man ska köra, så kan det vara upp till 10% förlust i prestanda om man köper fel moduler.

Permalänk
Rekordmedlem

Första generationen när det introduceras nått nytt gör man oftast bäst i att hoppa över om man inte är i desperat behov av den.
Även om de skulle lyckas utan barnsjukdomar är det knappast finputsat och optimerat och dessutom så lanseras delarna vid en tidpunkt av allmän kapacitetsbrist i tillverkningsledet som verkar fortsätt även nästa år för att börja komma i balans under 2023 så att inte hoppa på det nyaste nya direkt har nog aldrig känts så vettigt som just nu om man inte tvunget behöver ha nya prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Detta DDR5-minne är nog inget minne du vill ha när du bygger en gaming dator.

Varför?
DDR5 4800 cl40 mot CL20
Eller DDR4 3200 cl 20

Är det märkbart? Eller bara mätbart? +5 FPS i ett spel är väl knappast något man märker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Å ja , Den 5te generationens bråk om timings. Så vi saknat det.

Permalänk
Medlem

Ingen vits med DDR5 innan dom är uppe i 8-9000 mhz. Hela poängen med DDR5 är ju bandbredden. Blir intressant att se hur AMD löser det med sin Infinity Fabric som redan ligger efter med latens.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det någon som enkelt kan förklara varför just RAM minnen alltid är så "dåliga" vid ny generation? Ingenting annat är ju sämre vid ett gen skifte.

Senaste skiftet, från DDR3 till DDR4, som skedde med X99 vill jag minnas skedde ju med svinindyra 2133/2400MHz minnen vilket ju var en besvikelse då DDR3 redan var på samma frekvenser.
Men DDR4 skalade ju väldigt snabbt uppåt i frekvenserna och när DDR4 nådde normala konsumenter I.O.M. Skylake och 100 chipsetet så var priserna vettigare och 3000MHz var vanligt.

Bytet från DDR2 till DDR3 tog även det ganska så lång tid.
Intels X38 var först ut har jag för mig.
Frekvensen (officiellt stödda) låg på max 1333MHz jämfört med DDR2's 1066MHz.
Latenserna var urusla och prestandavinsten var minimal.
Inte förrän chipsetet reviderades och kallades X48 började vi se några fördelar med DDR3.

Även med bytet från DDR till DDR2 så var Intel ute först.
Deras Core2duo behövde en boost för att äntligen kunna komma ikapp (och förbi) AMD's alternativ.
Core serien var designad med DDR2 i sikte och vi såg direkt en prestandavinst.
AMD följde efter lite senare och introducerade DDR2 med sin första AM2 sockel.

Från SDRAM till DDR så tog AMD första steget (Intel tänkte skippa det helt och satsa på RDRAM istället).
Sista månaderna år 2000 så fick vi äntligen se AMD's 760 chipset med DDR.
Även om DDR2 var snabbare så ver det inte direkt nånting som skakade om världen.
VIA's KT133 (SDRAM) var väldigt nära i de flesta benchmarks.
VIA släppte sigg första DDR chipset KT266 som var en besvikelse jämförst med AMD's 760.
Inte förrän i slutet av 2001 så kommer äntligen chipsetet alla hade väntat på VIA KT266A.
Prestandan tar ett skutt på 10-20% och det förpassar äntligen SDRAM till historien.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/press-release/g-skill-announces-triden...

Dom här ser ju rätt lovande ut, DDR5-6400 CL36-36-36-76 är ju klart mer intressant

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Om jag kom ihåg rätt så är varje sticka updalad också så man kan addresera varje sticka i två kanaler enskillt. Effektivt ger det quad channel på två stickor.
Kan ha fel förstås.
Det borde hjälpa mer än loss av lite latenser själper. Speciellt om man ska komma åt saker på minnet samtidigt så slipper man vänta att saker sker en ordning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14