IT Miljöer har blivit segare

Permalänk
Medlem

IT Miljöer har blivit segare

Behöver ranta av mig lite.

Jobbar med stora implementeringar av affärssystem. Alla dessa har nu webb-baserade gränssnitt, de är också hostade i molnet. Har jobbat med olika leverantörer som SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft mm. även en del försäkringssystem. Alla dessa har utan undantag prestandaproblem och är sega att klicka runt i.

Alla samarbetsverktyg man använder är likadant, t.ex. Jira eller Teams. Segt att använda, ingen kvick respons.

Word och Excel då? Nä, för där är numera allt kopplat till Nätverksdiskar, moln som Onedrive, sharepoint eller teams. Så det är otroligt segt att öppna, stänga, spara och klicka runt i dokument.

Ovanpå detta kör de flesta organisation nån typ av VPN lösning, eller kanske virtuellt skrivbord åt konsulter de inte vill ge datorer.

Allt detta givetvis genom en svag laptop med svag wifi-uppkoppling. Resultatet är att allt är 10ggr segare än när man sitter hemma vid sin speldator.

Har varit likadant på statliga myndigheter, kommuner, banker, försäkringsbolag, konsultbolag mm.

Nån som upplever samma?

Permalänk
Medlem

Generellt sett, nä. Våra kunder är dock "små" sett till antalet som arbetar på företaget. "Svag laptop och svag wifi" är största boven i dramat. Steg ett är att försöka få dem att köra trådat hemma, för vi kan nästan utgå från att de sitter med en konsumentrouter undanskuffad i en garderob.

Sen sitter man där det finns plats eller är bekvämt, så redan där har man antagligen kass signalstyrka plus att uppkopplingen i sig kanske inte är kanon. Ganska ofta upptäcker jag också att folk som jobbar hemma sitter på 2,4Ghz istället för 5Ghz, inte helt konstigt då många konsumentroutrar döper näten till 24Ghz och 5Ghz och 24 är ju högre än 5...

Teams är ju helt molnbaserat för att ta ett exempel så är programmet segt är det antagligen datorn som är för trött till att börja med och det underlättar knappast heller med så många som sitter på en undermålig trådlös uppkoppling.

Sen... adderar vi en VPN-lösning ovanpå det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag arbetar på en statlig myndighet och uppfattar det framförallt som att det är säkerhetssystemen som sölar ner allt. Allting scannas, analyseras och krypteras löpande. Allt detta görs av ett fåtal centrala och överbelastade servrar. Jag förstår poängen, men det är lite löjligt ibland. Många analyser måste jag köra på min privata dator eftersom säkerhetsprogrammen stoppar processer som gör för många läsningar och skrivningar på disken under för kort tid…

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. Jag har i veckan suttit och svurit över hur långsamt officeprogrammen är att öppna på jobbet. Som om datorn inte hade SSD (vilket den givetvis har). Men upplevelsen är att vi är tillbaka på mekaniska diskar.

Det är som att flertalet mjukvaruleverantörer inte ser nå mervärde i att ens program är snabba.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Upplever absolut samma, både själv och vad de slutanvändare vi stödjer säger. Jobbar då i ett medelstort konsultbolag med några tusen anställda, främst mot en kund som är ett statligt bolag som även de har några tusen anställda+en massa konsulter m m.

Moln-/nätverkskopplade applikationer, i kombination med mängder av säkerhets- och övervakningsfunktioner m m slöar ner rejält. Även att en del applikationer körs virtuellt lägger på ytterligare ett lager.
Jag kör t ex en virtuell fjärrmaskin som tilldelats 16 kärnor och 12 GB minne, prestandan liknar vad man får av en helt ren fysisk tvåkärnig med 4 GB.

Teams är en av applikationerna som drar mest resurser, men även diverse synkning. Som det sagts kring speldatorer tidigare: "Kan den köra Crysis?". Blir här snarare att "kan den köra Teams".

Sen nämns om att folk kör på wifi med dålig signal och med VPN, jo visst förekommer det och även ibland t o m 4G. Men det är långt ifrån hela sanningen då många även upplever begränsningar när de kör kablat nät på kontoret.

En dator som i företagssammanhang inte längre anses räcka till, kan fungera utmärkt i många fler år om den hade varit för privat användning och därmed renare.

Privat kör jag en väldigt gammal "kontorsdator" (en företagsmodell som är köpt privat) som känns klart mycket snabbare än betydligt nyare och högre specade datorer på företagen.

Får ibland installera fristående (=helt rena) datorer med spec motsvarande speldatorer och de är riktigt pigga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant. Jag har i veckan suttit och svurit över hur långsamt officeprogrammen är att öppna på jobbet. Som om datorn inte hade SSD (vilket den givetvis har). Men upplevelsen är att vi är tillbaka på mekaniska diskar.

Det är som att flertalet mjukvaruleverantörer inte ser nå mervärde i att ens program är snabba.

Känns ju som att utvecklarna räknar med att folk har kraftiga datorer nu och kan köra "bruteforce" på deras icke-optimerade program... Just ssd har nog gjort många utvecklare lata också, tyvärr.
Samma med hemsidor, inga regler om 72kb bilder längre där inte

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ja detta är satans påfund. Min arbetsgivare forcerade strikt ut onlineversionen av outlook UTAN någon cache/buffer på våra arbetsdatorer. Varena j*vla email tar 2-5 sekunder att öppna. Är det en fil attachad så fryser hela programmet i uppemot 1 minut.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Stämmer mycket väl in på min bild av hur det ser ut idag. Det här tröttsamma med att allt ska vara i "molnet" är irriterande och det kommer från mig som företagsägare. Jag är övertygad om att en positiv användarupplevelse gör att medarbetare faktiskt vill jobba. Vill också minnas att för kanske 15 år sen gjordes en undersökning där långsamma datorer var det största stressmomentet, är som att man helt glömt bort det nu. Här kör vi fem lokala kluster, lokala installationer med synkning och backup i bakgrunden istället och har både statlig och privat sektor som kund och uppfyller alla krav som ställs ändå. Kostar mindre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Behöver ranta av mig lite.

Jobbar med stora implementeringar av affärssystem. Alla dessa har nu webb-baserade gränssnitt, de är också hostade i molnet. Har jobbat med olika leverantörer som SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft mm. även en del försäkringssystem. Alla dessa har utan undantag prestandaproblem och är sega att klicka runt i.

Alla samarbetsverktyg man använder är likadant, t.ex. Jira eller Teams. Segt att använda, ingen kvick respons.

Word och Excel då? Nä, för där är numera allt kopplat till Nätverksdiskar, moln som Onedrive, sharepoint eller teams. Så det är otroligt segt att öppna, stänga, spara och klicka runt i dokument.

Ovanpå detta kör de flesta organisation nån typ av VPN lösning, eller kanske virtuellt skrivbord åt konsulter de inte vill ge datorer.

Allt detta givetvis genom en svag laptop med svag wifi-uppkoppling. Resultatet är att allt är 10ggr segare än när man sitter hemma vid sin speldator.

Har varit likadant på statliga myndigheter, kommuner, banker, försäkringsbolag, konsultbolag mm.

Nån som upplever samma?

De finns en anledning till detta.

Arbetar med IT och VPN (exempelvis) används för att göra ett företag säkert. Utbildar användare dagligen till varför det måste vara långa lösenord, VPN-tjänster, backuprutiner mfl.
Du vill inte få in ett ransomware som förstör ett företag på ett par timmar. Titta bara på vad som hände med Norsk Hydro, Coop mfl.

Vården har det ännu värre med flera olika system och olika lösenord för allt. Det här är framtiden eftersom cyberkriminalitet nu har gått om all världens droghandel!
Allting handlar om säkerhetstänk och det är därför det blir segare/trögare eftersom allting måste krypteras, hanteras och backups

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Vila i frid

Det mesta är inhouse men våra kunders SQL i City...någonting...cloud - som trots nyinstallerad SSD-cache begränsat antalet I/O till 8000 i sekunden i varje enskild instans - hur kul är det! "Så var det inte förr!" Funderar på att plocka hem allt och uträknat gå "plus" efter ett år jämfört med idag. Testskott före jul. FU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Behöver ranta av mig lite.

Jobbar med stora implementeringar av affärssystem. Alla dessa har nu webb-baserade gränssnitt, de är också hostade i molnet. Har jobbat med olika leverantörer som SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft mm. även en del försäkringssystem. Alla dessa har utan undantag prestandaproblem och är sega att klicka runt i.

Alla samarbetsverktyg man använder är likadant, t.ex. Jira eller Teams. Segt att använda, ingen kvick respons.

Word och Excel då? Nä, för där är numera allt kopplat till Nätverksdiskar, moln som Onedrive, sharepoint eller teams. Så det är otroligt segt att öppna, stänga, spara och klicka runt i dokument.

Ovanpå detta kör de flesta organisation nån typ av VPN lösning, eller kanske virtuellt skrivbord åt konsulter de inte vill ge datorer.

Allt detta givetvis genom en svag laptop med svag wifi-uppkoppling. Resultatet är att allt är 10ggr segare än när man sitter hemma vid sin speldator.

Har varit likadant på statliga myndigheter, kommuner, banker, försäkringsbolag, konsultbolag mm.

Nån som upplever samma?

Motfråga - Segt i förhållande till vad?
För det låter som att du jämför komplexa system som normalt ska vara kostnadseffektivt, säkert och 'tillräckligt bra' som används av tusentals klienter samtidigt på laptops/wifi med att använda lokalt installerade program på en speldator - vilket brukar betyda högsta möjliga prestanda oavsett kostnad där man har en dedikerad internetanslutning med sladd; återigen högsta möjliga prestanda oavsett kostnad..

Men ja.. jag håller med. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Motfråga - Segt i förhållande till vad?
För det låter som att du jämför komplexa system som normalt ska vara kostnadseffektivt, säkert och 'tillräckligt bra' som används av tusentals klienter samtidigt på laptops/wifi med att använda lokalt installerade program på en speldator - vilket brukar betyda högsta möjliga prestanda oavsett kostnad där man har en dedikerad internetanslutning med sladd; återigen högsta möjliga prestanda oavsett kostnad..

Men ja.. jag håller med. ;D

Bra fråga. När det gäller själva skrivbordsupplevelsen med word, excel och annat jämför jag väl med upplevelsen av att jobba med sakerna lokalt och offline på sin privata dator. Men jag tyckte också att det överlag var en bättre användarupplevelse på arbetsplatser för 10 år sen när jag började jobba, då kanske man delade dokumenten på en nätverksdisk, nu använder man sharepoint eller teams. Sämre funktionaliteter absolut - men bättre prestanda.

När det gäller affärssystemen är det svårare, var inte så mycket bättre förr alla gånger. Om man inte tänker på t.ex. Cobol-system, där har jag jobbat med att ersätta gamla system och även om dom nyare är bättre på nästan allt så har jag i alla fall aldrig sett bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De finns en anledning till detta.

Arbetar med IT och VPN (exempelvis) används för att göra ett företag säkert. Utbildar användare dagligen till varför det måste vara långa lösenord, VPN-tjänster, backuprutiner mfl.
Du vill inte få in ett ransomware som förstör ett företag på ett par timmar. Titta bara på vad som hände med Norsk Hydro, Coop mfl.

Vården har det ännu värre med flera olika system och olika lösenord för allt. Det här är framtiden eftersom cyberkriminalitet nu har gått om all världens droghandel!
Allting handlar om säkerhetstänk och det är därför det blir segare/trögare eftersom allting måste krypteras, hanteras och backups

En bra poäng förstås. En annan trend jag märkt är att åtkomst till de olika molntjänsterna har börjat försvinna "utifrån" företagens egna miljöer. Så där man förut kunde gå runt problemet genom att logga in i t.ex. Jira från sin privata dator måste man nu VPN:a in i sin företagsmiljö och komma åt Jira därifrån.

Permalänk
Medlem

Vi har i stort sett krav på att använda sladd på jobbet. Sitter någon på wifi är det deras fel om det går segt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast

Känns som att 20 sekunders klick i samtliga system är en guldstandard när det kommer till IT och arbete.

Bara när det kommer till kundriktat så är prestandan bra.
Kolla webbsidor, system, sökmotorer och annat som du använder privat. Här är man äckligt bortskämd.

Öppna sina företagsportalet - fullständig skräck oavsett vad det är.

Det är väl "ekonomiskt" att ha 5000 användare med 20sek väntetid per klick (1000ggr per dag 40timmar per vecka) istället för att uppgradera servrarna eller mjukvaran.... right....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Behöver ranta av mig lite.

Jobbar med stora implementeringar av affärssystem. Alla dessa har nu webb-baserade gränssnitt, de är också hostade i molnet. Har jobbat med olika leverantörer som SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft mm. även en del försäkringssystem. Alla dessa har utan undantag prestandaproblem och är sega att klicka runt i.

Alla samarbetsverktyg man använder är likadant, t.ex. Jira eller Teams. Segt att använda, ingen kvick respons.

Word och Excel då? Nä, för där är numera allt kopplat till Nätverksdiskar, moln som Onedrive, sharepoint eller teams. Så det är otroligt segt att öppna, stänga, spara och klicka runt i dokument.

Ovanpå detta kör de flesta organisation nån typ av VPN lösning, eller kanske virtuellt skrivbord åt konsulter de inte vill ge datorer.

Allt detta givetvis genom en svag laptop med svag wifi-uppkoppling. Resultatet är att allt är 10ggr segare än när man sitter hemma vid sin speldator.

Har varit likadant på statliga myndigheter, kommuner, banker, försäkringsbolag, konsultbolag mm.

Nån som upplever samma?

Japp servrarna på vårat jobb står i tyskland. Alltid lika pinsamt att säga till kunden i telefonen att datorn "tänker". Dom brukar då säga att dom vet hur det är. Allt ska ligga "centralt" så dom har bättre koll och bättre integration med kundernas system. Allt är webb baserat och streamas genom en allt för seg lina...
Gamla systemet med lokal server 50 meter bort var super snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vi kör till 99% alla system in house, och en del i O365.
Jobbar kommunalt som IT-tekniker,

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Behöver ranta av mig lite.

Jobbar med stora implementeringar av affärssystem. Alla dessa har nu webb-baserade gränssnitt, de är också hostade i molnet. Har jobbat med olika leverantörer som SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft mm. även en del försäkringssystem. Alla dessa har utan undantag prestandaproblem och är sega att klicka runt i.

Alla samarbetsverktyg man använder är likadant, t.ex. Jira eller Teams. Segt att använda, ingen kvick respons.

Word och Excel då? Nä, för där är numera allt kopplat till Nätverksdiskar, moln som Onedrive, sharepoint eller teams. Så det är otroligt segt att öppna, stänga, spara och klicka runt i dokument.

Ovanpå detta kör de flesta organisation nån typ av VPN lösning, eller kanske virtuellt skrivbord åt konsulter de inte vill ge datorer.

Allt detta givetvis genom en svag laptop med svag wifi-uppkoppling. Resultatet är att allt är 10ggr segare än när man sitter hemma vid sin speldator.

Har varit likadant på statliga myndigheter, kommuner, banker, försäkringsbolag, konsultbolag mm.

Nån som upplever samma?

Kan inte annat än att hålla med. Jag arbetar på ett dotterbolag med ca 2000 anställda till ett större företag på ca 20000 anställda totalt.

Vi delar de flesta IT system med huvudbolaget så som SAP, MS Teams och alla anda Microsoft produkter. Vår IT struktur är så föråldrad att vi fortfarande använder gamla nätverksdiskar från 2005 till det mesta, istället för molntjänster och möjlighet till ordentlig behörighetsstyrning.

Är iofs osäker om molntjänster skulle vara snabbare, men förmodligen säkrare när man släpper lös IT analfabeter bland alla nätverksdiskar

Utöver detta går allt via en VPN när vi inte är på kontoret, dvs till 100% för de flesta av mig och mina kollegor i pandemitider. Det är lite segt när det är en väntetid 10 - 20s mellan klicken när man arbetar mot företagsnätverket.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan delvis hålla med, men allt var inte bättre för några år sedan.

Har jobbat med affärssystem som påståtts vara supersnabba, hostade på helt okej hårdvara ungefär två kabellängder från mitt skrivbord... och det är utan tvekan den sämsta användarupplevelse jag varit med om vad det gäller prestanda.

"provspelade" ett modern molnbaserat affärssystem som hastigast för några dagar sedan, det var helt klart en positiv upplevelse när det kom till hur responsivt och snabbt allt gick. Detta var dock i en ganska tom testmiljö så det går inte att jämföra med ett fullpackat system med många samtidiga användare och fullknökat med data.

Teams upplever jag som hyggligt snabbt, men visst finns det utrymme för förbättring även där. Nyare office-versioner blir betydligt rappare om man stänger av allt som mjukar upp skrollningen men det finns säkert mer som går att göra för att förbättra den upplevda prestandan.

Sen finns det program som varit hopplösa vad det gäller resursbehov i förhållande till nyttan... men det kan vara program som varit halvkassa i uppåt 20 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Många system som är trötta. Visma på lokal server i lokalt nätverk rullar på snabbt för användarna. Sedan beslutar man för att integrera sverige-filialen i det centrala Microsoft ax affärssystemet. Systemet är supersegt, även om man kör via fjärrskrivbord.

Har också förstått att de äldre affärssystemen som bara var textbaserade kunde vara riktigt snabba.

Jag håller med om office-paketet. De borde kunna optimera det mer. En del beror på alla plugin som installeras typ adobe osv. Teams är också dåligt optimerat.

En del beror såklart på användarna, att de har för dålig fart på internet när de jobbar hemma. Sitter för långt från routern, för dålig router, inte orkar dra en kabel. Har säkert kostat företagen mycket pengar i väntetid. Men på kontoret ska man försöka optimera prestandan.

Sedan gäller det att saker är inställda rätt. En virtuell maskin med 12 kärnor är oftast inte optimalt. Färre kärnor är oftast bättre, så länge man inte utnyttjar alla.

Finns administrationsverktyg som IT-tekniker använder som är sega också, inte roligt att jobba med tyvärr

Permalänk

Min erfafenhet som konsult är att fler och fler företag srirrar sig blinda på enskilda delar istället för att se till helheten, vilket istället resulterar i ett lagersystem, ett pim, ett cms, ett... ett...
Sedan ska allt integreras osv fram och tillbaka upp och ned, in och ut.

Många av applikationerna idag har för mycket potential och features. Se teams t.ex. går att automatisera med många datorkällor, plocka upp meddelanden via power automate för att skapa ärenden i system, plocka in powerbi, F&O-integrationer osv osv.
Men 90 av 100 vill bara skicka meddelande och ha videomöten.

Man startar datorn, startar upp programen man ska ha under dagen och hämtar kaffe, som förr i tiden.

Dock så gillar jag d365 f&o. Responsivt och crashar inte om man klickar när den jobbar *host*ax sedan 3.0*host*

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Jag jobbar på en grundskola som IT-samordnare i en kommun där vi outsourcat i princip all vår IT-drift. Finns några skolor som kör några saker privat, t.ex. system för att programmera taggar eller passerkort, men i övrigt så sköts allt av externt bolag, och vi som har ett eget ärendehanteringssystem för att kunna hålla koll på ärenden lokalt som inte skickas till supporten.

Jag vill ändå säga att jag upplever det mesta som ganska snabbt. Det som däremot tar tid är att komma in i vår IT-leverantörs värdelösa portal för att öppna ärenden mot dem och beställa hårdvara, och den är så värdelös att det går snabbare att skicka snigelpost till supporten som sitter på andra sidan landet än att öppna ett ärende i deras portal.

Jag vet dock vissa lärare som klagar på att deras datorer är långsamma trots ominstallation nyligen och samma hårdvara som mig. De som kör Mac dock har det riktigt gött då allt går otroligt raskt där.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Känner delvis igen mig, användarupplevelse i form av respons verkar vara väldigt långt ner på prio-listan i alla lite större IT-initiativ.
Stordriftsfördelarna i form av pengar och tillgänglighet och den heliga effektiviserings-graalen, att koppla ihop program och system, är extremt starka incitament. Som användare är det inte definitivt inte utan fördelar, men visst seglar tankarna ofta iväg i fantasier om mindre komplexa och mer fristående system...

Permalänk
Medlem

Vi jobbar lokalt med våra officefiler som sen synkas i bakgrunden till SharePoint (o därigenom Teams). Upplever inte att det är långsamt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tänkte på exakt det här häromdagen när jag satt och svor över hur långt tid det tog att slå upp saker i AzureAD och Intune kontra lokala AD.

Av någon oförklarlig anledning flyttar vi mer och mer till onlinemiljöer och jag tycker på riktigt synd om de av mina kollegor som är dömda till att enbart använda sig av onlineversionerna av office. Sååå SEGT!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Daz:

Av någon oförklarlig anledning flyttar vi mer och mer till onlinemiljöer och jag tycker på riktigt synd om de av mina kollegor som är dömda till att enbart använda sig av onlineversionerna av office. Sååå SEGT!

Déjà vu. Känns som att sitta framför en 3270-terminal och vänta på en blinkande markör, dvs att jobba mot någon annans dator belägen i främmande land. WordStar, TurboPascal och SideKick rulade mot en 3Server med 3+Share och dubbla 36MB diskar! ^K^B ^K^C ^K^V

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och slitit mitt hår alltför många timmar då program vi använt och konstruerat i eller Word o.s.v. ska ha konstant uppkoppling mot licensefilen för respektive program. Vi kör dessutom på en vpn och inte sällan är den licensen belägen hos kunden som skickar den vidare till programägaren. Programmen är dessutom i realtid så när någon lägger till produkter/artiklar (och man delar produktlistor) behöver de uppdateras.

Bästa lösningen är såklart att få bort sig från nätet och sen synka på vissa tider för att inte de ska bli så hackigt. Glömde nämna att vpn låg i Schweiz och varje klick tog 5 sek. Jag jobbar inte där länge p.g.a. hälsoproblem

Permalänk
Medlem

Håller med helt och hållet. Vi har samma problem där jag jobbar. Tyvärr har det blivit någon typ av kamp mellan "vi användare i gruvan", IT/säkerhet och ekonomi/ledning.

Visst, förstår ju i grund varför saker görs, men problemet är att det blir enormt frustrerande att sitta och jobba i tröga, trötta & nedlåsta miljöer.

Ta t ex Teams som exempel, microsoft själva rekommenderar split-tunnel för att slippa få den trafiken över VPN:
https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/prepare-netwo....

Trots 1,5 år av pandemi har vår IT inte lyckats fixa detta ännu. Ligger konstant på 10-20% packetloss i Teams, vilket gör att både ljud och bild hackar. Svinbra att ha haft det så i 1,5 år där videomöten har varit det enda man gjort....

Sen har vi nått nytt påfund där vår hemkatalog/documents är syncat via OneDrive på nått sätt. Det strular som fan också. Framförallt när man gör nått bra haxx som skapar upp en större mängd (eller större) filer och det ska börja syncas. Fuck me. Skälet till att jag helt enkelt inte lägger saker direkt på C:\temp är att det inte backuppas, och den "interna policyn" kräver att allt arbetsrelaterat ska in i Documents så det syncas och backuppas till "Måååålnät" i händelse av att ens lokala disk dör.

Helt enkelt, IT har blivit en jävla soppa numera. Varenda dag i mitt arbetsliv är det någonting man lackar ur på baserat på IT-system eller compliance/policys. Men jag har börjat ta det med ro. Saker tar längre tid helt enkelt.

Just fan. Sen har dom slagit på att Windows Defender ska göra en "full scan" en gång om dagen. Då tar den mellan 80-100% CPU i mellan 1-2 timmar. Går svinbra att arbeta med datorn då... eller inte.

Skrivet av Daz:

Tänkte på exakt det här häromdagen när jag satt och svor över hur långt tid det tog att slå upp saker i AzureAD och Intune kontra lokala AD.

Av någon oförklarlig anledning flyttar vi mer och mer till onlinemiljöer och jag tycker på riktigt synd om de av mina kollegor som är dömda till att enbart använda sig av onlineversionerna av office. Sååå SEGT!

Ha ha ... ja.... Vi har nått jävla stört system skapat av nån trött it-person där vi har både en "On premise AD" och en "Azure ad", det var väl "för jobbigt" att flytta allt till Azure Ad. Så det går nån typ av sync-jobb som ska hålla bägge delarna up to date.
Detta leder både till en delay (det där syncjobbet verkar bara köras typ 1 gång om dagen), och sen blir det ofta nån "Mismatch" så att skit slutar fungera och måste lösas manuellt. Svinbra, verkligen.

Permalänk
Medlem

Ja, finns inget värre än sitta på en dålig VPN med dålig wifi mottagning. De flesta system vi satt på var utdaterade och för att få bättre koll på saker skrev jag bl.a egna databaser i MS Access istället för att sitta i Excel.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ha ha ... ja.... Vi har nått jävla stört system skapat av nån trött it-person där vi har både en "On premise AD" och en "Azure ad", det var väl "för jobbigt" att flytta allt till Azure Ad. Så det går nån typ av sync-jobb som ska hålla bägge delarna up to date.
Detta leder både till en delay (det där syncjobbet verkar bara köras typ 1 gång om dagen), och sen blir det ofta nån "Mismatch" så att skit slutar fungera och måste lösas manuellt. Svinbra, verkligen.

AzureAD är inte ett fullskaligt AD som motsvarar Onprem. AzureAD är byggt för att användas tillsammans med Onprem.

Det är också en fördel säkerhetsmässigast synka t.ex. användaridentiteter till AzureAD som man sen kan använda inloggningsfederation istället för att lägga federationen på de lokala servrarna. Om du lägger mycket på de lokala servarna så måste du öppna fler portar för kommunikation utåt. Kör du AzureAD så kanske du bara behöver öppna 1-2 portar istället för 5-6 (eller kanske mer) utöver standardportarna.

Att synken körs en gång per dygn är ganska muppigt, och det borde gå att fixa av er nuvarande IT-ansvariga.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.