Nvidias kryptospärr i Geforce 3000-serien kringgås till hundra procent

Permalänk

Hur känner kortet skillnader på belastningar? Spel kontra brytning.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Testpilot

Måste säga att rubriken verkligen är 100 procent!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Äh, jag behövde ändå inget nytt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Med dagens elpriser? Ligger väl runt 2.5-4 kr per kWH i elområde 3 och 4 denna månaden.

Med 1000 kort i full kareta kanske Tofu är anledningen till ett elpris på 4kr/kwh 😛

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennart_zipf:

Du skojar? 1000 × 8000 = 8mkr. Bara för korten. Räkna med övrig utrustning och infrastruktur så blir det ännu mer. Och sjunker valutan dessutom i värde så är du välkommen till nästa års lyxfällan. Att folk lägger energi på detta.
Som liknelse kan du jobba en halvtimme extra om dagen och få ut cirka 1000-2000kr netto beroende på månadslön. Investera dessa pengar i indexfonder och efter 5 år kan du le åt mining-ambitionerna.

Får vibbarna om att du va skeptisk till bitcoin för sisådär 8-10 år sedan också. Vi vet ju alla hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

När samhället kollapsar, vill du vara idioten som har två 20l hinkar med frystorkad mat samt 40l vatten på flaska i skafferiet, eller killen med 1 miljon i bitcoin som man inte ens kan torka sig i arslet med.

Varför inte bägge? 🙃

Permalänk
Medlem

Artikeln är i princip en kopia av ursprungsartikeln och är poänglös. när jag räknar på det är det typ exakt lika lönsamt att mina dessa 2 coins (100 procent) som bara eth (70 procent). Så finns ingen anledning att mina på detta sätt för någon miner därute. Den högre lönsamheten av att mina eth kompenserar för lönsamheten att mina ett andra mynt parallelt.

Permalänk

Först gnäller alla över brist på grafikkort. Sweclockers inför spärrar för vad du kan sälja gällande grafikkort. Sen verkar hela redaktionen vara kära i allt vad som gäller kryptovalutor.

Anser att vissa nyheter passar inte in på huvudsidan. Om det vill babblas i forum så OK. Eftersom det inte var meningen att detta skulle gå att göra med dessa kort så kan ni ju lika bra lägga ut var man hittar senaste bondfilmen på nätet.

Gillar inte dubbelmoral.

Permalänk

Goda nyheter 👍 Får hoppas att de kan fixa 70% eth och 30% övrigt snart.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Med 1000 kort i full kareta kanske Tofu är anledningen till ett elpris på 4kr/kwh 😛

Nee det problem till priset ligger i riksdagen

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Nee det problem till priset ligger i riksdagen

Precis som med allt annat så styrs priserna av efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Goda nyheter 👍 Får hoppas att de kan fixa 70% eth och 30% övrigt snart.

Tidsfråga.

Tråkigt att det sprids felaktiga uppgifter i tråden, att detta inte skulle vara lönsamt och att man inte låser upp kortets fulla potential. Finns flera Youtuber som har testat den nya uppdateringen och kommit fram till att man i snitt tjänar 1 dollar mer med ett RTX 3080 LHR.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Angående spärren för kryptobrytning, begränsar den någon annan form av beräknings/användarfall?

// Anders

Permalänk

Jag frågar igen. Hur känner kortet skillnad på spel och krypto? Är det något med att kortet beslagtas till 100% utan några drops?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag frågar igen. Hur känner kortet skillnad på spel och krypto? Är det något med att kortet beslagtas till 100% utan några drops?

Det är inte känt hur Nvidia begränsar funktionaliteten, annars hade det ju varit lättare att kringgå. Det är antagligen mer komplicerat än det du beskriver men det kan vara en faktor för att känna igen mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag frågar igen. Hur känner kortet skillnad på spel och krypto? Är det något med att kortet beslagtas till 100% utan några drops?

Ser ut att vara ren mjukvara. Drivrutiner samt eventuelt kortets firmware. Den leter efter den typ av belastning som Etherium använder och begränsar då hastigheten. Om et spel använder liknande och det "gissar" fel så blir det negativa även där. Förhoppningsvis så använder inte spelet den liknande beräkningen hela tiden. Så prestanda förlusten är tänkt att vara minima/obefintlig men har inte hittat någon som faktiskt lyckats testa om det stämmer, har iofs inte lagt ner tid på det heller.

Om de har liknande internet shaping av bandbredd så kanske inte sänkningen prestanda kickar igång förens efter några 100ms och om så skulle vara fallet hinner nog inte shapningen kicka in i vanligt spelande.
Jag tillhör dem som tyckte att det var ett dumt, idiotisk, knäppt, inga hästar kvar i stallet och några skruvar fattas då nVidia gjorde detta beslut.

Kan inte se hur det gynnar någon konsumet. Framförat inte gamers, även om de säger att det är därför de nurfade korten.

De återlanserade 2000 serien som miningkort. Men har inte sett hur det gått. Då de skulle släppa 2060 12GB varianten kändes det som. Jaha så det är vad de gör med de 2060 chipp som ingen ville ha till minning. Det kort 1660 borde vart men inte blev.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag frågar igen. Hur känner kortet skillnad på spel och krypto? Är det något med att kortet beslagtas till 100% utan några drops?

Det är nog som sagt bara NVIDIA själva som vet, men spekulationer jag sett är att de detekterar den specifika minnesanvändningen som Ethereum-brytning har (Ethereum är väldigt minnesintensivt) och sänker klockfrekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Måste fråga dig, är det verkligen värt att hålla på med detta för c:a 30 kr om dagen? Är det vinst efter elförbrukning och värdeminskning?

Whattomine

Där kan du själva se förtjänst efter el för alla grafikkort. Jag drar in 1500kr per månad med mitt enda 3080. Så 18000kr per år. Ja det är värt det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Måste fråga dig, är det verkligen värt att hålla på med detta för c:a 30 kr om dagen? Är det vinst efter elförbrukning och värdeminskning?

Tja en 5-6 hundra i månaden ger det ju. 850 kr - 320 kr för el.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

När samhället kollapsar, vill du vara idioten som har två 20l hinkar med frystorkad mat samt 40l vatten på flaska i skafferiet, eller killen med 1 miljon i bitcoin som man inte ens kan torka sig i arslet med.

Hur tänker du nu? Menar du att de som håller på med kryptovalutor inte har vanliga cash eller mat?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Stradale1:

Får vibbarna om att du va skeptisk till bitcoin för sisådär 8-10 år sedan också. Vi vet ju alla hur det gick.

Haha. Vem var inte det? Förutom du, som är miljonär idag. Med alla dina grafikkort.
Vilket nonsens att lägga energi på. I dubbel bemärkelse. Men luften är fri, så kör på.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennart_zipf:

Haha. Vem var inte det? Förutom du, som är miljonär idag. Med alla dina grafikkort.
Vilket nonsens att lägga energi på. I dubbel bemärkelse. Men luften är fri, så kör på.

Ja du har ju inte fel, förstår att du tycker det eftersom du missade tåget.

Permalänk
Skrivet av Stradale1:

Ja du har ju inte fel, förstår att du tycker det eftersom du missade tåget.

Isåfall glädjer jag mig för din skull. Livet är fullt av tåg, de flesta missar man. Så detta är inte värre än något annat. Men att skapa sig en tillvaro vars mening inte hänger på avgångar är en metod jag förespråkar.
Det är hanteringen av sannolikheter, inte de spektakulära framstötarna. Som skapar hållbara framgångar.

Visa signatur

#nul