Kommer inte förbi Microsoft Scandisk på Windows 98 dator

Permalänk

Kommer inte förbi Microsoft Scandisk på Windows 98 dator

Hej allihopa!

Jag har en gammal Siemens dator, Pentium II med Windows 98 som jag spelar äldre spel på. Nu har jag råkat stängt av datorn genom att bara trycka på strömknappen på datorn och kommer inte fram till Windows. När datorn startar vill först Scandisk genomsöka datorn. Den kommer fram till 25 %, berättar sen att "Ett datafel upptäcktes av ScanDisk när kluster 4113 lästes." Scandisk vill sen fortsätta men kommer aldrig förbi 25%. Jag har låtit datorn stå nästan en hel dag utan att den fortsätter.

När jag trycker på avsluta innan den kommer till 25% dyker Windows 98 skärmen upp sen står det bara "Datafel kan inte läsa enhet C Avbryt, Nytt försök, Fortsätt?"

Min fundering är, kan jag på nått sätt komma förbi detta eller är det bara att ominstallera datorn?

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Går det att trycka på en tangent för att avbryta skanningen innan den börjar?
I värsta fall kanske du pajat din Windows-installation. I moderna Windows så brukar det inte göra så mycket, men jag är osäker på 98.

Permalänk

Hej m4gnify!

Ja det går att trycka på en tangent för avbryta skanningen. Men det är då som det sen blir svart och texten "Datafel kan inte läsa enhet C Avbryt, Nytt försök, Fortsätt?"

Jag har lyckats komma in i en meny där jag kan välja starta i felsäkert läge bland annat men det slutar också med samma skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så enkelt som att det verkligen är ett läsfel.
Har du ingen viktig data på disken så töm den och installera om efter en långsamformatering och diskkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

troligen har disken läsfel/trasiga sektorer.

passa på att hotta upp med en ny disk?

typ en <60Gb SSD och en sata till IDE adapter kan man ju i princip plocka upp billigare än en kopp kaffe och en bulle på ett fik.

visst sen suger 98 när det kommer till bestående prestanda på SSDer men lär ge en rätt go fart på åbäket iaf i början.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows