Permalänk
Medlem

Tystare Psu…

Byggde nyss en ny dator jag är mycket nöjd med förutom att jag tycker att den låter lite väl mycket under load. Idel är den tyst och fin.
Under spel håller den runt 74grader på CPU (Ryzen 5600x) och ca 70 grader på grafikkort (RTX 3060ti).
Det som låter allra mest är mitt Psu. Tips på att förbättra detta? Bara byta till tystare? Hur stor skillnad kan det blir skulle ni tro?
Chassi är fractal design define 7 compact.
Tar även gärna emot övriga tips på att göra den tystare. Har funderat på att byta chassi fläktar men vet inte hur stor skillnad det gör..

Sådan här psu har jag nu.

https://www.webhallen.com/se/product/330837-Gigabyte-AORUS-P7...

Permalänk
Medlem

Vänd på nätagget så att det drar in frisk luft underfrån om det nu inte redan är monterad på det viset.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Och om du redan har din PSU på rätt håll kan en högre 80+ klass löna sig, eftersom de utvecklar mindre värme. Jag använder personligen:
https://www.webhallen.com/se/product/304832-Fractal-Design-Io...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Vänd på nätagget så att det drar in frisk luft underfrån om det nu inte redan är monterad på det viset.

Okej tack! Alltså egentligen upp och ner? Eller ska det vara så?
Det sitter men ”fötterna” neråt. Får kika på det när jag kommit hem. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Okej tack! Alltså egentligen upp och ner?

Ja precis. Så har den sin egen luft som den drar in och sen ut där bak.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Ja precis. Så har den sin egen luft som den drar in och sen ut där bak.

Kikade och det sitter med fläkten neråt.
Är det bara byta om jag vill att det ska gå tystare?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Corsairs RM750X 750W v2 (80+ Gold) p.g.a. dess mycket bra verkningsgrad och låga tystnad. Har tittat på Seasonic & EVGA dom verkar ha mycket fina PSU's men i testerna jag såg så verkade Corsairs PSU ligga pytte lite bättre i till i tysthet. Och i min media dator kör jag ett Corsair SF750 750W 80+ Platinum och fläkten i den går aldrig igång p.g.a. den blir aldrig varm nog för att behöva det.

E du extrem så finns också Seasonic Prime PX 500W som är helt fläktlöst.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Och angående montering av PSU så sätter jag alltid så att den kan suga in friskluft och dumpa det utanför chassit.

Se denna bild från Corsair: http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/how-to-build-a-pc/PSU-...

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Semipassiv brukar vara en höjdare för ljudnivå vid låg belastning, om resterande grejer är tysta.

Sen så gör det enorm skillnad att ha datorn på golvet jämfört med på ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag använder mig av Corsairs RM750X 750W v2 (80+ Gold) p.g.a. dess mycket bra verkningsgrad och låga tystnad. Har en media dator som kör ett Corsair SF750 750W 80+ Platinum och fläkten i den går aldrig igång pga den blir aldrig varm nog för att behöva det.

Har tittat på Seasonic & EVGA dom verkar ha mycket fina PSU's men i testerna jag såg så verkade Corsairs PSU ligga pytte lite bättre i till i tysthet.

E du extrem så finns också Seasonic Prime PX 500W som är helt fläktlöst.

Tack! Lite surt då jag egentligen valde RM750X i builden men den tog slut precis innan jag beställde. Tänka att aja hur stor skillnad kan det vara….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Semipassiv brukar vara en höjdare för ljudnivå vid låg belastning, om resterande grejer är tysta.

Sen så gör det enorm skillnad att ha datorn på golvet jämfört med på ett skrivbord.

Vid låg belastning är det lugnt. Då går inte ens fläkten igång. Men enorm skillnad vid spel.

Jag har datorn på ett hyllplan under skrivbordet. Mest för att bespara den från damm. Kanske ska testa golvet och se om det blir stadigare och lite tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Vid låg belastning är det lugnt. Då går inte ens fläkten igång. Men enorm skillnad vid spel.

Jag har datorn på ett hyllplan under skrivbordet. Mest för att bespara den från damm. Kanske ska testa golvet och se om det blir stadigare och lite tystare.

Det borde göra marginell skillnad isåfall. Bordsskivan dämpar mycket ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Vid låg belastning är det lugnt. Då går inte ens fläkten igång. Men enorm skillnad vid spel.

Jag har datorn på ett hyllplan under skrivbordet. Mest för att bespara den från damm. Kanske ska testa golvet och se om det blir stadigare och lite tystare.

Ljud fortplantar sig alltid i chassit eller i underliggande yta vilket kommer från allt som rör sig, dvs Grafikkort/Nätdel/HDD och chassifläktar. Man kan sätta extra tassar på chassit för att minska vibrationer mot ytan under. Men även mellan nätdelen och chassit för att på så sätt för att få ner vibrationer. Vet inte om du spelar med hörlurar men det kan också stänga ute en del av ljuden. Satte en gång bitummattor i chassit för att minska ljudet men det hjälpte så där. Blev inte helt tyst men det minskade definitivt det värsta. Det är ju surt att det låter så mycket från den nya nätdelen men det kan också vara ett enskilt exemplar som låter mer och du kan ju försöka byta ut det om det i tid inte är så länge sedan du köpte det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får testa mig fram lite! Ska faktiskt även testa cappa fps på 60fps för att se om den går lägre. Kör ändå bara RPG så inte så stort behov av hög fps. 😊

Permalänk

Hade precis samma problem i min senaste build. Kör med 5800X och 6800XT. Kör SF i ett CM NR200P, hade en äldre Corsair SF600 som orkade driva runt det, men så fort det började gå åt lite ström så blev det en otrolig ljudnivå från min PSU. Bytte till SF750 och nu är allt precis så tyst och fint som man vill ha det.

Problemet var att SF600 fick jobba hårt och låg nära sitt maxuttag, då hamnar man högt upp på fläktkurvan!
SF750 behöver inte svettas lika mycket och går ljudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Hade precis samma problem i min senaste build. Kör med 5800X och 6800XT. Kör SF i ett CM NR200P, hade en äldre Corsair SF600 som orkade driva runt det, men så fort det började gå åt lite ström så blev det en otrolig ljudnivå från min PSU. Bytte till SF750 och nu är allt precis så tyst och fint som man vill ha det.

Problemet var att SF600 fick jobba hårt och låg nära sitt maxuttag, då hamnar man högt upp på fläktkurvan!
SF750 behöver inte svettas lika mycket och går ljudlöst.

Tack! Tänker dock att mitt 750 borde väl inte behöva kämpa så mycket?

Permalänk
Medlem

Watten anger hur mycket kraft man kan dra vid kontinuerlig belastning(85% säker på detta påstående, rätta mig gärna om jag har fel.) och 80+ betyget anger hur pass effektiv den är vid lite olika belastningar. Dessa värden säger inte hur bra ett nätaggregat faktiskt är.

Se denna video från GamersNexus om Gigabytes mycket dåliga 750/850w 80+ Gold agg: https://www.youtube.com/watch?v=aACtT_rzToI

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Skrivet av ericb:

Tack! Tänker dock att mitt 750 borde väl inte behöva kämpa så mycket?

Nej, borde inte det.
Googlade lite fläktkurvor och ser ut som att din PSU har en aggressiv start på fläktkruvan efter det passiva läget. Börjar det låta när du börjar använda mer än 20% av kapaciteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Nej, borde inte det.
Googlade lite fläktkurvor och ser ut som att din PSU har en aggressiv start på fläktkruvan efter det passiva läget. Börjar det låta när du börjar använda mer än 20% av kapaciteten?

Det jag nog inte riktigt svara på, hur kollar jag det? Det drar igång från noll till rätt högt nästan på en gång när jag startar spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Det jag nog inte riktigt svara på, hur kollar jag det? Det drar igång från noll till rätt högt nästan på en gång när jag startar spel.

https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/6...

På frågan om det bara är att byta ifall du köper ett annat nätagg så får man förmodligen byta kablarna till de nya som kommer med det nätagget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ericb:

Det jag nog inte riktigt svara på, hur kollar jag det? Det drar igång från noll till rätt högt nästan på en gång när jag startar spel.

Enda sätter jag vet är att kolla från väggen, med t.ex. en sån här elmätare

Som du beskriver det så låter det som att det är när fläkten startar helt enkelt.
Osäker på om man kan justera fläktkurvan på sin PSU, tror inte att det finns något enkelt sätt tyvärr.

Permalänk
Skrivet av ericb:

Tack! Tänker dock att mitt 750 borde väl inte behöva kämpa så mycket?

borde det inte du borde nominellt ligga runt 400-500W som mest så borde ligga i typ sweet spot på nätagget där det är som effektivast vilket brukar vara runt 50% last ungefär

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdeln har en lite tråkig kurva på fäktstyrningen och ingen möjlighet för ändring av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att semi-passiva nätagg ska köras med fläkten uppåt. Annars riskerar värmen att stanna kvar i nätagget vilket tillslut får fläkten att gå igång. Tycker det är mer irriterande med en fläkt som slår på/av än en tyst fläkt som alltid är igång. Tror också det är bättre för livslängden.

På mitt Prime 1000W körs fläkten alltid, och då vänder jag också nätagget så att det suger in luft underifrån och därmed inte heller värmer upp övriga delar i chassit.

Tyvärr så finns ofta inte funktionen att välja semi-passivt på/av.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Köpte mig ett RM750X V2. Upplever att det går betydligt tystare vid load. Nu låter chassi fläktarna högre än Psu vilket är bra. Bara byta dom med då. 😂 Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Fläkten på min Corsair HX850i 850W har aldrig snurrat i alla år jag haft den, så tyst det kan bli.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett ganska dåligt nätagg gällande ljudnivå som du har (hade), tyvärr. Precis som @mrqaffe länkade.

Som en fotnot har jag seriöst inte kunna urskilja ljudet från något nätagg i något bygge de senaste... 9-10 åren. Det har för min del mest varit GPU och CPU-kylare som låtit under load. Corsair HX850 watt → Corsair AX750 watt → Corsair RM750x v1 → Corsair RM850x v2, det är min resa. Känns som att Corsairs mellan/high-end segment är/har varit ett ganska säkert alternativ senaste årtiondet. RMx-serien är dessutom väldigt prisvärd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har i princip en likadan dator som TS och ett Corsair 550 watt och fläkten hörs inte.
750 watt borde ju inte heller låta tycker jag så det låter märkligt att fläkten låter så mycket för trådskaparen.
Nätagget ska ta in luft från botten och blåsa ut bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag har i princip en likadan dator som TS och ett Corsair 550 watt och fläkten hörs inte.
750 watt borde ju inte heller låta tycker jag så det låter märkligt att fläkten låter så mycket för trådskaparen.
Nätagget ska ta in luft från botten och blåsa ut bak.

Har du exakt samma modell som TS, fast 550 watt? Och den hörs inte? Såvida fläktkurvan inte är rejält annorlunda på 550w modellen så låter det konstigt. Jag gissar att du jämför mot ett annat nätaggregat jämfört mot TS ursprungliga, och då är det ju som att jämföra äpplen med apelsiner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Har du exakt samma modell som TS, fast 550 watt? Och den hörs inte? Såvida fläktkurvan inte är rejält annorlunda på 550w modellen så låter det konstigt. Jag gissar att du jämför mot ett annat nätaggregat jämfört mot TS ursprungliga, och då är det ju som att jämföra äpplen med apelsiner.

Beror på hur man jämför.
Att datorn drar 450 watt tror jag inte det skulle betyda 80% på min PSU.

Det kan ju vara olika mätmetoder eller att fläkten låter mer i sig själv på TS nätagg isf.