Amazon Prime lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag såg att någon mer undrade om Amazon Photos.
Jag använder det på amazon.com sedan länge för backup av foton och liknande. (I korthet, har man Prime medlemskap får man Unlimited Photo storage)

Chattade med kundservice på amazon.SE nyss och det fanns tydligen ingen plan ännu på att introducera Photos för svenska Primemedlemmar. =/

Citat:
Gällande Prime photos så har vi i nuläget inga planer på att introducera denna funktion. Anledningen för detta är att testa stabiliteten av dessa prioritetsleveranser som Prime ger. Helt enkelt så vill vi att allt funkar som det ska innan fler tjänster läggs till.

Vill du läsa mer gällande Prime så kan du göra det via länken nedan!

Amazon.se/Prime
Slut citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Utmaningen är nog mest att det inte är "ett lite högre pris" utan ett rejält högre pris. Det är som diskussionen runt schysst (som i arbetsförhållanden och med miljötänk) tillverkade kläder, hörde att en T-shirt skulle kosta cirka 500kr då jämfört med vad de kostar idag på H&M m.fl. och problemet är att inte tillräckligt många är villiga att betala vad det kostar.

Fast det där är ju inte sant alls. Jag skulle starta klädbolag med en polare från skolan och vi hittade ekologiskt bomull och fabriker med fack och höga löner i Portugal där vi räknade ut att vi kunde sälja just en T-shirt för runt 299 som absolut billigast. Det är inte så farligt för en tröja tycker jag. Bolaget blev inte av p.g.a att partnern ville satsa på annat bolag istället men möjligheten finns där. Kan tänka mig att en jätte som H&M som köper in så pass mycket hade kunnat få ner den där prislappen till iaf 200 kr vilket är ju hur billigt som helst för den typ av vara man får då: En tröja som håller mycket längre, inte blir missformad efter några tvättar, hållbart bomullet och människorna som gjort den har fått bra betalt och är med i facket. Inte nog med det så är det också all Made in EU som stöttar vår region i en tid när både USA och Kina kör på som locket medan EU kanske går lite väl segt, speciellt i tillverkning av halvledare osv.

Så nej, det är ren och skär jävla girighet som får denna jätten att svälla i magen. Och tröga konsumenter som inte fattar ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivetty:

Fast det där är ju inte sant alls. Jag skulle starta klädbolag med en polare från skolan och vi hittade ekologiskt bomull och fabriker med fack och höga löner i Portugal där vi räknade ut att vi kunde sälja just en T-shirt för runt 299 som absolut billigast. Det är inte så farligt för en tröja tycker jag. Bolaget blev inte av p.g.a att partnern ville satsa på annat bolag istället men möjligheten finns där. Kan tänka mig att en jätte som H&M som köper in så pass mycket hade kunnat få ner den där prislappen till iaf 200 kr vilket är ju hur billigt som helst för den typ av vara man får då: En tröja som håller mycket längre, inte blir missformad efter några tvättar, hållbart bomullet och människorna som gjort den har fått bra betalt och är med i facket. Inte nog med det så är det också all Made in EU som stöttar vår region i en tid när både USA och Kina kör på som locket medan EU kanske går lite väl segt, speciellt i tillverkning av halvledare osv.

Hann ni hitta handlare och hur såg ni i så fall på att de vill ha 2.5-3 ggr på inpriset på sitt utpris i butik? Den T-shirten skulle hamna runt 600kr i butik efter handlarens marginal och moms. H&M köper inga T-shirtar för 200kr i inpris och det blir då en sällanköpsprodukt, d.v.s. handlarna måste hålla hög marginal för att kunna betala sin logistik, lokaler och lön till anställda.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Hann ni hitta handlare och hur såg ni i så fall på att de vill ha 2.5-3 ggr på inpriset på sitt utpris i butik? Den T-shirten skulle hamna runt 600kr i butik efter handlarens marginal och moms. H&M köper inga T-shirtar för 200kr i inpris och det blir då en sällanköpsprodukt, d.v.s. handlarna måste hålla hög marginal för att kunna betala sin logistik, lokaler och lön till anställda.

Det står ju faktiskt "vi räknade ut att vi kunde sälja just en T-shirt för runt 299 som absolut billigast" så det är ju inräknat marginal och moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det står ju faktiskt "vi räknade ut att vi kunde sälja just en T-shirt för runt 299 som absolut billigast" så det är ju inräknat marginal och moms.

Jo, såg det vid omläsning, men intressant att veta mer då jag har bekant som försökte låta tillverka saker på samma sätt inom EU för ett antal år sedan men det gick inte att få ekonomi i, som i tillräcklig vinst att leva på… säljer man via ÅF så vill de ha marginal som på denna typ av produkt är 2.5-3 ggr deras inpris, säljer man själv så är nog risken att man underskattar vad det faktiskt kostar i lager, logistik och returhantering från slutkunderna (och hur du ens får kunderna att uppmärksamma din produkt om du har egen webbutik t.ex., så marknadsföring, tillräckligt brett utbud o.s.v.)

Men absolut får man fram en T-shirt på de villkor som hen menade går att sälja för 299kr till slutkund så är det bara att gasa och bli rik, det finns nog absolut en marknad i det prisläget!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur hemleveranserna fungerar? Lämnar dom paketet i brevlådan eller ringer dom på mobilen? Vill dom ha ID?
Vill också gärna veta vilket bolag det är som gör hemleveranserna.
Är det någon som provat och vet? Väntar nämligen på hemleverans med Prime imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är det någon som vet hur hemleveranserna fungerar? Lämnar dom paketet i brevlådan eller ringer dom på mobilen? Vill dom ha ID?
Vill också gärna veta vilket bolag det är som gör hemleveranserna. Är det någon som provat och vet? Väntar nämligen på hemleverans med Prime imorgon.

De använder Airmee, Bring, Postnord och UPS. Alla med egna rutiner. Postnord brukar vara smidigast för mig eftersom man bokar datum/tid och ger instruktioner i deras app. Airmee har en tendens att skjuta upp ordrar till nästa dag om de inte hinner med dig sent på kvällen. Alla dessa tre skickar SMS någon dag innan. UPS ger inte mig någon förvarning men möjligt att det fungerar annorlunda för andra.

Tror inte att någon tittar på ID eller ber dig skriva på längre med hänvisning till covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

De använder Airmee, Bring, Postnord och UPS. Alla med egna rutiner. Postnord brukar vara smidigast för mig eftersom man bokar datum/tid och ger instruktioner i deras app. Airmee har en tendens att skjuta upp ordrar till nästa dag om de inte hinner med dig sent på kvällen. Alla dessa tre skickar SMS någon dag innan. UPS ger inte mig någon förvarning men möjligt att det fungerar annorlunda för andra.

+1 tre beställningar gjorda och de vart levererade av postnord, airmee och har nu en på gång med bring. Trodde de hade avtal med postnord (var det inte nyhet om det för ett tag sedan) för prime-leveranserna, men uppenbart är postnord bara ett av deras leveransalternativ. Som du skrev om airmee så kom de vid 23 på kvällen för min del den gången.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Såhär långt inte alls nöjd med Prime.
Beställde paketet på en Lördag och fick det levererat på Onsdag.

Någon mer som råkat ut för detta?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eduardo_S:

Såhär långt inte alls nöjd med Prime.
Beställde paketet på en Lördag och fick det levererat på Onsdag.

Någon mer som råkat ut för detta?

Många leveranser kommer väl från utanför Sverige, så leveranstider kommer nog variera ganska mycket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Många leveranser kommer väl från utanför Sverige, så leveranstider kommer nog variera ganska mycket.

Skickat från Eskilstuna enligt spårningen. Sista sträckan levererades med Airmee fram till dörren.

Vet inte om 3 dagar kan ses som snabbt, kanske med Amazon mått mätt.

Har någon lyckats att få dagen efter leverans som det utlovas med Prime medlemskapet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Skickat från Eskilstuna enligt spårningen. Sista sträckan levererades med Airmee fram till dörren.

Vet inte om 3 dagar kan ses som snabbt, kanske med Amazon mått mätt.

Har någon lyckats att få dagen efter leverans som det utlovas med Prime medlemskapet?

Nja, jag har fått "vanliga" paket på en dag innan de började med Prime i Sverige men har inte handlat nått efter att de startade Prime.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eduardo_S:

Skickat från Eskilstuna enligt spårningen. Sista sträckan levererades med Airmee fram till dörren.

Vet inte om 3 dagar kan ses som snabbt, kanske med Amazon mått mätt.

Har någon lyckats att få dagen efter leverans som det utlovas med Prime medlemskapet?

Det intressanta är väl om Amazon var snabba och leverantören långsam, eller tvärtom. När Amazon lämnat av paketet kan de inte göra så mycket mer åt saken, tänker jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det intressanta är väl om Amazon var snabba och leverantören långsam, eller tvärtom. När Amazon lämnat av paketet kan de inte göra så mycket mer åt saken, tänker jag.

Skiter i vilket, jag betalar för Prime leverans dagen efter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eduardo_S:

Skiter i vilket, jag betalar för Prime leverans dagen efter.

Njae, dels är det inte "leverans dagen efter", utan 1-2 dagar enligt Prime-sidan. Sedan finns det villkor utöver det, då vi inte bor i USA och kan ha de arbetsvilkor man har där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Njae, dels är det inte "leverans dagen efter", utan 1-2 dagar enligt Prime-sidan. Sedan finns det villkor utöver det, då vi inte bor i USA och kan ha de arbetsvilkor man har där.

Amazon marknadsför Prime på ett sätt, men i verkligheten är det inte så.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Eduardo_S:

Amazon marknadsför Prime på ett sätt, men i verkligheten är det inte så.

här kan du läsa om primeleveranser.

För att saxa lite från länken:

Citat:

Free 1-2 day home delivery on millions of eligible products
No minimum order value, across Sweden
Weekend delivery available in Stockholm, Gothenburg and Malmö
Conditions apply, please check product detail page.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Köpte en takled på amazon igår.
På ljusexperten kostar den 2995 kr.
På Amazon 1095.
Exakt samma och samma märke.

Slutsats Amazon är fanimej bra.
Har beställt en del och funkat bra.

Hoppas svenska marknaden får sig en törn när dom har så giriga priser i butiker.

Kan du tipsa vad det är för tak led du köpte?

Sugen på't till en av bilarna

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eduardo_S:

Amazon marknadsför Prime på ett sätt, men i verkligheten är det inte så.

Som sagt, du får läsa vad det faktiskt står.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Såhär långt inte alls nöjd med Prime.
Beställde paketet på en Lördag och fick det levererat på Onsdag.

Någon mer som råkat ut för detta?

Beställer du på en lördag så är det 1-2 arbetsdagar vilket ger måndag +1-2 dagar vilket ger att onsdag är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Står ju per produkt vad förväntad leveranstid är.
Har gjort fått fem leveranser med prime och all har kommit på utsatt tid. Nu senast en tub tandkräm för 8kr

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Beställer du på en lördag så är det 1-2 arbetsdagar vilket ger måndag +1-2 dagar vilket ger att onsdag är acceptabelt.

Det går ju lika snabbt som expressleverans isf.

Varför skall man ha Prime när det går lika "snabbt" med express?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Eduardo_S:

Det går ju lika snabbt som expressleverans isf.

Varför skall man ha Prime när det går lika "snabbt" med express?

Prime är ju en samlingstjänst för amazon video, gaming och just frakten från amazon.
På just amazon.se ger det lite förtur på vissa erbjudande och gratis frakt.

Det står mer utförligt om det i själva artikeln

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Prime är ju en samlingstjänst för amazon video, gaming och just frakten från amazon.
På just amazon.se ger det lite förtur på vissa erbjudande och gratis frakt.

Det står mer utförligt om det i själva artikeln

Jag har det ju bara för gratis frakt, för inte går det något snabbare att få varorna.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Eduardo_S:

Jag har det ju bara för gratis frakt, för inte går det något snabbare att få varorna.

Ja, det är ju upp till var och en hur man använder tjänsten såklart

Personligen så brukar jag hämta hem gratisspelen varje månad, utnyttja min primesub på twitch och kollar en del på deras videotjänst, så gratis frakt blir mest ett + för mig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Jag har det ju bara för gratis frakt, för inte går det något snabbare att få varorna.

Det var ju ganska dumt av dig då.

Själv har jag det för prime video och twitch pro eller vad det heter. Fri och snabb frakt på amazon är bara en bonus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det går ju lika snabbt som expressleverans isf.

Varför skall man ha Prime när det går lika "snabbt" med express?

Skrivet av Eduardo_S:

Jag har det ju bara för gratis frakt, för inte går det något snabbare att få varorna.

Jag skaffade det för att se på Grand Tour, The man in the high castle, The Boys och andra saker, frakten är väl närmast totalt ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Eduardo_S: Man jobbar dock på att få till snabbare leverans även här i schweden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Det var ju ganska dumt av dig då.

Själv har jag det för prime video och twitch pro eller vad det heter. Fri och snabb frakt på amazon är bara en bonus.

Snarare att man gick på amazons marknadsföring.

Har sagt upp det nu iaf, håller mig till expressleveransen vilket tydligen är samma sak.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Mikael_A: Man jobbar dock på att få till snabbare leverans även här i schweden

Jag tror på det när jag får mitt paket dagen efter jag beställt det