HP listar AMD Ryzen 7000 för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

HP listar AMD Ryzen 7000 för stationära datorer

Komponenter från framtiden tar enligt HP plats allt-i-ett-datorer inom kort, där specificerade Ryzen 7000 kan vara tecken på att nyheter är på gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Givet hur det står skrivet i de andra kolumnerna så gissar jag på scenario 1: felskrivning och att de menade ”ryzen 7”.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Samtidigt är det kanske inte omöjligt att AMD skrotar "Zen 3+" IGEN och kör direkt på zen 4. Kanske är som så att zen 3+ bara gör det jämt med Intel's kommande 12xxx cpuer och AMD hällre väntar någon extra månad och kör direkt på Zen 4 och därmed ökar försprånget igen

Man kan alltid hoppas även om just en enkel felskrivning är det mest troliga.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kanske vill synca 1000-talet med grafikkorten?

Permalänk
Medlem

Måste kännas bra för folk med ett 500-serie moderkort om det även kommer Zen3+ till dem

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Felskrivning såklart. Ryzen 7000 ligger långt fram i tiden.

Jag tycker vi annars börjar komma till en tråkig tid för att handla. Snart kommer Alder Lake som begränsas av att ddr5 minnena inte har blivit prisvärda eller snabba (timmings). AMDs cpuer börjar bli gamla. Apple säger bara ultratunna för lättare arbeten och såklart deras sjukligt dyra MacPro med Intel Xeons.

Som konsument skulle jag vilja resa 1,5år fram i tiden och köpa min dator då.

Permalänk
Medlem

Varför hoppar AMD över siffror.
Första Ryzen gen började på 1 sen 2 sen 3 och sen 5 och sen om det här stämmer 7 ?
vart tog 4 vägen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samtidigt är det kanske inte omöjligt att AMD skrotar "Zen 3+" IGEN och kör direkt på zen 4. Kanske är som så att zen 3+ bara gör det jämt med Intel's kommande 12xxx cpuer och AMD hällre väntar någon extra månad och kör direkt på Zen 4 och därmed ökar försprånget igen

Man kan alltid hoppas även om just en enkel felskrivning är det mest troliga.

Hoppas verkligen inte Zen 3+ skrotas. Iaf om det är för AM4.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför hoppar AMD över siffror.
Första Ryzen gen började på 1 sen 2 sen 3 och sen 5 och sen om det här stämmer 7 ?
vart tog 4 vägen?

De hade problemet att:
3000G (APU) var baserade på Zen+
3000 (CPU) var baserade på Zen2

4000G var APU med Zen2 (bara OEM)

5000/5000G är alla baserade på Zen3

Permalänk
Medlem

Personligen ligger jag hellre på ett något äldre, men stabilt chipset (DDR4, X570) än kör på nyare chipset med potentiella barnsjukdomar (LGA 1700). Andra generationens DDR5/PCIe gen5 och CPUerna däremot.. då kan det kanske vara en bra tid att anamma det nya (om man behöver uppgradera), men annars hade jag kört på en Ryzen 5XXX idag.

Om jag får gissa så tror jag att de största förbättringarna med nya chipset kommer synas via syntetiska tester ändå, tills hela mjukvaru-stacken anpassas efter det, vilket lär ta ungefär lika lång tid tills Intel/AMD släpper generationen därefter. Bara mina two cents.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samtidigt är det kanske inte omöjligt att AMD skrotar "Zen 3+" IGEN och kör direkt på zen 4. Kanske är som så att zen 3+ bara gör det jämt med Intel's kommande 12xxx cpuer och AMD hällre väntar någon extra månad och kör direkt på Zen 4 och därmed ökar försprånget igen

Man kan alltid hoppas även om just en enkel felskrivning är det mest troliga.

Jag tror de kommer behöva Zen3D som en stop gap solution, annars kan Intel hävda ohotad ledning i nästan 2 år (om det de säger stämmer), så jag tror AMD behöver något som åtminstonne jämnar ut skillnaden en aning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade ändå varit lite roligt om AMD kom med zen4 supprise före alder lake
Kommer inte hända but a man can dream.
Jag är dock mer intresserad av zen3+ själv som en fin uppgradering på min 5600x

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De hade problemet att:
3000G (APU) var baserade på Zen+
3000 (CPU) var baserade på Zen2

4000G var APU med Zen2 (bara OEM)

5000/5000G är alla baserade på Zen3

Känns som hårdvarutillverkarna lätt trasslar in sig i siffror när det gäller att namnge sina modeller

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror de kommer behöva Zen3D som en stop gap solution, annars kan Intel hävda ohotad ledning i nästan 2 år (om det de säger stämmer), så jag tror AMD behöver något som åtminstonne jämnar ut skillnaden en aning.

Fast det jag syftade på va mer att zen 4 kanske har fått sån progress att det kan levereras redan q1 eller q2 2022, då blir zen 3+ orelevant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast det jag syftade på va mer att zen 4 kanske har fått sån progress att det kan levereras redan q1 eller q2 2022, då blir zen 3+ orelevant.

Jag tycker om din optimism. Hoppas du har rätt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De hade problemet att:
3000G (APU) var baserade på Zen+
3000 (CPU) var baserade på Zen2

4000G var APU med Zen2 (bara OEM)

5000/5000G är alla baserade på Zen3

Men 5000U är inte alla baserade på zen3. Bara 2 av 5 skews är zen3 (5600u och 5800u)
De andra 3 är zen2....klockade pyttelite högre än deras företrädare.
Vilket är mer förvirrande än att veta att G hade varit en generation efter...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Varför hoppar AMD över siffror.
Första Ryzen gen började på 1 sen 2 sen 3 och sen 5 och sen om det här stämmer 7 ?
vart tog 4 vägen?

För att inte tala om sexan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast det jag syftade på va mer att zen 4 kanske har fått sån progress att det kan levereras redan q1 eller q2 2022, då blir zen 3+ orelevant.

Kan väl vara intressant ändå ur ett rent teknikdemoperspektiv, och även att det är bättre att ha något nytt som Intel får gå upp emot istället för Zen3. Sen kanske de redan har därdiga kretsar att sälja och då är det ju bara köra liksom. Men det vet vi ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför hoppar AMD över siffror.
Första Ryzen gen började på 1 sen 2 sen 3 och sen 5 och sen om det här stämmer 7 ?
vart tog 4 vägen?

Jag vet ingen officiell anledning, men 4 kan vara för att det är ett oturstal i Kina. Kan låta löjligt, men det är faktiskt väldigt vanligt att företag hoppar över just 4 av den anledningen, för det tas väldigt seriöst i Kina, och är inte värt att förlora potentiella kunder med att använda 4.

Att de hoppar över 6 är inte lika uppenbart och kan inte svara där, men min poäng är mer att det kan finnas vidskepliga anledningar till något så simpelt som nummer i delar av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför hoppar AMD över siffror.
Första Ryzen gen började på 1 sen 2 sen 3 och sen 5 och sen om det här stämmer 7 ?
vart tog 4 vägen?

De kanske inte skippar tal, utan kör stenhårt på fibonacci-serien I sådana fall kan vi vänta oss att de hoppar direkt till 8!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Hoppas verkligen inte Zen 3+ skrotas. Iaf om det är för AM4.

Det är väl de i praktiken som snart kommer med större caheminne, den ändringen är väl så stor nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hevin:

Jag vet ingen officiell anledning, men 4 kan vara för att det är ett oturstal i Kina. Kan låta löjligt, men det är faktiskt väldigt vanligt att företag hoppar över just 4 av den anledningen, för det tas väldigt seriöst i Kina, och är inte värt att förlora potentiella kunder med att använda 4.

Att de hoppar över 6 är inte lika uppenbart och kan inte svara där, men min poäng är mer att det kan finnas vidskepliga anledningar till något så simpelt som nummer i delar av världen.

Det finns faktiskt en officiell anledning. Eftersom Ryzen 1000 och 2000 på laptop-sidan båda använde Zen, och inte Zen och Zen+ som för stationära, så hade laptop-sidan alltid varit en generation efter med samma beteckning. Därför kom Ryzen 4000 till bärbara i form av Zen 2, då 3000 bara var Zen+. Så nu är det lika för både bärbara och stationära då 5000 på båda sidorna är Zen 3.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men 5000U är inte alla baserade på zen3. Bara 2 av 5 skews är zen3 (5600u och 5800u)
De andra 3 är zen2....klockade pyttelite högre än deras företrädare.
Vilket är mer förvirrande än att veta att G hade varit en generation efter...

Sant, hade glömt att de fuskade med laptops för en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl de i praktiken som snart kommer med större caheminne, den ändringen är väl så stor nog.

Ja, men vet vi att den verkligen kommer att släppas?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det finns faktiskt en officiell anledning. Eftersom Ryzen 1000 och 2000 på laptop-sidan båda använde Zen, och inte Zen och Zen+ som för stationära, så hade laptop-sidan alltid varit en generation efter med samma beteckning. Därför kom Ryzen 4000 till bärbara i form av Zen 2, då 3000 bara var Zen+. Så nu är det lika för både bärbara och stationära då 5000 på båda sidorna är Zen 3.

Och där har du fel! Finns flera modeller ur bärbara sortimentet av Rysen 5000-serien som är Zen 2.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dinkefing:

Och där har du fel! Finns flera modeller ur bärbara sortimentet av Rysen 5000-serien som är Zen 2.

Ja, det sa jag aldrig att det inte fanns. Men det är i alla fall anledningen till varför de hoppade över Ryzen 4000. Majoriteten är Zen 3 då det är typ 3 av 20 modeller som är baserade på Zen 2.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag vet ingen officiell anledning, men 4 kan vara för att det är ett oturstal i Kina. Kan låta löjligt, men det är faktiskt väldigt vanligt att företag hoppar över just 4 av den anledningen, för det tas väldigt seriöst i Kina, och är inte värt att förlora potentiella kunder med att använda 4.

Att de hoppar över 6 är inte lika uppenbart och kan inte svara där, men min poäng är mer att det kan finnas vidskepliga anledningar till något så simpelt som nummer i delar av världen.

Fast dom hoppade inte över 4000-serien ;p Däremot såldes den inte till privatpersoner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

DDR5, PCI-E 5.0, AM5, Ryzen 5000. Vore lite märkligt om de inte körde så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

DDR5, PCI-E 5.0, AM5, Ryzen 5000. Vore lite märkligt om de inte körde så.

Blir nog inte Ryzen 5000, men väl 5nm och Zen5 kanske

Permalänk
Medlem

Sitter på en sandy bridge och inväntar vad som kommer under 2022.

Jag för egen del hoppas på att kunna köra AM5 plattformen under nästa år.