Vad har ni för kameror?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för kameror?

Jag ska sätta upp kameror både utomhus och inomhus på vår villa. Det är mer traditionell trådbunden kameralösning är "smarta hem". Vi ska övervaka tomten, mest för att kunna snabbt var barnen befinner sig nånstans. Det blir runt 6 kameror, alla ansluts med nätverkskabel. Jag velar lite på vad man ska välja, många kamerasystem kommer med urkass mjukvara eller är beroende av korkade switchar eller windowsmjukvara etc. Dessa "paketlösningar" går bort helt.

Jag tänkte kolla vad ni som satt upp kameror kör och om ni är nöjda med modellen ni valde?

Kraven är rätt basic.
- Full HD räcker gott
- det behöver inte finnas möjlighet till lagring i kameran. Jag lagrar centralt.
- den ska kunna drivas med POE
- den ska inte vara beroende av nån dedikerad hård- eller mjukvara för att funka. Det ska gå att ta ut en ström till valfri applikation via rtsp eller liknande. Hittils har jag använt tinycam Pro.
- det behöver inte vara nån trådlös kommunikation i nån form.
- IR för mörker seende med ställbar gräns för när den går över till IR
- minst 20 meters räckvidd
- den ska inte vara beroende av nån cloudtjänst. Den ska helst inte ha nån sådan alls.

Jag har en kamera sedan tidigare som jag är skapligt nöjd med. Det är en D-Link DCS4602EV. Jag kan tänka mig att fortsätta med liknande modell men om nån har tips på nån modell ni är nöjd med eller nån ni INTE är nöjd med så tipsa på!

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd, jag har själv samma tankar.
Vad har du tänkt att använda för att lagra filmerna med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Mycket intressant tråd, jag har själv samma tankar.
Vad har du tänkt att använda för att lagra filmerna med?

Jag har nog inte tänkt lagra nåt alls egentligen, men om det lagras så duger det med lagringen i paddan som vi använder som skärm för alla kameror.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Inaktiv

Dlink och TP link eller vad det heter funkar bra och är billiga. Har köpt dom på kjell o comp, dom är full hd och wifi och har gratis appar som funkar bra både för ios och android. Några kan rotera sidledes och horisontellt.

Har suttit i bilen i över 100 km/h långt åt skogen iväg från hemmet och det funkar kanonbra. Har 5 här hemma så jag kan se att min handikappade fru är trygg och har det bra när jag tex är och handlar och tre hos min gamla mamma på 88 år som säkerhet utöver trygghetslarmet.

Skulle tro att man får dubbelt så många kameror till en tredjedel av kostnaden jämfört med det "övervaknings företagen" vill ha för motsvarande. Och så slipper man eventuella månadskostnader.

Har glömt namnen men kan fixa det om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag ska sätta upp kameror både utomhus och inomhus på vår villa. Det är mer traditionell trådbunden kameralösning är "smarta hem". Vi ska övervaka tomten, mest för att kunna snabbt var barnen befinner sig nånstans. Det blir runt 6 kameror, alla ansluts med nätverkskabel. Jag velar lite på vad man ska välja, många kamerasystem kommer med urkass mjukvara eller är beroende av korkade switchar eller windowsmjukvara etc. Dessa "paketlösningar" går bort helt.

Jag tänkte kolla vad ni som satt upp kameror kör och om ni är nöjda med modellen ni valde?

Kraven är rätt basic.
- Full HD räcker gott
- det behöver inte finnas möjlighet till lagring i kameran. Jag lagrar centralt.
- den ska kunna drivas med POE
- den ska inte vara beroende av nån dedikerad hård- eller mjukvara för att funka. Det ska gå att ta ut en ström till valfri applikation via rtsp eller liknande. Hittils har jag använt tinycam Pro.
- det behöver inte vara nån trådlös kommunikation i nån form.
- IR för mörker seende med ställbar gräns för när den går över till IR
- minst 20 meters räckvidd
- den ska inte vara beroende av nån cloudtjänst. Den ska helst inte ha nån sådan alls.

Jag har en kamera sedan tidigare som jag är skapligt nöjd med. Det är en D-Link DCS4602EV. Jag kan tänka mig att fortsätta med liknande modell men om nån har tips på nån modell ni är nöjd med eller nån ni INTE är nöjd med så tipsa på!

jag kör dahua samt deras budget märke imou, jag kör dom utan cloud tjänst mot en nvr där jag gör alla inställningar.
vill du har den kontrollen i varje kamera skulle jag säga att du behöver välja kameror för företag, dahua,hikevision osv
där har du väldigt mycket mer kontroll än du har med tex imou som saknar interface i kameran (finns undantag)
ska du köra dom mot en nvr kan du dock få alla funktioner du efterfrågar genom att ställa in dom den vägen i stället. ska ju nämna att imou funkar bra med tinycam pro, jag är dock osäker på om du kan ställa ir läge den vägen, jag kan dock kolla det om önskemål finns.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag chansade lite och körde på ReoLink V410 bullet-kamera som test. 600 spänn för en utomhusklassad kamera känns bra för plånboken om det funkar. Hittills är väl intrycket att man får vad man betalar för.

Den verkar starta om eller iaf bryta strömmen så fort man rör nån inställning. Ibland försvinner även feed'en trots att man inte gjort nåt, men den kommer tillbaka efter allt från ett par sekunder till flera minuter. Om jag väljer att hämta strömmen via HTTPS så funkar det inte alls, men utan kryptering går det bra. Den är inte alls lika öppen med URLer till strömmar som D-Link är, man får googla reda på sånt. Så tumme upp för ReoLink som tillhandahåller sådan info på sin sida, men tumme ner för att feeden dör hela tiden.

D-Link btw har en drop-down för att välja år i tidsinställningen, och den går inte längre än till 2019. Ett bra sätt att få kunder att köpa nya saker. Går dock att lösa med intern NTP-server alternativt låta den komma ut på nätet.

Kör nog vidare på D-Link trots allt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag har kameror från både Hikvision och Reolink. Trådburen anslutning med PoE. Fungerar mycket bra. Kjell har ibland kraftig rea på kameror från Reolink och de är då extremt prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Jag har kameror från både Hikvision och Reolink. Trådburen anslutning med PoE. Fungerar mycket bra. Kjell har ibland kraftig rea på kameror från Reolink och de är då extremt prisvärda.

Har du nån lösning för att samla strömmarna från alla kameror nånstans så du kan se dom samtidigt?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Tre D-Link DCS-8000LVH2 och en TP-Link Tapo C100. TP-Linken är inget vidare skoj men om det bara är övervakning och du är okej med att köra en app för att använda kameran fungerar det bra.
D-Linkarna kan man t.ex. koppla till Synologys NASar, har riktigt bra bild och faktiskt helt okej ljud, och tack vare att de är så små och kommer med fäste är det lätt att få dem precis som man vill och med lite taktik göra dem nästintill dolda (förutom att de är vita då, men som sagt, strategisk placering).
Mörkerläget (IR) är dock suveränt på båda kamerorna, absolut långt över förväntan.
Finns att köpa på Kjell, kostar nu 699 men vid rea har jag köpt dem för 499.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Kan du ändra rubriken till övervakningskameror? Jag trodde vi skulle snacka systemkameror…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Kan du ändra rubriken till övervakningskameror? Jag trodde vi skulle snacka systemkameror…

Ja typ det vore nog bra.

När det gäller såna så kör jag med Panasonic G7, GH3, Blackmagic Design Pocket Cinema kameror, BMCC samt en Gopro 5 om den kvalar in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

Ja typ det vore nog bra.

När det gäller såna så kör jag med Panasonic G7, GH3, Blackmagic Design Pocket Cinema kameror, BMCC samt en Gopro 5 om den kvalar in.

Nu bör vi inte gå off-topic men moderator får gärna ta bort dessa inlägg isf och kanske t.o.m. fixa namnet på tråden
Själv kör jag på Sony A7 III och a6300.

Permalänk
Medlem

Haft två stycken DLink innomhuskameror från Kjell som rullat konstant utomhus i Thailand i snart 10 år. Ingen av dom har POE. Dom var billiga. Har du pengar att bränna så satsa på ett Arlosystem men skulle säga att för vanligt hemmabruk fungerar DLink och deras appar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag kör TP-link Tapo C200/C310, går att få tag i billigt då de ofta är på utförsäljning. För det priset (399kr för C310) är de helt OK för vad man får. C200 (C310 är fast monterad) kan dessutom Agent styra PTZ på.
Sen skippar jag deras egna app (som även den är helt OK med tanke på vad man betalar) och kör bildströmmarna via Agent DVR+Deepstack för ansikte/objekt/nummerplåtsigenkänning.
Båda har IR, räckvidden är sådär. Går ej att ställa in gränsen när den skall slå över men det går att välja mellan tre lägen (natt, auto, dag).

Permalänk
Medlem

I ditt fall, hålla koll på barnen är det ju mer realtidströmningen som är det viktiga. Själva inspelningen sekundärt. Frågan är ju om du vill köra en separat server med en mjukvara, färdig dvr eller bara minneskort i kamerorna. Jag tycker ubiquity är en smidig lösning, men inte den billigaste och just nu svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Har du nån lösning för att samla strömmarna från alla kameror nånstans så du kan se dom samtidigt?

Frigate: https://github.com/blakeblackshear/frigate

Permalänk
Avstängd

Jag kör på Arlos kameror och tycker de funkar helt ok för mitt ändamål. Enkla att ställa in och fördel är att de är trådlösa och batterimatade så krävs ingen kabeldragning alls förutom till den centrala enheten då.
Jag har Arlo 2 Pro och de kostar ingen månadskostnad men inspelat ligger max kvar 14 dagar, vill man spara ner så funkar det via USB.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Jag har kameror från både Hikvision och Reolink. Trådburen anslutning med PoE. Fungerar mycket bra. Kjell har ibland kraftig rea på kameror från Reolink och de är då extremt prisvärda.

Kör du dessa utomhus?

Kollade Reolink, dessa tål "extremväder": Tål extremväder(-10 till +55 °C)

-10 känns inte så extremt. 55 grader varmt däremot...

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Kör du dessa utomhus?

Kollade Reolink, dessa tål "extremväder": Tål extremväder(-10 till +55 °C)

-10 känns inte så extremt. 55 grader varmt däremot...

Ja, det har fungerat bra i 2 års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Ja, det har fungerat bra i 2 års tid.

Nice! Känns betryggande att det inte står att du bor i Skåne, utan i ett lite mer väderriktigt vinterområde 😁

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kör på Arlos kameror och tycker de funkar helt ok för mitt ändamål. Enkla att ställa in och fördel är att de är trådlösa och batterimatade så krävs ingen kabeldragning alls förutom till den centrala enheten då.
Jag har Arlo 2 Pro och de kostar ingen månadskostnad men inspelat ligger max kvar 14 dagar, vill man spara ner så funkar det via USB.

Precis som TS så har jag inbillat mig att jag vill ha dem drivna med POE. Jag tänker på batteribyte som behöver göras och jag ser framför mig en potentiell risk att någon helt enkelt plockar ner kameran om den inte är fastskruvad.

Hur länge håller ett batteri? Har du någon "plan" för underhåll/batteribyte eller agerar du bara så fort som appen notifierar dig om att det är dags att ladda? Tar du då ner en kamera och tar in den för laddning, eller har du ett antal batterier som ligger redo att bytas ut? Hur lång tid tar ett batteribyte förresten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Precis som TS så har jag inbillat mig att jag vill ha dem drivna med POE. Jag tänker på batteribyte som behöver göras och jag ser framför mig en potentiell risk att någon helt enkelt plockar ner kameran om den inte är fastskruvad.

Hur länge håller ett batteri? Har du någon "plan" för underhåll/batteribyte eller agerar du bara så fort som appen notifierar dig om att det är dags att ladda? Tar du då ner en kamera och tar in den för laddning, eller har du ett antal batterier som ligger redo att bytas ut? Hur lång tid tar ett batteribyte förresten?

Jag laddar när jag får larm och då är batterit på 10%. Detta görs ungefär 2-3 gånger per år men då kanske den detekterar något 2-3 gånger i veckan när någon katt är ute på nattlig promenad. Går att ställa ner känsligheten för att slippa dessa också.
Jag tar in kameran och laddar över dagen så är den ute till kvällen igen. Vet inte exakt hur lång tid det tar att ladda.
De två som sitter lite mer lättåtkomliga sitter på ett gängfäste medans den tredje bara sitter med medföljande magnet. Ingen har snott någon kamera än iallafall.
Skulle man ha reservbatterier så tar det tre minut er att byta. Ta ner kamera, öppna lucka och byta och skruva tillbaka.

Fördel med POE är givetvis snabbheten. Kan ta 30 sekunder att få kontakt med kameran innan den visar bilden om jag vill se vad som sker utanför.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kan du ändra rubriken till övervakningskameror? Jag trodde vi skulle snacka systemkameror…

Absolut. Men... Hur f-n gör man?😃 Hittar inget sätt på mobilen iaf. #helpdesk

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag laddar när jag får larm och då är batterit på 10%. Detta görs ungefär 2-3 gånger per år men då kanske den detekterar något 2-3 gånger i veckan när någon katt är ute på nattlig promenad. Går att ställa ner känsligheten för att slippa dessa också.
Jag tar in kameran och laddar över dagen så är den ute till kvällen igen. Vet inte exakt hur lång tid det tar att ladda.
De två som sitter lite mer lättåtkomliga sitter på ett gängfäste medans den tredje bara sitter med medföljande magnet. Ingen har snott någon kamera än iallafall.
Skulle man ha reservbatterier så tar det tre minut er att byta. Ta ner kamera, öppna lucka och byta och skruva tillbaka.

Fördel med POE är givetvis snabbheten. Kan ta 30 sekunder att få kontakt med kameran innan den visar bilden om jag vill se vad som sker utanför.

30sec wtf då lär du missa vad som hände och dom lär ha snott det dom ville ha och försvunnit innan du hunnit kolla vad som hände? jag kör 5sec fördröjning dvs händer något/hör något hinner jag ta upp telefonen och se händelsen utan att behöva kolla på det inspelade.

hmm hur är det med livestreaming och batteri? tex hur länge håller batteriet om du vill ha live på en platta eller att det ska skickas i realtid till HA?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

30sec wtf då lär du missa vad som hände och dom lär ha snott det dom ville ha och försvunnit innan du hunnit kolla vad som hände? jag kör 5sec fördröjning dvs händer något/hör något hinner jag ta upp telefonen och se händelsen utan att behöva kolla på det inspelade.

hmm hur är det med livestreaming och batteri? tex hur länge håller batteriet om du vill ha live på en platta eller att det ska skickas i realtid till HA?

Jag kanske tog i med 30sec men det är säkerligen 20sec iallafall. Sover rätt hårt så inte ofta jag hör blippen om den kommer mitt i natten ändå. 😂
Har inte provat köra livestreaming så länge så där har jag inget svar, låter kameran säga till när det är något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Arlo men har inte fungerat särskilt bra, varit bekymmer med både uppdateringar och att kamerorna spontant kopplats bort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kanske tog i med 30sec men det är säkerligen 20sec iallafall. Sover rätt hårt så inte ofta jag hör blippen om den kommer mitt i natten ändå. 😂
Har inte provat köra livestreaming så länge så där har jag inget svar, låter kameran säga till när det är något.

om arlo har ai för identifiering av person kan du ju koppla sensorn till larmet/siren på natten, du slipper falsklarm och du lär vakna

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Finns ett bra lågbudgetalternativ:
Många av oss har gamla smartphones i våra "byrålådor" vi inte längre använder. Med rätt kompetenta kameror i.
Har kollat (för ett tag sedan, kan ha varit i våras) på en bra YT-video hur man gör om gamla smartphones till övervakningskameror.

Om jag minns rätt, så i princip bara sätta gammal smartphone "på laddning", sladd alltså till stället där man monterar upp "kameran"(phonen) och sätt telefonen på streaming i lämplig app. Inom eget nätverk, kostar detta nada.

Själv har jag en massa sådana telefoner "i byrålådan" med massvis megapixlar och Android, hårdvaran finns ju där, så why not?

Kan vara detta jag tittade på:
https://www.youtube.com/results?search_query=old+smartphone+a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

om arlo har ai för identifiering av person kan du ju koppla sensorn till larmet/siren på natten, du slipper falsklarm och du lär vakna

Tyvärr saknas den funktionen men det finns en siren som man kan starta. Vill nog inte ha igång den i onödan på nätterna om en katt går förbi😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag kör dahua samt deras budget märke imou, jag kör dom utan cloud tjänst mot en nvr där jag gör alla inställningar.
vill du har den kontrollen i varje kamera skulle jag säga att du behöver välja kameror för företag, dahua,hikevision osv
där har du väldigt mycket mer kontroll än du har med tex imou som saknar interface i kameran (finns undantag)
ska du köra dom mot en nvr kan du dock få alla funktioner du efterfrågar genom att ställa in dom den vägen i stället. ska ju nämna att imou funkar bra med tinycam pro, jag är dock osäker på om du kan ställa ir läge den vägen, jag kan dock kolla det om önskemål finns.

Har du något konkret tips på en hygglig utomhuskamera med IR?
Jag har två Ubiquity UVC-G3 och står väl lite i valet och kvalet vad jag ska utöka med.

Gillar kamerorna men ogillar starkt att de avvecklat NVR programvaran man kunde köra på egen hårdvara.