En tragisk och obekväm arbetssituation

Permalänk
Avstängd

En tragisk och obekväm arbetssituation

Jag befinner mig möjligen i en ytterst tragisk och obekväm arbetssituation. Bakgrunden är att jag har endast kunder i form av icke-typiska kontrakt, det vill säga, jag är varken anställd eller har någon form av "anställningsskydd" utan jag är bara mer eller mindre en extern konsult utan något påskrivet samarbetsavtal.

I skrivande stund så befinner sig min största inkomstkälla hemma sjukskriven med okänd sjukdom vilket jag misstänker är en av tre olika möjliga sjukdomar: vanlig förkylning, influensa eller COVID-19. Tyvärr är denna person en person som är på gränsen till antivaxxer men jag skulle säga att personen är mer i "jag väntar på mer data för att se vad som händer"-träsket.

Personen tror jag är drygt 40+ men ej överviktig men det finns hursomhelst en risk för att personen i värsta fall avlider. Så varför är detta då tragiskt och bekvämt för mig? Det handlar ju om ett människoliv.

Hur mycket vi än å ena sidan håller med om det så garanterar jag dig att min bredbandsleverantör, elleverantör och hyresvärd inte ser på samma sätt: "Gud vad hemskt att din enda inkomstkälla har försvunnit, vi skjuter upp betalningarna tills att du har hamnat på fötterna igen!".

Vad jag kan göra är att kontakta företaget och fråga "Vem skall jag hålla kontakt med härnäst nu när personen avlidit?" och här ser vi genast hur sjukt osmidigt och stört det hela blir. Samtidigt så gör den empatiska människosynen ingen nytta för min månadsvisa ekonomi. Det är inte så att jag blir vräkt samma månad om kunden skulle försvinna men jag skulle börja blöda i ett par månader ekonomiskt dock.

Så, hur sjutton bajskorvar i duschen kan detta minst osmidigast bemötas om jag skulle behöva kontakta en kund varav en kontaktperson där har avlidit?! Det känns ju verkligen som att vilja kontakta någon avlidens familj och fråga, "Så, på tal likkistor, har ni funderat på hur ni vill dekorera den?"

P.S. Jag är medveten om uttrycket "som man bäddar får man ligga". Jag planerade dock inte för COVID-19 när jag "bäddade min ekonomiska säng" för flera år sedan som enskild firma 100% hemifrån digitalt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag befinner mig möjligen i en ytterst tragisk och obekväm arbetssituation. Bakgrunden är att jag har endast kunder i form av icke-typiska kontrakt, det vill säga, jag är varken anställd eller har någon form av "anställningsskydd" utan jag är bara mer eller mindre en extern konsult utan något påskrivet samarbetsavtal.

I skrivande stund så befinner sig min största inkomstkälla hemma sjukskriven med okänd sjukdom vilket jag misstänker är en av tre olika möjliga sjukdomar: vanlig förkylning, influensa eller COVID-19. Tyvärr är denna person en person som är på gränsen till antivaxxer men jag skulle säga att personen är mer i "jag väntar på mer data för att se vad som händer"-träsket.

Personen tror jag är drygt 40+ men ej överviktig men det finns hursomhelst en risk för att personen i värsta fall avlider. Så varför är detta då tragiskt och bekvämt för mig? Det handlar ju om ett människoliv.

Hur mycket vi än å ena sidan håller med om det så garanterar jag dig att min bredbandsleverantör, elleverantör och hyresvärd inte ser på samma sätt: "Gud vad hemskt att din enda inkomstkälla har försvunnit, vi skjuter upp betalningarna tills att du har hamnat på fötterna igen!".

Vad jag kan göra är att kontakta företaget och fråga "Vem skall jag hålla kontakt med härnäst nu när personen avlidit?" och här ser vi genast hur sjukt osmidigt och stört det hela blir. Samtidigt så gör den empatiska människosynen ingen nytta för min månadsvisa ekonomi. Det är inte så att jag blir vräkt samma månad om kunden skulle försvinna men jag skulle börja blöda i ett par månader ekonomiskt dock.

Så, hur sjutton bajskorvar i duschen kan detta minst osmidigast bemötas om jag skulle behöva kontakta en kund varav en kontaktperson där har avlidit?! Det känns ju verkligen som att vilja kontakta någon avlidens familj och fråga, "Så, på tal likkistor, har ni funderat på hur ni vill dekorera den?"

P.S. Jag är medveten om uttrycket "som man bäddar får man ligga". Jag planerade dock inte för COVID-19 när jag "bäddade min ekonomiska säng" för flera år sedan som enskild firma 100% hemifrån digitalt.

I situationen du är så får du väl helt enkelt konstatera att det mest sannolika är att personen snart är tillbaka och då blir mycket av frågeställningen här en ickefråga, du får helt enkelt vänta lite.

I det osannolika scenariot att det går som du målar upp så får du, som du var inne på, ta den obekväma konversationen om vem du ska prata med istället. Om företaget behöver dina tjänster så är ju de också intresserade att detta löses.

Vad gäller "jag planerade dock inte för COVID-19" så kan ju dock det hela ses som en liten väckarklocka i ett större sammanhang, det finns massor av sätt att tappa en kund som inte har något med COVID-19 att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du är väl i samma situation som vilken konsult som helst, förutom att du inte har ett kontrakt på att du jobbar där? Hur betalar de ens din lön? Går det som deklarerbar inkomst då ens, om det inte finns ett avtal?

Om personen som betalar dig skulle avlida är det väl att likställa med att bli av med jobbet; du får söka annat kontrakt. Ett mail till arbetsgivaren där du helt sakligt berättar att du vill fortsätta jobba med/för dem, och helt enkelt fråga vem du ska vända dig till.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att avvakta lite, risken att han avlider är nog inte så hög..
Sen om det värsta skulle hända får du helt enkelt kontakta rätt person och säga som det är, du hade ett avtal/arbete med den personen och du skulle gärna vilja fortsätta med det samarbetet, om det går. Annars får du helt enkelt leta nytt.

Ett tips är att inte binda upp hela ditt arbetsliv/ekonomi till en specifik person/kontrakt/samarbete. Blir lätt väldigt skört.

Visa signatur

The what what in the what now?