Microsoft åtar sig göra Surface och Xbox enklare att reparera

Permalänk
Melding Plague

Microsoft åtar sig göra Surface och Xbox enklare att reparera

Microsoft går med på att utvärdera och främja enklare reparation av enheter efter påtryckningar från aktieägare och investerare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Börjar de stora företagen att uppmärksamma detta så har ju verkligen bollen satts i rullning.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Igår Valve, nu MS, Framework såklart!

Börjar äntligen röra sig åt rätt håll?!

Förvånad, men hoppas innerligt!

Permalänk
Inaktiv

Apple ger sig dock aldrig

Permalänk
Hedersmedlem

Ja min surface pro 3 är helt hopplöst ihoplimmad. Med en fläkt och fläns som såklart inte går att rensa.

Jag har lärt mig läxan och har redan gjort valet att inte skaffa fler datorer där jag inte kan underhålla dem själv kylningsmässigt.
Sure - en fläktfri surface pro hade fungerat. Men inget med fläkt som inte går att öppna kommer införskaffas igen iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja min surface pro 3 är helt hopplöst ihoplimmad. Med en fläkt och fläns som såklart inte går att rensa.

Jag har lärt mig läxan och har redan gjort valet att inte skaffa fler datorer där jag inte kan underhålla dem själv kylningsmässigt.
Sure - en fläktfri surface pro hade fungerat. Men inget med fläkt som inte går att öppna kommer införskaffas igen iaf.

Fläktlöst är ju inte heller en lösning, eftersom man istället får problemet med att batteriet vill expandera pga att det blir mer eller mindre kokat i chassit. Finns flera exempel på Surfaces med spicy pillows
Hade ju kanske varit en smidigare lösning med att sätta fast glaset med magneter, eller dylikt så att det blir enkelt att komma åt "the guts".

Bara kolla på SurfaceBook också, där man måste skära sönder datorn (då den är tillverkad i något tygmaterial) för att komma åt "the guts"... Går inte att öppna upp på ett säkert sätt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja min surface pro 3 är helt hopplöst ihoplimmad. Med en fläkt och fläns som såklart inte går att rensa.

Jag har lärt mig läxan och har redan gjort valet att inte skaffa fler datorer där jag inte kan underhålla dem själv kylningsmässigt.
Sure - en fläktfri surface pro hade fungerat. Men inget med fläkt som inte går att öppna kommer införskaffas igen iaf.

+1. Sambons gamla Surface Pro 3 behöver ett nytt batteri då det nuvarande inte håller laddning längre än 10 minuter, men detta är omöjligt att fixa utan att riskera att skärmen går sönder. Se iFixits teardown video där skärmen spricker precis i början av klippet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Apple nästa?

Louis Rossmann borde adlas och helgonförklaras för att han kämpat i motvind i flera år men nu äntligen börjar hans och andras slitsamma otacksamma hårda arbete ge resultat. Det är fantastiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul att höra, har en Surface Pro 3 var fläktar låter fn vid minsta belastning över minimum (två tabbar i webbläsaren? dags att slå på skördetröskans favorit disco!).

Det är märkligt hur tillverkarna skjuter sig själva i foten, om de bara hållit tillbaka lite, ha enheter dels som idag men någon/några modeller med batterilucka och skruv istället för lim hade de kommit undan tror jag, svaret hade bara varit "vill du ha det har vi modeller även för dig, det är ett val att de inte kunna reparera den" jfr det närmaste drakoniska det blivit som får folk att ställa sig emot och förhoppningsvis få igenom nya lager som gäller alla modeller.

T.ex. Vill du ha en IP68 ultratunn mobil som är limmad och som definitivt kommer gå sönder om den ska öppnas är det ok, så länge jag kan välja den 3x tjocka som man måste pilla ut damm ut ur 3,5 jacket och ladd kontakten på, men de lovar inte mer än att den klarar luftfuktigheten av utandningsluften vid mikrofonen, dock byter man batteri på 3 minuter och andra delar med en skruvmejsel, lite tålamod och sunt förnuft så skulle jag vara nöjd med att välja alt två och låta de som väljer alt ett stå sitt kast om deras går sönder.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Underbart att se! Hoppas detta verkligen skapar vågor i fler marknader och att Right-To-Repair inte längre bara syns som en "internet-rörelse" utan faktiskt får tydliga spår bland stora tillverkare.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd

Är väl bra att bolagen tänker till när de utvecklar produkterna. Hoppas vi även kan få biltillverkarna att tänka till i framtiden också så man inte måste plocka ner halva bilen för att byta en glödlampa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är väl bra att bolagen tänker till när de utvecklar produkterna. Hoppas vi även kan få biltillverkarna att tänka till i framtiden också så man inte måste plocka ner halva bilen för att byta en glödlampa.

Glödlampor är inte bra för miljön... 😉

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Är väl bra att bolagen tänker till när de utvecklar produkterna. Hoppas vi även kan få biltillverkarna att tänka till i framtiden också så man inte måste plocka ner halva bilen för att byta en glödlampa.

Framtiden har redan kommit, moderna bilar har ledljus.
Ett större problem är att tech företag blivit biltillverkare (Tesla) och att deras syn på att göra saker svårreparerbara och icke standardiserade har börjat sprida sig till andra, inte bara biltillverkare utan tillverkare av alla typer av fordon.
Där behövs det lagreglering och standardisering och jag tvivlar på att tillverkarna själve löser det, kolla bara på en enkel sak som deras ovilja att standardisera laddsystemen och hur svårt ett batteribyte är, där är det snudd på värre än för telefoner och kostnaderna är otroligt stora om det ens går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Glödlampor är inte bra för miljön... 😉

Sorry, ledlampor.

Skrivet av mrqaffe:

Framtiden har redan kommit, moderna bilar har ledljus.
Ett större problem är att tech företag blivit biltillverkare (Tesla) och att deras syn på att göra saker svårreparerbara och icke standardiserade har börjat sprida sig till andra, inte bara biltillverkare utan tillverkare av alla typer av fordon.
Där behövs det lagreglering och standardisering och jag tvivlar på att tillverkarna själve löser det, kolla bara på en enkel sak som deras ovilja att standardisera laddsystemen och hur svårt ett batteribyte är, där är det snudd på värre än för telefoner och kostnaderna är otroligt stora om det ens går.

Tyvärr lever inte ledljusen i en evighet som det sägs heller och ska de bytas så är det löjligt dyrt pga att halva bilen måste plockas ner.

Som du skriver så är det problem med laddkablar och batterier också. Hade företagen gått ihop från början och gjort en batterilösning som man bytte när man kom till macken så hade det varit bättre. Du backar in, trycker på en knapp och batteriet glider ut och ett nytt åker in.
Man hade sluppit en stor del av laddlogistiken vi har idag då många behöver laddstolpar överallt osv. Fördelen hade också varit att du inte behövt bry sig om batteribyte när bilen börjar bli äldre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sorry, ledlampor.

Tyvärr lever inte ledljusen i en evighet som det sägs heller och ska de bytas så är det löjligt dyrt pga att halva bilen måste plockas ner.

Som du skriver så är det problem med laddkablar och batterier också. Hade företagen gått ihop från början och gjort en batterilösning som man bytte när man kom till macken så hade det varit bättre. Du backar in, trycker på en knapp och batteriet glider ut och ett nytt åker in.
Man hade sluppit en stor del av laddlogistiken vi har idag då många behöver laddstolpar överallt osv. Fördelen hade också varit att du inte behövt bry sig om batteribyte när bilen börjar bli äldre.

Det kom ju en EU Lag på att halogen lampor ska kunna bytas vid vägrenen utan att behöva riva halvabilen.
Framförallt xenon ljus är ju en annan histori, det finns ju en potential person risk med dem.minimal men endock.

Ledljus på bilar har jag nästintill noll erfarenhet om.

Lätt utbytbara batterier på elbilar,har de ju visat konceptet på med toroidion 1MW.
https://www.toroidion.com/
Konceptet låter otroligt intressant.
Någon som har någon utbildning hur de uppnår 1MW effekt, med 48V.
För mig låter det unikt.

Edit: right to repair på telefoner och datorer är nog en dropp i sanden. Ur miljö synvinkel/mängden absolut.
Men den sidan är nog där de minsta svinen finns, det är inom industrin där de stora svinen finns.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

Någon som har någon utbildning hur de uppnår 1MW effekt, med 48V.
För mig låter det unikt.

Man använder hög ström, Ohms lag gäller än idag. Skulle man lyckas göra supraledare som funkade i rumstemp så sitter vi med kommersiella kretsar som kommer att ha nära 0 V över sig där man har närmast oändligt höga strömmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder hög ström, Ohms lag gäller än idag. Skulle man lyckas göra supraledare som funkade i rumstemp så sitter vi med kommersiella kretsar som kommer att ha nära 0 V över sig där man har närmast oändligt höga strömmar.

ampere x volt (48) = watt (1 miljon), får jag till 20833,333333333333333 ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

ampere x volt (48) = watt (1 miljon), får jag till 20833,333333333333333 ampere.

” Toroidion powertrain typically operates on low voltages ranging from 40 to 90 volts and low amperes (below 210 A), yet produces the desired amount of power for anything from smaller vehicles to megawatt scale vehicle applications.”

För egen del tycker jag det här låter oerhört intressant.
De har prototyper som rullar på vägar

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

” Toroidion powertrain typically operates on low voltages ranging from 40 to 90 volts and low amperes (below 210 A), yet produces the desired amount of power for anything from smaller vehicles to megawatt scale vehicle applications.”

För egen del tycker jag det här låter oerhört intressant.
De har prototyper som rullar på vägar

90Vx210A = 18.9KW = 0.0189MW

Knappast vad jag skulle kalla ’MW scale’

Den paragrafen du citerar är helt enkelt omöjlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sorry, ledlampor.

Tyvärr lever inte ledljusen i en evighet som det sägs heller och ska de bytas så är det löjligt dyrt pga att halva bilen måste plockas ner.

Som du skriver så är det problem med laddkablar och batterier också. Hade företagen gått ihop från början och gjort en batterilösning som man bytte när man kom till macken så hade det varit bättre. Du backar in, trycker på en knapp och batteriet glider ut och ett nytt åker in.
Man hade sluppit en stor del av laddlogistiken vi har idag då många behöver laddstolpar överallt osv. Fördelen hade också varit att du inte behövt bry sig om batteribyte när bilen börjar bli äldre.

Fanns ett sånt bolag där du bytte batteri istället för att ladda, ”Better place”. De investerade 800 miljoner euro med flera stationer i Israel och Danmark, och finns inte längre. En anledning till varför de de inte finns längre är för att användarna inte visste skicket batteriet de fick tillbaka.
Detta var ett tag sedan och vem vet, det kanske funkar bättre idag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wiinis:

Fanns ett sånt bolag där du bytte batteri istället för att ladda, ”Better place”. De investerade 800 miljoner euro med flera stationer i Israel och Danmark, och finns inte längre. En anledning till varför de de inte finns längre är för att användarna inte visste skicket batteriet de fick tillbaka.
Detta var ett tag sedan och vem vet, det kanske funkar bättre idag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)

Har även provats med flytande batterier vilket också kräver speciell hårdvara men vätskan blir ju tämligen standardiserad när den regenereras så man vet ju vad man får.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Fanns ett sånt bolag där du bytte batteri istället för att ladda, ”Better place”. De investerade 800 miljoner euro med flera stationer i Israel och Danmark, och finns inte längre. En anledning till varför de de inte finns längre är för att användarna inte visste skicket batteriet de fick tillbaka.
Detta var ett tag sedan och vem vet, det kanske funkar bättre idag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)

Jag tror i så fall att det skulle gälla alla bilar och få biltillverkarna att helt enkelt lösa bytessystemet på samma sätt i alla bilarna.
Detta är givetvis en utopi och nu kommer ingen att gå med på det systemet då det redan finns för många färdigutvecklade bilar.
Problemet med sämre batterier skulle säkert bli problem ju längre tiden gick och de användes om och om igen.

Men som sagt, att få biltillverkarna till något sånt system nu är omöjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Någon som tänkte på att det var aktieägare och investerare som hade höjt rösten. — Inte konsumenter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Någon som tänkte på att det var aktieägare och investerare som hade höjt rösten. — Inte konsumenter.

Ja, de ser det väl so men konkurrensfördel och vill nog även undvika lagstiftning men vi får hoppas på lagar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Fläktlöst är ju inte heller en lösning, eftersom man istället får problemet med att batteriet vill expandera pga att det blir mer eller mindre kokat i chassit. Finns flera exempel på Surfaces med spicy pillows
Hade ju kanske varit en smidigare lösning med att sätta fast glaset med magneter, eller dylikt så att det blir enkelt att komma åt "the guts".

Bara kolla på SurfaceBook också, där man måste skära sönder datorn (då den är tillverkad i något tygmaterial) för att komma åt "the guts"... Går inte att öppna upp på ett säkert sätt.

var tvungen att kolla upp Spicy pillows. inte hört talas om det innan, så lustiga bilder men så oroväckande

Permalänk

Kanonbra! SLUTA SNEGLA PÅ APPLE hela tiden! Gå er egen väg och visa att det går att göra slimmade grejor utan att det är ett halvt helvete att byte delar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

var tvungen att kolla upp Spicy pillows. inte hört talas om det innan, så lustiga bilder men så oroväckande

Hehe, reddit är duktiga på att hitta på roliga namn för saker. r/spicypillows är fullt med LiPo-batterier som har puffat upp av olika orsaker. Inget unikt med Surface... Hoppas att de börjar köra en annan batteriteknologi snart pga detta

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Apple ger sig dock aldrig

Ja precis. De är totala hycklare vad gäller detta. De snackar vid varje produktsläpp i deras keynotes att deras nya produkt är gjord av visst % återvunnet material för att vara miljövänligt. Men samtidigt vill de fan inte att deras datorer och annat ska kunna repareras för att ha ett längre liv vilket är tusen gånger viktigare för miljön än deras jävla viss % återvunna material.

Permalänk
Medlem

Gäller verkligen inte för nya Surface Studio, ser ut som en ren mardröm att komma in i.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Antar att de inte börjat än? haha