Right to repair - kan rädda liv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det behöver som ni säger inte bara betyda att vem som helst får laga sakerna. Det kan vara så att man ställer krav på tillverkaren att erbjuda service-avtal, reservdelar och service en viss tid. Så att slit och släng minskar. Eller att informationen måste finnas tydligt tillgänglig på förpackningar och produktblad, så att tillverkaren har en plan redan från början som gör det lättare för företag och konsumenter att välja.

Att produkterna blir dyrare tror jag inte på. Ritningar och kopplingsscheman finns redan. Bara att ställa krav på att de ska finnas tillgängliga. Som det är nu får tredjeparts reparatörer som inte har tillgång till den dokumentationen lägga mycket tid på att bakåtkompilera produkten och testa sig fram. Vilket gör att det inte blir värt att laga billigare saker.

Skulle tillverkarna av medicinsk utrustning vara tvungna att släppa dokumentation på utrustningen när de sätter produkten end of service så skulle det underlätta för de länder i tredje världen (eller vad man nu kallar dem) som tar över vår utrustning. Som kan laga de säkrare och korrekt.

Och inte bara det men även att de ska erbjuda att utbilda / certifiera folk på prylarna, speciellt typ MT-utrustning och annat kritiskt.
En MT-ingenjör på ett sjukhus som inte får göra nästan nånting på en pryl för de inte får tillgång till kunskap och service-manualer är ju skrämmande.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850