Knappt 48 timmar kvar innan moddbara GTA-trilogin försvinner

Permalänk
Melding Plague

Knappt 48 timmar kvar innan moddbara GTA-trilogin försvinner

Inför ny lansering av den klassiska trilogin tas de gamla versionerna med stöd för moddar bort från digitala butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är dom rädda för att ingen kommer köpa deras remaster när det kan finnas mods som gör det bättre än dem? xD

Permalänk
Medlem

Deja Vu från Wc3: reforged?

Permalänk
Medlem

Korkat drag. Är ju moddare med genuint intresse och kärlek som ofta håller igång äldre spel.
Kolla bara vampire bloodlines som lever och frodas där moddare gjort stora helt nya delar i spelet.

Jag kommer inte köpa denna trilogi iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hupp, så även Rockstar kan dra åt helvete i så fall då om de nu ska leka konsumentfientliga skithögar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Avstängd

"Ah sheet, here we go agän!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Korkat drag. Är ju moddare med genuint intresse och kärlek som ofta håller igång äldre spel.
Kolla bara vampire bloodlines som lever och frodas där moddare gjort stora helt nya delar i spelet.

Jag kommer inte köpa denna trilogi iallafall.

Tyvärr är ju inte hur länge spelarbasen håller i sig ett mått på hur många kopior som säljs. Och tyvärr är det allt för ofta enbart fokus på det senare.

I övrigt håller jag med.. Så jäkla tråkigt att företag beter sig på detta viset. Jag ska få göra vad jag vill med även mjukvara jag köper! (för privat bruk ofc)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt när utvecklare motarberat mod-communityn. men det blir ju så när cheferna för utgivarna inte är gamers i grunden.

Sedan är ju väldigt skeptisk till att moddning av spel skulle bryta mot DMCA. Men det finns väl ingen i communityn som vill ta den fighten och få ett prejuridikat.

Permalänk
Medlem

Vem vill köpa en kopia av ett ancient spel man troligen fått ögonen för när man sett dem spela med mods och märker vad man missar för rockstar själva inte gjort spelet modernare för att täcka upp vad som hänt de senaste 20 åren på spelfronten?
Man märker hur dåliga spelen var förr. Första bioshock var fruktansvärt att spela när jag spelade 2019, mekaniskt då. Bra spel i sig som jag gillade, men gammalt och klumpigt i hur man integrerade med spelet hade inte ändrats sen det kom och man har annan förväntan idag.
Tyckte san andreas var klumpigt när jag försökte spela det 2016. Skulle inte spela om det om jag inte moddar till så det känns bättre kontrollmässigt och buggmässigt. Tvekar att rockstar ändrat det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Rockstar är typisk konsument fientligt företag som gömmer sig bakom sina advokater. När ska företag lära sig att en mod-fientlig inställning borde höra till stenåldern. Säkert väldigt höger-inriktad republikansk styrelse bakom Rockstar, de är de enda som skulle göra såna här bakåtsträvande beslut. Usch, för mig blir alltid såna här företag väldigt fort avskyvärda. Tänk att kasta i skräpkorgen åratal av gratis energi nån lagt åt sig dessa mods när de borde berömma deras insatts och vinna community spirit vilket skulle ge dem väldigt dyrbar PR på köpet och flera kunder skulle bli attraherad att stöda företaget i framtiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av infigo:

Vem vill köpa en kopia av ett ancient spel man troligen fått ögonen för när man sett dem spela med mods och märker vad man missar för rockstar själva inte gjort spelet modernare för att täcka upp vad som hänt de senaste 20 åren på spelfronten?
Man märker hur dåliga spelen var förr. Första bioshock var fruktansvärt att spela när jag spelade 2019, mekaniskt då. Bra spel i sig som jag gillade, men gammalt och klumpigt i hur man integrerade med spelet hade inte ändrats sen det kom och man har annan förväntan idag.
Tyckte san andreas var klumpigt när jag försökte spela det 2016. Skulle inte spela om det om jag inte moddar till så det känns bättre kontrollmässigt och buggmässigt. Tvekar att rockstar ändrat det.

Ok.. då borde du testa första Warcraft spelet om du tycker dem var klumpiga där gick inte göra som på command and conquer och age of empires1. På Warcraft fick nämligen markera enheten (som på dem andra spelen ja) och trycka på move knappen hela tiden innan man tryckte någonstans på kartan.. Det kallar jag klumpigt. Men sen kan man ju inte jämföra med spel från 201x talet mot en från 95🤣🤣. Men på både aoe1 och command and conquer kunde man trycka vart som på kartan efter man har markerat en/flera enhet/enheter.

Permalänk
Medlem

Jag är också arg. Jag tar gärna tillbaka musiken till GTA 4 när vi ändå håller på.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Riktigt tråkigt när utvecklare motarberat mod-communityn. men det blir ju så när cheferna för utgivarna inte är gamers i grunden.

Sedan är ju väldigt skeptisk till att moddning av spel skulle bryta mot DMCA. Men det finns väl ingen i communityn som vill ta den fighten och få ett prejuridikat.

I USA har olika avtal stor makt, medan de inte har det i EU. USA är ju väldigt fientligt mot konsumenter. Exakt vad de kan ta ner beror kanske på var modden är hostad?

Permalänk

Är inte oroad, dem gamla titlarna med modd-stöd går att få tag på genom andra vägar. Moddar som MTA (Multi-Theft-Auto) kommer att finnas kvar och vara spelbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Rockstar är typisk konsument fientligt företag som gömmer sig bakom sina advokater. När ska företag lära sig att en mod-fientlig inställning borde höra till stenåldern. Säkert väldigt höger-inriktad republikansk styrelse bakom Rockstar, de är de enda som skulle göra såna här bakåtsträvande beslut. Usch, för mig blir alltid såna här företag väldigt fort avskyvärda. Tänk att kasta i skräpkorgen åratal av gratis energi nån lagt åt sig dessa mods när de borde berömma deras insatts och vinna community spirit vilket skulle ge dem väldigt dyrbar PR på köpet och flera kunder skulle bli attraherad att stöda företaget i framtiden.

Girighet finns i alla politiska läger, så inte nödvändigtvis republikaner. Däremot verkar ju systemet vara uppbyggt på att maximera kortsiktig vinst för aktieägarnas utdelnings skull, vilket innebär att allt som inte går att tjäna pengar på (andras gratis förbättringar till exempel) bör motarbetas.

Permalänk

I nuläget vet man väl inget om hur modscenen kommer vara till remastern? Skulle förvånas mycket om det inte skulle finnas. Ganska trist clickbaitig artikel.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen en tråkig utveckling sett till hur Rockstar började, men det var ju en evighet sedan nu

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Är dom rädda för att ingen kommer köpa deras remaster när det kan finnas mods som gör det bättre än dem? xD

Handlar mer om att pumpa försäljningen på de innan de säljer ”remastern” som smör den också.

Permalänk
Medlem

Att nuvarande moddar slutar fungerar får man räkna med och är inte alls konstigt. Är det gjort i Unreal Engine som det sägs så kommer det definitivt vara modvänligt.

Förövrigt riktigt tråkigt om de tar bort originalen helt, borde finns som en classic utgåva.
Lär ju inte hända, men hoppas och åter hoppas på en release av GTA serien på GoG. Inte ett enda spel finns där. GTA 1 och 2 är förövrigt gratis. Det är bara London jag saknar i serien.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Haha! Ge dem några år till så ser det kanske ut såhär:

Känns som att det bara blir mer och mer av denna sorts upplägg nu för tiden.
Verkligen en tråkig utveckling, men jag förväntar mig sällan mer av de AAA-bolag som släpper spel idag.
De må ha råd att locka de bästa inom branschen men är i grund och botten enbart en front för att göra sina aktieägare glada, hellre än att ägna någon extra tanke åt målgruppen. -Eller att vara måna om sina utvecklare heller vad det verkar på nyhetsrapporteringen de senaste åren.

Kan man sälja bra bara för att det står Activision Blizzard på produkten? Ja tydligen, det har ju funkar hittills... Rockstar? Ja det skulle jag inte gissa annat än att det går ypperligt det med!
Köper folk inte spelet är det ju bara att lägga rättigheterna på is, ingen annan får ju utveckla något som inkräktar på deras IP ändå, inte ens mods numera.

Det tråkigaste är väl att förr kunde det vara just mods som drog folk till att köpa ett spel, även om det inte var själva grundspelet som var höjdpunkten.
Numera förbjuds mods i större utsträckning för att möjliggöra nysläpp av gamla spel och slippa konkurrera med fanbasen.
De vill ju ha ensamrätt på att kunna förse sina spel med extra content i form av DLC's och saker de kan tjäna mer pengar på.
Då får kompatibiliteten och mod-möjligheterna stryka på foten då de snarare ses som något slags hot.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vem vill köpa en kopia av ett ancient spel man troligen fått ögonen för när man sett dem spela med mods och märker vad man missar för rockstar själva inte gjort spelet modernare för att täcka upp vad som hänt de senaste 20 åren på spelfronten?
Man märker hur dåliga spelen var förr. Första bioshock var fruktansvärt att spela när jag spelade 2019, mekaniskt då. Bra spel i sig som jag gillade, men gammalt och klumpigt i hur man integrerade med spelet hade inte ändrats sen det kom och man har annan förväntan idag.
Tyckte san andreas var klumpigt när jag försökte spela det 2016. Skulle inte spela om det om jag inte moddar till så det känns bättre kontrollmässigt och buggmässigt. Tvekar att rockstar ändrat det.

Jag skulle köpa det för att slippa mecka med moddar och shit. It should just work - jag vill inte behöva bry mig om något och jag är beredd att betala för det.
OnT: vill man ha kvar de äldre versionerna och rockstar slutar sälja dem så är det ju helt ok att införskaffa dem på andra sätt. Går något att köpa så bör man ju göra det men vill inte företaget sälja något så förlorar de ju heller inga pengar på de som "inte köper" spelet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Alltså man blir ju inte av med sina gamla spel.
Dom tas bort från försäljning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

aha, det missade jag. Trodde det bara skulle patchas för alla.

Nej Remaster trilogin är "nya" spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej Remaster trilogin är "nya" spel.

menar orginal versionerna att dom tvingar på en uppdatering för att ta bort mod möjligheterna. men så är kanske inte fallet på ett så gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det gjort i Unreal Engine som det sägs så kommer det definitivt vara modvänligt.

Det finns absolut ingenting med Unreal Engine som automatiskt innebär att det kommer vara modvänligt. Ledsen att göra dig besviken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det finns absolut ingenting med Unreal Engine som automatiskt innebär att det kommer vara modvänligt. Ledsen att göra dig besviken!

Nej det är steam versionerna som går att modda och kommer fortfarande går.
Fast moddar "förbjöds" tidigare men meningen är att byta ut dom gamla spelet till Remaster versionerna.

Men, vem spelar dom gamla spelen? moddar ja visst men är det ens aktuellt i dag? jag tror väldigt liten promille kommer beröras.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Här spelas SA-MP dagligen

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

läste nånstans detta kommer kosta 70$ eller nåt.. tack men nejtack lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag skulle köpa det för att slippa mecka med moddar och shit. It should just work - jag vill inte behöva bry mig om något och jag är beredd att betala för det.
OnT: vill man ha kvar de äldre versionerna och rockstar slutar sälja dem så är det ju helt ok att införskaffa dem på andra sätt. Går något att köpa så bör man ju göra det men vill inte företaget sälja något så förlorar de ju heller inga pengar på de som "inte köper" spelet

Problemet jag menade på är att remasters sällan har gjort något riktigt nytt som fixar det grundläggande problemet. Bioshock remaster som kom precis när jag spelade bioshock förändrade inte klunkigheten nämnvärt....visst mycket var bättre men ingen energi hade lagts på att ändra, bara förbättra.
Som att polera kråka, blir ingen svan hur länge man än håller på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tyvärr är ju inte hur länge spelarbasen håller i sig ett mått på hur många kopior som säljs. Och tyvärr är det allt för ofta enbart fokus på det senare.

I övrigt håller jag med.. Så jäkla tråkigt att företag beter sig på detta viset. Jag ska få göra vad jag vill med även mjukvara jag köper! (för privat bruk ofc)

Sedan att de går ut och attackerar dom som gör egna moddar istället för att inspireras eller kanske anställa sagda personer istället är rätt tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.