Problem att koppla extern bildskärm till laptop

Permalänk
Medlem

Problem att koppla extern bildskärm till laptop

Jag har köpt en ny laptop som jag gärna skulle vilja koppla ihop med bildskärmen som jag vanligtvis använder till min stationära dator. Bildskärmen har endast en DisplayPort ingång och laptoppen har både HDMI och USB-C.

Först testade jag att koppla ihop dem med en DisplayPort till HDMI kabel, men det fungerade inte (och ska inte fungera om jag förstått rätt efter att ha läst lite på nätet?). Nu har jag köpt en DisplayPort till USB-C kabel, men det verkar inte heller fungera. Jag använder alltså inga adaptrar, utan endast en kabel mellan bildskärm och laptop. Jag börjar undra om jag bankar huvudet mot en vägg i onödan om dessa enheter inte alls går att koppla ihop?

Bildskärm: Acer Predator (modell: XB270H)

Laptop: Lenovo Legion 5 (modell: 15ARH05H)

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stubb:

Jag har köpt en ny laptop som jag gärna skulle vilja koppla ihop med bildskärmen som jag vanligtvis använder till min stationära dator. Bildskärmen har endast en DisplayPort ingång och laptoppen har både HDMI och USB-C.

Först testade jag att koppla ihop dem med en DisplayPort till HDMI kabel, men det fungerade inte (och ska inte fungera om jag förstått rätt efter att ha läst lite på nätet?). Nu har jag köpt en DisplayPort till USB-C kabel, men det verkar inte heller fungera. Jag använder alltså inga adaptrar, utan endast en kabel mellan bildskärm och laptop. Jag börjar undra om jag bankar huvudet mot en vägg i onödan om dessa enheter inte alls går att koppla ihop?

Bildskärm: Acer Predator (modell: XB270H)

Laptop: Lenovo Legion 5 (modell: 15ARH05H)

Tack på förhand!

Datorn ska stödja dp via usb c (alt mode)
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

En DP till hdmikabel funkar om du har en DP++ port på datorn, en DP++ kan ge hdmi signal men "vanlig" DP är inte elektriskt kompatibelt med hdmi så man måste alltså ha DP++. Det finns inte heller DP++ ingångar utan det är bara utgångar som kan ha den tekniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har också förstått det som att datorn skall stödja DisplayPort via USB-C (Alt Mode). Är Alt Mode något som man själv behöver aktivera någonstans på datorn? Jag har varit inne i BIOS några gånger och kikat, men har inte hittat något som låter rätt. Är det så att även skärmen måste stödja Alt Mode på något sätt? Den är ju några år gammal.

Laptoppen har tyvärr inte någon DP++ port. Den har endast 1 st HDMI och 1 st USB-C som skulle kunna fungera som portar för en extern bildskärm. Men vad jag förstår så är USB-C porten min enda chans att kunna ansluta en sådan skärm som jag tidigare angett, då skärmen endast har en DisplayPort ingång? Det skulle vara otroligt tacksamt om någon har lösningen på mitt problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stubb:

Ja, jag har också förstått det som att datorn skall stödja DisplayPort via USB-C (Alt Mode). Är Alt Mode något som man själv behöver aktivera någonstans på datorn? Jag har varit inne i BIOS några gånger och kikat, men har inte hittat något som låter rätt. Är det så att även skärmen måste stödja Alt Mode på något sätt? Den är ju några år gammal.

Laptoppen har tyvärr inte någon DP++ port. Den har endast 1 st HDMI och 1 st USB-C som skulle kunna fungera som portar för en extern bildskärm. Men vad jag förstår så är USB-C porten min enda chans att kunna ansluta en sådan skärm som jag tidigare angett, då skärmen endast har en DisplayPort ingång? Det skulle vara otroligt tacksamt om någon har lösningen på mitt problem.

Alt mode innebär att usbkontakten används för DP signaler så eftersom signalerna är normal DP ska det inte påverka skärmen.
Det kan kanske behöva göras någon typ av val i datorn så den aktiverar rätt utgång men det kan skilja mellan olika datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Googlar jag modellen kommer man fram till Lenovos helt galet omöjliga sida över dockor och vad som fungerar eller inte: https://pcsupport.lenovo.com/us/en/solutions/pd029622

Lycka till att få ordning på informationen där...

På denna sida https://psref.lenovo.com/product/legion/lenovo_legion_5_15arh... specas USB-C som detta:

USB-C 3.2 Gen 1 (data transfer / DP 1.2 only)

Vilket innebär om jag kan googla rätt (USB-beteckningar är ju galet irriterande) att du som mest får ut 5 Gbps via USB-C vilket räcker typiskt för 1080p/60 som mest.

Hade det varit USB-C 3.2 Gen 2 hade den klarat 10 Gbps vilket hade räckt till 2560x1440/60+ eller 1080p/144.

Har du testat med HDMI? Eftersom det inte är en Intel iGPU som är strypt till 9 Gbps utan en AMD-baserad lösning med vad jag gissar är en Nvidia-GPU borde du med HDMI-anslutningen nå 18 Gbps och därmed klarar skärmens 2560x1440/144. Acer XB270H är en skärm från 2015 som är ett gränsfall för när HDMI-kretsuppsättningarna i skärmarna började uppdateras för 18 Gbps, men har sett flera av Acers modeller från den generationen (Acers beteckningar på just de modellerna är ju legendariskt förvirrande) klarar 18 Gbps över HDMI utan problem.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laxpudding:

Googlar jag modellen kommer man fram till Lenovos helt galet omöjliga sida över dockor och vad som fungerar eller inte: https://pcsupport.lenovo.com/us/en/solutions/pd029622

Lycka till att få ordning på informationen där...

På denna sida https://psref.lenovo.com/product/legion/lenovo_legion_5_15arh... specas USB-C som detta:

USB-C 3.2 Gen 1 (data transfer / DP 1.2 only)

Vilket innebär om jag kan googla rätt (USB-beteckningar är ju galet irriterande) att du som mest får ut 5 Gbps via USB-C vilket räcker typiskt för 1080p/60 som mest.

Hade det varit USB-C 3.2 Gen 2 hade den klarat 10 Gbps vilket hade räckt till 2560x1440/60+ eller 1080p/144.

Har du testat med HDMI? Eftersom det inte är en Intel iGPU som är strypt till 9 Gbps utan en AMD-baserad lösning med vad jag gissar är en Nvidia-GPU borde du med HDMI-anslutningen nå 18 Gbps och därmed klarar skärmens 2560x1440/144. Acer XB270H är en skärm från 2015 som är ett gränsfall för när HDMI-kretsuppsättningarna i skärmarna började uppdateras för 18 Gbps, men har sett flera av Acers modeller från den generationen (Acers beteckningar på just de modellerna är ju legendariskt förvirrande) klarar 18 Gbps över HDMI utan problem.

Edit: såg nu att det endast är en DP in på den skärmen. Då är det kanske rökt att få det att fungera. USB-C har ju på många sätt gett oss sämre förutsättningar. Dels på grund av förvirringen att det aldrig är tydligt vad USB-C-anslutningen är kapabel till. Dels för att den gamla Mini-DP faktiskt var en fullgod DP-anslutning kapabel till 20 Gbps på de flesta modeller. Men den använder man inte längre.

Rekommenderad lösning: Ta laptopen till en butik och testa en modern skärm som kör 2560x1440/144 via HDMI.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara bra att veta att det finns olika versioner på DP som verkar prata dåligt med varandra. Kopplade en gammal laptop till en ny Dell som visade sig vara inställd på DP 1.4 medan lappisen bara klarade DP 1.2. ingen bild alls på skärmen, den klagade på ingen DP-signal. Efter att ställt om skärmen till DP 1.2 fungerade det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

USB-C 3.2 Gen 1 (data transfer / DP 1.2 only)

Vilket innebär om jag kan googla rätt (USB-beteckningar är ju galet irriterande) att du som mest får ut 5 Gbps via USB-C vilket räcker typiskt för 1080p/60 som mest.

Om/när kontakten körs i DP Alt Mode borde väl inte bandbredden vara begränsad av vilken USB-version som stöds? Vi har ett par MacBook "Plain" här på kontoret och de har endast en ganska långsamt USB-C-port (dvs enda modellen med USB-C som inte också har Thunderbolt 3) och de har fortfarande kunnat köras i DP Alt Mode mot en 4K skärm. Vet iofs inte om man då fick urusel uppdateringsfrekvens, det har jag nog aldrig kollat…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon214822:

Kan vara bra att veta att det finns olika versioner på DP som verkar prata dåligt med varandra. Kopplade en gammal laptop till en ny Dell som visade sig vara inställd på DP 1.4 medan lappisen bara klarade DP 1.2. ingen bild alls på skärmen, den klagade på ingen DP-signal. Efter att ställt om skärmen till DP 1.2 fungerade det snyggt.

Det är inte versioner som pratar med varandra. Precis som med HDMI syftar versionen på specifikationen, inte på produkten i fråga där den faktiska kapaciteten kan vara något annat. Men eftersom DP är en mindre omfattande och mindre komplex standard än HDMI så är det ofta synonymt att prata om versioner och den faktiska funktionen hos produkten. Ofta. Men inte alltid.

Vad du väljer i skärmen är inte en "version" utan att att när du växlar mellan "1.4" och "1.2." så kommer skärmen i 1.2-läget identifiera sig via EDID mot källan med en lägre möjlig bandbredd och enklare uppsättning metadata. Vilket gör att äldre produkter med lite enklare kretsar, likt en gammal laptop, då kan synka upp sin signal. Står skärmen i 1.4-läget kommer skärmen ange en högre möjlig bandbredd som annan modernare metadata som den äldre produkten inte alls är konstruerad för att hantera och då med risken att den inte vill skicka något alls.

Samma typ av inställning används för HDMI också samt är normen på TV-apparater. Ett krav för att en modern 4K-TV ska kunna visa bild från en gammal digitalbox och liknande. Boxen kan bli helt förvirrad av den för den helt okända metadatan om 4K-signal, HDR och HDCP 2.2 och allt annat som kommer via en TV som är byggt 10 år senare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

Om/när kontakten körs i DP Alt Mode borde väl inte bandbredden vara begränsad av vilken USB-version som stöds? Vi har ett par MacBook "Plain" här på kontoret och de har endast en ganska långsamt USB-C-port (dvs enda modellen med USB-C som inte också har Thunderbolt 3) och de har fortfarande kunnat köras i DP Alt Mode mot en 4K skärm. Vet iofs inte om man då fick urusel uppdateringsfrekvens, det har jag nog aldrig kollat…

Ja, tanken är att DP alt-mode – på pappret enligt wiki etc – ska kunna "köra över" USB-C och skicka en DP-signal över dess PCB som den vill. Vilket dock lämnar kvaliteten på signalen till kvaliteten på PCB:n som en signalledare för något den inte från början kanske är konstruerad för. Därav att det kan bli väldigt känsligt med kablar och kontakter vad som fungerar med DP alt mode över USB-C.

Det kan också vara så att Lenovo öppnar för den kopplingen främst via sina egna dockor men att då beroende på docka och dator får ut 10 eller 20 Gbps som mest.

Mycket möjligt att du bara fick ut 4K/30 på den Macen. Apple ska i alla fall ha lite mer detaljerad info om varje modell under äpplet/systemrapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske behöva göras någon typ av val i datorn så den aktiverar rätt utgång men det kan skilja mellan olika datorer.

Ok, får kika runt mer för att se om jag kan hitta nån inställning nånstans.

Skrivet av Laxpudding:

Rekommenderad lösning: Ta laptopen till en butik och testa en modern skärm som kör 2560x1440/144 via HDMI.

Jag har en annan (sämre skärm) här hemma som jag testat att koppla till laptoppen via HDMI och det fungerar felfritt. Den skärmen stödjer dock endast 1920x1080@60Hz, så helst skulle jag vilja få min andra skärm (Acer) att fungera såklart eftersom den stödjer 1920x1080@144Hz. Men jag börjar tveka på om det här problemet ens går att fixa med just den laptoppen och skärmen som jag äger?

Skrivet av anon214822:

Kan vara bra att veta att det finns olika versioner på DP som verkar prata dåligt med varandra. Kopplade en gammal laptop till en ny Dell som visade sig vara inställd på DP 1.4 medan lappisen bara klarade DP 1.2. ingen bild alls på skärmen, den klagade på ingen DP-signal. Efter att ställt om skärmen till DP 1.2 fungerade det snyggt.

Hur kan man ställa om skärmen från DP 1.4 till 1.2?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stubb:

Hur kan man ställa om skärmen från DP 1.4 till 1.2?

Kolla manualen. Varierar friskt från skärm till skärm. För mig låg det gömt långt in i meny-systemet, man skulle hålla en viss knapp nedtryckt i x sekunder för att ens kunna se alternativet. Beskrivet längst bak i manualen som en fotnot till ett appendix. Höll på med felsökning en halv dag innan jag hittade det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stubb:

Ok, får kika runt mer för att se om jag kan hitta nån inställning nånstans.

Jag har en annan (sämre skärm) här hemma som jag testat att koppla till laptoppen via HDMI och det fungerar felfritt. Den skärmen stödjer dock endast 1920x1080@60Hz, så helst skulle jag vilja få min andra skärm (Acer) att fungera såklart eftersom den stödjer 1920x1080@144Hz. Men jag börjar tveka på om det här problemet ens går att fixa med just den laptoppen och skärmen som jag äger?

Hur kan man ställa om skärmen från DP 1.4 till 1.2?

Har du provat att tvinga ut 60 Hz i stället för att låta det stå på auto ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kolla manualen. Varierar friskt från skärm till skärm.

Okej, ska ta en titt på detta.

Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att tvinga ut 60 Hz i stället för att låta det stå på auto ?

NVIDIA-kortet i laptoppen låter mig inte ändra till något annat än 144Hz på den inbyggda skärmen och laptoppen hittar inte den externa skärmen överhuvudtaget. Däremot så har jag gått in i BIOS och ändrat GPU till den integrerade istället, vilket ger mig 60Hz, men den vägrar ändå att hitta den externa skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stubb:

[...]men den vägrar ändå att hitta den externa skärmen.

Du saknas det en fungerade anslutning vilken kan tyda på att den USB-C-till-DP-kabel/adapter du använder inte fungerar med just din laptop. Om inte skärmens syns i Windows saknas grundläggande anslutning och utbyte av EDID. Ifall skärmen syns men bilden inte fungerar är det problem med signalen eller överföringen av signalen, likt att kabeln är för dålig.

Du kan behöva något i stil med den här för att lösa detta: https://www.club-3d.com/en/detail/2352/usb_3.1_type_c_cable_t...

Eller då någon av Lenovos egna dockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du saknas det en fungerade anslutning vilken kan tyda på att den USB-C-till-DP-kabel/adapter du använder inte fungerar med just din laptop. Om inte skärmens syns i Windows saknas grundläggande anslutning och utbyte av EDID. Ifall skärmen syns men bilden inte fungerar är det problem med signalen eller överföringen av signalen, likt att kabeln är för dålig.

Du kan behöva något i stil med den här för att lösa detta: https://www.club-3d.com/en/detail/2352/usb_3.1_type_c_cable_t...

Eller då någon av Lenovos egna dockor.

Jaha, så det behöver alltså vara en väldigt specifik kabel eller adapter man använder för att få det hela att fungera. Jag lägger in en bild på kabeln jag använder idag nedan. Precis som jag skrev så känner inte datorn av skärmen alls i nuläget. Skärmen finns alltså inte ens i enhetshanteraren i Windows.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stubb:

Jaha, så det behöver alltså vara en väldigt specifik kabel eller adapter man använder för att få det hela att fungera. Jag lägger in en bild på kabeln jag använder idag nedan. Precis som jag skrev så känner inte datorn av skärmen alls i nuläget. Skärmen finns alltså inte ens i enhetshanteraren i Windows.https://www.proshop.se/Images/915x900/2877241_2c7c62a752b9.jpg

Skulle gissa - tyvärr eller "tyvärr" brukar jag lösa liknande problem på distans vilket blir mycket gissande, att Deltaco-kabeln är passiv och bygger på att grafikkortet skapar rätt signal vilket fungerar i vissa fall och i vissa fall inte. Club-3D-kabeln bygger på en aktiv omvandling vilket har sina fördelar och sina nackdelar.

Det stora problemet med USB-C är att det aldrig är tydligt vad som fungerar och inte. Här skulle jag lite cynisk förutsätta att Lenovos lösning är att du köper någon av deras 20 olika olika dockor för att få det att fungera som Lenovo tänkt. Så länge Lenovos tabeller ger dig 4K/60-besked så har du bandbredden för 1440p/144.

Men i slutändan, tiden och besväret samt pengar för dockor och extra kablar, kan det vara så att en HDMI-kabel till en nyare skärm och det blir 1440p/144 som väntat. Vilket kanske är då enklast att på förhand testa genom att flytta datorn till en butik och se vad som går.

Permalänk
Medlem

Jag pratade nyss med Lenovos tekniska support och enligt dem så ska adaptern jag lägger in bild på nedan fungera enl. specifikation för min dator. Jag måste säga att jag är ganska skeptisk, men vi får se. Den är nu beställd och jag återkommer när jag har testat den.

Permalänk
Bildexpert 📺

Spännande – rätt nyfiken av att se hur alla råd (och gissningar) på distans slutar

Permalänk
Medlem

Jag kan med glädje meddela att Lenovos egna adapter (bild i mitt förra inlägg) löste problemet. Jag kan nu använda min Acer Predator (XB270H) bildskärm med min nya Lenovo Legion 5 (15ARH05H) laptop. Får ut maxupplösningen på 1920x1080, samt 144Hz och G-SYNC.

Känner mig ärligt talat chockad över att det här fungerade! Sjukt glad är jag!

Vill passa på att tacka alla som skrivit i tråden! Det här gjorde verkligen min dag!

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh, skönt – och så enkelt! Men också lite typiskt där tillverkaren nu har ett extra tillbehör att sälja.