Tile lanserar spårningsbricka med Ultra Wideband-teknik

Permalänk
Melding Plague

Tile lanserar spårningsbricka med Ultra Wideband-teknik

Tiles nya prylspårare utmanar Apple Airtag med nytt fokus på säkerhet, Ultra-Wideband och fler funktioner för att hitta borttappade föremål.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dyrare än apples air tag och mindre träffsäker.
Men med tiles kan man ringa till telefonen i alla fall.

Tappar dock inte bort mina prylar så kommer inte köpa något av dem. Men helt klart intressant produkt för de som faktiskt tappar bort saker.

https://www.theverge.com/22570161/apple-airtag-samsung-smartt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en Apple enhet eller om Apples airtag hade fungerat bra med Android också så hade jag nog skaffat en eller ett par. Typ gömma en i MCn osv. Men nu när det inte gör det. 120m är ju inte riktigt lätt om nån snor ens grejer eller tappar på stan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Går ej ladda eller byta batteri förutom på den med 120m räckvidd. Oacceptabelt tycker jag i många anseenden.
Skulle själv aldrig köpa en produkt som blir obrukbar efter 3 år, sedan är jordens resurser inte oändliga och "E-waste" blir bara mer och mer ohållbart på många sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Jag ser poängen med att använda någon sån här lösning, men det är absurt stora och tämligen begränsade. Om vi kommer ned i storleken som typ CR2032-batteri så skulle jag överväga att införskaffa en.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Att kassera denna när batteriet ger upp=deal breaker för mig.

Mina LED-reflexer gå ju att ladda med mini-usb och dessa är mindre än dessa och kostar mindre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag vet inte hur många såna här apparater jag har haft. Första var den där klassiska som man klappar händerna, till flera mobilanslutna. Min senaste Tile Pro 2020 (tror jag) tänker jag byta ut, men är missnöjd med att det ej fanns så mycket bättre. Det jag framförallt stör mig på är att telefonen ej alltid ringer när jag trycker på brickan, vilket egentligen hör ihop med mobilen och dens mjukvara.

Jag gissar att jag har haft över 10st olika mobilanslutna brickor. (Jag har flera nyckelknippor) 0st av dessa brickor har jag haft det minsta problem med att batteriluckan har lossnat eller att brickan har tagit skada av vatten. Men nu har de äntligen löst detta superstora problem för mig, genom att dock göra så att batteriet ej går att byta.

Jag tror att ekonomiavdelningen har haft stor påverkan i designen. Där de har insett att det är väldigt svårt att få fler börja använda deras brickor, men kunder som redan har haft ofta fortsätter med det.

*edit*
Något jag ej har hakat på är premiumtjänster och jag tror de har tufft att få folk betala för detta. Förr i tiden var sådan där bricka som gick till något företag populärt. Och mitt fördetta fackförbund tycke det var smart att teckna ett abonnemang åt alla medlemmar. Där vi fick ett inbetalningskort efter prövotiden och det var otydligt om fakturan skulle gå till inkasso om vi ej betalade.

Nå poängen är bolagen har svårt med att få folk betala månadsavgifter och när folk köper brickor och har den i många år, så blir det ej mycket vinst.

Permalänk
Medlem

GPS ska de va i dessa brickor innan det lär bli intressant för egen del

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Divion:

Går ej ladda eller byta batteri förutom på den med 120m räckvidd. Oacceptabelt tycker jag i många anseenden.
Skulle själv aldrig köpa en produkt som blir obrukbar efter 3 år, sedan är jordens resurser inte oändliga och "E-waste" blir bara mer och mer ohållbart på många sätt och vis.

Jag brukar tillhöra dem som tycker att företag får göra lite som de själva vill. Speciellt på mobilsidan.
Men här känner jag lite som är det verkligen lagligt att sälja en produkt med så kort livslängd?
Dock är väl brickorna väldigt små, det mesta är nog batteriet så de kommer nog undan.

Men huvudorsaken är självklart att få sålt fler produkter, sedan kan de komma med hur många argument som helst att de kan göra dem mer kompakta, vattentåliga och annat. Men huvudskälet är ändå rent ekonomisk.
Undra om de ens har frågat oss kunder att vad tycker du är en brist med din gamla Tiles. Undra hur många kunder som säger att batteriluckan lossnar och jag skulle hellre vilja att batteriet ej gick byta ut. Där de frågar har du funderat på att limmat igenom luckan själv med ett superlim och köpa ny hela tiden varje gång batteriet tar slut?

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

GPS ska de va i dessa brickor innan det lär bli intressant för egen del

Enbart GPS ger ej mycket information.
Om man har tappat nyckeln inomhus så ger vanlig GPS ej något. Om man har tappat nyckeln ute så har den ingen mobiltäckning, skulle de få använda en annan enhets internet, så kan denna enhet ge koordinaterna.

Det som behövs till är samarbete genom Crowd-GPS eller liknande. Men detta har ofta varit dyrt.

Jag själv brukar hellre ej tappa bort nycklar men jag ser dessa nyckelbrickor som säkerhetsbälte i bilen. Förhoppningsvis behöver man aldrig använda det. Men skulle olyckan vara framme så kan de lindra skadan rejält.

Jag ser då vissa argument lite som att jag brukar inte krocka och därför behöver jag ej... Samma sak med nyckelbrickorna, då det inte är lite problem jag får om en nyckelknippa skulle komma bort. -Jag tar mig inte ens in i bostaden utan att kontakta hyresvärden, kanske få boka in på hotell om det händer på kvällen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag ser poängen med att använda någon sån här lösning, men det är absurt stora och tämligen begränsade. Om vi kommer ned i storleken som typ CR2032-batteri så skulle jag överväga att införskaffa en.

Lustigt sätt att uttrycka sig på... CR2032-batterier är 20mm i diameter och 3.2mm tjocka, det är liksom därifrån namnet kommer. Airtag använder just 2032-batterier, men de får ju vara några mm större för att kunna innehålla batteriet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå poängen är bolagen har svårt med att få folk betala månadsavgifter och när folk köper brickor och har den i många år, så blir det ej mycket vinst.

Detta. Poängen är att Tile (för att parafrasera Steve Jobs) inte är en tjänst utan en funktion av en tjänst. Jag har inget problem i sig med att betala för en sådan tjänst, men det är en väldigt liten summa då eftersom det är en liten funktion. Om samma funktion levereras av en jätte, kan den kostnaden hamna tillsammans med någon annan abbonemangstjänst. Tiles väg framåt är att blev uppköpt av någon och inbakad i ett paket med andra grejer, och jag tror att Amazon ligger närmast som köpare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag erkänner att jag gillar tanken på att manuellt kunna scanna efter okända enheter, det är en smart säkerhetsfunktion. Airtag gör ju det på eget bevåg, men skulle jag faktiskt vara i en sådan situation där missbruk av spårningsenheter oroade mig hade jag gärna velat göra det manuellt.

Jag har haft ett gäng Tiles genom åren, just nu har jag nog versionen från 2019 kanske? Är framförallt intresserad av att se hur väl Tile Ultra fungerar sedan vid lansering, som blir en mer direkt motståndare till Airtag

Permalänk
Skrivet av mpat:

Detta. Poängen är att Tile (för att parafrasera Steve Jobs) inte är en tjänst utan en funktion av en tjänst. Jag har inget problem i sig med att betala för en sådan tjänst, men det är en väldigt liten summa då eftersom det är en liten funktion. Om samma funktion levereras av en jätte, kan den kostnaden hamna tillsammans med någon annan abbonemangstjänst. Tiles väg framåt är att blev uppköpt av någon och inbakad i ett paket med andra grejer, och jag tror att Amazon ligger närmast som köpare.

Håller med. just nu kostar tjänsten 30kr i månaden:
https://se.tile.com/get-premium

Man kan argumentera att 315kr/året per bricka är inte så mycket. Men jag försöker tänka ett steg längre och inser att med detta höga pris, så lär det vara väldigt få som har tjänsten och det är en liten sannolikhet att tjänsten ens fungerar bra. Då tjänsten bygger på att det ska finnas väldigt många som har sin mobil igång och söker efter andras enheter och rapporterar detta.

Apple kan dock fixa detta. Och jag är nyfiken på hur bra det har gått med deras försäljning av Airtags?

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det borde finnas någon form av reglering inom EU som gör det olagligt att sälja sådana här produkter, där man medvetet sätter en livslängd på hela hårdvaran genom att förhindra konsumenter från att ladda eller byta batteriet själv...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lustigt sätt att uttrycka sig på... CR2032-batterier är 20mm i diameter och 3.2mm tjocka, det är liksom därifrån namnet kommer. Airtag använder just 2032-batterier, men de får ju vara några mm större för att kunna innehålla batteriet.

Jaha, se där! Alltid undrad över den lustiga beteckningen på modellen Att kalla det "några mm" större är ju dock en underdrift.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att kalla det "några mm" större är ju dock en underdrift.

Skulle jag väl inte direkt säga,

En av alla fördelar med AirTags är Find My-nätverket som alla iPhones utgör och är en del av, när någon iPhone detekterar en airtag så uppdateras platsdatan för den airtagen (helt anonymt såklart). Detta innebär att ingen GPS behövs, något som aldrig blir bra i sådana här prylar ändå. GPS kräver bra täckning att kunna ta emot GPS-data, vidare krävs det att GPS-datan laddas upp någonstans vilket resulterar i att ett mobilt abonnemang behövs enbart för att kunna ladda upp den datan.

Tips: https://www.expressen.se/kvallsposten/johan-sparade-sonens--s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Kan tycka att det borde finnas någon form av reglering inom EU som gör det olagligt att sälja sådana här produkter, där man medvetet sätter en livslängd på hela hårdvaran genom att förhindra konsumenter från att ladda eller byta batteriet själv...

Grejen är väl hur många atomer som måste skrotas som inte är batteriet. På en sån här grej, eller trådlösa inear, är de så få att jag nästan kan acceptera det. Fler atomer i förpackningarna till många grejer.

Skrivet av trickeh2k:

Airtags är om jag läser rätt 7mm tjocka och 31mm i diameter. De är alltså dubbelt så tjocka som det där batteriet, och har en diameter som är 50% större. Man kan kanske kapa diametern lite, men tjockleken är alltså 2mm material på varje sida batteriet. Det är inte direkt mycket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Skulle jag väl inte direkt säga, https://images.macrumors.com/t/26HCdkicOasBwjzA6YluqDEYr7U=/1600x0/article-new/2021/04/airtag-battery-cr2032.jpg

En av alla fördelar med AirTags är Find My-nätverket som alla iPhones utgör och är en del av, när någon iPhone detekterar en airtag så uppdateras platsdatan för den airtagen (helt anonymt såklart). Detta innebär att ingen GPS behövs, något som aldrig blir bra i sådana här prylar ändå. GPS kräver bra täckning att kunna ta emot GPS-data, vidare krävs det att GPS-datan laddas upp någonstans vilket resulterar i att ett mobilt abonnemang behövs enbart för att kunna ladda upp den datan.

Tips: https://www.expressen.se/kvallsposten/johan-sparade-sonens--s...

Tog du kort med munnen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Avvecklar Tile och kommer köra fullt ut mer Airtags. Tile kommer inte klara sig om de inte etablerar ett samarbete med Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tog du kort med munnen?

En klassiker

https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/cmwov/hey_reddit_...

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Avvecklar Tile och kommer köra fullt ut mer Airtags. Tile kommer inte klara sig om de inte etablerar ett samarbete med Apple.

Instämmer. Bara det att jag inte tror att Apple vill samarbeta med Tile.
Egentligen borde det kunna finnas öppna standarder som innebär att en borttappad grej kan bli upphittad av flera olika enheter av olika typer. Detta öppnar dock upp för säkerhetshål och det ger egentligen inte användaren av mobilen så mycket.
Säg att du har en iPhone, varför ska du öppna upp säkerhetshål så att din mobil kan hitta borttappades Tile om du själv inte har Tile? Det du istället skulle vilja vore om Androidägare kunde hjälpa och hitta dina Airtags-enheter.
Det känns inte om att efterfrågan på konsumentsidan är så stor så de kan få tillverkarna att bilda detta samarbete de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Att tile ens existerar fortfarande. Anslut till airtags system eller konka. Använt tile sedan starten. Men airtag tog över. Never looked back.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Skrivet av fue:

Att tile ens existerar fortfarande. Anslut till airtags system eller konka. Använt tile sedan starten. Men airtag tog över. Never looked back.

Många som använder Tiles har köpt dessa sedan tidigare. Men de flesta köper garanterat inga tjänster och det blir inga pengar in till Tiles. Där Tiles nu försöker lösa försäljningsproblemet med att införa planerat åldrande.

Att Tiles skulle ansluta sig Apple system. Så varför skulle Apple gå med på detta? Tiles blev riktigt sura när Apple lanserade deras Airtags och det handlar om att de inte spelar på lika villkor. Vi får se vad som händer: https://www.techradar.com/news/after-airtags-launch-tile-to-a...

Jag tror inte det inte händer så mycket politisk och Tile kommer få det tufft. De har dock Androidsidan kvar, med viss konkurrens av Samsung.

Ett stort problem med dessa brickor är att få folk att samarbeta och hitta varandras nycklar. Apple har där fullkontroll över hela deras plattform och kan styra och ställa lite som de vill. T.ex. få alla iPhones i defaultläge hjälpas åt att hitta Apple Airtags och strunta i Tiles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Avvecklar Tile och kommer köra fullt ut mer Airtags. Tile kommer inte klara sig om de inte etablerar ett samarbete med Apple.

Nån dag efter att Apple lanserat Airtags meddelade Tile att de nu samarbetar med Amazon, så alla Ring-produkter, deras Echo-grejor, Fire-prylar osv skall kunna hjälpa till att hitta Tile-prylar. Det är därför jag tror att Amazon köper dem så småningom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Att tile ens existerar fortfarande. Anslut till airtags system eller konka. Använt tile sedan starten. Men airtag tog över. Never looked back.

Så länge AirTags inte fungerar med Android telefoner så är dessa inte ett alternativ för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade jag haft en Apple enhet eller om Apples airtag hade fungerat bra med Android också så hade jag nog skaffat en eller ett par. Typ gömma en i MCn osv. Men nu när det inte gör det. 120m är ju inte riktigt lätt om nån snor ens grejer eller tappar på stan.

Etc är ju där p2p nätverket "crowd GPS" kommer in i bilden

Permalänk
Medlem

Att inte kunna byta batteriet ... deal breaker, vad är det här för baklänges tänkande.
AirTag ser utan tvekan ut att vara den stora vinnaren om man aldrig ägt något liknande förut eller har en bunt Tiles sen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att kassera denna när batteriet ger upp=deal breaker för mig.
Mina LED-reflexer gå ju att ladda med mini-usb och dessa är mindre än dessa och kostar mindre.

Är tre år en kort livslängd för dessa? Många anser ju att hemelektronik med den åldern är stenålder och byter till ny med kortare intervall.
Laddbara produkter (med fast batteri) har inte nödvändigtvis längre livslängd. Behöver laddas minst månadsvis och batteriet kan efter ett fåtal års användning i praktiken ha så lite kapacitet kvar att produkten är "död".

Möjligen tycker jag att dessa brickor är väl dyra för att bara funka i några år, och sedan tillkommer frågan om när livslängdsklockan ska startas. Kan ju vara okej om där (som på en del produkter) finns en plastflärp som ska tas bort för att aktivera enheten, men inte om den börjar dra energi från batteriet redan innan den lämnar fabriken så att en (hel) del av drifttiden är förbrukad före köp.