Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Permalänk
Medlem

Normalt ställer jag den på "high" preset, alltså en under max, och går igenom och tar bort allmänt korkade inställningar som film grain och motion blur om jag tycker att bilden är för dräggig. Kan också gå in och dra ner AA om den är ställd absurt hög av samma skäl, men det är inte så vanligt längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

- Plockar i princip alltid bort depth of field, motion blur, chromatic aberration, grain och annat bildförstörande skräp direkt

- Alltid native upplösning.

Sen om det är en relativt modern titel så går jag nästan alltid ner några snäpp från max på några grejer:
- tex Skuggor och reflektioner brukar käka onödigt mycket prestanda för värstinglägena så går nästan alltid ner några steg där som default.

- AA väljer man nått lagom som startpunkt (om det går att välja olika lägen)

- Texture detail och terrain detail kan jag ta ner nått snäpp lägre än "ultra" om det finns nån motsvarande sån inställning. (om jag inte råkar ha ett riktigt monstergrafikkort eller om spelet är gammalt )

- Bildflyt är viktigare än det allra sista i grafikgodis! 60+ frames vill man ju ha nästan oberoende av spel, och 100+ är ännu trevligare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dra allt på max, spelar fortfarande på 1080p när det gäller stationära datorn.

På bärbara brukar jag dock engagera mig för att ställa in så det blir mer balanserad. Sämre grafikkort och högre upplösning på den(2560x1600).

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Olika från spel till spel men generellt brukar jag stänga av vsync, blur, abberation och sådant jox, samt dra ner på AA. Sedan sikta på 60 rutor för strategispel och 100 för FPS.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Eftersom jag "bara" behöver 1080p @ 60fps, brukar MAX i spel funka. Annars snäppet under "ULTRA -> Very-High/High".

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Kör oftast på dem inställningarna som spelet väljer själv så länge spelet inte väljer lägsta grafik och lägsta upplösning som oftast brukar hände i några lite äldre spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Allt onödigt avstängt/lägsta.
Saker som faktiskt ger fördelar på högre. Kan vara view distance, name plate shown etc etc.

Spelar enbart spel av "competitive" anledning. Har nog aldrig brytt mig om grafik i spel, ända sen q1 där competitive spelandet började.

Permalänk

Maxar upplösning. Kantutjämning medium, resten åker ner på lägsta och så arbetar man sig uppåt. Når man 60 fps är det en bra dag, har man en äldre burk får man inte vara så kräsen.
Motion blur och annan post processing är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Prioriterar flyt (och hög fps) och höjer till den maximala kvalitet grafikkortet klarar (med acceptabelt flyt)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu är jag nyfiken; vad kör du för upplösning?

Är 3440 x 1440 21:9 aspect ratio. Men många spel verkar inte fatta att jag kör i 21:9. Bf betan ställde in en högre upplösning än vad min skärm klarar av.

Permalänk
Medlem

Sätter allt på medium och testar att höja varje inställning för att se hur stor skillnad det gör på en statisk bakgrund. Oftast brukar det vara en blanding mellan medium och high, men aldrig ultra för det ser sällan tillräckligt mycket bättre ut.

Permalänk

Sätter på high preset då skillnaden mellan high och högre är så pass minimal.

Sänker shadows ett snäpp då det kostar mycket och jag märker ingen skillnad när jag väl spelar. Får inte bli low dock så att skuggorna börjar poppa in.

Stänger av motion blur, depth of field, chromatic aberration och annat skräp.

Anti-aliasing brukar oftast stängas av då väldigt få spel har en bra lösning, gillar inte suddig smörja.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är det gamla spel eller spel jag vet inte är krävande så är det bara in i graphics och allt på Ultra.

Är det ett modernt spel som jag vet är krävande så är det dags att experimentera. T.ex. Texture och Texture Filtering är ju ofta inställningar som ställs ner när man väljer fördefinierat medium eller liknande men med 16GB VRAM är det inte ett problem så det åker alltid upp till högsta. Shadows t.ex. drar jag ofta ner eftersom det sällan går att uppfatta skillnader i

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Competitive spel som warzone väljer jag att ha på lägst för bästa prestandan. Speltitlar som BF4/1/5/2042 väljer jag finhet, kvalité.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Gör som vissa andra och ställer på max bara för att få se hur det ser ut. Är det inte tillräckligt hög fps googlar jag vad man kan sänka.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Allt på max utom "motion blurr" om det finns. Motion blurr har inget i PC spel att göra. Finns det "camera shake" stänger jag av det med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag använder det spelet ställer in automatiskt
+
Shadows off + Vsync

Permalänk
Föredetting

Jag ställer in en passande upplösning för fönstret i Eastside Hockey Manager, sedan får mitt 3080 lida.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Beror på spel. Ibland allt på lägsta, ibland på max, ibland testar jag mig fram, ibland letar jag upp vilka inställningar som ger mig mest fördelar. Men en sak är säker, motion blur, head bob, lens flare, och annat skräp åker alltid av oavsett.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har nog alltid valt max inställningar. Inte så petig med fps. Men blir det hackigt ställer jag ned lite.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

I singel player maxar jag oftast och är väl nöjd med 100+ fps. Competitive kör jag oftast någon guide för att få bort onödigt lulllull som gör att man ser sämre.

Permalänk
Medlem

Låter spelet bestämma hamnar väl närmast men brukar justera lite beroende på resultat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Singleplayer:
Börjar med max. Droppar fps för lågt (beror på spel) så testar jag faktiskt varje inställning var för sig för att hitta den som ger mest FPS ökning. Ett exempel är t.ex. Assassins Creed Origins där det räckte med att sänka volymetric clouds för en stor fps-boost.

Multiplayer:
Oftast lägsta så att jag har ~140-160+FPS. Jag sänker jag ju inte grafiken i spel som CSGO och Overwatch då dessa flyter på maxade ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Meantek:

Jag ställer in en passande upplösning för fönstret i Eastside Hockey Manager, sedan får mitt 3080 lida.

Knappast att det idlar. Bryter ju ETH för fulla muggar

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Försöker såklart maxa det mesta från början men det finns saker jag alltid stänger av.
Motion Blur är skit så det är det första jag stänger av. Finns liknande funktioner som gör delar av bilden suddig så stänger jag av dom också. Mouse smoothing funktioner ryker alltid också även om det inte påverkar prestandan iof.
Brukar också stänga av skärmskakningar i många spel. Mest irriterande att ha på.

Anti aliasing är inte jätteviktigt för mig så det händer att jag stänger av det om bilden blir lite suddig eller om FPS är för låg
Jag är ganska tolerant med fps dock så om det inte dippar för mycket under 40fps så duger det även om det såklart är trevligare över 60 (ägnar mig inte åt pvp så mycket nuförtiden).

Skuggor och andra ljuseffekter kan få åka ner till medel till fördel för fps. Blir bilden för usel så får det spelet vänta på ny dator eller ignoreras. Nu brukar man ju ha ganska bra koll på vad ens dator klarar så det blir väl snarare så att man inte provar alls om ens dator är för gammal för ett nytt spel.

Konstig fråga förresten. Känns som de flesta har koll på detta eller?!

Permalänk
Medlem

För mig blir det i princip lägsta möjliga för det mesta, för att inte i5 2500k och hd6970 ska börja brinna äldre spel brukar jag dock kunna lyxa till det med lite ögongodis. Brukar vara nöjd så länge fps >30 typ( har sällan fps mätare på utan går på "flyt")

Permalänk
Medlem

Utgår från en guide när det finns och testar mig fram därifrån. Dock är man ju bekant med vissa inställningar som alltid går att skruva upp utan stor prestandaförlust, till exempel 16x AF och högsta texturkvaliteten.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spelar i 144Hz-1440p och maxar allt. Trots att det påstås att moderna tokdyra kort för 6-7000 Kr "möjligen" kan duga för det, så tuggar mitt R9 390X i sig allt jag spelar utan problem.

Skulle det mot förmodan vara lite slött någon gång så ryker kanske AA eller något annat tungdrivet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Olika i olika spel. Jag spelar enbart ensam, aldrig några flerspelarspel över nätet, så ingen tävlingskomponent i mina val av inställningar.
Jag har en 144 Hz-skärm, men den har en ganska dålig VA-panel med kraftig ghosting och en märklig subpixelstruktur som ger en randighet som kan störa ibland. Därför är det sen länge min sekundära skärm. Primärskärmen är en 4K IPS-skärm med fokus på "produktivitet" och bra färgåtergivning, men den har bara 60 Hz som max. Trots det är den den jag spelar alla spel på, så allt över 60 Hz är bortkastat. Därför kan jag öka på grafikinställningarna i övrigt i stället.

I väldigt tunga spel är det faktiskt fläktljudsnivån som styr. Jag använder inte hörlurar, så när det varvar upp inne i lådan sänker jag inställningarna så det blir en bra balans mellan ljudnivå och grafik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ni glömde valet "Självklart vill jag Max FPS och sedan ögongodis"