Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem

Har sagt upp nu. Inte för att det var dyrt, egentligen, men vi tittade ju aldrig på skiten. Förrän jag sagt upp det. Då kom min bättre hälft på att hon ska se Bridgerton, men det hinner hon ju innan abbet går ut. Jag såg lite också, vi är överens om att det är Harlequin-nivå på serien, på gott och ont. Jag tycker mest ont. Sedan kom det någon krystad förklaring till hudfärger, jag trodde halva vitsen var att hudfärgerna skulle vara irrelevanta. Nåja. Det blir nog Netflix om ett halvår igen kanske, nu är det Viaplay som snurrar.

Rätt rimligt att gigastora företag betalar skatt inte bara i de länder de själva tycker passar bra (skatteparadis), men jag gissar största tillskottet till statskassan är momsen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Inte om priset, men kommande skatt för Netflix kanske? https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z78m71/det-ar-dags-att-sv...

Sossar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Inte om priset, men kommande skatt för Netflix kanske? https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z78m71/det-ar-dags-att-sv...

Ja för där är ju absolut ingen skatt på transaktionerna etc. Jävla sossefasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Inte om priset, men kommande skatt för Netflix kanske? https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z78m71/det-ar-dags-att-sv...

Ofan, har Svenska regeringen missat ett sätt att ta ut skatt? Det vill säga pris+skatt och moms på det hela. Nu är det väll bara pris+moms?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har en On-Off relation med Netflix.

Jag fick fiber installerat i sommras och valde då Tele2 som operatör och med det så ingick Comhem Play i 12 månader. Tog en stund innan jag kollade vad dom hade för utbud, och det var helt OK, anorlunda saker än Netflix. Så beställde en Google TV ifrån USA när dom inte gick att få tag i här i Sverige och sade upp mitt Netflix, så rent tekniskt innan de 12 månaderna har löpt ut så har min Google TV betalat sig själv. Nu känner jag bara hur har jag klarat mig utan att casta från datorn istället för använda hdmi, är så smidigt att kunna pausa eller ändra volym med kontrollen utan att behöva gå till datorn.

Kommer garanterat prenumenera på Netflix igen, men inte den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

Börjar nå en gräns nu. drygt 2 lax per år. Det värsta är nog att innehållet sedan pandemins start känts jäääääävligt tunt. Känner inte alls igen mig i ”vi höjer priset för att kunna lägga till mer innehåll”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Börjar nå en gräns nu. drygt 2 lax per år. Det värsta är nog att innehållet sedan pandemins start känts jäääääävligt tunt. Känner inte alls igen mig i ”vi höjer priset för att kunna lägga till mer innehåll”.

Innehållsbristen är ju inte bara deras fel, i början ville ju alla kanaler vara med för det var gratis pengar (ny inkomstkälla), men nu mär det finns så många så vill de ha exklusivitet och tjänsterna kör budgivning mot varandra för populära titlar

Dessutom plöjer de ner enorma summor i egenproducerade saker som är exklusiva och ibland tveksam kvalitet

Dessutom har ju Disney och andra stora aktörer helt tagit bort deras innehåll från andra för att slippa mellanhänder på pengarna

Tyvärr ät det inte riktigt Netflix fel enbart, de bara anpassar sig och gör sitt bästa på en skitkass marknad

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det finns flera guldkorn på netflix, däremot tycker jag det är svårt att filtrera från mängden.

T.ex The Liberator, Last Chance U, Lilyhammer, Atypical, Extracurricular, Formula 1, Biohackers, The Serpent

Men just nu blir det iofs HBO för mig också för att se klart the wire

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt Netflix nu när de höjde 4K-abonemanget. Hoppade på HBO istället. De flesta filmerna Netflix köper in är nerskalade till 1080p och ej ATMOS till skillnad från deras egna material men tycker deras egna material numera har blivit ganska likartade. HBO har en hel del filmer i 4K DV och ATMOS men kanske man tycker bara för att man är ny.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Netflix, Viaplay, Disney+, Paramount+, Amazon Prime och HBO Max är tjänsterna jag använder för att få det utbud av filmer, serier och dokumentärer jag vill ha. Jag har satt en gräns på 1,000 kr/mån för streamingtjänster, inkl musik. Smakar det, så kostar det.

Permalänk
Inaktiv

exakt. äntligen någon som fattat galoppen. här kör vi Netflix HBO, Disney och Cmore, vad det kostar, ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gent:

Netflix, Viaplay, Disney+, Paramount+, Amazon Prime och HBO Max är tjänsterna jag använder för att få det utbud av filmer, serier och dokumentärer jag vill ha. Jag har satt en gräns på 1,000 kr/mån för streamingtjänster, inkl musik. Smakar det, så kostar det.

12 000 kr per år för det! Iofs, om man tittar extremt mycket på film eller serier så, tja...

Om man kollar tre timmar per kväll före vardag och sen fyra timmar per helgkväll, så blir det ungefär 100 timmar per månad. Runt 10 kr/tim alltså.

Jag som kanske ser en timme i veckan, om ens det, på serier eller film sammanlagt tycker att det känns orimligt dyrt. Har inga abonnemang på videotjänster själv. Det enda jag har är Spotify, och det främst för att enkelt kunna spela radioprogram/poddar när jag kör längre sträckor i bilen, och ibland på jobbet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

HBO har en hel del filmer i 4K DV och ATMOS men kanske man tycker bara för att man är ny.

Har inte haft dem själv på väldigt länge, men hört kritik om att deras bitrate är väldigt smal och gör både ljud och bild lidande. Ser det verkligen ut som 4K HDR eller står det bara det men ser ut som grynig 1080p-bild som förr? Kanske de blivit bättre nu när de går under Max-labeln iofs.

Permalänk
Medlem

Sade precis upp netflix, jag sitter bara och scrollar runt och hittar aldrig något intressant. Alltför många filmer eller serier som jag börjat se, men där jag stängt av efter 20 minuter då det är så jävla ointressant. Roligare att sova.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

12 000 kr per år för det! Iofs, om man tittar extremt mycket på film eller serier så, tja...

Om man kollar tre timmar per kväll före vardag och sen fyra timmar per helgkväll, så blir det ungefär 100 timmar per månad. Runt 10 kr/tim alltså.

Jag som kanske ser en timme i veckan, om ens det, på serier eller film sammanlagt tycker att det känns orimligt dyrt. Har inga abonnemang på videotjänster själv. Det enda jag har är Spotify, och det främst för att enkelt kunna spela radioprogram/poddar när jag kör längre sträckor i bilen, och ibland på jobbet.

Just nu uppgår månadskostnaden för Netflix, Viaplay, Disney+, Paramount+, Amazon Prime, HBO Max och Spotify till ~700 kr/mån eller ~8,400 kr/år. Visst är det en kostnad, men eftersom jag inte går på bio, inte är ute och festar, varken röker eller snusar, så är kostnaden låg. När jag var yngre och var ute och festade gick det lätt 1,000 kr/helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Har inte haft dem själv på väldigt länge, men hört kritik om att deras bitrate är väldigt smal och gör både ljud och bild lidande. Ser det verkligen ut som 4K HDR eller står det bara det men ser ut som grynig 1080p-bild som förr? Kanske de blivit bättre nu när de går under Max-labeln iofs.

Det ser verkligen ut som 4K HDR. Och nog hög bitrade på 1080p med då det upscaled 4K genom Nvidia Shield Pro ser bra ut på en 55 tummare (2 meter). Ingen aning hur det ser ut på större apparater.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Kör HBO max och kommer inte gå tillbaka till Netflix, först kontroversen med Cuties och sedan att enbart öka priserna men tappa innehåll gör att man inte är sugen alls.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kör HBO max och kommer inte gå tillbaka till Netflix, först kontroversen med Cuties och sedan att enbart öka priserna men tappa innehåll gör att man inte är sugen alls.

Tappar innehåll?
Kommer ju massa hela tiden.
Sen om du inte är intresserad av det innehållet är en annan femma.

Jag gick ner till billigare alternativet.
Det blir för dyrt med alla tjänster.

Visa signatur

^^^
@¿@
o