Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Man är ju väldigt nyfiken på hur många konsoler Microsoft fått levererat med tanke på att det nu gått att lägga beställningar i snart 24 timmar på hemsidan. Detta är ju något i sammanhanget unikt!

Var väl en nyhet för bara någon vecka sedan att MS nu ersatt all hårdvara för xCloud med nya Series X. Så nu kan de ju sälja alla de får fram iställrt för att peta in de i serverhallar.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Hade Xbox sen tidigare. Gillar kontrollen, game pass och spel som Forza Horizon. Skadar inte att en del spel också går att köra på PC med Play Anywhere, Cross saves osv.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av appel1:

Hade Xbox sen tidigare. Gillar kontrollen, game pass och spel som Forza Horizon. Skadar inte att en del spel också går att köra på PC med Play Anywhere, Cross saves osv.

” PC med Play Anywhere ”

Är detta när man streamar spel från xCloud eller eller från sin series x ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Game pass, för priset av 2 PS5 spel kan du få game pass i 3 år där alla first party spel kommer dag 1.
Och med tanke på alla uppköp MS har gjort så väntas många bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

” PC med Play Anywhere ”

Är detta när man streamar spel från xCloud eller eller från sin series x ?

Nej, Play Anywhere spel köper man en gång sen kan man spela dem på både Xbox och PC.

https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-play-anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Game Pass Ultimate, känns riktigt prisvärt och med ständigt nya bra spel att spela. Och att den är så imponerande tyst i tv-hyllan, oavsett vad man kör på den.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Valde Series X för att jag har Xbox sedan tidigare och har trivts grymt bra med det

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Livsnjutare 😎

Valde Series X för att finns det två modeller med olika prestanda så är det alltid mest framtidssäkert att ta det bästa.
Även om 4K inte är standard idag, kommer det mer eller mindre vara det om några år. Och att spela i högre fps i många spel, 60/120 i många titlar, är inte fel heller - något som Series X stödjer idag på många spel iom FPS Boost.

https://majornelson.com/fpsboost/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Vad är du intresserad av för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Varför välja om tv/pc-spel är en hobby?
Köpte dock Series X för jag var sugen på att spela Red Dead Redemption i 4K.
Jag skulle kunna ha köpt den endast för förpackningen det pratas för lite om kartongen konsolen kommer i.
Nästan samma premium känsla som att packa upp en Omega Speedmaster ref 005.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Får tacka för tipset i tråden. Beställt en Series X med leverans den 18e. Ska bli skoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Snyggt, tyst, game pass ( lirar på PC också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Varför välja om tv/pc-spel är en hobby?
Köpte dock Series X för jag var sugen på att spela Red Dead Redemption i 4K.
Jag skulle kunna ha köpt den endast för förpackningen det pratas för lite om kartongen konsolen kommer i.
Nästan samma premium känsla som att packa upp en Omega Speedmaster ref 005.

Exakt. Varför välja? Det är liksom ingen naturlag att endast kunna ha en konsol i sitt hem.

Just nu sitter jag med Series X och Series S. Köper PS5 när den blir lite billigare, lättare att få tag på och snyggare (slim).

Var likadant förra generationen. Började med Xbox One och sen köpte jag PS4 för att jag ville spela Bloodborne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Man är ju väldigt nyfiken på hur många konsoler Microsoft fått levererat med tanke på att det nu gått att lägga beställningar i snart 24 timmar på hemsidan. Detta är ju något i sammanhanget unikt!

En sak till: Är det någon som har de trådlösa hörlurarna från MS och kan berätta lite om dem?
Lite sugen på dem, men har också tänkt att använda dem till TV:n för vanligt TV-tittande.

Köpte Xbox wireless headset för en månad sedan då jag skulle uppgradera lurar för datorn, har en XB wireless adapter sen tidigare då jag kör med xbox kontroll till datorn.
Är riktigt nöjd med ljudet än så länge, basen är riktigt fin.. har inte pillat på inställningarna och inte testat microfonen än.
Har även kopplat till mobilen utan problem och kunnat lyssna på pod från mobilen samtidigt som jag haft ljud från datorn.
nu fattas bara att få hem det beställda XBSX så är cirkeln sluten
Lurarna är helt klart värd pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Som redan nämnt är Gamepass en fördel. För mig handlade det också mycket om bakåtkompatibilitet, inte bara kunde jag spela alla mina spel jag köpt till XBone jag kunde också använda samma externa disk och slapp därmed ladda ner dem igen, och använda samma kontroller så jag slapp köpa nya till resten av familjen. Sen var VRR en faktor, min TV stöder det så varför inte konsolen liksom?

Tidigare har jag ofta haft mer än en konsol per generation, men senast var jag ganska sen in på generationen då jag mer gick över till PC mot slutet av den tidigare generationen som började kännas rätt gammal då. Så det blev bara en XBone och ingen PS4 för min del. Nu har jag Series X och en Switch dock, PS5 är inte utesluten på något sätt men det är lite för få exklusiva grejer som lockar än så länge. Kontrollerna är jag förstås sugen på, men spelmässigt ser det ganska tunt ut. En del handlar nog om att jag inte har lika mycket tid till spelande längre då jag är äldre, har barn och så, alltså har jag inte tid att spela igenom alla bra spel ändå.

Permalänk
Medlem

Någon mer som beställt från Microsoft och fortfarande har sin order i pending status? Man tycker ju att den borde ändrat status vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Jag utesluter inte en PS5 i framtiden men just nu känns det som att Xbox har mer på gång. Visst hade PS många fina spel till PS4 men om man kollar nuläget och framöver så är det mest uppföljare och remakes med oklara releasedatum tycker jag. Blir nog att jag väntar till en PS5 slim eller pro då det kanske finns en bunt spel som inte går att spela på annat håll.

Xbox är ju uppe i 23(?) studios där majoriteten knåpar på spel med hög budget. Bara 343i har ju runt 800 anställda. Vi vet även att Xbox har anlitat tredjepartsstudios att göra spel som Hitman-utvecklarna.

Grannen har båda och när man ser dessa stå bredvid varandra är vi överens om att xboxen är både tystare och mer diskret. Grädde på moset är ju att game pass gör det mycket billigare att spela Xbox än PS5. 2 spel dag ett på PS5 kostar vad jag gav för 3 år(!) för game pass. Då kan jag spela massor av spel på min PC också.

Ska även bli kul att se vad utvecklarna kan göra med Azure. Vi har sett flight simulator nosa på potentialen genom att ha en värld som väger in på 2 petabyte.

Största skillnaden denna generation är att chefen för Microsoft har höjt upp Xbox till en grundpelare för verksamheten och därmed öppnat plånboken med många miljarder.

Ber om ursäkt för wall of text men du frågade varför man skulle välja Xbox och det var några av punkterna

P.s. Quick resume, play anywhere, välfungerande cloud saves och dolby vision&atmos!

Permalänk
Medlem

Jag är rätt sugen att på att lira nya Halo och Forza. Har redan en PS5 men sneglat lite på Series S faktiskt som komplement bara för Halo och Forza.

Hur mycket prestanda förlorar man jämfört med Series X? Jag har en Sony XE9305 4k HDR TV så jag hade kunnat utnyttja en Series X på rätt sätt men känns som att prisskillnaden är för stor... Eller är Series S såpass mycket svagare?

Några åsikter?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Jag köpte mig först en PS5 och hade inga som helst planer på att köpa en series x, men när jag insåg hur bra GamePass är, hur smidigt det är att para kontrollen med sin PC och att den knappt tar någon plats så var det en självklarhet. Har inte köpt ett enda spel till den utan alla spel kör jag via GamePass Ultimate(så får även på PC:n), och så kör jag first-party + third-party på PS5.

Men det enda som egentligen spelar någon roll, har konsolen några spel som du är intresserad utav? Om inte, då tycker jag inte man ska köpa en.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av rymdriddaren:

Någon mer som beställt från Microsoft och fortfarande har sin order i pending status? Man tycker ju att den borde ändrat status vid det här laget.

Japp, min står det fortfarande "väntande" på, med beräknat leveransdatum under det 🤔

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Mina tankar om Xbox vs PS5.
Jag köpte PS5an först. Den har mer nextgenkänsla för dom där riktigt fina titlarna dom MS aldrig varit i närheten utav. Jag köpte Xbox med All Access för Gamepass på konsol och PC och har väl mest spelat på den som vardagskonsol. PS5an åker fram när det släpps ett nytt Ps-exclusivt spel eller när den versionen helt enkelt är bättre än Xbox motsvarighet. Xbox har ganska mycket på Gång, tyvärr så är det samma typ av spel i stort sett alla Bethesdastudios. Det är Fallout och dess kopior och sen mmorg och DoomKopior. Dessa är inte dåliga och jag kommer definitivt att lira dessa när dom kommer ut. Men det är inte i närheten av upplevelsen i Last of us 2 eller Uncharted 4, Spiderman och GOW för att nämna några. Säga vad man vill om Last of us 2 story mm men hitta ett mer välgjort och perfektionerat mästerverk som verkligen lämnar ett avtryck på en. Jag är heller inte något vidare Halo fans eller gillar bilspel.

Med detta sagt så säger jag att båda konsolerna ger något för alla. Jag skulle definitivt säga att man bör köpa en ps5 och skaffa all access med en Series X så har man det bästa av 2 världar. Gamepass ger alltid något att spela medans man väntar på dom där monsterspelen som Sony alltid lyckas leverera med sina studios gång på gång. Jag spelar väldigt mycket Xbox med Crossplay mer arbetskamrater på PC över Gamepass och finns hela tiden något nytt och spännande.

Båda kontrollerna är bra. Gillar Xboxkontrollen bättre i handen under längre sessioner medans Dualsensen är mer nextgen och rumblen är så galet nice.

Hemskärmen på Xbox med Trophies mm är en katastrof än så länge. Både den och apparna ligger Sony ljusår före. Här finns massa exempel men ni som har båda vet vad jag pratar om.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Japp, min står det fortfarande "väntande" på, med beräknat leveransdatum under det 🤔

//Daniel

Pratade med Microsoft tidigare idag, dom sa att imorgon vilket är mitt leveransdatum då först kan jag rapportera det som ett fel i leverans. Det måste tydligen gå 48h från att ordern är lagd som man kan rapportera det som ett fel att inget har hänt. Jag hade ändå valt express vilket gör att man förväntar sig att ordern hanteras skyndsamt.

Får se om det händer något med order under dagen, eller om dom kommer bomma sitt leveransdatum som är imorgon.

Permalänk
Medlem

Min bror har en ps5, och jag har både en ps5 samt spelat på Series S (Precis beställt Series X).

Måste säga att det osar kvalite på Series X. Även förpackningen, känns verkligen som en dyr enhet medan på ps5ans förpackning så känns det helt ärligt som en budget enhet, inga detaljer alls, även alla dessa småsaker som plasten runt konsolen, gummibanden runt kablarna, osv. allt sådant visar på hur mycket man "lagt" ner på detaljer, och där har Sony misslyckats rejält.

Sedan förstår jag inte heller all hype kring nya "trigger", när jag spelar siege och bilspel så stänger jag av den funktionen direkt eftersom det förstör spelupplevelsen rejält.

Men det som väger upp mest för ps5an är menyn, och att det finns fler spelare på ps5. Menyn på xbox var hästlängder före PS tidigare, men nu idag så ser det för jävligt ut, man vet inte vad som är vad, och en del flikar är till och med lika varann när man bläddrar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av rymdriddaren:

Pratade med Microsoft tidigare idag, dom sa att imorgon vilket är mitt leveransdatum då först kan jag rapportera det som ett fel i leverans. Det måste tydligen gå 48h från att ordern är lagd som man kan rapportera det som ett fel att inget har hänt. Jag hade ändå valt express vilket gör att man förväntar sig att ordern hanteras skyndsamt.

Får se om det händer något med order under dagen, eller om dom kommer bomma sitt leveransdatum som är imorgon.

Låter väldigt konstigt att de har så, speciellt när det blir ditt leveransdatum 🤔

Blir spännande att se om det händer någonting, eller om du får leverans imorgon!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Låter väldigt konstigt att de har så, speciellt när det blir ditt leveransdatum 🤔

Blir spännande att se om det händer någonting, eller om du får leverans imorgon!

//Daniel

Fick precis en update och ett tracking number. Går jag in på tracking number så är det "label created" och inte mycket mer, men det är i alla fall inte i pending längre. Nu återstår att se om den kommer fram imorgon eller inte =D.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av rymdriddaren:

Fick precis en update och ett tracking number. Går jag in på tracking number så är det "label created" och inte mycket mer, men det är i alla fall inte i pending längre. Nu återstår att se om den kommer fram imorgon eller inte =D.

Min ändrades också och jag har beräknad leveransdatum 20 oktober. Men blir väldigt intressant att se om din lyckas dyka upp till imorgon!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Nu börjar det röra på sig, min skickades från Nederländerna ikväll så kommer nog få den på måndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som valde Serie X, vad fick er att välja detta inför PS5an?

Game pass.

Kidsen kan spela allt de vill spela på XSX och jag kan spela det jag vill spela på PC, med ett abonnemang.

Har haft den sedan i julas och inte köpt ett enda spel, finns ju ingen anledning.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av isbjoern:

Jag är rätt sugen att på att lira nya Halo och Forza. Har redan en PS5 men sneglat lite på Series S faktiskt som komplement bara för Halo och Forza.

Hur mycket prestanda förlorar man jämfört med Series X? Jag har en Sony XE9305 4k HDR TV så jag hade kunnat utnyttja en Series X på rätt sätt men känns som att prisskillnaden är för stor... Eller är Series S såpass mycket svagare?

Några åsikter?

I själva spelen lär du inte tappa så mycket prestanda. Båda konsolerna är dessutom likvärdiga när det gäller quick resume osv. Det du däremot tappar är framförallt 4K och 4K 120hz. Det som egentligen är en av de största nyheterna med nya generationen.

https://youtu.be/kjfu78xo7ZM

Kolla denna video så får du en känsla för vad du vinner/förlorar

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel