Hoppat från 24 tum till 27 tum 1080p. Ångrar nog det.

Permalänk
Medlem

Hoppat från 24 tum till 27 tum 1080p. Ångrar nog det.

Ja, som rubriken antyder har jag bytt skärm och jag ångrar det tror jag.

Min förra skärm var en 24 tum 60 Hz skärm och min nya är en 27 tum 144 Hz skärm. Båda med 1080p i upplösning.

Eftersom mitt skrivbord är ganska litet känns den nya skärmen lite överväldigande. Alla rutor och ikoner är stora och så känns texten mer blurry också. Jag misstänker att det beror på 1080p på 27 tum.

Vad borde jag göra tycker ni? Byta min nya skärm till en mindre 24 skärm med 144 Hz 1080p eller skaffa en ny 144 Hz 27 tum fast med 1440p?

Jag får nästan ont i ögonen av min nya skärm. Kanske en kombination av att skärmen är lite för stor för mitt skrivbord och att den är 1080p som gör att allt blir större än vanligt. Eller så upplever jag att skärmen är lite för stor på grund av upplösningen.

Permalänk
Medlem

24" 1080p är nog mer sweetspotten.
Hade en 27" 1080p och det kändes utsmetat, har bytt till en 1440p IPS och den är man förälskad i.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

En större skärm med samma upplösning behöver man sitta lite längre ifrån. Vilket gör bytet lite meningslöst om det inte är några andra faktorer som gör skärmen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

En större skärm med samma upplösning behöver man sitta lite längre ifrån. Vilket gör bytet lite meningslöst om det inte är några andra faktorer som gör skärmen bättre.

Distansen mellan mig och skärmen blir alltså mindre signifikant med 1440p än 1080p med 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Ja, som rubriken antyder har jag bytt skärm och jag ångrar det tror jag.

Min förra skärm var en 24 tum 60 Hz skärm och min nya är en 27 tum 144 Hz skärm. Båda med 1080p i upplösning.

Eftersom mitt skrivbord är ganska litet känns den nya skärmen lite överväldigande. Alla rutor och ikoner är stora och så känns texten mer blurry också. Jag misstänker att det beror på 1080p på 27 tum.

Vad borde jag göra tycker ni? Byta min nya skärm till en mindre 24 skärm med 144 Hz 1080p eller skaffa en ny 144 Hz 27 tum fast med 1440p?

Jag får nästan ont i ögonen av min nya skärm. Kanske en kombination av att skärmen är lite för stor för mitt skrivbord och att den är 1080p som gör att allt blir större än vanligt. Eller så upplever jag att skärmen är lite för stor på grund av upplösningen.

Väldigt svårt att veta om det är upplösningen eller storleken som du stör dig på. Klart är åtminstone att pixeltätheten är lägre jämfört med din gamla skärm och samtidigt är min erfarenhet att man ofta vänjer sig vid större skärmar, även vid samma avstånd. Jag personligen hade testat en 27 tum, 1440p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter egna erfarenheter så är det 1080 upplösningen på 27" som inte blir bra, men som Cenorida skrev, testa en 1440 i 27" så ska du se att det blir mycket bättre.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Fan att jag slängde kartongen. Blir struligt med återlämning nu. Blir nog ett köp av en 27 tum 1440p i alla fall. Förmodligen denna:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Ja, som rubriken antyder har jag bytt skärm och jag ångrar det tror jag.

Min förra skärm var en 24 tum 60 Hz skärm och min nya är en 27 tum 144 Hz skärm. Båda med 1080p i upplösning.

Eftersom mitt skrivbord är ganska litet känns den nya skärmen lite överväldigande. Alla rutor och ikoner är stora och så känns texten mer blurry också. Jag misstänker att det beror på 1080p på 27 tum.

Vad borde jag göra tycker ni? Byta min nya skärm till en mindre 24 skärm med 144 Hz 1080p eller skaffa en ny 144 Hz 27 tum fast med 1440p?

Jag får nästan ont i ögonen av min nya skärm. Kanske en kombination av att skärmen är lite för stor för mitt skrivbord och att den är 1080p som gör att allt blir större än vanligt. Eller så upplever jag att skärmen är lite för stor på grund av upplösningen.

Du kommer vänja dig. Snart är 27" för litet för ditt skrivbord.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Fan att jag slängde kartongen. Blir struligt med återlämning nu. Blir nog ett köp av en 27 tum 1440p i alla fall. Förmodligen denna:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27gp850-b

25% rabatt med benify privat just nu (kod:BENI_MNT21) , så 4420:- totalt för en av de bästa i det segmentet^^

Permalänk
Medlem

Givetvis har man väl två skärmar igång samtidigt. Plantera en Rpi4 bakom 27 tummaren och låt den bli ett mediacenter. Jag har lite säregna intressen så jag spelar och spolar debatter från tysk tv eller ser dubbade gamla filmer. Allting samtidigt som jag stirrar i PC:n.

Permalänk
Medlem

Kör en Philips Ips 27" 4k UHD skärm, kan köras i 4k där mycket får plats men blir då ganska litet på skrivbordet om man inte ändrar skalningen som ofta windows får problem med.

Kör den i 4k när jag behöver det till 4k material samt bild/videoredigering eller när mycket ska få plats på skärmen och kör den annars i 1080p för spel och surf.

Men den stora poängen är att till skillnad från en vanlig 27" 1080p skärm där i alla fall jag tydligt ser och störs av synliga pixlar och suddighet så fungerar det utmärkt att köra 1080p upplösning på den därför att pixlarna på en 4k skärm är så pass mycket mindre att jag slipper störas av dem.

Visst att 1080p blir lite mjukare på den men känns inte påtagligt oskarpt och detta att man slipper se enskilda pixlar gör faktiskt att den upplevs som hyggligt skarp även vid 1080p.

Upplevs som väldigt mycket bättre än en native 27" 1080p på vanliga dator-skärm avstånd, man sitter ju normalt inte 2-3m från en datorskärm.

Just 4k UHD skalar bra med 1080p då det är ett jämt förhållande mellan dem eftersom 4k UHD är precis en dubblering från 1080p.
Sedan finns det dessvärre tillverkare som trasslar till skalningen ändå men i mitt fall har Philips lyckats med skärmen jag köpt.

Den tar till och med 2160p/24 från UHD bluray spelaren vilket verkligen inte alla datormonitorer hanterar, antagligen eftersom Philips som med lång erfarenhet som Tv-tillverkare har tänkt till där.

Tänker man köra 1080p material och spel så är det bättre att köpa en 4K UHD än en 1440p eftersom 1440p inte skalar jämt med 1080p.

Skulle man däremot köra 720p material så skalar det jämt med en 1440p skärm men det är det nog inte så många som gör längre.

Permalänk
Medlem

Känner ni någon som kan tänka sig att köpa den här skärmen är det bara att höra av sig. Ska lägga upp skärmen på marketplace nu och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Ja, som rubriken antyder har jag bytt skärm och jag ångrar det tror jag.

Min förra skärm var en 24 tum 60 Hz skärm och min nya är en 27 tum 144 Hz skärm. Båda med 1080p i upplösning.

Eftersom mitt skrivbord är ganska litet känns den nya skärmen lite överväldigande. Alla rutor och ikoner är stora och så känns texten mer blurry också. Jag misstänker att det beror på 1080p på 27 tum.

Vad borde jag göra tycker ni? Byta min nya skärm till en mindre 24 skärm med 144 Hz 1080p eller skaffa en ny 144 Hz 27 tum fast med 1440p?

Jag får nästan ont i ögonen av min nya skärm. Kanske en kombination av att skärmen är lite för stor för mitt skrivbord och att den är 1080p som gör att allt blir större än vanligt. Eller så upplever jag att skärmen är lite för stor på grund av upplösningen.

Ont i ögonen kan bero på att ljus strykan är för hög. Fått ont i ögonen av flera nya skärmar innan jag fått ställa in riktig ljus o kontrast.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Sötast

gick från 21.5" till 27" 1440P. Var en dröm.
Men är numera för litet, har börjat snegla efter en Ultrawide skärm

Skulle nog vilja upp i högre upplösning dock.

1650 på 21.5" ser ut som 1080P på 24" som ser ut som 1440P på 27"

Är rätt trött på att text alltid är pixlig och tråkig oavsett skärm.
Vill ha finare bild så behöver nog gå 4K. Så hejdå spelprestanda

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Allexz:

Vill ha finare bild så behöver nog gå 4K. Så hejdå spelprestanda

Har inte varit några större problem till inga problem alls att spela med 4K-skärmar senaste 4-5 åren. Spel som vinner på 4K-grafik kan man optimera och ta hjälp av adaptiv synk för att hålla sig flytande runt ≈60 Hz. Spel där du prioriterar FPS renderar du i 1080p eller 1440p där 1080p på 4K-skärm mycket väl kan se bättre ut eftersom man slipper pixelstrukturen.

Det är när man vill ha 240 Hz och högre frekvenser det finns poänger med att fortfarande välja lågupplösta skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Ont i ögonen kan bero på att ljus strykan är för hög. Fått ont i ögonen av flera nya skärmar innan jag fått ställa in riktig ljus o kontrast.

Ljusstyrkan är inställd på 30 bara. Det verkar ha varit mina ögon främst och upplösningen. Med glasögonen på får jag inte lika ont i ögonen. Sen är ju 27 större än 24. Får mer ljus på ansiktet nu vilket jag inte är van med.