Raspberry Pi och emulatorer

Permalänk

Raspberry Pi och emulatorer

Jag har ibland lekt med tanken att ha en Raspberry Pi kopplad till tvn utrustad med diverse emulatorer. Problemet är dock är att jag är en total idiot på Linux (och inte intresserad heller i ärlighetens namn). Och att lägga massa tid på konfigurering intresserar mig inte jättemycket heller faktiskt.
Finns det nått hopp? Finns det nån lösning för en sån som mig?
Nån typ av "plug'n'play" variant liksom? Bara kopiera filerna till ett sd-kort så är det klart, typ?

En kompletterande fråga.. hur lätt är det att konfigurera trådlösa handkontroller till en sån här pryl? Jag är lite rädd för att behöva sitta och para in enheter i tid och otid..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

sök på retropie på google så borde du komma rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde kolla upp MiSTer

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Slår också ett slag för retropie. Det tar nog en stund att få till om man är helt nybörjare men väl igång med allt så fungerar det väldigt bra.

Ett annat alternativ är Kodi och exempelvis ”The Internet Archive ROM Launcher”.
Jag kör det på en pi i sommarstugan med gott resultat, kodi kan ju så mycket mer än bara spel... Xbox kontroll med dongle rekommenderas.
https://libreelec.tv/
Kan vara lite muggigt med emulatorerna på vissa versioner av libreelec men med senaste funkar allt bra som jag testat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart måste man ha en RaspBerry Pi bakom TV:n. En bekant, som har TV, har det som multimediamaskin. En Ipad fungerar som fjärrkontroll via wi-fi. Och program från SVT (och en del utländska kanaler) kan man spela in med programmen "youtube-dl" eller "svtplay-dl".

Permalänk
Medlem

Det mesta du behöver veta avhandlas här:
https://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag hade detta som ett litet projekt under förra vintern, provade att köra retropie på både en Pi3B samt en pi4. Detta kräver dock viss handpåläggning. Om du inte har intresse för linux eller konfigurering så kan det bli lite mycket. Sen ska du även ha tag på bra roms/spel, vilket kan visa sig vara hyffsat svårt.

Jag körde med en Ps4 kontroll men det strulade med layouten för knappar när du hoppar mellan olika spel och om du ska ansluta mer än 1 kontroll på bluetooth. Den behövde även paras varje gång starta upp retropie.

För att spara tid, pengar och huvudvärk köp ett färdigt kit!

Permalänk
Medlem

Testade igenom en bunte emulatordistar för Pi för ett par år sedan. Om inget ändrats, så är Lakka den jag tyckte funkade bäst "out of the box". Retropie är förvisso kraftfullt och konfigurerbart till döddagar, men upplevelsen förstördes lite av det rätt röriga gränssnittet där grafiskt blandas med curses, och att det var en hel del meck för att få det att fungera godtagbart. Det är för stökigt att hålla på med.

Lakka kör något som är väldigt likt XMB (gränssnittet i nyare Playstation-konsoler) rakt igenom. All konfiguration görs från det, i vad mån man alls behöver konfigurera något. Vill minnas precis allt funkade som jag ville rätt av.

Har kört Lakka sedan dess, och aldrig känt något behov att testa något annat igen.

Ska man nu glida lite off topic, så får jag annars instämma i den änsålänge ganska lilla MiSTer-kören. Är man beredd att lägga lite pengar och jobb på det, så skulle jag nog vilja påstå att det ger bästa möjliga emulationsupplevelse av de konsoller det är kompatibelt med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Testade Lakka som hastigast. Men vill nog ha nån typ av frontend istället för bara filnamn, det såg lite tråkigt ut. Får leka vidare. Tack för tips iallafall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag byggde en RetroPie i våras. Det var lite konfiguration, inte så mycket med Linux-distron och emulatorerna, men mer med att få in alla spel.
Emulatorerna stödjer många format, men inte vilka som helst, så vissa behövde konverteras, och sen var det all metadata som skulle hämtas.
Men annars var det bara att kopiera in rätt spel till rätt ställe och köra, och det finns guider och dokumentation om allt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Med lite hjälp av yngre förmågor så gick retron 5 sönder, och nu har nes konsollen blivit svart vit. Så tänkte prova Raspberry Pi 3 och lakka. Tutorial över att komma igång finns ju lite här och där men vart hittar en oinsatt nes roms av bra kvalitet?

Permalänk
Skrivet av Sunkann:

Med lite hjälp av yngre förmågor så gick retron 5 sönder, och nu har nes konsollen blivit svart vit. Så tänkte prova Raspberry Pi 3 och lakka. Tutorial över att komma igång finns ju lite här och där men vart hittar en oinsatt nes roms av bra kvalitet?

det ända lagliga viset?

Rippa från dina Nes kasetter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows