Permalänk
Medlem

Något fel med min AIO?

Tjena! Har lite problem med kylningen i min dator, införskaffade mig en ny CPU (i9 11900) och en AIO (NZXT M22 Kraken) till den för ett tag sedan och enda sen dess har jag haft problem med CPU temperaturen.

Detta är temperaturen med bara webbläsaren, discord osv igång, vilket verkar vara helt lugnt.
Ingen load

Men så fort jag sätter CPUn under någon "load" som helst så spikar den väldigt högt. Detta är efter att jag har kört Prime95 i 5 minuter.
Under load

Är det något som är helt fel eller är det bara så att M22 Kraken är alldeles för svag för CPUn?

Otroligt tacksam för svar!
Är det så att du är sugen på att hjälpa så lägg gärna till mig på discord eller skicka meddelande här, är inte superduktig på datorbygge så möjligheten att jag har monterat den fel finns där.

@wing#7043

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla monteringen:
1. Har den tillräckligt tryck mot CPUn?
2. Har den lagom mycket kylpasta (det ska vara väldigt lite)?
3. Tog du bort plasten under vattenblocket innan montering?

Risken är att M22 är för klen för en 11900. Vilken temp har andra fått på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Dubbelkolla monteringen:
1. Har den tillräckligt tryck mot CPUn?
2. Har den lagom mycket kylpasta (det ska vara väldigt lite)?
3. Tog du bort plasten under vattenblocket innan montering?

Risken är att M22 är för klen för en 11900. Vilken temp har andra fått på nätet?

Dubbelkollade både kylpasta och tryck och allting verkar stämma.
Plasten är också borttagen!

Hittar ingenting om vad andra har fått för temperaturer när jag googlar.

Jag har provat att köra Prime95 ett par gånger nu och något som jag tycker är väldigt konstigt är att den ligger stabilt på 70-75 grader i ett par minuter tills att den helt plötsligt bara får för sig att hoppa till 100+ grader och sen startar datorn om.

Gjorde lite research om Kraken M22 nu och det verkar vara en riktigt piss AIO

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte byggde en prime95 dator? Är det en speldator spela dem spelen du vill och kolla temperaturerna. Är lite som att säga min bil är jättebra! men i 250km/h tycker jag den vibrerar lite väl mycket.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jag antar att du inte byggde en prime95 dator? Är det en speldator spela dem spelen du vill och kolla temperaturerna. Är lite som att säga min bil är jättebra! men i 250km/h tycker jag den vibrerar lite väl mycket.

Ha det gött

Nej det stämmer absolut! Har även haft problem med New World, efter ett par timmars spelande så dör datorn också, då CPU temperaturen stiger över 100 grader.

Tjingeling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Nej det stämmer absolut! Har även haft problem med New World, efter ett par timmars spelande så dör datorn också, då CPU temperaturen stiger över 100 grader.

Tjingeling!

ah okej, då är det en helt annan femma. Kör du cpun i stock eller har du överklockat den?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

ah okej, då är det en helt annan femma. Kör du cpun i stock eller har du överklockat den?

Ha det gött

Den körs i stock, kör en vanlig i9 11900, inge K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Den körs i stock, kör en vanlig i9 11900, inge K.

okej, ja då är nog en bättre kylare på sin plats. Om ska köra på AIO igen skulle jag rekommendera en 240mm, vilket chassie har du?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

okej, ja då är nog en bättre kylare på sin plats. Om ska köra på AIO igen skulle jag rekommendera en 240mm, vilket chassie har du?

Ha det gött

Jag tror också att det är det som strular!
Har ett NZXT h510!

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur är kylaren monterad, du har väl inget placerat så att du riskerar luftbubblor ellel har kopplat och styrt pumpen så den har för lågt varvtal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Jag tror också att det är det som strular!
Har ett NZXT h510!

Okej ja då skulle jag rekommendera en 240mm 280 går in i fram, men om du nån gång vill byta chassie så är kompatibiliteten horribel om man vill ha en 280mm i taket. Det är anledningen varför jag sitter med ett lastgammalt corsiar air 540.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och hur är kylaren monterad, du har väl inget placerat så att du riskerar luftbubblor ellel har kopplat och styrt pumpen så den har för lågt varvtal ?

Följde monteringsguiden, placerade radiatorn i fronten på chassit med slangarna nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Okej ja då skulle jag rekommendera en 240mm 280 går in i fram, men om du nån gång vill byta chassie så är kompatibiliteten horribel om man vill ha en 280mm i taket. Det är anledningen varför jag sitter med ett lastgammalt corsiar air 540.

Ha det gött

Ja att få in en i taket i detta chassit är mer eller mindre omöjligt
Sitter och funderar på ifall jag ska kasta denna AIOn i soptunnan och införskaffa mig denna istället
https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-cooling-liquid-fre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Ja att få in en i taket i detta chassit är mer eller mindre omöjligt
Sitter och funderar på ifall jag ska kasta denna AIOn i soptunnan och införskaffa mig denna istället
https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-cooling-liquid-fre...

Jo jag vet hade ett nzxt 340 elite innan med 280mm aio i fronten. Kasta den behöver du inte göra det är ju inte en dålig kylare men den är lite klen för en 11900. Så sälj den. Freezer 2 ska väl vara en av de bästa 240mm på marknaden om jag inte missminner mig.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att du kommer upp i 100c, speciellt så fort. Är du säker på att både fläkten till kylaren och pumpen fungerar som de ska?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadazi:

Tycker det är konstigt att du kommer upp i 100c, speciellt så fort. Är du säker på att både fläkten till kylaren och pumpen fungerar som de ska?

Det är en bra fråga, hur vet jag det till 100%?

Permalänk
Hjälpsam

Skippa konceptet AIO och kör en Noctua U12A istället, presterar som en OK 240, tystare än de flesta AIO, mindre strul, färre rörliga delar, billigare än en 240.

120mm rad till den processorn är för klent. Din Kraken motsvarar ungefär en EVO 212 i prestanda (där jag hade föredragit EVO 212 iofs), och det är för lite kylning för din processor helt enkelt. Den kan inte hantera värmen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Namdam:

Följde monteringsguiden, placerade radiatorn i fronten på chassit med slangarna nedåt.

Ja det är ju bra men är cpu/pump under den nivån och hur har du kopplat elen, inget begränsat varvtal utan bra vattenflöde ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ju bra men är cpu/pump under den nivån och hur har du kopplat elen, inget begränsat varvtal utan bra vattenflöde ?

Radiatorn är kopplad till CPU_FAN och fläkten är kopplad till CHA_FAN1
Med denna kylaren är det inte möjligt att ändra någonting som har med pumpen att göra.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket modekort du har men brukar det inte finnas en dedikerad AIO_PUMP header som man ska använda till pumpen? Och sen kör man på CPU_FAN för radiatorfläktarna antar jag. Har inte super koll för jag kör bara luft.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Vad är det vi pratar om här? En Kraken M22 är alldeles på tok för lite för en Intel i9 11900K. Särskilt om du ska köra Prime95.
Jag har en Intel i9 10900K och kör med en 280mm AIO och når 100C efter bara några minuter med Prime95 även på smallest testet.

Du behöver minst en 240mm AIO och kör inte Prime95. CPUn blir som en ugn med Prime95. Ett normalare test vore Cinebench R20 och ställ in sekunderna på 1800 så blir det 30 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Vet inte vilket modekort du har men brukar det inte finnas en dedikerad AIO_PUMP header som man ska använda till pumpen? Och sen kör man på CPU_FAN för radiatorfläktarna antar jag. Har inte super koll för jag kör bara luft.

Detta moderkort har ingen AIO_PUMP, läste att man skulle sätta den i CPU_FAN istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vad är det vi pratar om här? En Kraken M22 är alldeles på tok för lite för en Intel i9 11900K. Särskilt om du ska köra Prime95.
Jag har en Intel i9 10900K och kör med en 280mm AIO och når 100C efter bara några minuter med Prime95 även på smallest testet.

Du behöver minst en 240mm AIO och kör inte Prime95. CPUn blir som en ugn med Prime95. Ett normalare test vore Cinebench R20 och ställ in sekunderna på 1800 så blir det 30 minuter.

Det är en vanlig i9 11900, inte K modellen, men jag antar att det är samma sak ungefär.

Blir att beställa en 240mm senare idag, synd att jag inte gjorde research innan jag beställde bara denna AIOn bara!

Permalänk

https://youtu.be/BbGomv195sk?t=783

Förstår inte riktigt hur du har monteringen men kan det vara så att luft hamnat i pumpen istället för i radiatorn? Tycker filmen i vart fall förklarar problemet som kan uppkomma.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Namdam:

Radiatorn är kopplad till CPU_FAN och fläkten är kopplad till CHA_FAN1
Med denna kylaren är det inte möjligt att ändra någonting som har med pumpen att göra.

Connect the 3-pin pump power cable of the pump embedded in the radiator to the 4-pin CPU_OPT, PUMP or AIO_PUMP connectors on the motherboard. We suggest to set it to full speed in the BIOS.
Pump Motor Speed 3,500 ± 350RPM

https://nzxt.com/product/kraken-m22

Uppenbarligen har du en separat kabel till pumpen och den ska inte varvtalsstyras utan gå för fullt och visa ca 3500 rpm om du läser av varvtalelet på den.
Eller mer korrekt är den kopplad i serie men det viktiga är att du ska kolla om den snurrar med ca 3500 rpm och inte är styrd så den inte pumpar vattnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Connect the 3-pin pump power cable of the pump embedded in the radiator to the 4-pin CPU_OPT, PUMP or AIO_PUMP connectors on the motherboard. We suggest to set it to full speed in the BIOS.
Pump Motor Speed 3,500 ± 350RPM

https://nzxt.com/product/kraken-m22

Uppenbarligen har du en separat kabel till pumpen och den ska inte varvtalsstyras utan gå för fullt och visa ca 3500 rpm om du läser av varvtalelet på den.
Eller mer korrekt är den kopplad i serie men det viktiga är att du ska kolla om den snurrar med ca 3500 rpm och inte är styrd så den inte pumpar vattnet.

Intressant, måste kolla exakt hur allting sitter, återkommer strax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Det är en vanlig i9 11900, inte K modellen, men jag antar att det är samma sak ungefär.

Blir att beställa en 240mm senare idag, synd att jag inte gjorde research innan jag beställde bara denna AIOn bara!

Hur länge sen var det du köpte den? Se om du kan lämna tillbaka den.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Namdam:

Det är en vanlig i9 11900, inte K modellen, men jag antar att det är samma sak ungefär.

Blir att beställa en 240mm senare idag, synd att jag inte gjorde research innan jag beställde bara denna AIOn bara!

Kasta ett öga på Noctua U12A som alternativ innan du beställer och spara pengar
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kasta ett öga på Noctua U12A som alternativ innan du beställer och spara pengar
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Tittade lite på den och jag är lite fundersam på ifall jag ska köpa den istället för en AIO, problemet är bara att jag tycker brunt är förj*vla fult

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hur länge sen var det du köpte den? Se om du kan lämna tillbaka den.

2-3 månader sedan så det är tyvärr försent!