Rufus kringgår Windows 11 säkerhetskrav

Permalänk
Melding Plague

Rufus kringgår Windows 11 säkerhetskrav

Betaversionen av tredjepartsverktyget Rufus skapar installationsmedia som möjliggör att installera Windows 11 även på äldre enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framtida uppdateringar är ju hela grejen med att "uppgradera" till W11.
Jag lär sitta kvar på W10 ett bra tag till då min hårdvara tydligen är osäker...jävla påfund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Framtida uppdateringar är ju hela grejen med att "uppgradera" till W11.
Jag lär sitta kvar på W10 ett bra tag till då min hårdvara tydligen är osäker...jävla påfund...

Jag tror att det bara är ett sätt för Microsoft att friskriva sig om de får för sig att sluta stödja maskiner som inte uppfyller kraven. Däremot tror jag det inte kommer hända på en lång tid om alls.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Microsoft kommer ordna med en version där man slipper TPM grejen ?

Jag kan tänka mig att en majoritet av alla Win10 användare inte använder eller har någon nytta av just den modulen, t.ex. hemanvändare. Den gruppen måste ju vara ganska stor. Företag bryr sig inte lika mycket för dom byter ju ändå ut datorer efter ett tag plus dom kör ju ofta med datorer som dell, hp, lenovo etc.

Inte för jag tror företag kommer lämna Win10 på ett bra tag, det är nog mer hemanvändare som vill använda Win11 så då är ju det där TPM kravet lite märkligt kan tyckas.

Permalänk

Jag försökte uppgradera W10 till W11 idag på en gammal maskin med hjälp av Rufus 3.16 (finns en stabil version sedan några timmar).

Det är svårt att göra fel i Rufus och alla inställningar är rätt (det är endast en rullgardin som ska ändras). Jag laddade även ner W11-filen genom Rufus så det är inget fel på min ISO.

Jag försöker uppgradera, dvs inte göra en nyinstallation, och jag får trots detta felmeddelandet "This PC doesn't currently meet Windows 11 System Requirements. Here's Why: The PC must support TPM 2.0"

Jag kör installationen direkt i W10 och försöker uppgradera därifrån då jag gärna sparar alla program, filer etc som det är.

Är det någon som har samma problem som jag eller känner till en lösning?
Tack!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | Asus ROG Crosshair VIII Impact | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | Samsung 980 Pro Series 1TB | Samsung 970 EVO Plus 2TB | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x16GB | NZXT Kraken X53 | Corsair SF600 | Ncase M1

Permalänk
Medlem

Låter som kinect-affären igen. MS lovar att alla ska ha X, inte alla har X, alla behöver inte längre ha X

Så länge alla nya datorer som säljs har de nya kraven så kommer det ju lösa sig över tid

Permalänk
Medlem

För att tydliggöra så fungerar det alldeles utmärkt att uppdatera Windows 11 med diverse hotfixes och dylikt som har dykt upp sedan operativsystemet lanserades, även om man har använt Microsofts egna instruktioner för att kringgå krav på TPM.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

För att tydliggöra så fungerar det alldeles utmärkt att uppdatera Windows 11 med diverse hotfixes och dylikt som har dykt upp sedan operativsystemet lanserades, även om man har använt Microsofts egna instruktioner för att kringgå krav på TPM.

Ja men man blir ju utfryst från uppdateringar?
Eller har vi en fix på även detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierrewahlgren:

Jag försökte uppgradera W10 till W11 idag på en gammal maskin med hjälp av Rufus 3.16 (finns en stabil version sedan några timmar).

Det är svårt att göra fel i Rufus och alla inställningar är rätt (det är endast en rullgardin som ska ändras). Jag laddade även ner W11-filen genom Rufus så det är inget fel på min ISO.

Jag försöker uppgradera, dvs inte göra en nyinstallation, och jag får trots detta felmeddelandet "This PC doesn't currently meet Windows 11 System Requirements. Here's Why: The PC must support TPM 2.0"

Jag kör installationen direkt i W10 och försöker uppgradera därifrån då jag gärna sparar alla program, filer etc som det är.

Är det någon som har samma problem som jag eller känner till en lösning?
Tack!

Rätta mig om jag har fel, men om du kör uppgradering via Windows så tror jag att du behöver göra regedit-förändringen som Microsoft har gått ut med. När Rufus gör installationsmedia så tror jag att den endast pillar på innehållet på USB-minnet.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja men man blir ju utfryst från uppdateringar?
Eller har vi en fix på även detta?

Än så länge finns det inga indikationer (annat än Microsofts högst diffusa friskrivning) som tyder på att någon skulle bli utfryst från framtida uppdateringar.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Rätta mig om jag har fel, men om du kör uppgradering via Windows så tror jag att du behöver göra regedit-förändringen som Microsoft har gått ut med. När Rufus gör installationsmedia så tror jag att den endast pillar på innehållet på USB-minnet.

Låter troligt.
Cleaninstall med rufus är nog det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Än så länge finns det inga indikationer (annat än Microsofts högst diffusa friskrivning) som tyder på att någon skulle bli utfryst från framtida uppdateringar.

Ok, jag har "hört" annat.
Kör du själv W11 med äldre hårdvara och får uppdateringar från WUP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, jag har "hört" annat.
Kör du själv W11 med äldre hårdvara och får uppdateringar från WUP?

Det här kommer direkt från Microsoft:
Devices that do not meet these system requirements will no longer be guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates.

De friskriver sig med andra ord, men än så länge har det inte varit några som helst problem med uppdateringar av Windows 11 (Ja som svar på din fråga)

Källa:
Länk1
Länk2

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag vill även påpeka (har skickat in en "rättelse") här för de som läser forumet att det behövs inte tankas hem beta #2 av 3.16 (som släpptes för 5 dagar) utan fulla releasen av 3.16 kom ut ett dygn (!) före denna nyhet publicerades och kan tankas hem direkt från rufus hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Frågan är om Microsoft kommer ordna med en version där man slipper TPM grejen ?

Jag kan tänka mig att en majoritet av alla Win10 användare inte använder eller har någon nytta av just den modulen, t.ex. hemanvändare. Den gruppen måste ju vara ganska stor. Företag bryr sig inte lika mycket för dom byter ju ändå ut datorer efter ett tag plus dom kör ju ofta med datorer som dell, hp, lenovo etc.

Inte för jag tror företag kommer lämna Win10 på ett bra tag, det är nog mer hemanvändare som vill använda Win11 så då är ju det där TPM kravet lite märkligt kan tyckas.

TPM ökar säkerheten för alla användare och det finns inte direkt någon anledning att ta bort det kravet bara för att köra Windows 11 på äldre datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, jag har "hört" annat.
Kör du själv W11 med äldre hårdvara och får uppdateringar från WUP?

Jag kör Windows 11 på både en HP Elitebook 8470p (i5-3320m och TPM 1.2, med secure boot och UEFI) och en Lenovo T460 (i5-6300u, TPM 2.0, Secure boot och UEFI) och båda dessa datorer har fått uppdateringarna som kom ut i veckan i Windows update.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Än så länge finns det inga indikationer (annat än Microsofts högst diffusa friskrivning) som tyder på att någon skulle bli utfryst från framtida uppdateringar.

Skrivet av Falcon:

Ok, jag har "hört" annat.
Kör du själv W11 med äldre hårdvara och får uppdateringar från WUP?

Skrivet av jnsson:

Jag kör Windows 11 på både en HP Elitebook 8470p (i5-3320m och TPM 1.2, med secure boot och UEFI) och en Lenovo T460 (i5-6300u, TPM 2.0, Secure boot och UEFI) och båda dessa datorer har fått uppdateringarna som kom ut i veckan i Windows update.

Jag tror ju risken för något sådant är vid nästa version i första hand, inte de månatliga säkerhetsuppdateringarna.

Det känns ju som att de tagit höjd för sina framtida planer, och dessa levereras ju vid versionssläppen i första hand...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror ju risken för något sådant är vid nästa version i första hand, inte de månatliga säkerhetsuppdateringarna.

De har sagt att man inte skulle få uppdateringar överhuvudtaget, då de skrev inklusive säkerhetsuppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av pellen:

Rätta mig om jag har fel, men om du kör uppgradering via Windows så tror jag att du behöver göra regedit-förändringen som Microsoft har gått ut med. När Rufus gör installationsmedia så tror jag att den endast pillar på innehållet på USB-minnet.

Stort tack för din hjälp! Jag tror att du har helt rätt och efter ha slitit mitt hår började jag leta efter alternativ. Jag skapade en ISO med hjälp av det här scriptet istället (https://github.com/AveYo/MediaCreationTool.bat) och nu sitter jag förnöjt och ser på när W11 installeras.

Igen, stort tack!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | Asus ROG Crosshair VIII Impact | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | Samsung 980 Pro Series 1TB | Samsung 970 EVO Plus 2TB | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x16GB | NZXT Kraken X53 | Corsair SF600 | Ncase M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De har sagt att man inte skulle få uppdateringar överhuvudtaget, då de skrev inklusive säkerhetsuppdateringar

Effekten av att man inte kan uppgradera till nästa version blir ju dock just att man då senare inte får säkerhetsuppdateringar heller. (Och därmed kortare livstid på Windows 11 än om man stannat på 10)

Sedan är det väl snarare friskrivningar från den implicita garantin att man kommer få uppdateringar än något slags definitivt uttalande om att man inte kommer få uppdateringar. Vi får se hur det går i slutänden. Jag tippar på att om/när det kommer en brytpunkt så är det vid nästa version.

Min åsikt: kör 10 om inte 11 stöds. Omvärdera baserat på hur det ser ut om några år. Kanske är den osupportade datorn inte särskilt intressant längre då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Påminner lite om Hackintosh. Lura operativsystemet att man har rätt hårdvara för att kunna köra på andra enheter än avsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Än så länge finns det inga indikationer (annat än Microsofts högst diffusa friskrivning) som tyder på att någon skulle bli utfryst från framtida uppdateringar.

Min tolkning/gissning är att de helt enkelt ville slippa testa igenom så extremt många olika konfigurationer och drog en linje, sen kan de förstås motivera det med vissa säkerhetsfunktioner och så och det var säkerligen därför linjen hamnade just där den hamnade. Men i allmänhet så kommer de inte hindra någon från att installera uppdateringar, de bara frisäger sig allt ansvar för när det slutar fungera för att ens Core2 moderkorts USB-drivrutiner slutar fungera eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Effekten av att man inte kan uppgradera till nästa version blir ju dock just att man då senare inte får säkerhetsuppdateringar heller. (Och därmed kortare livstid på Windows 11 än om man stannat på 10)

Sedan är det väl snarare friskrivningar från den implicita garantin att man kommer få uppdateringar än något slags definitivt uttalande om att man inte kommer få uppdateringar. Vi får se hur det går i slutänden. Jag tippar på att om/när det kommer en brytpunkt så är det vid nästa version.

Min åsikt: kör 10 om inte 11 stöds. Omvärdera baserat på hur det ser ut om några år. Kanske är den osupportade datorn inte särskilt intressant längre då.

Vi får se. Och om man inte får uppgraderingen via Windows update, kan man nog alltid installera den via USB/eller på något annat sätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vi får se. Och om man inte får uppgraderingen via Windows update, kan man nog alltid installera den via USB/eller på något annat sätt

Jo, men problemet är ju detsamma, om du installerar 11 på ej supportad hårdvara så kan det visa sig att du står med ett system som inte går att uppdatera långt innan Windows 10 slutar supportas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, men problemet är ju detsamma, om du installerar 11 på ej supportad hårdvara så kan det visa sig att du står med ett system som inte går att uppdatera långt innan Windows 10 slutar supportas.

Precis och uppdateringar inkl. säkerhetsuppdateringar skulle väl stödjas fram till 2025 för W10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Precis och uppdateringar inkl. säkerhetsuppdateringar skulle väl stödjas fram till 2025 för W10?

Oktober 2025 (se https://docs.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-1... eller vilken version man nu är intresserad av)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle det vara mer intressant om hur man kan inaktivera stödet för TPM när alla krav är uppfyllda på hårdvara, TPM innebär mest att MS får mer makt över ens dator och vad man kan köra på den när de eller mysigheter tycker att man inte ska i deras tycke köra nått "olämpligt"
TPM kan förstås användas för att skydda mot en del saker, men med så mycket annat nu för tiden sker det lätt ändamålsglidning, och åsiktsstyrning...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Egentligen skulle det vara mer intressant om hur man kan inaktivera stödet för TPM när alla krav är uppfyllda på hårdvara, TPM innebär mest att MS får mer makt över ens dator och vad man kan köra på den när de eller mysigheter tycker att man inte ska i deras tycke köra nått "olämpligt"
TPM kan förstås användas för att skydda mot en del saker, men med så mycket annat nu för tiden sker det lätt ändamålsglidning, och åsiktsstyrning...

Jag tror du missuppfattar vad TPM gör, det enda den gör är att tillhandahålla krypterignsnycklar av olika slag. MS har ingen extra kontroll över sin dator eller vad du gör på den

Secure Boot är annorlunda dock

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vi får se. Och om man inte får uppgraderingen via Windows update, kan man nog alltid installera den via USB/eller på något annat sätt

Jag kör Win11 på en gammal i7 3770 och har fått flera uppdateringar via Windows Update, det står dock på flera ställen att min hardware inte stöds och jag kan endast vara med i Release Preview programmet på Insiders, men det funkar finfint. Microsoft har aldrig sagt att du inte kommer få uppdateringar utan att det eventuellt kommer uppdateringar som du med äldre maskin inte kommer kunna ta del utav - mest troligt är det att detta sker vid de årliga uppdateringarna och det kommer då givetvis annonseras i förväg, gissningsvis kommer det då också handla om enstaka features som din maskin inte kan köra utan TPM2 (även fast TPM2 ska vara bakåtkompatibelt och deras stance där är väl egentligen att du måste ha TMP1.2 även på unsupported hardware så..)

Som jag ser det är Win11 en must have uppgradering. Känns mycket fräschare än 10 och endel updates är rätt gedigna, möjligheten att köra nya Windows Terminal med tabs som standard exempelvis, stooooort om man också kör WSL. Sedan kan man ju nu köra Linux GUI appar helt naturligt, de läggs i startmenyn och dyker upp i egna fönster. Android appar kommer vilket även det är väldigt efterlängtat.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror du missuppfattar vad TPM gör, det enda den gör är att tillhandahålla krypterignsnycklar av olika slag. MS har ingen extra kontroll över sin dator eller vad du gör på den

Secure Boot är annorlunda dock

Det går ju att signera saker med egna nycklar så det ger inte direkt MS någon extra kontroll heller.