Permalänk
Medlem

ITX bygge med Thunderbolt

Tja!

Jag håller på att planera ett bygge med liten formfaktor och Thunderbolt 3 stöd som är framtidssäker och kan uppgraderas vid behov.

Tanken är att ha en enda USB-C kabel att plugga in till datorn så att jag enkelt kan byta mellan jobb-laptopen och gamingdatorn. Mus, tangentbord, skärmar är allt kopplat till en dockningsstation med en TB3 kabel ut. GPUn's output dras till en videoingång på moderkortet, som sedan skickar signalen vidare via TB3.

Det är ganska dåligt med moderkort som har stöd för TB3 och dessutom har en videoingång. För AMD verkar det enbart finnas ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3, så bygget har kretsat kring det. De Intel-kort jag hittat som uppfyller kraven har varit betydligt dyrare.

Har inte lagt in någon GPU i bygget än. Jag har inte direkt bråttom, så min tanke är att försöka hitta en begagnad GPU för 2-3k.

Nu till mina frågor:

  • Är det någon som gjort ett liknande bygge? Kanske finns det tillvägagångssätt jag inte funderat på. T ex ett dedikerat Thunderbolt 3 kort?

  • Kommer jag kunna driva en 38" Ultrawide skärm med föreslaget bygge och hålla mig på 60 fps i moderna spel? TB3 stödjer bara upp till 60 hz

  • Är det någon som ser några uppenbara förbättringar? Typ komponenter med bättre bang-for-buck?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En 5600G är en ganska prisvärd APU, tyvärr tror jag inte den klarar 60 FPS i senaste spelen på en så stor skärm dock. Bang/buck om man kan klara sig på den är dock oslagbart.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En 5600G är en ganska prisvärd APU, tyvärr tror jag inte den klarar 60 FPS i senaste spelen på en så stor skärm dock. Bang/buck om man kan klara sig på den är dock oslagbart.

Det kan absolut vara intressant! Har idag bara en 27" (2 st 24" vid sidan om). Hade den klarat av att driva spel på bara 27"en?

Att byta ut alla tre skärmar mot en 38" är något av en framtidsplan. Finns det någon nackdel med att komplettera 5600G med en GPU då isåfall? Bortsett från att jag betalat för den integrerade grafiken i onödan.

Har inte haft en dedikerad gaming PC på ett bra tag, så att kunna komma igång billigt med möjlighet att uppgradera i framtiden är väldigt attraktivt.

Permalänk
Inaktiv

Det måste ju finnas Gigabyte eller Asuskort nu för tiden också som man kan stoppa i ett tb till pcie kort i. Jag har ett gigabyte kort lite äldre i min videoredigeringsdator som driver en Blackmagic Design mini monitor och en hårddiskdocka. Jag har också motsvarigheten för Asus på hyllan då det inte funkade på ett GB kort. Video in finns nog inget på mitt kort vad man nu ska med det till men det finns ju capturekort om man behöver. Jag kör os x på min och spelar inte överhuvudtaget (då jag tycker det ser riktigt tråkigt ut).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är bara ASRock Phantom Gaming ITX TB3 som gäller, alternativt Threadripper om du nu vill ha AMD.
Thunderbolt kostar säkert pengar att bygga men det är troligen rätt konstruerad prisseparation iom det finns intel laptops för 6-7k som har thunderbolt.

Intel äger Thunderbolt-standarden och gör lite själva vad de vill även om det är påväg att lossna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smoof:

Det kan absolut vara intressant! Har idag bara en 27" (2 st 24" vid sidan om). Hade den klarat av att driva spel på bara 27"en?

Att byta ut alla tre skärmar mot en 38" är något av en framtidsplan. Finns det någon nackdel med att komplettera 5600G med en GPU då isåfall? Bortsett från att jag betalat för den integrerade grafiken i onödan.

Har inte haft en dedikerad gaming PC på ett bra tag, så att kunna komma igång billigt med möjlighet att uppgradera i framtiden är väldigt attraktivt.

Ja, 5600G stödjer bara PCIE 3.0, inte 4.0, men med dagens grafikkort är det väldigt liten skillnad, kanske 2%, det är inte lönt att skaffa PCIE 4.0 NVMe SSD'er heller, men än så länge är det väldigt få saker som drar nytta av 4.0 också, Samsung 970 disken klarar sig exempelvis på 3.0, men vill du ha en samsung 980 Pro så kommer den inte prestera bättre än en 970 med den processorn.

Jag gjorde en sökning på prisjakt och hittade 8 mITX moderkort med thunderbolt, så Intel är förstås möjligt också?
Här är ett klipp på hur bra 5600G presterar i spel.
Edit: Eller nja det var ju bara lättare spel, den här är nog mer rättvis. Inga 60FPS men kanske spelbart.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Det måste ju finnas Gigabyte eller Asuskort nu för tiden också som man kan stoppa i ett tb till pcie kort i. Jag har ett gigabyte kort lite äldre i min videoredigeringsdator som driver en Blackmagic Design mini monitor och en hårddiskdocka. Jag har också motsvarigheten för Asus på hyllan då det inte funkade på ett GB kort. Video in finns nog inget på mitt kort vad man nu ska med det till men det finns ju capturekort om man behöver. Jag kör os x på min och spelar inte överhuvudtaget (då jag tycker det ser riktigt tråkigt ut).

Yes, det verkar finnas såna kort, typ Gigabyte Titan Ridge Thunderbolt 3. Men eftersom de kostar runt 1k så blir det inte så prisvärt jämfört med ett moderkort som har stöd från början. Video in är ju tyvärr ett krav om jag inte har inbyggd GPU eftersom GPU:ns signal måste igenom moderkortet för att sedan skickas över TB.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, 5600G stödjer bara PCIE 3.0, inte 4.0, men med dagens grafikkort är det väldigt liten skillnad, kanske 2%, det är inte lönt att skaffa PCIE 4.0 NVMe SSD'er heller, men än så länge är det väldigt få saker som drar nytta av 4.0 också, Samsung 970 disken klarar sig exempelvis på 3.0, men vill du ha en samsung 980 Pro så kommer den inte prestera bättre än en 970 med den processorn.

Jag gjorde en sökning på prisjakt och hittade 8 mITX moderkort med thunderbolt, så Intel är förstås möjligt också?
Här är ett klipp på hur bra 5600G presterar i spel.
Edit: Eller nja det var ju bara lättare spel, den här är nog mer rättvis. Inga 60FPS men kanske spelbart.

PCIE 3.0 skulle jag absolut kunna leva med. Riktigt bra referensvideo!

Kollade igenom listan och hittade tyvärr inte något kort som har både TB samt video-ingång. Det är ju förvisso inte ett krav om jag kör med 5600G, men den dagen jag villa stoppa in ett grafikkort måste jag komplettera med någon form av PCIE kort med video-ingång isåfall.

Kommer framförallt spela mindre krävande spel som WoW Classic, LoL, diverse indiespel. Kan nog leva med lite sämre prestanda de få gånger jag spelar mer krävande spel. Annars är det det ju bara att lägga pengarna på ett grafikkort den dagen jag känner att 5600G:n inte räcker till.

Permalänk
Inaktiv

Kostar en tusing nu och det gjorde det när jag köpte mitt också men då får man två portar kanske tre på tb3 versionen. Gött att ha en docka för två hårddiskar också.

Med video in menar du med video inbyggt i moderkortet eller processorn eller att det kan ta emot en extern videosignal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Kostar en tusing nu och det gjorde det när jag köpte mitt också men då får man två portar kanske tre på tb3 versionen. Gött att ha en docka för två hårddiskar också.

Med video in menar du med video inbyggt i moderkortet eller processorn eller att det kan ta emot en extern videosignal?

Sant!

Jag menar en ingång för att ta emot en extern videosignal (från grafikkortet).