Installera ny HDD - dator körd?

Permalänk
Medlem

Installera ny HDD - dator körd?

Ville utöka med en intern hdd och när jag kopplade in allt och bootade så klickar hddn och ingenting syns på skärmen öht.

Jag kopplar då ut den och bootar men fortfarande syns inget på skärmen! Ingen bios ingenting... har jag lyckats sabba datorn?

Permalänk
Medlem

fortsätter datorn att snurra i övrigt :)?
Pröva i/Ur med alla Elsladdar i datorn. Som Pins till Grafikkort, och Pin till moderkortet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

fortsätter datorn att snurra i övrigt :)?
Pröva i/Ur med alla Elsladdar i datorn. Som Pins till Grafikkort, och Pin till moderkortet.

Uopdatering, pinsamt men hade kopplat hdmin fel. Kopplade till grafikkortet och allt syns.

Däremot så startar inte OS, kollar bios men allt ser rätt ut? Hårddisken låter fortfarande skitkonstigt i börjat med gnissel och hackande, kan den vara defekt? Eller pallar inte agget med?

Permalänk
Medlem

@Affie: Hör strömkabeln du använder till hårddisken till nätagget eller hör den till ett annat nätagg?

Om du använt rätt strömkabel så kan det som du säger hända att disken bara är defekt. Fungerar datorn som den ska om du inte har den nya disken inkopplad?

Att nätagget inte skulle palla är osannolikt, men svårt att säga eftersom du inte gett någon information om komponenterna i datorn.

Permalänk

Använder du m.2 ssder?

På vissa moderkort inaktiveras vissa sata kontakter om man använder m.2 platsen/erna och har för mig jag sett tidigare poster om samma fel där lösningen varit att byta sata port.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Affie: Hör strömkabeln du använder till hårddisken till nätagget eller hör den till ett annat nätagg?

Om du använt rätt strömkabel så kan det som du säger hända att disken bara är defekt. Fungerar datorn som den ska om du inte har den nya disken inkopplad?

Att nätagget inte skulle palla är osannolikt, men svårt att säga eftersom du inte gett någon information om komponenterna i datorn.

Allt startar normalt vid bortkopplad av hddn.

Strömmen kommer direkt från agget. Datorn är en Acer TC-885.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att hårddisken är DOA :/

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Använder du m.2 ssder?

På vissa moderkort inaktiveras vissa sata kontakter om man använder m.2 platsen/erna och har för mig jag sett tidigare poster om samma fel där lösningen varit att byta sata port.

Oklart

Men jag provade alla tre sata porta utan skillnad. Kopplar jag ur satan så startar den normalt och hddn låter lika skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Använder du m.2 ssder?

På vissa moderkort inaktiveras vissa sata kontakter om man använder m.2 platsen/erna och har för mig jag sett tidigare poster om samma fel där lösningen varit att byta sata port.

Noterade att det finns tre stycken uttag på hdd (barracuda seagate 2tb) det är ström sata och sen ett med fyra piggar? Har dock ingen sladd till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affie:

Noterade att det finns tre stycken uttag på hdd (barracuda seagate 2tb) det är ström sata och sen ett med fyra piggar? Har dock ingen sladd till det.

Det är jumper-pinnar, man kan konfigurera disken genom att bygla dem. Det är inget du behöver göra, disken ska fungera med bara data- och ström-kabel för SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är jumper-pinnar, man kan konfigurera disken genom att bygla dem. Det är inget du behöver göra, disken ska fungera med bara data- och ström-kabel för SATA.

Då måste ju disken vara defekt. Får returnera, suck jag som ville installera warzone ikväll!

Permalänk
Skrivet av Affie:

Då måste ju disken vara defekt. Får returnera, suck jag som ville installera warzone ikväll!

Testa disken med förslagsvis
https://www.hirensbootcd.org/

Visa signatur

Laptop Asus K56CB