Problem i samband med köp av nyproduktion

Permalänk
Medlem

Problem i samband med köp av nyproduktion

Har skrivit på avtal för en nyproducerad bostad och får tillträde imorgon men inga pengar har ännu betalats till säljaren. Idag ringde mäklaren och meddelade att det har uppstått problem, varav en för mig är av väsentlig betydelse.

1. Ett 3-glas fönster är trasigt (yttersta skivan är sprucken rakt igenom) och måste bytas men det är oklart när, enligt mäklaren har man beställt nytt glas till 10 andra bostäder för "länge sedan". Det har varit trasigt sedan jag var och tittade på bostaden i början av september och man sade att det skulle vara åtgärdat till dess att jag får tillträde.

2. Ugnen saknas, byggaren har meddelat beställaren att ugnen skulle finnas i en container men när dem tittade i containern så saknades ugnen och dem vet inte varför eller om den ev. är stulen. Budet är att det ska finnas en ugn till mig efter denna helg men att det kan ta längre tid på grund av halvledarbristen. Eventuellt skulle man kunna montera en provisorisk ugn, men det var inte heller klart om det går att göra.

Måste jag acceptera läget?
Och vilka möjligheter finns det att påverka detta från min sida?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Svårt läge.

Att acceptera låter direkt, för mig, som något dumt.
I så fall skulle jag vilja ha det på papper att allt ska åtgärdas, samt att det ska finnas ett givet slutdatum, oavsett.

Annars tycker jag du borde kunna kräva någon slags kompensation.

(har inte så stor koll, jobbade på ett husföretag och tror det kompenserades om det inte var klart i utlovad tid)

MEN!

Jag vet inte hur det ser ut på ev. papper du skrivit på. Är det muntliga avtal (som är svåra att bevisa)? Har du inte ens betalat handpenning?

Ugn borde ju vara noll problem. In på närmsta ELON och plocka ut en, vad tusan är det för kina-leveranser dom pysslar med?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Acceptera läget är ju givetvis inget jag vill eller tänker göra utan vidare, frågan var mer vad jag har att sätta emot så att beställare och byggare åtgärdar dessa brister så snart som möjligt då jag inte heller tycker att det borde vara något problem att få fram ugnen, men det är vad jag får höra nu att det kan bli svårt med tanke på halvledarbristen..

Har betalat handpenningen visserligen, 150 000 kr, men inte mer. Banken gör utbetalning på resten av köpeskillingen imorgon till säljaren.

Fick precis från mäklaren ett SMS om att han "går i god för att fönster och ugn kommer åtgärdas". Vet inte hur mycket det säger.

Det finns ett besiktningsprotokoll och där finns att ugnen saknas samt att en fönsterruta är trasig så det finns svart på vitt. Har tidigare bara fått muntligt från beställaren och mäklaren att det ska åtgärdas. Nu idag fick jag SMS:et ovan från mäklaren.

Kan vara värt att nämna att det är en bostadsrätt om det gör någon skillnad.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Acceptera läget är ju givetvis inget jag vill eller tänker göra utan vidare, frågan var mer vad jag har att sätta emot så att beställare och byggare åtgärdar dessa brister så snart som möjligt då jag inte heller tycker att det borde vara något problem att få fram ugnen, men det är vad jag får höra nu att det kan bli svårt med tanke på halvledarbristen..

Har betalat handpenningen visserligen, 150 000 kr, men inte mer. Banken gör utbetalning på resten av köpeskillingen imorgon till säljaren.

Fick precis från mäklaren ett SMS om att han "går i god för att fönster och ugn kommer åtgärdas". Vet inte hur mycket det säger.

Det finns ett besiktningsprotokoll och där finns att ugnen saknas samt att en fönsterruta är trasig så det finns svart på vitt. Har tidigare bara fått muntligt från beställaren och mäklaren att det ska åtgärdas. Nu idag fick jag SMS:et ovan från mäklaren.

Kan vara värt att nämna att det är en bostadsrätt om det gör någon skillnad.

"går i god för att fönster och ugn kommer åtgärdas". betyder inget alls, kräv papper med underskrifter datum och ersättningsreglering om så inte är fallet. Vid tillträde så ska ju det vara klart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Rutan är mellan utföraren och föreningen. Du kan be om avdrag på köpeskillingen för ugnen.

Du kan inte få ut pengar för att det är försenat, dock kan du dra av pengar och lösa själv

Permalänk
Medlem

Har inte någon kontakt själv med beställaren men har meddelat mäklaren nu per SMS att jag vill att han ber beställaren förbereda dokument som reglerar åtgärden vad gäller ugnen och ersättning om det inte blir åtgärdat inom viss tid.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om jag själv ska ha med mig ett dokument för att reglera ugnsfrågan, vad bör stå i det? Kan någon på forumet hjälpa akut med detta?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Be, eller kräv, att hålla inne en del av betalningen som motsvarar kostnad för ugn + installation. När de har åtgärdat det så betalar du resten. Det tycker jag låter som en rimlig lösning.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett tips när det gäller nyproduktion: se till att kontrollera att allt ordentligt utfört så fort som möjligt. Byggarna brukar säga att ursprungliga fel ska anmälas inom 6 månader. Be gärna någon kunnig familjemedlem eller bekant att komma och kolla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Ytterligare ett tips när det gäller nyproduktion: se till att kontrollera att allt ordentligt utfört så fort som möjligt. Byggarna brukar säga att ursprungliga fel ska anmälas inom 6 månader. Be gärna någon kunnig familjemedlem eller bekant att komma och kolla.

Det ska besiktigas enligt lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

"går i god för att fönster och ugn kommer åtgärdas". betyder inget alls, kräv papper med underskrifter datum och ersättningsreglering om så inte är fallet. Vid tillträde så ska ju det vara klart.

Jo det gör det visst det

Permalänk
Hedersmedlem

Praxis är att hålla inne en del av betalningen tills alla problem är åtgärdade. Fönster kan vara ganska olika dyra, så du får kolla om du kan se vad ett av dessa kan tänkas kosta. Lägg sedan på arbete. Du ska inte sätta priset för lågt, för då är risken att de struntar i det och tar förlusten eftersom det blir billigare för dem. Man skulle kunna vara tuff och säga att man håller inne 50k av betalningen tills båda är åtgärdade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Acceptera läget är ju givetvis inget jag vill eller tänker göra utan vidare, frågan var mer vad jag har att sätta emot så att beställare och byggare åtgärdar dessa brister så snart som möjligt då jag inte heller tycker att det borde vara något problem att få fram ugnen, men det är vad jag får höra nu att det kan bli svårt med tanke på halvledarbristen..

Har betalat handpenningen visserligen, 150 000 kr, men inte mer. Banken gör utbetalning på resten av köpeskillingen imorgon till säljaren.

Fick precis från mäklaren ett SMS om att han "går i god för att fönster och ugn kommer åtgärdas". Vet inte hur mycket det säger.

Det finns ett besiktningsprotokoll och där finns att ugnen saknas samt att en fönsterruta är trasig så det finns svart på vitt. Har tidigare bara fått muntligt från beställaren och mäklaren att det ska åtgärdas. Nu idag fick jag SMS:et ovan från mäklaren.

Kan vara värt att nämna att det är en bostadsrätt om det gör någon skillnad.

Accepterar du inte läget för att det fattas en ugn och en sprucken ruta? du har ju köpt en bostadsrätt för ngr miljoner gissar jag, du behöver nog inte va det minsta orolig för att det inte löser sig, jag bor i ett nybyggt hus för 7 miljoner och jag har tusen saker som inte är åtgärdade efter 4 år nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Accepterar du inte läget för att det fattas en ugn och en sprucken ruta? du har ju köpt en bostadsrätt för ngr miljoner gissar jag, du behöver nog inte va det minsta orolig för att det inte löser sig, jag bor i ett nybyggt hus för 7 miljoner och jag har tusen saker som inte är åtgärdade efter 4 år nu

Gissar att du inte höll in delar av betalningen? Läropengar till nästa gång. Betala inte fullt pris för det som inte är klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jo det gör det visst det

Skrivet av Jimsofie:

du behöver nog inte va det minsta orolig för att det inte löser sig, jag bor i ett nybyggt hus för 7 miljoner och jag har tusen saker som inte är åtgärdade efter 4 år nu

Du kanske skulle försäkrat dig om lite bättre garantier än mäklarens muntliga besked då.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Precis, dom har inget att vinna att inte genomföra det som är avtalat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Accepterar du inte läget för att det fattas en ugn och en sprucken ruta? du har ju köpt en bostadsrätt för ngr miljoner gissar jag, du behöver nog inte va det minsta orolig för att det inte löser sig, jag bor i ett nybyggt hus för 7 miljoner och jag har tusen saker som inte är åtgärdade efter 4 år nu

Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget.

Varför skulle jag, eller någon annan i liknande ställning, acceptera att den bostad man köper inte är enligt avtalat?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Står i kö till banken nu och ska förklara vad som hänt och höra om dem kan hålla inne en del av summan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Den jag pratade med förstod och tyckte att det var riktigt dåligt skött men att så här tätt inpå kunde inte banken kunde hålla inne del av pengarna då det redan var upplagt för utbetalning. De kunde däremot senarelägga betalningen men det vet jag inte vad det kan få för konsekvenser så avstod från att be dem göra det.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Du kanske skulle försäkrat dig om lite bättre garantier än mäklarens muntliga besked då.

Menar du mig så har jag inte köpt av ngn mäklare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget.

Varför skulle jag, eller någon annan i liknande ställning, acceptera att den bostad man köper inte är enligt avtalat?

För att det kanske inte är hela världen med en ugn o en sprucken ruta om man köpt en bostad för miljoner och att vissa saker är som det är, men stoppa du betalningar på bank o annat verkligt överdrivet för detta tramset så får du antagligen vänta längre innan du får din ugn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Praxis är att hålla inne en del av betalningen tills alla problem är åtgärdade. Fönster kan vara ganska olika dyra, så du får kolla om du kan se vad ett av dessa kan tänkas kosta. Lägg sedan på arbete. Du ska inte sätta priset för lågt, för då är risken att de struntar i det och tar förlusten eftersom det blir billigare för dem. Man skulle kunna vara tuff och säga att man håller inne 50k av betalningen tills båda är åtgärdade.

O fönsterna har han inte ens med att göra, det är föreningens bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jo det gör det visst det

Nej, det är som att säga "det kommer att regna jag lovar", jaha 5 år senare etc. Och när jag ser att du inte fått saker åtgärdade efter 4 år på ett nybygge så känns det som att du kanske ska ta tag i de brister som de inte fixat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nej, det är som att säga "det kommer att regna jag lovar", jaha 5 år senare etc. Och när jag ser att du inte fått saker åtgärdade efter 4 år på ett nybygge så känns det som att du kanske ska ta tag i de brister som de inte fixat.

Precis vad jag menar, det är mkt jobb och många inblandade i ett bygge och massor som ska klaffa med mängder av olika hantverkare och företag, inte så märkligt om inte allt blir 100% det har jag fått lära mig den hårda vägen eftersom jag varit min egen byggherre, om sen allting inte klaffar då kan man inte ställa in betalningar o börja gaffla om småsaker o börja löjla sig om att man ska bli kompenserad o annat trams, ett nybygge och det bara är ugnen o en sprucken ruta? vad du glad istället för din nya bostad

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig @Jimsofie, bara för att du inte har fått brister åtgärdade så innebär det inte att andra ska behöva acceptera dessa.

Jag tänker absolut inte acceptera att ugn saknas, jag lagar mat hemma och behöver ugnen från dag 1 då jag flyttar in. Vi är olika med olika behov, så istället för att raljera om att man ska vara tyst och inte klaga över brister kan du komma med något konstruktivt.

Jag har betalat för att bostaden ska ha en ugn och då ska det också rättas till så snart som möjligt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har i alla fall nu fått hjälp av en bekant som arbetar med juridik att skriva ett avtal som jag ska lämna till beställaren imorgon som får ge det vidare till styrelseordförande för BRF (som arbetar i samma firma som beställaren).

Kravet är att en ugn ska installeras innan den 24 oktober 2021 eller så får säljaren kompensera med ett specifikt belopp för vad ugnen samt montering kostar.

Fick också rådet att imorgon nämna rätten till täckningsköp om de inte signar avtalet.

Har skickat samma info till mäklaren.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FireFox:

Har i alla fall nu fått hjälp av en bekant som arbetar med juridik att skriva ett avtal som jag ska lämna till beställaren imorgon som får ge det vidare till styrelseordförande för BRF (som arbetar i samma firma som beställaren).

Kravet är att en ugn ska installeras innan den 24 oktober 2021 eller så får säljaren kompensera med ett specifikt belopp för vad ugnen samt montering kostar.

Fick också rådet att imorgon nämna rätten till täckningsköp om de inte signar avtalet.

Har skickat samma info till mäklaren.

Jag har inte sysslat med bostadsrättsjuridik men stycket nedan från bostadsrättslagen är kanske tillämplig, problemet är att du då kan ställa krav på dig själv enligt den länkade artikeln.
Köparen har köpt bostadsrätten av bostadsrättsföreningen som denne själv är delägare i.
https://www.svd.se/kopa-nyproducerad-boratt-ar-ett-riskprojek...

Bostadsrättslag (1991:614)
7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
Föreningens ansvar för lägenhetens skick
2 § Är lägenheten, när den skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelsen, inte i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra enligt 1 §, får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Småsaker.. begär kompensation så du kan äta ute, da du icke har et funktionelt kök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Precis vad jag menar, det är mkt jobb och många inblandade i ett bygge och massor som ska klaffa med mängder av olika hantverkare och företag, inte så märkligt om inte allt blir 100% det har jag fått lära mig den hårda vägen eftersom jag varit min egen byggherre, om sen allting inte klaffar då kan man inte ställa in betalningar o börja gaffla om småsaker o börja löjla sig om att man ska bli kompenserad o annat trams, ett nybygge och det bara är ugnen o en sprucken ruta? vad du glad istället för din nya bostad

Vi har helt olika sätt att se saker, betalar jag för något ska det ske och företag ska ta sitt ansvar, 4 år är inte en skälig tid. Jag skulle vara glad åt bostaden om den var klar när den skulle, ursäkter från företaget om saker som ska klaffa etc är ju larv när man pratar år.
Rekommenderar dig att läsa igenom vad som gäller eller kontakta en jurist, slutar låta företaget ursäkta sig och får ditt hus klart.
Låter som att du skulle köpa en bil och sedan acceptera att den levereras med tre hjul och ursäkten "jag lovar, det kommer men leverans problem". Hus är en vara, en vara ska vara som den är utlovad och fel ska åtgärdas snarast.

Skrivet av Kml:

Småsaker.. begär kompensation så du kan äta ute, da du icke har et funktionelt kök.

Småsaker, i vilken mening? Schablonen för kök utan spis inom hyresrätter är ~15% avdrag på hyran, den är ingen liten grej. Trasigt fönster kostar i uppvärmning, speciellt nu när vintern kommer och ökad ljudnivå.
Äta ute kostar väldigt mycket mer, speciellt om man inte är ensam och om man inte äter allt kan det även bli mer jobb om det inte finns smidiga ställen nära.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fönstret skulle jag acceptera att det drar ut på tiden och det lär ju fixas då det är föreningens bekymmer misstänker jag sålänge det inte påverkar dig med att det blir kyligare i lägenheten typ.
Ugnen påverkar ju dig däremot väldigt direkt så det skulle jag inte acceptera då du inte får ett funktionsdugligt kök.
Fattar inte vad problemet är riktigt heller, är ju bara att åka och köpa en ugn, bör ju byggaren ta på sig då de har slarvat bort ugnen som skulle ha installerats.
Spelar ju ingen roll om det inte blir enhetligt då varenda lägenhet kommer ha olika ugnar ändå om 10 år när den första har pajat och alla har köpt en ny.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...