SweClockers Marknad 2.0 är här!

Permalänk
Medlem

"Jag drar tillbaka mitt bud"

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Freezard:

Om jag söker på något och sen låter sidan vara uppe och försöker uppdatera efter ett tag så får jag 404 och måste göra om sökningen från scratch. Detta problem har funnits länge. Jag skulle nog använda marknaden mer om jag inte behövde göra nya sökningar varje gång, eftersom jag alltid gör samma sökning.

I nästa uppdatering (som inte är långt borta) kommer lite grundläggande bevakningsfunktionalitet. Den är inte perfekt och har vissa begränsningar men bör underlätta en del iaf.

Men det där med att man får 404 om man lämnar sökning öppen har jag inte hört förr. Känner du till det @jrekelund?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PlogarN97:

Har du källa på detta?
Jag anser inte att det är fel att ett vinstdrivande företag som geeks gör vinst, under 2020 gjorde de nästa 4 msek i vinst. Men jag undrar ändå om du har källa kring att de inte gör vinst på just marknaden?

Igår var det 19 annonser. Om vi tänker oss detta gånger 365 dagar så hamnar vi på 6 593 annonser för hela året, grovt räknat. Detta ger då 208 000 sek per år, exklusive eventuellt highlightninginkomster.

Sedan finns det en indirekt vinning att en bättre marknadsplats ger troligen en bättre sida som då gör att fler besöker och det genererar annonsintäkter i sig. Svårt att sätta en peng på det dock.

Om marknaden drar in (enligt din kalkyl) ca. 208tkr om året, då är det inte ens halva lönen för en utvecklare på ett år räknat. Instegslönen för någon med kompetens att jobba med detta är runt 28tkr brutto/mån – sedan tillkommer arbetsgivaravgift o.s.v. på det med. Förmodligen är det mycket högre ändå om utvecklaren har säte i Stockholm också ska tilläggas, och igen är det instegslön för typ en nyexad vi pratar om här.

Jag ser ärligt talat inte marknaden som något annat än en mertjänst som tillhandahålls av SweClockers. För även om vi tredubblar din kalkyl av intäkter, så är vi fortfarande knappt uppe i kostnaden för vad den potentiellt ensamma utvecklaren kostar i drift. Sedan tillkommer kostnaden för fler utvecklare som ska driva resterande delar av siten, serverkostnader, tjänstekostnader som anslutning till Swish o.s.v.

Utan att ha SweClockers egna siffror till hands är det dock omöjligt att säga i slutet av dagen om det är vinst, förlust eller netsum zero som en mertjänst - Blir bara löst baserade gissningar, men jag tror personligen inte att marknaden står för en speciellt stor del utav vinst-kakan för Geeks AB

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om marknaden drar in (enligt din kalkyl) ca. 208tkr om året, då är det inte ens halva lönen för en utvecklare på ett år räknat. Instegslönen för någon med kompetens att jobba med detta är runt 28tkr brutto/mån – sedan tillkommer arbetsgivaravgift o.s.v. på det med. Förmodligen är det mycket högre ändå om utvecklaren har säte i Stockholm också ska tilläggas, och igen är det instegslön för typ en nyexad vi pratar om här.

Jag ser ärligt talat inte marknaden som något annat än en mertjänst som tillhandahålls av SweClockers. För även om vi tredubblar din kalkyl av intäkter, så är vi fortfarande knappt uppe i kostnaden för vad den potentiellt ensamma utvecklaren kostar i drift. Sedan tillkommer kostnaden för fler utvecklare som ska driva resterande delar av siten, serverkostnader, tjänstekostnader som anslutning till Swish o.s.v.

Utan att ha SweClockers egna siffror till hands är det dock omöjligt att säga i slutet av dagen om det är vinst, förlust eller netsum zero som en mertjänst - Blir bara löst baserade gissningar, men jag tror personligen inte att marknaden står för en speciellt stor del utav vinst-kakan för Geeks AB

Ja det är ju precis det jag beskriver... Det är omöjligt att veta exakt hur stor del det ger vinst. Att då hävda att det inte ligger något vinstintresse tror jag är felaktig slutsats som den jag citerade skrev.

Gällande kalkylen tror jag dock knappast det sitter en utvecklare och jobbar dedikerat med endast marknaden.

Geeks är ett vinstdrivande företag där de givetvis inte satsar pengar på sådant som inte i slutänden genererar vinst. Hur stor del varje komponent bidrar till en vinst är ju svårt att veta. Dock är ett exempel är att de la ned 99mac eller vad det hette? De tog ju även bort paynova då det inte var tillräckligt motiverat att ha i markanden då det drog kostnader men få som använde? Det är aktiviteter som gör att man tror sig kunna öka vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja det är ju precis det jag beskriver... Det är omöjligt att veta exakt hur stor del det ger vinst. Att då hävda att det inte ligger något vinstintresse tror jag är felaktig slutsats som den jag citerade skrev.

Gällande kalkylen tror jag dock knappast det sitter en utvecklare och jobbar dedikerat med endast marknaden.

Geeks är ett vinstdrivande företag där de givetvis inte satsar pengar på sådant som inte i slutänden genererar vinst. Hur stor del varje komponent bidrar till en vinst är ju svårt att veta. Dock är ett exempel är att de la ned 99mac eller vad det hette? De tog ju även bort paynova då det inte var tillräckligt motiverat att ha i markanden då det drog kostnader men få som använde? Det är aktiviteter som gör att man tror sig kunna öka vinsten.

#19298668

Förutom att @Jacob har svarat i tråden (och han borde veta hyfsat), så är syftet hos geeks/swec att värna om gemenskapen och entusiaster (parafras) inte att maximera vinsten.

Marknaden skapades för att minska frustration i gemenskapen, och fortsätter utvecklas för gemenskapens bästa. Om pengarna som investeras i den bättre kan tjäna gemenskapen på andra sätt kommer den nog läggas ner. Den drivs inte i första hand för att generera intäkter

De 208k du räknade fram ska minskas med moms och annat också om det ska stämma hyfsat, men det är ju bara en uppskattning det är glasklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

#19298668

Förutom att @Jacob har svarat i tråden (och han borde veta hyfsat), så är syftet hos geeks/swec att värna om gemenskapen och entusiaster (parafras) inte att maximera vinsten.

Marknaden skapades för att minska frustration i gemenskapen, och fortsätter utvecklas för gemenskapens bästa. Om pengarna som investeras i den bättre kan tjäna gemenskapen på andra sätt kommer den nog läggas ner. Den drivs inte i första hand för att generera intäkter

De 208k du räknade fram ska minskas med moms och annat också om det ska stämma hyfsat, men det är ju bara en uppskattning det är glasklart

Jag har inget emot att företag är vinstdrivande och sweclockers är onekligen ett av de företag jag stödjer mest.

Men faktum är att en social medieplattform med gemenskapen och teknikentusiaster är sweclockers affärsidé och marknad. Gällande ”maximera vinst” vet jag inte, har ingen uppfattning om hur hårt ägarna kräver vinstmaximering. Men det är inte heller något nödvändigt för att sweclockers/geeks ska vilja uppnå vinst.

Hur förklarar du annars att annonavgiften har höjts från att vara gratis till 15 kronor till 30 kronor samt att de tar bort funktionalitet som paynova då den funktionen inte är tillräckligt lönsam.

Samtidigt visar geeks på 18% vinstmarginal?
https://www.allabolag.se/5566720131/geeks-ab

Återigen. Jag anser inte att det är fel att swec gör vinst. Men de agerar efter sin affärsidé (som bland annat troligen är höjd gemenskap) som genererar vinst.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av PlogarN97:

Ja det är ju precis det jag beskriver... Det är omöjligt att veta exakt hur stor del det ger vinst. Att då hävda att det inte ligger något vinstintresse tror jag är felaktig slutsats som den jag citerade skrev.

Gällande kalkylen tror jag dock knappast det sitter en utvecklare och jobbar dedikerat med endast marknaden.

Geeks är ett vinstdrivande företag där de givetvis inte satsar pengar på sådant som inte i slutänden genererar vinst. Hur stor del varje komponent bidrar till en vinst är ju svårt att veta. Dock är ett exempel är att de la ned 99mac eller vad det hette? De tog ju även bort paynova då det inte var tillräckligt motiverat att ha i markanden då det drog kostnader men få som använde? Det är aktiviteter som gör att man tror sig kunna öka vinsten.

Att lägga ner paynova är mer en fråga om resurshantering. Om något tar tid att underhålla men ”ingen” använder det och det inte är kul att jobba med så blir det ju nära till hands att lägga ner

Angående vinst:
Jadå vi är ett vinstdrivande bolag förstås. Just marknaden är i dagsläget en väldigt liten del av det och dessutom ganska resurskrävande. Så även om vi omsätter några hundra tusen om året så är det ju betydligt mer kostnader/resurser/tid som måste läggas på det jämfört med att ha banners uppe tex

Så sett ur vårt perspektiv är det mest bara en funktion vi skapat för att ha något trevligt och praktiskt för communityt. Att det dessutom kan generera en, om än nästan obetydlig, (netto)vinst är ett plus i kanten dock, det ska vi inte alls sticka under stolen med.

Och självklart vore det kul om det blev ännu mer aktivitet i marknaden och att den genererade ännu mer omsättning/vinst.
Men absolut inte om det sker på bekostnad av trevnad, kvalitet, trygghet eller kärncommunityts nytta av den etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att lägga ner paynova är mer en fråga om resurshantering. Om något tar tid att underhålla men ”ingen” använder det och det inte är kul att jobba med så blir det ju nära till hands att lägga ner

Angående vinst:
Jadå vi är ett vinstdrivande bolag förstås. Just marknaden är i dagsläget en väldigt liten del av det och dessutom ganska resurskrävande. Så även om vi omsätter några hundra tusen om året så är det ju betydligt mer kostnader/resurser/tid som måste läggas på det jämfört med att sälja banners tex

Så sett ur vårt perspektiv är det mest bara en funktion vi skapat för att ha något trevligt och praktiskt för communityt. Att det dessutom kan generera en, om än nästan obetydlig, (netto)vinst är ett plus i kanten dock, det ska vi inte alls sticka under stolen med.

Och självklart vore det kul om det blev ännu mer aktivitet i marknaden och att den genererade ännu mer omsättning/vinst.
Men absolut inte om det sker på bekostnad av trevnad, trygghet eller kärncommunityts nytta av den etc.

Låter helt rimligt. Tack för det utvecklade svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att lägga ner paynova är mer en fråga om resurshantering. Om något tar tid att underhålla men ”ingen” använder det och det inte är kul att jobba med så blir det ju nära till hands att lägga ner

Angående vinst:
Jadå vi är ett vinstdrivande bolag förstås. Just marknaden är i dagsläget en väldigt liten del av det och dessutom ganska resurskrävande. Så även om vi omsätter några hundra tusen om året så är det ju betydligt mer kostnader/resurser/tid som måste läggas på det jämfört med att ha banners uppe tex

Så sett ur vårt perspektiv är det mest bara en funktion vi skapat för att ha något trevligt och praktiskt för communityt. Att det dessutom kan generera en, om än nästan obetydlig, (netto)vinst är ett plus i kanten dock, det ska vi inte alls sticka under stolen med.

Och självklart vore det kul om det blev ännu mer aktivitet i marknaden och att den genererade ännu mer omsättning/vinst.
Men absolut inte om det sker på bekostnad av trevnad, kvalitet, trygghet eller kärncommunityts nytta av den etc.

Haha, är inte detta samma svar igen (men med några andra ordval bitvis såklart)

Ja ja, så länge det det blev klart för plogarn så är jag nöjd

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Haha, är inte detta samma svar igen (men med några andra ordval bitvis såklart)

Ja ja, så länge det det blev klart för plogarn så är jag nöjd

Ibland vill man ha det från the horse’s mouth

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ibland vill man ha det från the horse’s mouth

Jag trodde cobben var hästen han med? Well well

Permalänk
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Att lägga ner paynova är mer en fråga om resurshantering. Om något tar tid att underhålla men ”ingen” använder det och det inte är kul att jobba med så blir det ju nära till hands att lägga ner

Angående vinst:
Jadå vi är ett vinstdrivande bolag förstås. Just marknaden är i dagsläget en väldigt liten del av det och dessutom ganska resurskrävande. Så även om vi omsätter några hundra tusen om året så är det ju betydligt mer kostnader/resurser/tid som måste läggas på det jämfört med att ha banners uppe tex

Så sett ur vårt perspektiv är det mest bara en funktion vi skapat för att ha något trevligt och praktiskt för communityt. Att det dessutom kan generera en, om än nästan obetydlig, (netto)vinst är ett plus i kanten dock, det ska vi inte alls sticka under stolen med.

Och självklart vore det kul om det blev ännu mer aktivitet i marknaden och att den genererade ännu mer omsättning/vinst.
Men absolut inte om det sker på bekostnad av trevnad, kvalitet, trygghet eller kärncommunityts nytta av den etc.

Tackar för ett bra och utförligt svar, slipper man sitta här och gissa eller leka ordlekar med folk om läget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av andreas_dock:

Något som funkade förr var att man kunde ladda upp ett gäng bilder och sedan flytta runt ordningen på dem, för vilken som skulle vara först, andra osv i "bildsnurran".

Det stämmer att vi hade stöd för att möblera om bilderna i förra versionen av bildverktyget. Stödet var exklusivt för desktop-användare och vi funderar fortfarande på en hållbar lösning för alla typer av enheter. De förändringar vi gjorde resulterade att den inte längre var kompatibel med den ursprungliga koden, den har även idag vissa problem då den har en tendens att "läcka utanför" och man får ingen solklart drop-yta.

Skrivet av andreas_dock:

När man väljer vilken bild man vill ha som huvudbild i annonsen så markeras det i redigeringsläget, men det händer inte på den riktiga annonsen sedan.

Omslagsbilden som du väljer är den som visas i marknadsutlistningen och påverkar inte själva annonsen. Där är det uppladdningsordningen, då det inte går att sortera dem.

Skrivet av Erooo:

Jag struntar i alla förbättringar förutom den absolut bästa! Sökknappen är mer logiskt placerad! ❤️

Den ligger på samma plats som förut. Tur att vi inte rörde den. 😅

Skrivet av danneee:

Funkar inte för mig, BankID får inget att signera från Swish. Men det kan ju vara fel hos Swish. Oh well.

Hittade tyvärr inget i driftinformation, men ser att du försökt ett par gånger under gårdagen. Vad för typ av enhet använde du? Ifall du skannade QR-koden eller använde "Öppna i Swish"-knappen. Båda alternativen gick att utföra på min Android-telefon när test-annonsen skapades i "skarpt läge".

Skrivet av Freezard:

Om jag söker på något och sen låter sidan vara uppe och försöker uppdatera efter ett tag så får jag 404 och måste göra om sökningen från scratch.

Det har att göra med att vi cachar sökresultaten, du kommer inte få nya resultat för att du håller fliken öppen. Du får samma tills en ny "riktig sökning" har inträffat igen. Vi håller på att utveckla en enkel variant av ett bevakningsfunktion för marknaden där du kan bli notifierad när ditt sökord t.ex. "Playstation" dyker upp i marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Jag missade öppet mål, så jag sparkar in bollen nu.

Det händer mer idag än när du var anställd. Puss.

Jo, men jag byggde ju kvalité, då tar det tid

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Jo, men jag byggde ju kvalité, då tar det tid

Haha, shots fired @jreklund

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hittade tyvärr inget i driftinformation, men ser att du försökt ett par gånger under gårdagen. Vad för typ av enhet använde du? Ifall du skannade QR-koden eller använde "Öppna i Swish"-knappen. Båda alternativen gick att utföra på min Android-telefon när test-annonsen skapades i "skarpt läge".

iPhone 12 mini iOS 14.7.1, öppna i Swish osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I nästa uppdatering (som inte är långt borta) kommer lite grundläggande bevakningsfunktionalitet. Den är inte perfekt och har vissa begränsningar men bör underlätta en del iaf.

Bra där. Jag önskar även möjlighet att spara direktlänkar till sökningar utan att vara inloggad. T ex en direktlänk som leder till en sökning med parametrarna sökord: nvidia, kategori: grafikkort, annonstyp: säljes, region: stockholm, fraktalternativ: avhämtning. Gärna i ett kort format som är smidigt att dela med andra, något i stil med hxxps://www.sweclockers.com/marknad/nvidia_1_3_15_3 Extra guldstjärna om sådana länkar sen funkar att mata in i en RSS-läsare.

Innan har det väl bara gått att få en direktlänk till en kategori som grafikkort och sen måste man manuellt filtrera.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av danneee:

iPhone 12 mini iOS 14.7.1, öppna i Swish osv.

Det ser ut som vi har problem att skapa annonser via iPhone, vi håller på att felsöka problemet. Att skanna QR-koden fungerar, men inte när hela flödet görs genom din telefon.

Permalänk
Medlem

Skulle ha passat på att göra det möjligt att dela upp annonsen i flera produkter, så t.ex. om jag väljer att sälja två varor under samma annons (Skärm och chassi), så vore det trevligt att kunna ha budgivning på båda separat. Just nu är det "högsta budet" just det högsta, oavsett vilken produkt som det nu budats på. Kanske är något för 3.0

Bjuder på en Paint 3D-skiss

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Petitess men sökmotorn kan nog behöva sig en uppfräschning.
Sökte på "oculus quest 2" och fick upp alla annonser som innehöll en 2:a även om quest inte nämndes.

Men som sagt en petitess - ett praktikantuppdrag kanske

Permalänk
Medlem

Jättebra features! MEN tyvärr för dyrt.

Stöder Swec 100% i att få in pengar, men det börjar kännas för dyrt. Har lagt 50 kr på en annons (annons + bump) vilket är tyvärr för mycket tycker jag. Jämförelse kostade samma manöver 10 + 10 kr på Blocket (de har extrapris just nu) Lite synd för jag fortsätter gärna sälja genom er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Jo, men jag byggde ju kvalité, då tar det tid

Holy moly! Vem var inne i databasen och haxxade "likes"? 😂

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nille4:

Petitess men sökmotorn kan nog behöva sig en uppfräschning.
Sökte på "oculus quest 2" och fick upp alla annonser som innehöll en 2:a även om quest inte nämndes.

Men som sagt en petitess - ett praktikantuppdrag kanske

hehe om det vore så väl (att det vore ett praktikantuppdrag). Det är tyvärr en integral del av den egenutvecklade sökmotorn.

Den brukar driva mig till vansinne också :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Följande problem har nu åtgärdats.

Bugg: iPhone användare kunde inte köpa annonser och/eller tillval. Knappen "Öppna Swish-appen" öppnade Swish, men när man gick vidare till BankID kände den inte till en pågående session.

@danneee

Permalänk
Medlem

Vet ej om det har med denna uppdatering att göra eller om jag har feberyra utan att veta om det...

Men har sidbredden minskats?
Forumet är ju brett och bra, men tycker nyhetsdelen och marknadsdelen är väldigt smal helt plötsligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Vet ej om det har med denna uppdatering att göra eller om jag har feberyra utan att veta om det...

Men har sidbredden minskats?
Forumet är ju brett och bra, men tycker nyhetsdelen och marknadsdelen är väldigt smal helt plötsligt.

Hehe nope. Inget förändrat på den fronten på väldigt länge

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

"Jag drar tillbaka mitt bud"

Hehe har redan fått detta problemet med nya systemet nu.
Nån lägger bud, sen tar tillbaka det och nu står det fel pris på annonsen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Hehe har redan fått detta problemet med nya systemet nu.
Nån lägger bud, sen tar tillbaka det och nu står det fel pris på annonsen.

Förstår det! Det finns en stor mängd impulsiva muppar på det här forumet, som budar på skoj.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Hade varit nice med någon form av karma, och att man vid budgivningar kan blockera personer med låg eller negativ karma.

Exempelvis:
Kalle budar på Nisses grafikkort, vinner, ångrar sig och skiter i att svara på Nisses PM. Nisse sätter minuskarma på Kalle för att han betett sig som en djävla mupp.
Nästa vecka ska Johan sälja sitt grafikkort, då ställer han in i sin annons att personer med negativ karma inte får buda, för Johan har ett liv utanför Sweclockers och har inte tid för muppar. Kalle får då inte buda på Johans grafikkort och Johan säljer det istället till någon annan, både säljare och köpare är glada över en smidig transaktion.
Med tiden lär sig Kalle att man inte kan bete sig som en mupp och genomför flera lyckade transaktioner med andra medlemmar, Kalles karma blir positiv igen, och han kan åter delta i budgivningar.

Håller helt klart med om detta då "bud inte är bindande" vilket kan skapa ett "missbruk" av diverse (som ovan säger) muppar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av zather:

Hehe har redan fått detta problemet med nya systemet nu.
Nån lägger bud, sen tar tillbaka det och nu står det fel pris på annonsen.

Skrivet av Pugilisten:

Förstår det! Det finns en stor mängd impulsiva muppar på det här forumet, som budar på skoj.

Stöter ni på sådant så anmäl gärna budet som dras tillbaka.

Och vi får klura lite på hur vi kan hitta något som förbättrar det hela också.

Visa signatur

240p är livet