Användare får väg runt säkerhetskrav i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Samma problem som dig. Har aktiverat tpm2.0. Grön bock på allt i PC Health men win update säger att min dator inte klarar den, dvs rött kryss

Någon som har en förklaring på det här?

Windows update har antagligen någon form av cache, antingen lokalt eller i molnet, från att ha kört datorn utan TPM aktiverat. Uppdatera från iso eller gör en ren installation så borde det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Windows update har antagligen någon form av cache, antingen lokalt eller i molnet, från att ha kört datorn utan TPM aktiverat. Uppdatera från iso eller gör en ren installation så borde det funka.

Tack för tipset. Men efter 2 dagar så ändrades meddelandet till att datorn är redo för Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har en Microsoft Surface Pro med en Intel i7-7660U CPU som är det enda som "stoppar" Win11, den har TPM 2.0.
Jag installerade rent direkt från ISO i augusti, men jag tror inte den får några updates numera då den står på build "22000.194 co_release". Den fick för övrigt det s.k. registerhacket automatiskt verkar det som.

Måste man installera om allt igen med realese version (22471.1000) tro?

Får jag inga updates framgent (även efter man läggar på senaste) så backar jag till Windows 10. Jag ser då detta som en fork från windows 10, för modern hårdvara, med utökade hårdvarukopplade säkerhetsskydd. Inget för gammal hårdvara egentligen, så jag förstår om MS stryper uppdateringar och ser installation av Win11 på gammal hårdvara som lab-installationer.

Windows 10 kommer då säkert uppdateras under en tid framöver parallellt.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Jag har en Microsoft Surface Pro med en Intel i7-7660U CPU som är det enda som "stoppar" Win11, den har TPM 2.0.
Jag installerade rent direkt från ISO i augusti, men jag tror inte den får några updates numera då den står på build "22000.194 co_release". Den fick för övrigt det s.k. registerhacket automatiskt verkar det som.

Måste man installera om allt igen med realese version (22471.1000) tro?

Får jag inga updates framgent (även efter man läggar på senaste) så backar jag till Windows 10. Jag ser då detta som en fork från windows 10, för modern hårdvara, med utökade hårdvarukopplade säkerhetsskydd. Inget för gammal hårdvara egentligen, så jag förstår om MS stryper uppdateringar och ser installation av Win11 på gammal hårdvara som lab-installationer.

Windows 10 kommer då säkert uppdateras under en tid framöver parallellt.

Har också en Microsoft Surface Pro med en Intel i7-7660U CPU och gick med i Insider Preview Dev Channel i slutet på juli och fick alla efterföljande versioner i Windows Update. Gick ur Insider Channel ett par dagar innan release och hade då samma build som dig, som är den skarpa som släpptes den 5 oktober. Har inte installerat från ISO och i min Surface står det under About:

Edition: Windows 11 Pro
Version: 21H2
Installed on: 2021-06-30
OS build: 22000.194
Serial number: xxxxxxxxxxxx
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.22000.194.0

Var står det att du har build "22000.194 co_release" ?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ok Microsoft säger faktiskt ordagrant detta på sidan där man hämtar installtionsmedia:

"VARNING! Vi avråder från att installera Windows 11-media på en dator som inte uppfyller minimisystemkraven för Windows 11. Detta kan leda till kompatibilitetsproblem. Om du installerar Windows 11 på en dator som inte uppfyller kraven stöds den inte längre, och har inte rätt till uppdateringar. ..."

(Det var jag som förstärkte texten om uppdateringar)

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har också en Microsoft Surface Pro med en Intel i7-7660U CPU och gick med i Insider Preview Dev Channel i slutet på juli och fick alla efterföljande versioner i Windows Update. Gick ur Insider Channel ett par dagar innan release och hade då samma build som dig, som är den skarpa som släpptes den 5 oktober. Har inte installerat från ISO och i min Surface står det under About:

Edition: Windows 11 Pro
Version: 21H2
Installed on: 2021-06-30
OS build: 22000.194
Serial number: xxxxxxxxxxxx
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.22000.194.0

Var står det att du har build "22000.194 co_release" ?

Det står i Windows Insider Program under Windows Update. Men mycket riktigt inte under Om/About.

Jag har mao samma info som du under About. Och börjar bli tveksam om jag ska fortsätta med W11 eller rulla tillbaka W10.

Förtydligande komplettering
Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Det står i Windows Insider Program under Windows Update. Men mycket riktigt inte under Om/About.

Jag har mao samma info som du under About. Och börjar bli tveksam om jag ska fortsätta med W11 eller rulla tillbaka W10.

Du har alltså inte gått ur Insider programmet? Allting fungerar annars finfint med Windows 11. Tänker ligga kvar på den och avvakta vad som händer när nästa uppdateringsversion släpps och om jag får in den eller inte. Det står i infon i Windows Update att Intel 7660U inte stöds "för närvarande" så man kan ju hoppas att den kommer att göra det framöver

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du har alltså inte gått ur Insider programmet? Allting fungerar annars finfint med Windows 11. Tänker ligga kvar på den och avvakta vad som händer när nästa uppdateringsversion släpps och om jag får in den eller inte. Det står i infon i Windows Update att Intel 7660U inte stöds "för närvarande" så man kan ju hoppas att den kommer att göra det framöver

Nä inte helt gått ur Insider, men nyss bytt till Förhandsversion från Betakanalen (hade Dev när jag först installerade den).

Jo min funkar bra med, hade dock en klassisk BSOD en gång. Jag kommer väl också ligga kvar ett tag till, men när jag gör något så får jag se vilken väg jag tar. Känns svårt att inte ha senaste version (gammal vana) så det kanske får bli en nyare W11 till slut.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har den här informationen i Windows Update -> Windows Insider Programme, där det står att min dator inte uppfyller de rekommenderade hårdvarukraven så frågan är om det kan bli problem eller inte vid nya uppdateringar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har den här informationen i Windows Update -> Windows Insider Programme, där det står att min dator inte uppfyller de rekommenderade hårdvarukraven så frågan är om det kan bli problem eller inte vid nya uppdateringar.

https://i.imgur.com/Y2y1Ih9.png

Kan ju vara en idé o skriva specs på datorn Jag har den där varningen på en HP Elitebook från 2012 och än så länge får den uppdateringar med Windows 11. Dock så ligger jag på Beta kanalen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan ju vara en idé o skriva specs på datorn Jag har den där varningen på en HP Elitebook från 2012 och än så länge får den uppdateringar med Windows 11. Dock så ligger jag på Beta kanalen

Citerar mig själv från några inlägg här ovanför:

Microsoft Surface Pro 5th Generation Intel Core i7-7660U, 8GB, 256GB. Gick med i Insider Preview Dev Channel i slutet på juli och fick alla efterföljande versioner i Windows Update. Gick ur Insider Channel ett par dagar innan release, som är den skarpa som släpptes den 5 oktober. Har inte installerat från ISO och i min Surface står det under About:

Edition: Windows 11 Pro
Version: 21H2
Installed on: 2021-06-30
OS build: 22000.194
Serial number: xxxxxxxxxxxx
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.22000.194.0

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Citerar mig själv från några inlägg här ovanför:

Microsoft Surface Pro 5th Generation Intel Core i7-7660U, 8GB, 256GB. Gick med i Insider Preview Dev Channel i slutet på juli och fick alla efterföljande versioner i Windows Update. Gick ur Insider Channel ett par dagar innan release, som är den skarpa som släpptes den 5 oktober. Har inte installerat från ISO och i min Surface står det under About:

Edition: Windows 11 Pro
Version: 21H2
Installed on: 2021-06-30
OS build: 22000.194
Serial number: xxxxxxxxxxxx
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.22000.194.0

Ah, right. Jag installerade officiella Windows 11 i förrgår på en dator med i5-6300u (har TPM 2.0) och installationsprogrammet klagade inte på något (startat via USB) och den fick uppdateringar efter installationen, så tror du borde också få det. Får också uppdateringar i beta kanalen med en dator från 2012 som sagt (dock så har den datorn TPM 1.2)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Genom att göra registerändringen kan man uppgradera W10 från ISO på en icke-kompatibel dator? D.v.s. utan att behöva göra clean install

Har TPM men sitter på en 7700k.

EDIT: Svarar mig själv, verkar gå då jag fick frågan om jag ville behålla mina filer och appar.

Permalänk
Skrivet av FreddyL:

Genom att göra registerändringen kan man uppgradera W10 från ISO på en icke-kompatibel dator? D.v.s. utan att behöva göra clean install

Har TPM men sitter på en 7700k.

EDIT: Svarar mig själv, verkar gå då jag fick frågan om jag ville behålla mina filer och appar.

Den frågan fick jag med för att senare få en stoppad installationsprocess pga utdaterad hårdvara (bärbara datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Den frågan fick jag med för att senare få en stoppad installationsprocess pga utdaterad hårdvara (bärbara datorn).

Skumt,
För mig gick det igenom, skriver detta på W11 nu

Permalänk
Skrivet av FreddyL:

Skumt,
För mig gick det igenom, skriver detta på W11 nu

Ok.

Vet inte varför det skiljer så men har väl med hårdvaran och mjukvaran att göra. Mjukvaran som styr processen.

Kanske om nåt halvår när 300 miljoner upprörda ägare av äldre datorer sagt sitt så kryper MS till korset och man kan installera utan regndans.

Permalänk
Medlem

Göra om Windows 10 installation till 11

Jag följde den här guiden för att kunna installera Windows 11 på en dator som inte har stöd för de, gick kalas fint på laptopen i sign.
Ska testa lite här under kväll och se hur det påverkar systemet i stort, antar också att det ej går att göra en ren installation efter man uppgraderat då hårdvaran ej stöds.

Så det här är ej någon permanent lösning skulle jag säga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Jag följde den här guiden för att kunna installera Windows 11 på en dator som inte har stöd för de, gick kalas fint på laptopen i sign.
Ska testa lite här under kväll och se hur det påverkar systemet i stort, antar också att det ej går att göra en ren installation efter man uppgraderat då hårdvaran ej stöds.

Så det här är ej någon permanent lösning skulle jag säga.
https://www.youtube.com/watch?v=u1FmfJpJsKw

Jag gjorde ett inlägg i en annan tråd här inne hur man kan göra en clean install av 11 på en dator utan kraven.
Lika så om hur man får en Home installation med lokalt konto
Sedan får man lägga in register modden så att när nästa upprullning av 11an kommer så den ignorerar kraven.

https://www.sweclockers.com/forum/post/19294055

Edit:
När jag moddade min ISO använde jag dock ett tredjepartsprogram för att ta bort cortana o lite annat bloat när jag ändå var i farten.. sedan skapa jag en ny iso med 10ans installprogram som startbas med 11ans install.wim... det var mindre jobb att ta 10an än att ändra om inuti 11ans bas.. samt enklare för andra att lösa utan stora datakunskaper för att komma förbi checken.

Permalänk

Tackar tack, då provtestas det Win 11 nu med i5 4690K och Z97 moderkort

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag gjorde ett inlägg i en annan tråd här inne hur man kan göra en clean install av 11 på en dator utan kraven.
Lika så om hur man får en Home installation med lokalt konto
Sedan får man lägga in register modden så att när nästa upprullning av 11an kommer så den ignorerar kraven.

https://www.sweclockers.com/forum/post/19294055

Edit:
När jag moddade min ISO använde jag dock ett tredjepartsprogram för att ta bort cortana o lite annat bloat när jag ändå var i farten.. sedan skapa jag en ny iso med 10ans installprogram som startbas med 11ans install.wim... det var mindre jobb att ta 10an än att ändra om inuti 11ans bas.. samt enklare för andra att lösa utan stora datakunskaper för att komma förbi checken.

Kunde inte låta bli och gjorde ren installation på laptopen i sign, inga problem där och än så länge tuffar det på kalas.
Vad använder du för tredjepartsprogram för att modda ISO filen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Kunde inte låta bli och gjorde ren installation på laptopen i sign, inga problem där och än så länge tuffar det på kalas.
Vad använder du för tredjepartsprogram för att modda ISO filen?

Jag använder WinToolkit https://www.majorgeeks.com/files/details/win_toolkit.html
Dock är den avsedd för win10 o funkar bättre på 10an.. Men delvis funkar den till 11an oxå, men man kan inte gå in på djupet på samma sätt. Men det är bara en tidsfråga innan det kommer en ny version som är mer anpassad för 11:an
Se alltid till att ha en kopia på ison du moddar, så slipper du ladda ner ison på nytt varje gång som man skriver över den om man råkar ta bort mer än vad man tänkt sig.

Edit
Sedan använder jag 7-zip för att packa upp ISO filerna, då wintoolkit inte kan jobba rakt in i ISO'n på ett smidigt sätt.
Wintoolkit kan sedan göra en ny iso.
Ett trick om du har problem att tvinga till en legacy install.. byt namn på mappen EFI till EFI.old eller radera.. samt Bootmgr.efi döper du om till bootmgr.efi.old eller raderar.. då tvingas botmediet att boota i legacy mode. Väldigt smidigt på vissa Linux distros som promt vill installera UEFI även om man klickar boota legacy.

Edit2
Jag använder Ventoy https://www.ventoy.net istället för att hålla på att böka med att bränna USB stickor.. Detta kör jag på en extern hårddisk så jag har runt 40-60 bootbara ISO i en och samma för olika OS, Recovery OS osv.. Då får man upp en meny och sedan bara gå med pilar/pg.down o välja vilken iso man vill bota ifrån... Bara kopiera in som att kopiera mellan två mappar.
Såååå smidigt att aldrig med behöva "bränna" en sticka igen i mitt liv.
Komma igång beskrivning https://www.ventoy.net/en/doc_start.html

Permalänk
Medlem

@anon309108
Tack, då vet jag vad jag ska göra i helgen.
Jag brukar köra via virtual box när jag test kör och labbar med Windows ISO.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

@Marie SWE
Tack, då vet jag vad jag ska göra i helgen.
Jag brukar köra via virtual box när jag test kör och labbar med Windows ISO.


Jag har sprungit på ett nytt program här igår.. Men jag har inte testat hur det fungerar ännu i brist på tid.. Det kanske fungerar bättre än wintoolkit till win11
https://www.majorgeeks.com/files/details/msmg_toolkit.html
Men jag har inte testat det ännu, så jag säger varken bu eller bä.