Permalänk
Medlem

Datorn död ?

Tjena !

Grabben skulle sätta på sin dator idag och den kommer till moderkortsbilden där man kan trycka f2 och delete för att komma in i bios men det går ej för t-bordet reagera inte heller. Men längre än så kommer han ej så den bilden visas hela tiden.

Vad jag kan se så går allt igång inga varnings ljud eller dylikt.
Det jag har testat är att reset bios och tagit ut batteriet men inget händer..
Han har ett ASUS P8Z77-V DELUXE Motherboard LGA1155 så det har ju några år på nacken.

Har ni några tips vad jag kan prova med ?

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla ur allt som verkligen inte behövs för att komma in i bios, börja med lagringsenheter och allt utom tangentbord, helst ett tangentbord du vet fungerar.
Startar det fortfarande inte så plocka grafikkortet och koppla monitorn till den interna grafiken, plocka ut så du bara har ett minne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan testa utesluta tangentbordet genom att ta bort den också och se om något annat händer när datorn startar.

Ibland kan man behöva nollställa bios efter att man tagit bort innan datorn startar normalt igen. Enklast att göra som mrgraffe skrev först om man inte vet vilken som orsakar fel. Tex mrgraffe första steget, nollställs. Är felet kvar, andra steget, nollställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Tjena !

Grabben skulle sätta på sin dator idag och den kommer till moderkortsbilden där man kan trycka f2 och delete för att komma in i bios men det går ej för t-bordet reagera inte heller. Men längre än så kommer han ej så den bilden visas hela tiden.

Vad jag kan se så går allt igång inga varnings ljud eller dylikt.
Det jag har testat är att reset bios och tagit ut batteriet men inget händer..
Han har ett ASUS P8Z77-V DELUXE Motherboard LGA1155 så det har ju några år på nacken.

Har ni några tips vad jag kan prova med ?

Mvh Andreas

Testa med ett annat TGB och testa med andra USB eller PS/2 portar, testa även tryck F1, det brukar man behöva göra när BIOS har återställt sig själv på mitt Asus-moderkort, men då brukar det även stå "Press F1 to continue" på skärmen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort ena disken och då gick windows igång.. Stängde av och det blev fel igen. Trodde de va disken de va fel.
Så jag bara kopplade ut allt från datorn o kopplade in igen. Ända skillnad va att jag satte diskarna i 2 andra portar på moderkortet.
SÅ nu funkar allt som vanligt igen.. Vet ifan om de va nått glapp nånstans..
Tack för alla tips iaf

Mvh eas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB